(voor mij nieuw) fenomeen

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

(voor mij nieuw) fenomeen

Bericht door Portbou »

Bij mijn ritten van Mechelen naar Brussel of Antwerpen word ik steeds frequenter geconfronteerd met bedelaars.

Sommige gaan gewoon met uitgestoken hand of bekertje rond, andere laten eerst een kaartje achter met uitleg over hun precaire situatie en doen dan een tweede ronde om geld op te halen.

Treinbegeleiders daarentegen zie ik nog minder dan vroeger.

Is men zich bij de NMBS van dit nieuwe fenomeen bewust ? Lijkt me best dit aan te pakken voor het zich uitbreidt...
Laatst gewijzigd door Portbou op 26 apr 2016, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: (voor mij nieuw) fenomeen

Bericht door Davy »

In Nederland is dit ook een groot probleem. Geef er in ieder geval niks aan want het zijn bedriegers!
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: (voor mij nieuw) fenomeen

Bericht door BlackEagle »

Ben ze het afgelopen jaar ook regelmatig tegengekomen tussen Lier en Aarschot. Het zijn idd 'professionele' bedelaars. Soms is het een man alleen, soms heeft hij een jong, mooi en schattig meisje bij. Eerst deelt hij of zij in een coupe de kaartjes rond, daarna komt hij terug om geld en kaartjes terug te vragen.

Ik geeft uit principe nooit geld aan bedelaars, alleen dingen in natura.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: (voor mij nieuw) fenomeen

Bericht door am62 »

Heb al eens de 080030230 gebeld hiervoor. In Berchem stonden ze ze op te wachten maar het is dweilen met de kraan open. Ze spelen bovendien ook verstoppertje en nestelen zich lekker in eerste klasse want ze weten dat de treinbegeleider(s) in de andere stam rijtuigen zit(ten) als het een IC45xx of IC20xx is (Charleroi-Sud naar Antwerpen). Tussen Denderleeuw en Brussel via Jette heb ik ze vorige week nog gezien. Nieuw is het fenomeen niet echt maar of ze actief ermee bezig zijn bij de NMBS dat is een ander paar mouwen.
Laatst gewijzigd door am62 op 26 apr 2016, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: (voor mij nieuw) fenomeen

Bericht door trainlovertje »

Onlangs heb ik dit ook voor het eerst meegemaakt, tussen Tienen en Leuven. In Leuven verlieten ze de trein alsof ze gewone pendelaars waren. Wel werd door de treinbegeleider afgeroepen dat er 'bedelaars en pickpockets' op de trein aanwezig waren en daarom 'behoedzaam te zijn voor uw spullen'.
De kaartjes die ze eerst uitdeelden waren wel in het Nederlands, maar met taalfouten aan de lopende band.
Ik raad ook iedereen aan om hen niets te geven, want ze werken naar alle waarschijnlijkheid voor een of andere maffia-achtige baas, waar ze al hun verzamelde geld aan moeten afstaan.
In de RER in Parijs heb ik het overigens een dikke 5 jaar geleden al meegemaakt.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: (voor mij nieuw) fenomeen

Bericht door Glodenox »

Een maand geleden heb ik dat 1 keer gezien, via Twitter gemeld en daar zeiden ze contact op te nemen met Securail. Dat zal ik dan ook de volgende keer doen. Sindsdien echter niet meer tegengekomen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: (voor mij nieuw) fenomeen

Bericht door Eimai »

Best elke keer dat je het ziet melden aan securail. Ook al kunnen ze op die moment niet op tijd ingrijpen, als er ineens veel meldingen binnenkomen gaat er wel op hoger niveau gereageerd moeten worden. Als niemand iets meldt is er schijnbaar geen pobleem.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: (voor mij nieuw) fenomeen

Bericht door Steven »

Het is zeker niet nieuw. Het bestaat al lang maar kent zijn hoogtes en laagtes. Ik ken het al ettelijke jaren. Zowel in treinen als in horecazaken. Ook in de Brusselse Metro heb ik zoiets al meegemaakt.
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: (voor mij nieuw) fenomeen

Bericht door ronny »

Dit is al zo goed gekend dat er zelfs recent een parlementaire vraag over werd gesteld. Het antwoord was dat de tbg dit moet melden aan securail.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: (voor mij nieuw) fenomeen

Bericht door Portbou »

Ik kende het fenomeen uiteraard reeds uit de metro en uit de horeca... maar op de trein was het nieuw.
(In België dan toch)

Hopelijk houden we dit onder controle want dit doet het imago van de trein geen goed.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: (voor mij nieuw) fenomeen

Bericht door CursorX »

Nieuw is het voor mij absoluut niet, ik maakte het meer dan 10 jaar geleden al mee op de trein Oostende-Eupen, dus het bestaat al heel lang...
Plaats reactie