Mol - Neerpelt

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Mol - Neerpelt

Bericht door Catenist »

Kan hier iemand eens beknopt uitleggen hoe dat in z'n werk gaat op dat enkelsporige traject? Moet de ene wachten (uiteraard zeker) tot de andere "eraf" is, is er onderweg een uitwijk mogelijkheid, wordt dat puur automatisch beheerd of is dat manafhankelijk? Is er een vergelijk mogelijk met Bad-Aiblingen in Duitsland? Had dat graag eens geweten, in elk geval al dank voor de toelichtingen.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Mol - Neerpelt

Bericht door byter »

De treinen kruisen normaal in Neerpelt op het halfuur. Bij vertraging van de reizigerstrein uit Antwerpen zal ofwel de trein komende van Hamont wachten in Neerpelt of kiest men eventueel om te kruisen in Balen-Werkplaatsen (bij grotere vertragingen). Er is dus een mogelijk om uit te wijken in Balen-Werkplaatsen.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mol - Neerpelt

Bericht door groentje »

Dergelijke wijzigingen gebeuren meestal handmatig. Dat is zeker in het geval er 2 verschillende blokposten bij betrokken zijn, en ook vaak binnen eenzelfde blokpost, maar waar het blokstelsel niet is aangepast, en men dus nog doet alsof er nog steeds 2 verschillende blokposten zijn, maar ik zou eens moeten kijken of dat hier het geval is. Eenmaal een trein in een spoorvak of naar een spoorvak gericht, zelfs bij een automatisch kerend spoorvak, kan de rijrichting slechts gekeerd worden nadat het spoorvak terug vrij is, of door te forceren (bijvoorbeeld in geval van een storing, die zou kunnen laten vermoeden dat er een trein aanwezig is, terwijl die al weg is). Dat laastste is steeds een risico, en wordt dan ook uitgebreid door het EBP-systeem begeleid (je krijgt een hoop vragen voorgeschoteld, genre: ben je zeker dat het spoorvak vrij is zonder af te gaan op het computerbeeld, en wie heeft je dat bevestigd).
Elke lijn heeft zijn particulariteiten, en meestal wordt er op dezelfde plaats gekruist. In sommige gevallen zijn er daarnaast nog andere kruisingsmogelijkheden, zoals in voorkomend geval Balen-Werkplaatsen, maar niet altijd, bijvoorbeeld tussen Wondelgem en Eeklo, wat de exploitatie daar soms bemoeilijkt.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Mol - Neerpelt

Bericht door byter »

Het is een BSRM dus je moet inderdaad zelf de rijrichting keren.
Ik kan het niet echt vergelijken met Bad-Aiblingen want de situatie ken ik daar niet noch hun reglementering maar zoals Groentje aanhaalt is er heel wat ondersteuning vanuit EBP en kan je de rijrichting niet zomaar keren als het spoorvak bezet is (en nog andere voorwaarden). Bij All-relais zal je ook niet zomaar de schakelaar bedienen.
Plaats reactie