Luchthaven gesloten

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Steve »

Ik snap het eigenlijk ook niet goed. De trein zou inderdaad via Haacht kunnen rijden (en tenminste al stoppen in Nekkerspoel als men kopmaken in Mechelen wil vermijden), of in principe zelfs nabij Diegem de verbinding tussen lijn 36 en 26/27 gebruiken om dan via Vilvoorde naar Mechelen te rijden, zonder extra halteverlies noch enorm tijdverlies...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Asterix »

Steve schreef:Ik snap het eigenlijk ook niet goed. De trein zou inderdaad via Haacht kunnen rijden (en tenminste al stoppen in Nekkerspoel als men kopmaken in Mechelen wil vermijden), of in principe zelfs nabij Diegem de verbinding tussen lijn 36 en 26/27 gebruiken om dan via Vilvoorde naar Mechelen te rijden, zonder extra halteverlies noch enorm tijdverlies...
Hoeveel treinbestuurders kennen die laatste omweg?

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de luchthaven niet gewoon commercieel wordt bediend. Er vertrekken vluchten en je kan toch de getroffen vertrekhal vermijden? Aan het uiteinde van de perrons kant Leuven gaat het via liften en trappen richting gang die uitgeeft op het busstation van waaruit je naar de check-in-tenten kan wandelen.

Vanaf vandaag rijden de treinen van de reeks 23xx, 28xx en 37xx leeg van/naar de luchthaven (de trein wordt in Brussel-Noord leeggemaakt) om in de luchthaven een nieuw treinnummer te krijgen en vervolgens leeg terug richting Brussel te rijden en weer te laden. De reeks 19xx wordt in Zaventem-Dorp leeggemaakt en rijdt vervolgens volgens hetzelfde principe onder de luchthaven door.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Steven »

zo goed als geen bestuurders die nu die relatie bedienen, laat dat duidelijk zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door dentheo »

Asterix schreef: Ik begrijp eigenlijk niet waarom de luchthaven niet gewoon commercieel wordt bediend. Er vertrekken vluchten en je kan toch de getroffen vertrekhal vermijden? Aan het uiteinde van de perrons kant Leuven gaat het via liften en trappen richting gang die uitgeeft op het busstation van waaruit je naar de check-in-tenten kan wandelen.
Ik schat dat men die toren met de roltrappen wel snel zal opknappen en afschermen van de vertrekhal, dan kan die hoek terug in dienst.
Misschien na dit weekend ?
En dan ook het station in dienst.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Steve »

Steven schreef:zo goed als geen bestuurders die nu die relatie bedienen, laat dat duidelijk zijn.
Toch wat verbazend en jammer, aangezien het een zeer voor de hand liggende omleidingsroute is bij problemen in de luchthaven...

Overigens, als de treinen vanuit de NZV intussen leeg naar de luchthaven rijden, zouden de beide IC's via Schuman-Josaphat dat ook dat ook al niet kunnen? Reizigers kunnen dan afgezet worden aan Bordet (al een pak dichter bij de luchthaven, verbinding De Lijn en morgen mogelijk ook al MIVB) of eventueel in Zaventem als extra halte.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Steven schreef:zo goed als geen bestuurders die nu die relatie bedienen, laat dat duidelijk zijn.
Toch wat verbazend en jammer, aangezien het een zeer voor de hand liggende omleidingsroute is bij problemen in de luchthaven...

Overigens, als de treinen vanuit de NZV intussen leeg naar de luchthaven rijden, zouden de beide IC's via Schuman-Josaphat dat ook dat ook al niet kunnen? Reizigers kunnen dan afgezet worden aan Bordet (al een pak dichter bij de luchthaven, verbinding De Lijn en morgen mogelijk ook al MIVB) of eventueel in Zaventem als extra halte.
De route langs Keelbeek (zo heet de vertakking) is allesbehalve een voor de hand liggende omleidingsroute. In de richting Vilvoorde->Leuven is het inderdaad heel praktisch en kan je er meerdere treinen per uur over laten rijden, maar de andere richting is een ware hel qua versnijdingen. De goederentrein van Kortenberg moet die route helaas nemen en zorgt vaak voor vertraging indien niet alles 100% rijdt zoals voorzien. Ook leeg materieel naar Schaarbeek blokkeert daar soms IC's, dus daar ga je zeker geen 15 treinen per dag over laten rijden.
De treinen leegmaken in Bordet is al wat haalbaarder, maar ik denk dat het veel eenvoudiger was om het schema van voor april nog wat langer aan te houden. Zeker omdat het allemaal maar voor een korte tijd ging zijn denk ik dat ze daar niet verder op gezocht hebben.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Stijn82 »

Waarom rijdt men niet gewoon door de luchthaven, zonder te stoppen? Momenteel is mechelen zijn verbinding met hasselt kwijt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Shrek »

Stijn82 schreef:Waarom rijdt men niet gewoon door de luchthaven, zonder te stoppen? Momenteel is mechelen zijn verbinding met hasselt kwijt.
Politiebevel, ze hebben hier nog maar net verkregen dat personeel van de spoorwegen in de tunnel mag komen, passagiers zijn nog niet toegestaan.
Maar waarom de politie zo'n eisen oplegt begrijp ik ook niet goed.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Eimai »

Ze willen waarschijnlijk ook niet dat een trein eens in panne valt of iets dergelijks en dat alsnog honderden reizigers in dat station vast zitten die geëvacueerd moeten worden. Maar inderdaad, het gebouw met de roltrappen naar het station mag dan wel geraakt zijn, het duurt nu toch wel erg lang vooraleer het weer toegankelijk is...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:
Asterix schreef:Ik begrijp eigenlijk niet waarom de luchthaven niet gewoon commercieel wordt bediend. Er vertrekken vluchten en je kan toch de getroffen vertrekhal vermijden? Aan het uiteinde van de perrons kant Leuven gaat het via liften en trappen richting gang die uitgeeft op het busstation van waaruit je naar de check-in-tenten kan wandelen.
Ik schat dat men die toren met de roltrappen wel snel zal opknappen en afschermen van de vertrekhal, dan kan die hoek terug in dienst.
Misschien na dit weekend ?
En dan ook het station in dienst.
Nee nee, die zone werd zwaar getroffen. Ik heb het over de andere kant van de perrons, aan de zijde van het oude station.
Steve schreef:
Steven schreef:zo goed als geen bestuurders die nu die relatie bedienen, laat dat duidelijk zijn.
Toch wat verbazend en jammer, aangezien het een zeer voor de hand liggende omleidingsroute is bij problemen in de luchthaven...

Overigens, als de treinen vanuit de NZV intussen leeg naar de luchthaven rijden, zouden de beide IC's via Schuman-Josaphat dat ook dat ook al niet kunnen? Reizigers kunnen dan afgezet worden aan Bordet (al een pak dichter bij de luchthaven, verbinding De Lijn en morgen mogelijk ook al MIVB) of eventueel in Zaventem als extra halte.
Het probleem met de lijn 26 is dan weer dat het daar 's avonds al vroeg dicht gaat voor werken (en ook wegens geen bediening). Dan kan je beter het oude stramien aanhouden. Ik weet niet of Bordet zoveel aantrekkelijker is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Steve »

Asterix schreef: Het probleem met de lijn 26 is dan weer dat het daar 's avonds al vroeg dicht gaat voor werken (en ook wegens geen bediening). Dan kan je beter het oude stramien aanhouden. Ik weet niet of Bordet zoveel aantrekkelijker is.
Ik mag dan toch aannemen dat die werkzaamheden tegenwoordig niet meer zo vroeg plaatsvinden, want het was gepland dat de IC's vanaf 4 april zouden rijden, en de laatste doorkomst op lijn 26 is daarbij voorbij 23 u (Bordet 23.04 u richting luchthaven).

Bordet is qua infrastructuur natuurlijk niet zo'n groot station, maar heeft wel zeer goede aansluitingen precies naar die luchthaven: twee lijnen van De Lijn en sinds vandaag ook opnieuw de MIVB-bussen. Met de taxi of desnoods te voet is het ook nog te doen. Vanaf Schaarbeek heb je al die mogelijkheden niet om verder richting luchthaven te gaan.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door dentheo »

Asterix schreef:
dentheo schreef:
Asterix schreef:Ik begrijp eigenlijk niet waarom de luchthaven niet gewoon commercieel wordt bediend. Er vertrekken vluchten en je kan toch de getroffen vertrekhal vermijden? Aan het uiteinde van de perrons kant Leuven gaat het via liften en trappen richting gang die uitgeeft op het busstation van waaruit je naar de check-in-tenten kan wandelen.
Ik schat dat men die toren met de roltrappen wel snel zal opknappen en afschermen van de vertrekhal, dan kan die hoek terug in dienst.
Misschien na dit weekend ?
En dan ook het station in dienst.
Nee nee, die zone werd zwaar getroffen. Ik heb het over de andere kant van de perrons, aan de zijde van het oude station.
Is dat zo ? De glazen koepel bovenaan is nog volledig intact op de beelden .
Hij hangt maar met een "relatief" kleien opening aan de vertrekhal, dat reduceert fel de drukgolf.
Al kunnen er welk enkele platen uit het verlaagd plafond gevallen zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door ronny »

Het is blijkbaar de bedoeling om het oude station terug in dienst te stellen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Asterix »

Steve schreef:
Asterix schreef: Het probleem met de lijn 26 is dan weer dat het daar 's avonds al vroeg dicht gaat voor werken (en ook wegens geen bediening). Dan kan je beter het oude stramien aanhouden. Ik weet niet of Bordet zoveel aantrekkelijker is.
Ik mag dan toch aannemen dat die werkzaamheden tegenwoordig niet meer zo vroeg plaatsvinden, want het was gepland dat de IC's vanaf 4 april zouden rijden, en de laatste doorkomst op lijn 26 is daarbij voorbij 23 u (Bordet 23.04 u richting luchthaven).
Er wordt nog altijd gewerkt aan de tunnel (aanpassingen en afwerking) dus men kan nog elke beschikbare minuut gebruiken. Dat geldt trouwens ook voor de rest van de lijn 26 als non-stop werf (wissels te Evere, stopplaatsen Haren en Bordet, etc).
dentheo schreef:Is dat zo ? De glazen koepel bovenaan is nog volledig intact op de beelden .
Hij hangt maar met een "relatief" kleien opening aan de vertrekhal, dat reduceert fel de drukgolf.
Al kunnen er welk enkele platen uit het verlaagd plafond gevallen zijn.
Het probleem zou de Diamant-zone zijn waar de centrale kolom met de liftschachten tot op het niveau van het treinstation een fameuze klap hebben gekregen. Men is blijkbaar niet geneigd die verticale kolom en sommige verdiepingen meteen terug in gebruik te nemen.
ronny schreef:Het is blijkbaar de bedoeling om het oude station terug in dienst te stellen.
Wat bedoel je daar precies mee? Het oude station bestaat enkel nog uit de perrons die als het ware ingekapseld zijn in het het nieuwe gebouw (achter muren en deuren verstopt) en zonder verbinding naar de buitenwereld toe. Je hebt aan de andere kant van die muur wel de verlaten hal van het nieuwe station die op dat niveau enerzijds uitgeeft op de Oude Terminal en anderzijds op het busstation en waarvan de liften en trappen afdalen naar de perrons van de Diabolo. Die zou men kunnen gebruiken maar blijkbaar gebeurt dat tot op heden niet. Heeft dat misschien te maken met die poortjes in het "hoofdgedeelte" van het station? Misschien dat daarom die andere toegangen definitief zijn gesloten?
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door ronny »

Asterix schreef:
ronny schreef:Het is blijkbaar de bedoeling om het oude station terug in dienst te stellen.
Wat bedoel je daar precies mee? Het oude station bestaat enkel nog uit de perrons die als het ware ingekapseld zijn in het het nieuwe gebouw (achter muren en deuren verstopt) en zonder verbinding naar de buitenwereld toe. Je hebt aan de andere kant van die muur wel de verlaten hal van het nieuwe station die op dat niveau enerzijds uitgeeft op de Oude Terminal en anderzijds op het busstation en waarvan de liften en trappen afdalen naar de perrons van de Diabolo. Die zou men kunnen gebruiken maar blijkbaar gebeurt dat tot op heden niet. Heeft dat misschien te maken met die poortjes in het "hoofdgedeelte" van het station? Misschien dat daarom die andere toegangen definitief zijn gesloten?
Ik heb niet meer informatie gevraagd, wel opgevangen dat er nog wat werk was om het klaar te krijgen voor opening, mogelijks in de loop van volgende week.
Plaats reactie