Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen

Alles over reizigerstreinen in België.
Stef
Berichten: 1431
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen

Bericht door Stef » 19 feb 2016, 09:18

Heeft iemand meer info omtrent welk type stel? Heeft de "dodemanspedaal" dan zijn werk niet gedaan? De pers springt er weer op zonder echt nuttige info en ook Bart Crols sprak deze morgen het liefst zo vaag mogelijk op Radio 1...

http://deredactie.be/permalink/1.2577005
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door hmmm » 19 feb 2016, 10:05

Volgens je link zou het om een trein uit de jaren `80 gaan en te Landen is dat quasi zeker een break (MR 80).

De dodemanspedaal (of waakzaamheidsinrichting) werkt enkel wanneer de stuurpost in dienst is (of correcter, de keerkruk op staat). Een defecte waakinrichting ligt hier zeker niet aan de oorzaak, want dan is er de facto een bestuurder aanwezig om dat relevant te laten zijn.

Voor de rest is het gissen met de beperkte informatie ;).

byter
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door byter » 19 feb 2016, 10:10

Het zou inderdaad om een break gaan en HBvL heeft het over een pas gerenoveerd treinstel.

Stef
Berichten: 1431
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Stef » 19 feb 2016, 10:23

hmmm schreef:De dodemanspedaal (of waakzaamheidsinrichting) werkt enkel wanneer de stuurpost in dienst is (of correcter, de keerkruk op staat). Een defecte waakinrichting ligt hier zeker niet aan de oorzaak, want dan is er de facto een bestuurder aanwezig om dat relevant te laten zijn.
De trein op zich was wel in dienst, als ik het goed begrepen had (lege rit). De bestuurder is in Landen gestopt omdat hij een technisch defect wou checken en toen is de trein ineens vertrokken.

Wat ik evenwel ook niet echt begrijp: waarom zou een bestuurder in Tienen wel op die trein kunnen springen, maar die bestuurder die in Landen uitgestapt is niet? De trein reed volgens Crols "stapvoets".

Het is een raar verhaal en is eigenlijk best wel interessant om op te volgen ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: LML
Contacteer:

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door BlubBlub » 19 feb 2016, 10:42

Stef schreef:Wat ik evenwel ook niet echt begrijp: waarom zou een bestuurder in Tienen wel op die trein kunnen springen, maar die bestuurder die in Landen uitgestapt is niet? De trein reed volgens Crols "stapvoets".
De eenvoudigste verklaring: in Landen staat de trein aan het einde van het perron en de bestuurder aan het einde van de trein. In Tienen staat een bestuurder aan het begin van het perron te wachten op de trein die aankomt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door gysev » 19 feb 2016, 13:23

Het was een lege rit bestaande uit twee Breaks en komende van Waremme. Aan de inrit van Landen (kant Luik) is er ineens een noodstop omdat de lucht op het tweede stel plots weg is. Op dat punt daalt L36 relatief sterk richting Landen. Bestuurder stapt uit maar vergeet de handrem op te zetten waardoor de trein op de helling ineens begint te rijden nadat de bestuurder het defect heeft hersteld en weer naast de trein naar voor loopt.

Dit werd gelukkig opgemerkt door de onderstationschef op het perron en door zijn snelle reactie kon het seinhuis in Leuven een reisweg aanleggen en alle seinen open zetten - zeer belangrijk om alle overwegen correct te laten werken. Het stel bereikte trouwens een maximumsnelheid van 67 km/h. Aan de inrit van Tienen was dit teruggelopen tot 5 à 10 km/h waardoor een andere bestuurder op de trein kon springen.

En nu is het wachten op de Amerikaanse rampenfilm met Tom Hanks als dappere treinbestuurder :wink:

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4391
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Steve » 19 feb 2016, 13:58

Bedankt voor de informatie, gysev.

Het incident roept toch vele vragen bij me op. Is de dodemansknop dan echt van geen enkel nut in deze situatie? Zal het eenvoudigweg vergeten van de handrem op een hellend parcours (en zo zijn er wel wat, we zaten hier niet eens in de Ardennen!!) dan automatisch leiden tot het wegbollen van de trein, met mogelijk catastrofale gevolgen als de trein onderweg wat snelheid pakt? Stel je maar eens voor dat dit gebeurt bovenaan de helling van Ans en het treinstel vervolgens terug naar Luik-Guillemins dondert, om een bekend voorbeeld te geven...

Of nog: zou het wegvallen van de stroom (als bewuste actie van het seinhuis of TC) tot een automatische remming leiden, of zal de trein dan gewoon verder uitbollen? En hoe zit het met de veiligheidssystemen - hoort zelfs een TBL1+ de trein niet al te remmen bij seinoverschreiding? Of ligt er op dit stuk van L36 nog geen TBL1+?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9946
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Shrek » 19 feb 2016, 14:06

Steve schreef:Bedankt voor de informatie, gysev.

Het incident roept toch vele vragen bij me op. Is de dodemansknop dan echt van geen enkel nut in deze situatie? Zal het eenvoudigweg vergeten van de handrem op een hellend parcours (en zo zijn er wel wat, we zaten hier niet eens in de Ardennen!!) dan automatisch leiden tot het wegbollen van de trein, met mogelijk catastrofale gevolgen als de trein onderweg wat snelheid pakt? Stel je maar eens voor dat dit gebeurt bovenaan de helling van Ans en het treinstel vervolgens terug naar Luik-Guillemins dondert, om een bekend voorbeeld te geven...

Of nog: zou het wegvallen van de stroom (als bewuste actie van het seinhuis of TC) tot een automatische remming leiden, of zal de trein dan gewoon verder uitbollen? En hoe zit het met de veiligheidssystemen - hoort zelfs een TBL1+ de trein niet al te remmen bij seinoverschreiding? Of ligt er op dit stuk van L36 nog geen TBL1+?
Zowel dodeman als TBL1+ werken niet wanneer de stuurpost niet in dienst is.
En ja, treinen kunnen soms wegbollen. Dat is een reëel risico en ook de reden dat in quasi alle bundels ontspoortongen en beschermingswissels liggen.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4391
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Steve » 19 feb 2016, 14:10

En daarmee bevestig je dus dat het voldoende is dat de treinbestuurder de stuurpost "verlaat" (= niet in dienst) en daarbij de handrem vergeet om de trein te doen bollen met als enige mogelijke rem een wijziging van het reliëf? Dat is toch onvoorstelbaar?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9946
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Shrek » 19 feb 2016, 14:12

Steve schreef:En daarmee bevestig je dus dat het voldoende is dat de treinbestuurder de stuurpost "verlaat" (= niet in dienst) en daarbij de handrem vergeet om de trein te doen bollen met als enige mogelijke rem een wijziging van het reliëf? Dat is toch onvoorstelbaar?
Bij oude treinen is dat inderdaad zo. Modernere treinen hebben wel een wegbolcontrole (of hoe noem je zoiets).

rdv
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door rdv » 19 feb 2016, 14:12

Als halfleek en o.b.v. de beschikbare informatie lijkt me dat het seinhuis hier fantastisch gehandeld heeft, en dat men ook veel geluk heeft gehad. Had dit gebeurt op een plaats met veel steilere hellingen (Ans, ...), of in een wisselstraat met beperkte snelheid (Schellebelle), of was het op hol zijnde stel een aangelegde reisweg in tegenrichting opgereden, dan zouden de gevolgen veel groter kunnen geweest zijn. Ook had men geluk dat er in Tienen een TB was, die dan nog zijn leven wou wagen (en de regelmentering aan zijn laars wou lappen), om de trein te stoppen.

Over de crisiscommunicatie van Dhr. Crols deze ochtend ben ik minder te spreken: niet antwoorden op de vragen van de journalist, 4x hetzelfde zeggen, onwaarheden verkondigen ("trein reed niet snel" versus 67 km op dit forum meegedeeld).

Het is zeker niet de eerste keer dat er een trein zonder bestuurder rijdt. In Lede zijn er een 20-tal jaren geleden twee breaks gebotst omdat de koppeling losgekomen was en het tweede stel (vanzelfsprekend) zonder bestuurder tegen het eerste geknald is dat ondertussen was afgeremd voor een stop in het station. En ik herinner me vaag dat er ook recenter iets geweest is met een koppelingsbreuk.

gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door gysev » 19 feb 2016, 14:19

Steve schreef:Is de dodemansknop dan echt van geen enkel nut in deze situatie?
Nee, want de stuurpost was niet in dienst en dan is die dus ook niet geactiveerd.
Steve schreef:Zal het eenvoudigweg vergeten van de handrem op een hellend parcours (en zo zijn er wel wat, we zaten hier niet eens in de Ardennen!!) dan automatisch leiden tot het wegbollen van de trein, met mogelijk catastrofale gevolgen als de trein onderweg wat snelheid pakt? Stel je maar eens voor dat dit gebeurt bovenaan de helling van Ans en het treinstel vervolgens terug naar Luik-Guillemins dondert, om een bekend voorbeeld te geven...
Uiteraard: treinen zijn niet immuun voor de zwaartekracht! Als je je auto parkeert op een helling zonder de handrem op te zetten, kan je die de volgende dag ook twee straten verder terugvinden (of in iemands gevel...). Zoals door mijn voorganger al werd geschreven, liggen er net daarom ontspoornaalden.
Steve schreef:Of nog: zou het wegvallen van de stroom (als bewuste actie van het seinhuis of TC) tot een automatische remming leiden, of zal de trein dan gewoon verder uitbollen?
De stroom werd gisteren van de bovenleiding gehaald, maar de trein stond niet in dienst en dan heeft dat geen effect aangezien ook motorstellen dan gewoon "los" bollen zoals een rijtuig.
Steve schreef:En hoe zit het met de veiligheidssystemen - hoort zelfs een TBL1+ de trein niet al te remmen bij seinoverschreiding? Of ligt er op dit stuk van L36 nog geen TBL1+?
Zelfde antwoord: stuurpost niet in dienst en geen tractie gegeven, dus werken die systemen ook niet. Trouwens, zoals ik had geschreven heeft men alle seinen opengezet tot een doodspoor in Tienen en dat was het beste dat men kon doen. Zo was men zeker dat er geen overwegen bleven openstaan én dat er geen ongelukken op de wissels konden gebeuren.

gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door gysev » 19 feb 2016, 14:21

Steve schreef:En daarmee bevestig je dus dat het voldoende is dat de treinbestuurder de stuurpost "verlaat" (= niet in dienst) en daarbij de handrem vergeet om de trein te doen bollen met als enige mogelijke rem een wijziging van het reliëf? Dat is toch onvoorstelbaar?
Een trein is op dat punt net hetzelfde als een auto. Is dat echt zo moeilijk te begrijpen?

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4391
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Steve » 19 feb 2016, 14:24

gysev schreef:
Steve schreef:En daarmee bevestig je dus dat het voldoende is dat de treinbestuurder de stuurpost "verlaat" (= niet in dienst) en daarbij de handrem vergeet om de trein te doen bollen met als enige mogelijke rem een wijziging van het reliëf? Dat is toch onvoorstelbaar?
Een trein is op dat punt net hetzelfde als een auto. Is dat echt zo moeilijk te begrijpen?
Wetende dat een trein vele tientallen tot zelfs honderden tonnen weegt, honderden mensen kan vervoeren en nog eens zoveel in gevaar kan brengen bij een flinke botsing? Wetende dat een auto wellicht al snel ergens zal "ontsporen" (berm, geparkeerde auto, gracht, ...) maar dat een trein door rails geleid wordt en dus potentieel ver kan gaan? Sorry, maar dan vind ik het inderdaad zeer moeilijk te begrijpen.

Alle lof overigens voor de manier waarop het aangepakt is door het seinhuis, maar ik vind het onvoorstelbaar dat het in de eerste plaats al mogelijk was. Dat zowel de dodemansinrichting als het volledige gamma peperdure veiligheidssystemen à la TBL1+ of ETCS kennelijk totaal niet werken als de stuurpost niet in dienst is, kan er bij mij moeilijk in.

gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door gysev » 19 feb 2016, 14:28

Steve schreef:Wetende dat een trein vele tientallen tonnen weegt, honderden mensen kan vervoeren en nog eens zoveel in gevaar kan brengen bij een flinke botsing? Wetende dat een auto wellicht al snel ergens zal "ontsporen" (berm, geparkeerde auto, gracht, ...) maar dat een trein door rails geleid wordt en dus potentieel ver kan gaan? Sorry, maar dan vind ik het inderdaad zeer moeilijk te begrijpen.
Allemaal de schuld van de zwaartekracht :wink: Zoek op internet maar eens op hoeveel doden er al gevallen zijn met stuurloze bussen en vrachtwagens die een helling afdonderen. Een tip: begin eens met de zoektermen "Martelange" en "Vielsalm". Bij een trein weet je tenminste waar die gaat uitkomen en kan je reiswegen aanleggen om de impact te verminderen (zoals gisteren werd gedaan). Knappe jongen die het gedrag van een stuurloze auto kan voorspellen...

Plaats reactie