Die situatie is niet langer onveilig omdat de trein niet plots kan wegrijden.Robin schreef:Dus men blijft men de onveilige sitautie zitten dat er dus nog steeds 1 deur open is...
Nieuw sensors vertrekprocedure?
Re: RE: Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
Is het eigenlijk niet veel eenvoudiger dat elk "zijn" taak heeft.Eimai schreef:Nee, de treinbestuurder krijgt gewoon zijn verrichtingen gedaan van de treinbegeleider op zijn GSM-R. Er is opnieuw 0 komma 0 zekerheid dat het sein effectief ook open staat.HLE18 schreef:-De TB krijgt het bericht van de TBG en weet nu dat de deuren dicht zijn en het sein open staat en kan vertrekken.
De TBG de deuren en de machinist het sein ?
Het is wanneer men verantwoordelijkheden deelt dat men begint te denken: de ander zal het wel gezien hebben .
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
HLE18 schreef:
-Met Itris scant de TBG de tag aan de deur die nog open staat, dit verstuurd een bericht naar het seinhuis.
Heeft elke deur een unieke tag ? Of is het per treinstel.
En wordt voor het allereerste vertrek dan alle treinstellen gescand om de computer te voeden met de nodige info.
En bij een splitsing opnieuw.
En hoe zit de noodprocedure in elkaar ? Want er moet nogal wat "goed" gaan....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
De tags aan de deuren zijn allemaal hetzelfde. Bij elke stuurpost zijn er ook tags voorzien met het UIC nummer van het voertuig, deze worden gebruikt bij het klaarmaken van de trein om het Itris toestel te koppelen.
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
Ik weet dat ik nu echt wel als een leek ga overkomen, maar wat is eigenlijk de reden dat de TBG zijn deur moet openhouden tot de trein vertrekt. Moet hij kijken of het sein effectief openstond of zo?
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
Da's om te controleren dat niemand de deuren opent nadat het vertrek gegeven is. Vandaag moet je daarvoor al de noodopening gebruiken, maar vroeger waren er veel meer treinen waar ofwel de deurvergrendeling pas werkte boven 5 km/u, ofwel de deuren slechts gesloten zijn, niet vergrendeld. Bij museumtreinen zie je dat nog wel eens. De bijnaam 'deurenkletser' heeft een reden, vroeger moesten treinbegeleiders de deuren elk afzonderlijk gaan dicht doen, maar die kreeg je natuurlijk zonder problemen weer open, en als je ze daarna niet weer sloot, bleven ze dus openstaan.
En wellicht heeft er geen enkele bureauchef de verantwoordelijkheid durven nemen om die regel daarna aan te passen, nu is het risico dat er iemand niet zou zien dat de deur dicht is, toch probeert in te stappen op het moment dat de trein vertrekt en tussen trein en perron valt...
En wellicht heeft er geen enkele bureauchef de verantwoordelijkheid durven nemen om die regel daarna aan te passen, nu is het risico dat er iemand niet zou zien dat de deur dicht is, toch probeert in te stappen op het moment dat de trein vertrekt en tussen trein en perron valt...
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
over ongeveer een jaar zouden ze in gebruik moeten geraken:
http://www.gva.be/cnt/dmf20160628_02360 ... re-treinen
http://www.gva.be/cnt/dmf20160628_02360 ... re-treinen
De nieuwe vertrekprocedure voor de treinen, waarbij die pas zullen vertrekken nadat alle deuren gesloten zijn, wordt vanaf het tweede kwartaal van 2017 ingevoerd en moet zes maanden later overal van kracht zijn. De kostprijs voor de NMBS bedraagt ongeveer 4,7 miljoen euro. Dat heeft minister van Mobiliteit François Bellot geantwoord op vragen van David Geerts (sp.a) en Jef Van den Bergh (CD&V).
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
Geldt deze nieuwe vertrekprocedure ook voor private operators (Eurostar, Thalys) en internationale treinen (Benelux, ICE) of blijven die gewoon met AVG vertrekken?
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
Kan er mij iemand uitleggen waarom er niet voor een eenvoudiger systeem is gekozen gebaseerd op de bestaande infrastructuur?
Ik zou denken dat mits een aanpassing van de reglementering en het installeren van ding dong op gesleept materieel de nadelen van de huidige procedure ook zouden kunnen weggewerkt worden.
Als de treinbegeleider zijn deuren sluit op het voorziene uur en vervolgens de avg draait, zou deze nog klanten kunnen toelaten op te stappen in de laatste nog open deur tot wanneer de zes witte lampjes branden. Vervolgens geeft deze dan de ding dong aan de bestuurder om aan te geven dat de trein kan vertrekken.
( dus de bestuurder zou dan het sein en de ding dong in de gaten moeten houden ipv de zes witte lampjes en het sein)
Dit systeem lijkt mij toch minder storingsgevoelig dan het systeem dat nu wordt uitgerold.
Wat zijn de voordelen van het nieuwe systeem met tags?
Het GSM netwerk en de batterij van het toestel lijken mij toch de grootste struikelblokken van het nieuwe systeem.
Ik zou denken dat mits een aanpassing van de reglementering en het installeren van ding dong op gesleept materieel de nadelen van de huidige procedure ook zouden kunnen weggewerkt worden.
Als de treinbegeleider zijn deuren sluit op het voorziene uur en vervolgens de avg draait, zou deze nog klanten kunnen toelaten op te stappen in de laatste nog open deur tot wanneer de zes witte lampjes branden. Vervolgens geeft deze dan de ding dong aan de bestuurder om aan te geven dat de trein kan vertrekken.
( dus de bestuurder zou dan het sein en de ding dong in de gaten moeten houden ipv de zes witte lampjes en het sein)
Dit systeem lijkt mij toch minder storingsgevoelig dan het systeem dat nu wordt uitgerold.
Wat zijn de voordelen van het nieuwe systeem met tags?
Het GSM netwerk en de batterij van het toestel lijken mij toch de grootste struikelblokken van het nieuwe systeem.
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
Er hebben er al veel zich afgevraagd waarom er niet gewoon voor het Nederlandse systeem gekozen is, dat honderd keer eenvoudiger is, en compleet veilig. Maar hier gaat Infrabel dat niet willen: hier willen ze de seinen zo lang mogelijk dichthouden en pas open zetten als ze 100% zeker zijn dat de trein onmiddellijk kan vertrekken.
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
Het gebruik van GSM-R laat ook toe exact te weten wanneer welke trein waar vertrokken is. Dat is veel nauwkeuriger dan spoorstroomkringen uitlezen (wat ook lang niet overal kan). Deze extra gegevens maken een veel nauwkeuriger opvolging van het verkeer mogelijk.Eimai schreef:Er hebben er al veel zich afgevraagd waarom er niet gewoon voor het Nederlandse systeem gekozen is, dat honderd keer eenvoudiger is, en compleet veilig. Maar hier gaat Infrabel dat niet willen: hier willen ze de seinen zo lang mogelijk dichthouden en pas open zetten als ze 100% zeker zijn dat de trein onmiddellijk kan vertrekken.
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
Wel, met de methode die Larch beschrijft in het vorig bericht kan dat wel. de blok ziet namelijk wanneer de AVG gedraaid wordt en kan dan pas het sein open zetten. De AVG komt op 6 witte en dan geeft de TBG de ding dong aan de bestuurder! Dit is zelfs nog beter dan het Nederlands systeem!!!Eimai schreef:Er hebben er al veel zich afgevraagd waarom er niet gewoon voor het Nederlandse systeem gekozen is, dat honderd keer eenvoudiger is, en compleet veilig. Maar hier gaat Infrabel dat niet willen: hier willen ze de seinen zo lang mogelijk dichthouden en pas open zetten als ze 100% zeker zijn dat de trein onmiddellijk kan vertrekken.
Re: Nieuw sensors vertrekprocedure?
Het idee komt uit Zwitserland, daar gebruiken ze blijkbaar Sms'en om de trein te laten vertrekken.
Origineel was het de bedoeling dat het ook gekoppeld was met de seinen, zodat de TB het signaal om te vertrekken alleen kan krijgen als ook het sein op groen staat. Dat zou dan wel een voordeel geweest zijn t.o.v. sommige andere systemen.
Origineel was het de bedoeling dat het ook gekoppeld was met de seinen, zodat de TB het signaal om te vertrekken alleen kan krijgen als ook het sein op groen staat. Dat zou dan wel een voordeel geweest zijn t.o.v. sommige andere systemen.