Nieuw sensors vertrekprocedure?

Alles over reizigerstreinen in België.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door ToMiKoN »

Ik zie in verschillende treintypes (M6, diesels ...) grijze en witte plaatjes/sensors opduiken bij de deuren. Ik vermoed dat dit met de nieuwe vertrikprocedure te maken heeft.
Weet iemand hoe deze in zijn werk zal gaan en wanneer deze zal ingevoerd worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef:Ik zie in verschillende treintypes (M6, diesels ...) grijze en witte plaatjes/sensors opduiken bij de deuren. Ik vermoed dat dit met de nieuwe vertrikprocedure te maken heeft.
Weet iemand hoe deze in zijn werk zal gaan en wanneer deze zal ingevoerd worden?
Inderdaad, dit zijn RF-ID tags die de TBG zal moeten scannen in de nieuwe procedure. Hoe het in zijn werk gaat is al gekend, maar het "wanneer" is nog onduidelijk :wink:
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door Meesterpeter »

Shrek schreef:..... Hoe het in zijn werk gaat is al gekend......
Kan je ook uitleggen hoe dit dan gaat werken ? Dat lijkt mij wel interresant. Gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
HLE18
Berichten: 439
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door HLE18 »

Hier kan je het lezen:

http://www.era.europa.eu/conferences/EU ... 0final.pdf

Normaal operationeel tegen zomer 2017 denk ik.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door Steve »

Dat is misschien iets te optimistisch: in die presentatie staat "Go Live: Expected 2017-2018".

Overigens staat in die presentatie hoegenaamd niet precies uitgelegd hoe de nieuwe vertrekprocedure concreet zal werken, de technische elementen staan op slide 18 maar hun werking of interactie wordt niet echt toegelicht.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door Meesterpeter »

Juist, hoe werkt het nu ? Na het lezen van de tekst is mij dat nog niet duidelijk.

In Nederland gaat de vertrekprocedure in ieder geval geheel anders dan in België.
Dat een trein kan gaan rijden met nog een open deur is onmogelijk in Nederland.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door rvdborgt »

Meesterpeter schreef:Juist, hoe werkt het nu ? Na het lezen van de tekst is mij dat nog niet duidelijk.

In Nederland gaat de vertrekprocedure in ieder geval geheel anders dan in België.
Dat een trein kan gaan rijden met nog een open deur is onmogelijk in Nederland.
Het is nog niet zo heel lang geleden dat in Nederland de treinen ook met 1 open deur vertrokken. Een belangrijker verschil is dat in Belgié de conducteur op dit moment niet weet of er een vrij rijweg is en dus gewoon moet fluiten en deuren sluiten op de vertrektijd. Met daarna het risico dat hij minutenlang in een geopende deur mensen moet tegenhouden. Dat heeft al heel wat onveilige situaties opgeleverd.

Groetjes,
Rian
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door Meesterpeter »

Inderdaad is in Nederland een aantal jaren geleden de vertrekprocedure gewijzigd.
Vertrekken met open deur is daarbij niet meer mogelijk.
De conducteur mag in Nederland ook pas vertrekbevel geven als de rijweg gegeven is.
De machinist vertrekt op de lamp Deuren Dicht in de cabine.
Dit is een relatief simpel en veilig systeem.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door Steven »

Met uitzondering voor de benelux, hierbij geeft de hoofdconducteur het vertrek met een vertrekstaf (het bizarre is dat het ding in kwestie enkel een plaatje is zonder staaf aan), nadat de machinist de laatste deur visueel heeft zien sluiten mag hij aanzetten.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door dentheo »

Moet de machinist dan achteruit kijken voor die "visuele" controle ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door Steven »

Die komt vanuit zijn deur kijken en kijkt naar de treinbegeleider (bij NS hoofdconducteur genaamd).
De methode is haast gelijklopend met de Belgische versie voor gesleepte treinen in stations zonder AVG, maar met dat verschil dat in België de bestuurder niet moet wachten tot die laatste deur ook nog gesloten is.
HLE18
Berichten: 439
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door HLE18 »

Steve schreef:Dat is misschien iets te optimistisch: in die presentatie staat "Go Live: Expected 2017-2018".

Overigens staat in die presentatie hoegenaamd niet precies uitgelegd hoe de nieuwe vertrekprocedure concreet zal werken, de technische elementen staan op slide 18 maar hun werking of interactie wordt niet echt toegelicht.
Toch niet hoor tegen de zomer van volgend jaar zou een groot deel van de treinen moeten uitgerust zijn.

Vereenvoudigd gaat het volgens dat ik begrepen heb ongeveer zo:
-TBG sluit de deuren behalve 1 (reizigers mogen nog altijd instappen via deze laatste deur).
-Met Itris scant de TBG de tag aan de deur die nog open staat, dit verstuurd een bericht naar het seinhuis.
-Infrabel zet het sein open en stuurt een bericht terug naar de TBG dat de trein kan vertrekken.
-TBG sluit de laatste deur en scant zijn tag opnieuw, nu verstuurt de Itris een bericht naar de GSM-R in de stuurpost.
-De TB krijgt het bericht van de TBG en weet nu dat de deuren dicht zijn en het sein open staat en kan vertrekken.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door Eimai »

HLE18 schreef:-De TB krijgt het bericht van de TBG en weet nu dat de deuren dicht zijn en het sein open staat en kan vertrekken.
Nee, de treinbestuurder krijgt gewoon zijn verrichtingen gedaan van de treinbegeleider op zijn GSM-R. Er is opnieuw 0 komma 0 zekerheid dat het sein effectief ook open staat.
260689
Berichten: 3321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door 260689 »

Eimai schreef:
HLE18 schreef:-De TB krijgt het bericht van de TBG en weet nu dat de deuren dicht zijn en het sein open staat en kan vertrekken.
Nee, de treinbestuurder krijgt gewoon zijn verrichtingen gedaan van de treinbegeleider op zijn GSM-R. Er is opnieuw 0 komma 0 zekerheid dat het sein effectief ook open staat.
Met alle gevolge van dien, waardoor er jammerlijk waarschijnlijk seinvoorbijrijdingen zullen gebeuren.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?

Bericht door Robin »

Dus men blijft men de onveilige sitautie zitten dat er dus nog steeds 1 deur open is...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie