Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door groentje »

De luchtdrukrem is normaal genoeg om gedurende 30' te blijven stilstaan, natuurlijk, als er een probleem was met de remmen op het achterste stel, dan heb je natuurlijk geen volledig gevulde remleiding meer, lijkt me, en zal die dus sneller de remmen lossen. Ik ben geen bestuurder, maar dat is wat ik heb begrepen uit een korte inleiding tijdens mijn basisopleiding, jaren geleden. Een goed incident om het belang van de schroefrem nog eens aan te halen, lijkt me.
De dodemansbediening kan niet in dienst blijven op een stuurpost die niet wordt bediend, want dan zou bij een stelletje de achterste stuurpost steeds de trein proberen doen stoppen. Tenzij er een systeem komt dat beide dodemanspedalen koppelt...
nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door nighttrain »

gysev schreef:
Steve schreef:En daarmee bevestig je dus dat het voldoende is dat de treinbestuurder de stuurpost "verlaat" (= niet in dienst) en daarbij de handrem vergeet om de trein te doen bollen met als enige mogelijke rem een wijziging van het reliëf? Dat is toch onvoorstelbaar?
Een trein is op dat punt net hetzelfde als een auto. Is dat echt zo moeilijk te begrijpen?

Niet akkoord, zelf vroeger op de oude reeksen 82/84/85/72 enz stonden er TASTERS. wanneer de loco in beweging kwam met remkraan in dienst, en ritkruk op O, dan kwam er een TASTER tussen om de loc te stoppen. Dan hebben we het wel over een MECHANISCH systeem , met een stangetje op een wielas. Dit veroorzaakte een lek in de automatische remleiding. Nu bestaat dit in electronsiche uitvoering.Vereisten: richtingskruk op O en remkraan in dienst (ritstand)
nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door nighttrain »

We kunnen ongeveer uitmaken wat het scenario was.
Automatische remming door probleempje => trein stopt => is geremd door het probleem=> bestuurder wil snel snel het probleem oplossen => verlaat stuurcabine=> vergeet zijn trein GOED te immobiliserendoor MAX drukdaling te bevelen met dienstrem en /of handrem=> verlaat de stuurcabine=> lost het probleem van drukdaling op de trein op=> en weg is de trein. Dit is een schoolvoorbeeld van een remincident.

oorzaak: In Belgiê bestaat er niet zoiets als een echt "depannageboek" die opgevolgd wordt punt per punt. Veel gebeurt door "actions reflexes"...ervaring? En dan vergeet je wel iets. Een andere cultuuer?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door gysev »

nighttrain schreef:Niet akkoord, zelf vroeger op de oude reeksen 82/84/85/72 enz stonden er TASTERS. wanneer de loco in beweging kwam met remkraan in dienst, en ritkruk op O, dan kwam er een TASTER tussen om de loc te stoppen. Dan hebben we het wel over een MECHANISCH systeem , met een stangetje op een wielas. Dit veroorzaakte een lek in de automatische remleiding. Nu bestaat dit in electronsiche uitvoering.Vereisten: richtingskruk op O en remkraan in dienst (ritstand)
Goed, maar in dit geval leek me die vergelijking het gemakkelijkst te begrijpen voor mensen die niet bij het spoor werken. Dit forum is tenslotte geen cursus voor professionelen. Trouwens: je weet toch ook wel dat het "weglopen" van spoorvoertuigen wel meer gebeurt in grote bundels? In Vorst kennen ze dat zeer goed...
nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door nighttrain »

gysev schreef:
nighttrain schreef:Niet akkoord, zelf vroeger op de oude reeksen 82/84/85/72 enz stonden er TASTERS. wanneer de loco in beweging kwam met remkraan in dienst, en ritkruk op O, dan kwam er een TASTER tussen om de loc te stoppen. Dan hebben we het wel over een MECHANISCH systeem , met een stangetje op een wielas. Dit veroorzaakte een lek in de automatische remleiding. Nu bestaat dit in electronsiche uitvoering.Vereisten: richtingskruk op O en remkraan in dienst (ritstand)
Goed, maar in dit geval leek me die vergelijking het gemakkelijkst te begrijpen voor mensen die niet bij het spoor werken. Dit forum is tenslotte geen cursus voor professionelen. Trouwens: je weet toch ook wel dat het "weglopen" van spoorvoertuigen wel meer gebeurt in grote bundels? In Vorst kennen ze dat zeer goed...
Geen probleem, wil niet de slimste uithangen, maar zie dit enkel als een kleine complementaire uitleg , binnen de gegeven problematiek.
Gegroet.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door HLE 2302 »

Ondanks de info vind ik het een bizar verhaal. Ten eerste zou de LAR al niet mogen vullen naar 5 bar met de remkraan in de normale 'rem' stand. Ook al moet voor extra veiligheid de manipulator in de noodremstand worden geplaatst bij de breaks. Ook snap ik niet hoe men aan die '67 km/h' komt want bij mijn weten registreert het registratietoestel niet met de ritkruk af.

Vreemd verhaal ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Eimai »

Steve schreef:Alle lof overigens voor de manier waarop het aangepakt is door het seinhuis, maar ik vind het onvoorstelbaar dat het in de eerste plaats al mogelijk was. Dat zowel de dodemansinrichting als het volledige gamma peperdure veiligheidssystemen à la TBL1+ of ETCS kennelijk totaal niet werken als de stuurpost niet in dienst is, kan er bij mij moeilijk in.
Nieuw materieel zoals desiro's en type 18 hebben wel een beveiliging dat ze zien dat als de trein beweegt zonder dat de keerkruk opstaat dat die een noodremming geeft. Maar bij breaks ga je dat niet vinden, en de waakinrichting is uiteraard niet actief, want de bestuurder is niet in zijn stuurpost, dus die gaat hem niet tegenhouden, en (als ik me niet vergis, maar het is een beetje onmogelijk om uit te testen zonder mijn rijbewijs te verliezen) als de TBL1+ een noodremming geeft dan wordt die volgens mij ook niet doorgegeven naar de spoedkleppen omdat die keerkruk niet opstaat.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door gysev »

HLE 2302 schreef:Ondanks de info vind ik het een bizar verhaal. Ten eerste zou de LAR al niet mogen vullen naar 5 bar met de remkraan in de normale 'rem' stand. Ook al moet voor extra veiligheid de manipulator in de noodremstand worden geplaatst bij de breaks. Ook snap ik niet hoe men aan die '67 km/h' komt want bij mijn weten registreert het registratietoestel niet met de ritkruk af.

Vreemd verhaal ...
Alle tractiematerieel heeft een GPS-systeem aan boord waarmee de tractieverdelers dit kunnen opvolgen - en dus ook de snelheid opzoeken.
trainlovertje
Berichten: 2362
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door trainlovertje »

Dus, het gaat zo goed als doorgaans bergaf van Landen tot Tienen? Raar dat ik dat als reiziger nooit ervaren heb, want het moet toch wel tamelijk hellen om boven de 60 km/h te geraken.

En dan nog wat vraagjes: Die trein heeft de rit afgelegd met geopende deuren vooraan? Als die trein in Landen op spoor 3 is vertrokken, wil dat zeggen dat de deuren rechts (in de rijrichting) waarschijnlijk open waren. Met dat uitwijkspoor in Tienen, bedoelt men daarmee spoor 5? Want dan ligt het perron ook rechts zodat de bestuurder door diezelfde deur kan instappen. Maar dat maakt misschien niet zoveel uit met geloste deuren?
In het geval dat het dus over spoor 5 in Tienen ging: was het dan niet riskant om die trein op dat spoor te laten komen, vermits die wissel voor de inrit van het station (die bereden moet worden om spoor 5 te bereiken) uitgerust is voor een snelheid met max 40 km/h?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen

Bericht door Steven »

Moderne treinen zoals HLE 13, 18 alsook de desiro hebben elektronische systemen om dit te voorkomen.
Keerkruk op 0 = controle op wegrollen in beide richtingen.
Keerkruk op vooruit = controle op achteruit rollen.
Bij het buiten dienst plaatsen van de stuurpost komt automatisch de parkeerrem in dienst.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door groentje »

trainlovertje schreef:Dus, het gaat zo goed als doorgaans bergaf van Landen tot Tienen? Raar dat ik dat als reiziger nooit ervaren heb, want het moet toch wel tamelijk hellen om boven de 60 km/h te geraken.
Een helling hoeft helemaal niet steil te zijn, een trein is net ontwikkeld om zo weinig mogelijk rolweerstand te hebben. Een lichte helling is dan al voldoende om in beweging te komen, en eenmaal in beweging is er quasi alleen de wind die enigszins afremt. Met een zwaar voertuig is dat dus bijna niks.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Tim »

Tussen Leuven en Luik is het bijna een constante helling, met een reizigerstrein zal je daar weinig van merken maar met een goederentrein des te meer.
Heb daar eens gereden met 1 T77 met 1800 ton aan de haak en op bepaalde stukken haalde ik nog geen 40 km/u...
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door Paul »

Het station van Landen ligt op 80 m boven zeeniveau, dat van Tienen op 50 m. Dus ja, het gaat de hele tijd lichtjes bergaf...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door profke »

gysev schreef:Het was een lege rit bestaande uit twee Breaks en komende van Waremme. Aan de inrit van Landen (kant Luik) is er ineens een noodstop omdat de lucht op het tweede stel plots weg is. Op dat punt daalt L36 relatief sterk richting Landen. Bestuurder stapt uit maar vergeet de handrem op te zetten waardoor de trein op de helling ineens begint te rijden nadat de bestuurder het defect heeft hersteld en weer naast de trein naar voor loopt.

Dit werd gelukkig opgemerkt door de onderstationschef op het perron en door zijn snelle reactie kon het seinhuis in Leuven een reisweg aanleggen en alle seinen open zetten - zeer belangrijk om alle overwegen correct te laten werken. Het stel bereikte trouwens een maximumsnelheid van 67 km/h. Aan de inrit van Tienen was dit teruggelopen tot 5 à 10 km/h waardoor een andere bestuurder op de trein kon springen.

En nu is het wachten op de Amerikaanse rampenfilm met Tom Hanks als dappere treinbestuurder :wink:
de beschrijving op tv is lichtelijk anders:

"de bestuurder hoorde een vreemd geluid" :(
"de reden waarom de trein gestart wordt is nog onbekend"
geen sprake van "bergaf", enkel van "lichtjes bergop in tienen"..
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Bericht door dekooiker »

Steve schreef:
gysev schreef:
Steve schreef:En daarmee bevestig je dus dat het voldoende is dat de treinbestuurder de stuurpost "verlaat" (= niet in dienst) en daarbij de handrem vergeet om de trein te doen bollen met als enige mogelijke rem een wijziging van het reliëf? Dat is toch onvoorstelbaar?
Een trein is op dat punt net hetzelfde als een auto. Is dat echt zo moeilijk te begrijpen?
Wetende dat een trein vele tientallen tot zelfs honderden tonnen weegt, honderden mensen kan vervoeren en nog eens zoveel in gevaar kan brengen bij een flinke botsing? Wetende dat een auto wellicht al snel ergens zal "ontsporen" (berm, geparkeerde auto, gracht, ...) maar dat een trein door rails geleid wordt en dus potentieel ver kan gaan? Sorry, maar dan vind ik het inderdaad zeer moeilijk te begrijpen.
Als ik vroeges heb moet ik per wagen naar het werk.
Daarvoor dien ik op de E313 te rijden.
Hoe snel er daar gereden wordt, hoeveel risico heel wat gekken nemen om toch maar een zoveelste van een seconde sneller te kunnen zijn...dàt vind ik pas onvoorstelbaar.

Het personeel op seinposten kan in zulke situaties heel eenvoudig de minst schadelijke weg kiezen.
Zelfs voor zulke zeer zeldzame feiten zijn er richtlijnen geschreven.
Ik heb slechts weet van nog één dergelijke feit en dat is een koppelingsbreuk tussen Virton en Arlon, ondertussen al zeer lang geleden, waarbij een wagen aan staart van de trein loskwam.
Zeldzaam, in tegenstelling tot de gekken in auto's!
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie