Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:Ik heb ooit ergens gehoord dat men vanaf december 2016 voornamelijk frequenties in het weekend zouden verhogen. Maar dat kan ook even goed december 2017 worden..
Dat zou mij heel erg verbazen, een trein in het weekend inleggen kost immers veel meer dan treinen in de week. En gedurende de week zijn er nog enkele gaten die dringend ingevuld moeten worden. Als er überhaupt al geld is voor meer treinen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
trainlovertje schreef:Ik heb ooit ergens gehoord dat men vanaf december 2016 voornamelijk frequenties in het weekend zouden verhogen. Maar dat kan ook even goed december 2017 worden..
Dat zou mij heel erg verbazen, een trein in het weekend inleggen kost immers veel meer dan treinen in de week. En gedurende de week zijn er nog enkele gaten die dringend ingevuld moeten worden. Als er überhaupt al geld is voor meer treinen...
Ik vermoed dan ook dat dat een van die mogelijke maatregelen zijn die heel sterk afhangen van een eventuele verhoging van het budget in het investeringsplan... en dus sowieso niet te verwachten vóór december 2017.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Dat lijkt mij geen verslag van een "luisterronde".
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Ik had begrepen dat vooral zaterdag meer treinen zou krijgen, waarbij de NMBS -eindelijk- afstapt van de illusie dat zaterdag en zondag dezelfde bediening nodig hebben... Een zaterdagavond is doorgaans kalmer, terwijl er 's ochtends net veel vraag is, en op zondag is het omgekeerd, met een kalme ochtend en middag, maar 's avonds wel de studentenpendel...
De NMBS kan er maar haar voordeel mee doen, extra ritten kosten een pak minder op zaterdag dan op zondag...
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door profke »

Heb zo de indruk dat dit vragenrondje in limburg niet zo succesvol was (volgens dit puur objectieve, onbevooroordeelde, en eerlijke verwoorde krantenartikel dat beiden een gelijke kans gaf omhun visie te geven :cry: )

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160520_0229 ... ier-rijden
BlackEagle
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door BlackEagle »

Zullen in december 2016 de GEN-stopplaatsten Arcaden (lijn 26) en Braine-Alliance (lijn 124) nu opengaan zoals aangekondigd?
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Nadleeh »

Over GEN gesproken, is al concreet bekend of de frequentie van sommige lijnen omhoog gaat?
JAMIN

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door JAMIN »

Iemand info over de lijn 50A? En S-trein in Antwerpen?
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Commendatore »

FLV-FGSP schreef:
Steve schreef:Maar als we het dan over die dienstregeling (december) 2017 hebben, heb jij ook geen idee wat er zoal op het programma staat?
Ik weet niet meer dan wat er in de kranten heeft gestaan:
- Uitbreiding Puurs - Roosendaal, verbeteringen voor Noorderkempen
- Nieuwe trein naar Eeklo in de avondpiek
- Mogelijks uitbreidingen voor het Brusselse S-net

Zolang de NMBS niet weet hoeveel dotatie ze zal krijgen, is het moeilijk om te communiceren over uitbreidingen.
Om wat voor uitbreiding gaat het bij Puurs-Roosendaal? Het viel mij laatst namelijk op dat de L-trein al heel vroeg op de avond de grens niet meer overgaat, dus daar is nog wel wat ruimte voor verbetering.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Nadleeh »

De NS dringt aan op verbetering van de verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal voor als de Benelux wegvalt. Men zou graag zien dat de intercity van Charleroi naar Essen door zou rijden naar Roosendaal, maar de problemen met M6 materieel en het viaduct in de A58 (past niet) zijn bekend en dit is volgens de NMBS dan ook niet te realiseren. Wel wordt er gedacht aan een (tijdelijke) extra lokaaltrein waardoor er een halfuursdienst zou kunnen ontstaan.

Zie ook deze brief (PDF): http://www.locov.nl/actueel/publicaties ... erpen.aspx
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Een tweede stoptrein naar Roosendaal is voor Roosendaal zelf uiteraard nuttig, maar het zou wel betekenen dat de tussengelegen stations op lijn 12 (met uitzondering van de heel kleintjes) plots 3 treinen per uur en per richting zouden hebben als de IC blijft bestaan (waar ik wel van uitga)... ik gun het iedereen, maar is dat niet ietsje te veel van het goede, zeker als je weet hoeveel gaten er elders nog op te vullen zijn?

Welk materieel is er nog problematisch in Roosendaal, buiten de M6 die toch niet meer rijdt naar Essen? De MS75 kunnen sowieso, hoe zit het met de M5, en is er nu al definitief uitsluitsel over de MS08?
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Nadleeh »

Het lijkt mij ook wat overkill. Persoonlijk zou ik wel wat zien in het doortrekken van de IC die nu stopt/begint bij Essen naar Roosendaal. Roosendaal is een flinke OV-knoop met treinen uit het hele land waarvan deze IC van zou kunnen profiteren. Het is wat dat betreft echt jammer dat het M6 materieel niet in Roosendaal kan komen. Wellicht dat het met de toekomstige M7 kan of dat de NMBS kan inzetten op ander mat?

Edit: zie dat Steve ookal deze suggestie doet :).
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Eimai »

In principe is er genoeg tijd om op de tijd dat de trein in RSD aan het perron staat op en af naar Essen te rijden (wordt nu ook al gedaan om materieel af of aan te koppelen in de bundel), maar daar ga je de treinbestuurders niet blij mee maken :-) en hoe zit het met de spoorbezetting in Essen?

Doortrekken van IC is ideaal, maar we hebben er sowieso nieuw materieel voor nodig met de M7, of je moet de IC naar Brussel al allemaal met 800'en doen, en dat is toch ook niet de beste oplossing... Of exotischer met een 27 (of 18 in toekomst) rondzetten in RSD of in treinschakeling voor- en achteraan, met I-10'en of I-11'en?
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door trainlovertje »

Een voorlopige aansluitende pendel op de IC Charleroi - Essen tussen Essen en Roosendaal? Ik weet het, er zijn maar 3 sporen in Essen, maar je kan alles ter hoogte van Essen wel via 1 spoor omleiden toch?
260689
Berichten: 3314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door 260689 »

trainlovertje schreef:Een voorlopige aansluitende pendel op de IC Charleroi - Essen tussen Essen en Roosendaal? Ik weet het, er zijn maar 3 sporen in Essen, maar je kan alles ter hoogte van Essen wel via 1 spoor omleiden toch?
Is perron 3 dan niet lang genoeg voor 2 desiro's en 1 800? Aansluiting op hetzelfde perron. Dan benut je het hele spoor en perron zonder dienst op enkel spoor te voorzien.
Plaats reactie