Laatste trein naar Oostende staat uren stil na aanrijding

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Laatste trein naar Oostende staat uren stil na aanrijding

Bericht door Papanero »

Naar aanleiding van dit artikel http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2654487 het volgende.

Het gaat blijkbaar om de IC 545 (Eupen 22.22, Brussel-Zuid 00:29).
Volgens de website van de NMBS moet deze na Brussel-Zuid langs lijn 28 en 50 naar Gent:
545.PNG
Nu heb ik rond 00:45 een trein horen stoppen op lijn 28, tussen de halte Thurn & Taxi en de splitsing naar Jette/Schaarbeek.
Ik hoorde een zoemend geluid en ben op mijn terras gaan kijken. De lokomotief heb ik niet kunnen zien, die was al te ver.
Wel zag ik enkele I11-rijtuigen, waarin het licht uit was; alleen de bestemmingsbordjes waren verlicht.
Na enkele minuten is de trein terug vertrokken, richting Jette/Schaarbeek.
Tot mijn verbazing volgden na de (minstens 3) niet-verlichte rijtuigen 3 wel verlichte rijtuigen waarin duidelijk reizigers zaten.
Daarna volgden nog eens minstens 3 niet-verlichte rijtuigen met aan het einde een stuurstandrijtuig.

Wat het precieze tijdstip betreft: het moet na 00:35 geweest zijn en tegen 00:55 lag ik terug in mijn bed ;-)

Mijn vragen:
- Was dit inderdaad de IC 545 ?
- Waarom is die dan toch nog terug vertrokken, gezien dat volgens het artikel van deredactie.be niet zou mogen ?
- Is het normaal dat alle reizigers geconcentreerd zaten in enkele rijtuigen en dat de andere rijtuiigen niet verlicht waren ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Laatste trein naar Oostende staat uren stil na aanrijding

Bericht door Shrek »

Het is inderdaad normaal dat men bij lange treinen met weinig reizigers iedereen bij elkaar zet in enkele rijtuigen. De andere rijtuigen zijn dan donker.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Laatste trein naar Oostende staat uren stil na aanrijding

Bericht door kika »

Was of is ook de dagelijkse realiteit in de avond tussen Luik en Brussel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Laatste trein naar Oostende staat uren stil na aanrijding

Bericht door Steve »

Afgaand op je beschrijving was het inderdaad IC 545, die rijdt elke avond via lijn 28 en vervolgens 50 of zelfs 60, twijfel even. Zie 'm ook steeds passeren hier in Jette (als ik tenminste nog wakker ben, en anders is het het signaal dat ik echt onder de wol moet ;-) ), en daarbij zijn altijd slechts 2 of 3 rijtuigen toegankelijk voor de reizigers. Over het voorval zelf heb ik geen informatie.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Laatste trein naar Oostende staat uren stil na aanrijding

Bericht door Papanero »

Bedankt voor deze preciseringen ! Dus die overtollige, niet-verlichte rijtuigen gaan mee naar Oostende voor gebruik in de volgende ochtendspits.
Intussen geven andere bronnen aan dat deze trein "een rood mobiel sein heeft aangereden", dat "niet op de juiste plaats stond":
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160513_02287513,
http://www.bruzz.be/nl/actua/treinreizi ... -uren-vast
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Laatste trein naar Oostende staat uren stil na aanrijding

Bericht door Steven »

Het rode mobiele sein werd verkeerd geplaatst. De kans bestaat dus dat de bestuurder zich liet aflossen. Het betreft in elk geval een seinincident waarvoor regels gelden.
Plaats reactie