Luchthaven gesloten

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Wat ik kan verstaan aangezien eerst de hele vertrekhal moet hersteld worden en de stevigheid moet nagekeken worden in alle delen die geraakt werden door de explosie.
Er zijn al veel mensen aan het werk om de zaak op te ruimen en nieuwe verlaagde plafond te hangen, ik neem aan dat dus het gebouw in orde is anders laat je die arbeiders er niet in. Waarschijnlijk heeft de glazen gevel gewerkt als " grote veiligheidsklep" en zijn de drukken niet zo hoog geweest.
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door trainlovertje »

Op de website van NMBS staat het volgende:
De dienstregeling van en naar de luchthaven is ongewijzigd in vergelijking met deze van voor 22 maart, behalve dan voor de IC 23 (Oostende – Kortrijk – Brussels Airport - Zaventem) en IC 28 (Brugge – Brussels Airport - Zaventem). Dankzij de opening van de Schuman-Josafattunnel op maandag 4 april zijn er nu ook rechtstreekse treinverbindingen vanuit steden zoals Dinant, Namen, Charleroi, Ottignies en Nijvel. En vanuit het station Brussel-Schuman, het hart van de Europese wijk, sta je nu op 16 minuten in de luchthaven in plaats van meer dan 32 minuten.
Volgens mij bedoelen ze IC 17 en IC 27?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door stefanic »

De info is wel degelijk juist. Het gequote deel bevat 2 elementen die los staan van elkaar:
1) IC23 en IC28 rijden pas vanaf morgen terug door de luchthaven
2) Door de Josaphat-tunnel zijn er nu nieuwe verbindingen (waarbij de IC-nummers echter niet vermeld werden, inderdaad IC 17 en 27) die in principe al sinds 4/4 zo moesten rijden
Laatst gewijzigd door stefanic op 22 apr 2016, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
spoorwegrealist
wimpie3

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door wimpie3 »

Mag ik hier effekes melden dat ik de communicatie rond het gesloten station niet helemaal top vond?

Op de aankondigingsborden in de stations kregen de treinen nog gewoon het luchthaven logo naast hun bestemming! Erg verwarrend voor de (weinige) toeristen.

Ik nam vanmorgen bijvoorbeeld een trein die normaal naar de luchthaven zou gaan, en daar stond op het aankondigingsbord binnen ook gewoon "de volgende halte is Brussel Nationaal luchthaven". Terwijl we gewoon naar Brussel Noord reden.

En de aankondiging dat we niet gingen stoppen in de luchthaven van de treinbegeleider? Tsja, die komt altijd pas als de trein al vertrokken is... Klantvriendelijk is anders.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door trainlovertje »

stefanic schreef:De info is wel degelijk juist. Het gequote deel bevat 2 elementen die los staan van elkaar:
1) IC23 en IC28 rijden pas vanaf morgen (mogelijk pas maandag) terug door de luchthaven
2) Door de Josaphat-tunnel zijn er nu nieuwe verbindingen (waarbij de IC-nummers echter niet vermeld werden, inderdaad IC 17 en 27) die in principe al sinds 4/4 zo moesten rijden
Op die manier begreep ik het ook toen ik het de eerste keer las, maar het leek me te vreemd opgesteld om dat te kunnen betekenen. Ze vergeten uit te leggen wat er dan precies anders is aan IC 23 en IC28.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Shrek »

En daarmee rijden er vandaag voor het eerst passagiers over de nieuwe lijn L36C/2 tussen Y Keelbeek en Y Machelen, feestje ! :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Steve »

Shrek schreef:En daarmee rijden er vandaag voor het eerst passagiers over de nieuwe lijn L36C/2 tussen Y Keelbeek en Y Machelen, feestje ! :)
Aha, voeren de 17/27 dus ook een lusje uit? Aangezien ze beide in beide richtingen exact dezelfde rittijd hebben tussen Bordet en de luchthaven, dacht ik dat ze misschien rechtsomkeert maakten...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Shrek schreef:En daarmee rijden er vandaag voor het eerst passagiers over de nieuwe lijn L36C/2 tussen Y Keelbeek en Y Machelen, feestje ! :)
Aha, voeren de 17/27 dus ook een lusje uit? Aangezien ze beide in beide richtingen exact dezelfde rittijd hebben tussen Bordet en de luchthaven, dacht ik dat ze misschien rechtsomkeert maakten...
Er zijn bijna geen frontwisselingen meer op de luchthaven, ze maken allemaal lusjes nu.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door trainfreak »

Shrek schreef:En daarmee rijden er vandaag voor het eerst passagiers over de nieuwe lijn L36C/2 tussen Y Keelbeek en Y Machelen, feestje ! :)
Dat is toch al een tijdje zo?
Of waren dat altijd lege ritten die ik de voorbije dagen zag?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Steve »

trainfreak schreef:
Shrek schreef:En daarmee rijden er vandaag voor het eerst passagiers over de nieuwe lijn L36C/2 tussen Y Keelbeek en Y Machelen, feestje ! :)
Dat is toch al een tijdje zo?
Of waren dat altijd lege ritten die ik de voorbije dagen zag?
Inderdaad, in Bordet iedereen eruit (enfin, iedereen: ik heb 't twee keer gedaan en was de enige tussen Schuman en Bordet...) en het tourtje via de luchthaven zonder reizigers.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door rdv »

Ik begrijp toch niet goed waarom dat zo lang heeft moeten duren. Als je ziet welke krachttoer BAC gedaan heeft met de tijdelijke vertrekhal en hoe snel BrusselsAirlines zijn operaties heeft kunnen verplaatsen (weliswaar in verminderde capaciteit), dan begrijp ik dat niet zo goed.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door rdv »

wimpie3 schreef:Mag ik hier effekes melden dat ik de communicatie rond het gesloten station niet helemaal top vond?

Op de aankondigingsborden in de stations kregen de treinen nog gewoon het luchthaven logo naast hun bestemming! Erg verwarrend voor de (weinige) toeristen.

Ik nam vanmorgen bijvoorbeeld een trein die normaal naar de luchthaven zou gaan, en daar stond op het aankondigingsbord binnen ook gewoon "de volgende halte is Brussel Nationaal luchthaven". Terwijl we gewoon naar Brussel Noord reden.

En de aankondiging dat we niet gingen stoppen in de luchthaven van de treinbegeleider? Tsja, die komt altijd pas als de trein al vertrokken is... Klantvriendelijk is anders.
En vorige maandag gaf de app aan dat er al treinen naar de luchthaven zouden rijden. Ik vroeg het voor alle zekerheid aan de OSTCH op het perron, hij had het ergens gehoord dat er opnieuw treinen zouden rijden. Na ook de app te checken bevestigde hij me dat ik per trein naar de luchthaven kon (eerst naar Brussel Zuid, dan naar Schuman en dan naar de luchthaven), en belde naar het seinhuis om de aankondigingsborden te laten aanpassen.
Ik heb het gemeld via Twitter, maar niet verder opgevolgd.

Ik heb ook gezien dat men in de loop van de week de titels van de verstoringsberichten duidelijker heeft gemaakt.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door TB_worden »

dentheo schreef:
Steven schreef:Wat ik kan verstaan aangezien eerst de hele vertrekhal moet hersteld worden en de stevigheid moet nagekeken worden in alle delen die geraakt werden door de explosie.
Er zijn al veel mensen aan het werk om de zaak op te ruimen en nieuwe verlaagde plafond te hangen, ik neem aan dat dus het gebouw in orde is anders laat je die arbeiders er niet in. Waarschijnlijk heeft de glazen gevel gewerkt als " grote veiligheidsklep" en zijn de drukken niet zo hoog geweest.
De vertrekhal an sich is structureel in orde. Het probleem bevindt zich in de 'Diamant', het achthoekige gebouw met de centrale koker met liften en roltrappen. Die is zwaar beschadigd en niet toegankelijk zonder meer ingrijpende werken. Aangezien de enige toegang tot het normale station via deze Diamant verloopt, is het station voorlopig dus nog niet bereikbaar. Al een geluk dat het oude nog geen andere bestemming gekregen heeft en het eigenlijk vrij snel terug operationeel kon zijn...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door dentheo »

TB_worden schreef:[
De vertrekhal an sich is structureel in orde. Het probleem bevindt zich in de 'Diamant', het achthoekige gebouw met de centrale koker met liften en roltrappen.
Is de diamant structureel niet in orde ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie