Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door groentje »

@Steven: In welke mate zijn die depannageboeken te vergelijken met bijvoorbeeld de checklists die piloten moeten volgen, en puntje per puntje afvinken in de juiste volgorde? Ik kan mij vergissen, maar dat lijkt mij toch te ontbreken. Jullie HLT is al een pak duidelijker ondubbelzinniger dan ons ARS, maar een echte hiërarchische lijst is dat toch nog niet, of vergis ik me?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Steven »

hoe die boeken in elkaar zitten is niet echt in een regel te gieten, want ze verschillen wel wat in lay out. Doch meestal zit er ergens wel een hoofdlijn in en komende volgende onderwerpen aan bod.

Algemeenheden
laagspanning
hoogspanning (van stroomafnemer tot snelschakelaar)
compressor
tractie
deuren (indien van toepassing dus niet bij HLE en HLD)
koplichten - verlichting
allerlei
pneumatisch (niet rem)
plaats van de toestellen (overzicht van het krachtvoertuig via (een) tekening-en)

Alle onderwerpen splits men dan nog eens op in deeltjes in functie van het krachtvoertuig.
Dat ze deze volgorde hebben komt om de heel eenvoudige reden dat de problemen zich ook in die volgorde kunnen voordoen bij het in dienst plaatsen van een trein.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:geen officieel depannageboek? waarom heb ik dan van elke type kilo's papier liggen met als onderdelen Inleiding, overzicht(met onder meer plaatsing toestellen...) EN DEPANNAGE. Heb ze nog van alle types die ik ooit heb gestudeerd inclusief HLD51 en andere oude diesels. Meestal stond er op de voorpagina wel "tijdelijke uitgave" maar dat is eerder een gewoonte omdat men altijd wel aanpassingen wil doorvoeren.
Ja dan nodig ik U uit om een echte "guide de dépannage" of "document d'application"eens te bekijken (naargelang het spoorbedrijf).
U zegt het zelf "waarom heb ik dan van elke type kilo's papier liggen met als onderdelen Inleiding, overzicht(met onder meer plaatsing toestellen...) EN DEPANNAGE" ze liggen ergens? maar hebt die niet noodzakelijk bij of zijn niet aanwezig op het tractiemateriaal. Dit is meer opleidingsmateriaal.Wees gerust heb ze ook allemaal nog liggen en om te zwijgen over de persoonlijk getekende schemas van de instandhoudingskringen van de DUR enz. MAAR dit zijn GEEN serieuze depannage gidsen die de bestuurder gaan leiden door het woud van schakelaars en kranen. Bij ons hebben de treinbestuurders reeds hun documenten op de Ipad staan(dus ook op hun Iphone).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Steven »

Die dat ze niet bij hadden waren in overtreding en dat zou je moeten weten, er werden mensen voor gestraft. Tegenwoordig moeten we de papieren versie niet meer hebben want we hebben een "tablet" (een iets te groot geval om er die naam nog om te kleven maar dat is een ander verhaal).

Je was enkel verplicht het depannage deel bij te hebben de inleiding en alle andere docu was vooral als opleidingsmiddel bedoeld maar er is wel degelijk een deel depannage voorzien. terzijde ook vermelden dat HLE13, HLE18, Desiro, M6, i11 hun eigen elektronische gids aan boord hebben.
poxer

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door poxer »

staat een break niet geremd als je de stuurpost aflegt ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Steven »

De stuurpost is niet buiten dienst geweest bij dit incident. Daar was ook geen reden voor. het betrof een probleem met de rem dat hij wou oplossen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Portbou »

gysev schreef: En we weten allemaal dat de Vlaamse pers van topkwaliteit is als het om treinen gaat :roll:
Bij VTM waren de Breaks op miraculeuze manier veranderd in een 18 met I11'en en rijden de treinen in België ineens rechts. Ik heb blijkbaar een paar berichten in ons orderboek gemist...
Akkoord dat onze pers meestal niet uitblinkt in kennis van de spoorwegen.

Maar in het kader van dit voorval zijn jouw opmerkingen niet relevant :
Een trein die zonder bestuurder vertrekt is een zwaar incident...
- ongeacht of het een klassiekje, een break, een 18+I11 of een Thalys was
- ongeacht of hij links dan wel op tegenspoor reed
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Steven »

Maar net met dat nieuwe materieel kan het niet daar waar het met een break wel kan voorvallen als die gewoon in dienst staat.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door odul »

Als die trein echt gedurende 12 km tegen een zeer lag snelheid gebold heeft, had een simpele "schets" hem meteen kunnen stoppen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door nighttrain »

odul schreef:Als die trein echt gedurende 12 km tegen een zeer lag snelheid gebold heeft, had een simpele "schets" hem meteen kunnen stoppen.
Met een ontsporing als gevolg.
En het is geen "schets" maar " slets" verbastering van "slof" komende van remslof.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door odul »

Een treinstel dat zeer traag bolt, kan je best stoppen met een schets, zonder dat het ontspoord.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door trainlovertje »

odul schreef:Een treinstel dat zeer traag bolt, kan je best stoppen met een schets, zonder dat het ontspoord.
Maar volgens eerdere berichten in dit forum behaalde die trein snelheden tot 67 km/h.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door nighttrain »

odul schreef:Een treinstel dat zeer traag bolt, kan je best stoppen met een schets, zonder dat het ontspoord.
Wat is de kinetische energie van een treinstel met een massa van 150T zelfs aan 5km/h?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:
odul schreef:Een treinstel dat zeer traag bolt, kan je best stoppen met een schets, zonder dat het ontspoord.
Maar volgens eerdere berichten in dit forum behaalde die trein snelheden tot 67 km/h.
67 is misschien wat veel, maar hij reed zeker 40 km/h en dat stop je niet met een remschoen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Maar net met dat nieuwe materieel kan het niet daar waar het met een break wel kan voorvallen als die gewoon in dienst staat.
Het was hier dus vlees noch vis? Hij stond dus wél in dienst maar dan weer niet in die mate dat TBL1+ een remming had kunnen geven bij een stopsein?
Plaats reactie