Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen

Alles over reizigerstreinen in België.
poxer

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door poxer »

Dus de stuurpost stond aan, en de kruk in neutraal, dan kan hij indd wegbollen als de parkeerrem niet aanstaat indien break.

Ik lees hier ergens de druk op de remmen viel weg, maar als de druk wegvalt dan remt hij juist, daarom automatische rem. Misschien problemen met EP rem en bestuurder aan de elektrische koppelaar wat gewikkeld, en intussen weggebold??
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door traxie »

Mij lijkt het het logische. Vl leeg, Lar bijgevolg ook leeg, probleem opgelost maar niet geremd gezet, alles vult en weg...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door HLE 2302 »

traxie schreef:Mij lijkt het het logische. Vl leeg, Lar bijgevolg ook leeg, probleem opgelost maar niet geremd gezet, alles vult en weg...
Nee dat is helemaal niet logisch. Ten eerste duurt het bij een break al gauw 10 minuten vooraleer uw voedingsleiding boven de 5 bar gevuld raakt. In principe mag de LAR ook niet vullen boven de 3,5 bar want de DUWE controleert dit. Het enige wat in uw verhaaltje 'kan' is dat de remmen loskomen omdat er zich helemaal geen luchtdruk meer bevind in de verdelers dan. Maar ook dat kan in feite niet ogenblikkelijk gebeuren.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door traxie »

HLE 2302 schreef:
traxie schreef:Mij lijkt het het logische. Vl leeg, Lar bijgevolg ook leeg, probleem opgelost maar niet geremd gezet, alles vult en weg...
Nee dat is helemaal niet logisch. Ten eerste duurt het bij een break al gauw 10 minuten vooraleer uw voedingsleiding boven de 5 bar gevuld raakt. In principe mag de LAR ook niet vullen boven de 3,5 bar want de DUWE controleert dit. Het enige wat in uw verhaaltje 'kan' is dat de remmen loskomen omdat er zich helemaal geen luchtdruk meer bevind in de verdelers dan. Maar ook dat kan in feite niet ogenblikkelijk gebeuren.
Maar de duwe werkt enkel bij een remkraan die in de remzone staat...
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door dentheo »

Ik neem aan dat je bij een break de rijtuigen stuk per stuk kan ontluchten om ze te deblokkeren ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Steven »

Men kan de remmen op elk rijtuig afzonderlijk spuien. Hiervoor is er onder elk rijtuig een spuiklep die de bestuurder dan manueel moet bedienen in het geval van een remklemming (bij een remproef voor het eerste vertrek is dit een schouwer, die op dat moment samen met de treinbestuurder een remproef uitvoert).
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door dentheo »

Ik neem aan dat je dan direct het tussen reservoir hoort vullen als er druk op de treinleiding staat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Steven »

Dat valt best nog mee. Het spuien betreft het gedeelte dat lucht steekt op de remcilinder. Dus daar haal je de druk weg zodat de remmen kunnen lossen. Als alle andere remmen (van de overige rijtuigen) dan al los staan ....
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door dentheo »

Inderdaad waarschijnlijk grote verbazing en dan een krachtterm. :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Bibke »

[LOL-on] Zou dat geen test geweest zijn naar aanleiding van wat Mr. Cornu aanhaalde om treinen in de toekomst zonder TB te laten rijden? [/LOL-off].
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Inderdaad waarschijnlijk grote verbazing en dan een krachtterm. :)
Dan is het een kwestie van snel reageren, aangezien het een losse rit betrof was er waarschijnlijk maar 1 deur los om in en uit de trein te geraken. De vraag is of je er dan nog in geraakt. Het betrof een break in extremis had je kunnen proberen om de koppeling open te trekken (hierbij ledig je de voedingsleiding en Leiding automatische rem), maar dat is natuurlijk nu eenvoudig om zeggen maar op het moment je daar staat .... en in functie van hoe snel de snelheid toeneemt.
poxer

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door poxer »

Maar als je ontkoppeld sluit hij automatisch zijn lucht af, in de koppeling zit een pneumatisch systeem die bij koppelen/ontkoppelen de kleppen bediend die de LAR en VL koppelen
poxer

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door poxer »

Foutje van mij, je bedoeld van buiten met de trekstang dan staat hij inderdaad te blazen
poxer

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door poxer »

zitten er eigenlijk eindkranen tussen 2 kasten van een break?
poxer

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door poxer »

Met te spuien ledig je de remcilinderdruk dus druk van verdeler naar remblok, beïnvloed je daarmee je LAR en VL en Reservoirs?
Plaats reactie