Dat is een regelrechte schande.Matthias schreef:Als ik het zo bekijk lijkt er voor mij persoonlijk op mijn vaste trajecten niet zo veel te veranderen. Jammer wel dat Leuven-Brussel in het weekend zo slecht gespreid blijft..
Dienstregeling december 2017
Re: Dienstregeling december 2017
Re: Dienstregeling december 2017
Op iets lokalere schaal zijn er rond Brussel nog voorbeelden van slechte spreidingen die onopgelost blijven tijdens het weekend. Vanaf zowel Schaarbeek als Jette heb je meerdere treinen per uur (wat op zich heel goed is tijdens het weekend) maar ze passeren allemaal binnen de ongeveer 10 minuten, gevolgd door een zeer lang gat. In het geval van Schaarbeek ook niet echt bevorderlijk voor het succes van Trainworld...
Re: Dienstregeling december 2017
De avondrit wordt voor mij 10% langzamer... Minuut vroeger vertrekken en minuut later aankomen... 24 min ipv 22
En de spreiding is niet echt verbeterd. In de ochtend 3 treinen op 22 min, en dan 38 min geen...
In de avond is het nu op 14 min 3 treinen en dan 46 minuten geen... Dàt is dan weer wel een verbetering. Nu heb ik er twee op tien minuten en dan 50 min geen...
En de spreiding is niet echt verbeterd. In de ochtend 3 treinen op 22 min, en dan 38 min geen...
In de avond is het nu op 14 min 3 treinen en dan 46 minuten geen... Dàt is dan weer wel een verbetering. Nu heb ik er twee op tien minuten en dan 50 min geen...
Re: Dienstregeling december 2017
Tot mijn grote vreugde stoppen beide S1-treinen tussen Antwerpen en Nijvel vanaf december 2017 in Schaarbeek, dit krijgt nu dus eindelijk de hele dag door een halfuurbediening. Bravo NMBS, ik wist wel dat je het kon :applaus.Portbou zelf schreef:Schaarbeek wordt vanuit zowat alle richtingen uit het land meermaals per uur bediend ... behalve vanuit Antwerpen
Buda blijft zitten met een bediening van 1x per uur maar is uiteraard een stuk minder belangrijk dan Schaarbeek dus daar kan ik wel inkomen.
Wel blijft het jammer dat de benaming S1 gebruikt wordt voor beide treinseries... terwijl zij nog steeds een heel ander stoppatroon hebben (niet alleen wat Buda betreft maar ook Kapellekerk, Ukkel Stalle, Holleken,...)
Onderstaande beperking uit 2015 is blijkbaar niet meer van toepassing, één van beide S1-treinen stopt nu 9x tussen Vilvoorde en Linkebeek. Is dit dankzij de werken aan de seinen in de NZV van het weekend van 1 mei ?
Shrek in 2015 schreef: Om dienstregelingstechnische redenen kunnen de treinen maar 8 keer stoppen tussen Vilvoorde en Linkebeek, anders rijden ze in de weg van andere treinen.
Laatst gewijzigd door Portbou op 29 mei 2017, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3522
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2017
Ik heb een hele tijd gependeld tussen Weerde en Brussel-Noord. Ik mikte dan op die S1 die NIET stopte in Schaarbeek en in Buda, dat ging lekker vooruit. De enkele keer dat ik op "die andere" zat verbaasde het me telkens weer hoe weinig reizigers er waren in Schaarbeek, amper meer dan in Buda. Voor mij is dit dan ook geen verbetering.Schaarbeek dat dus eindelijk de hele dag door een halfuurverbinding krijgt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling december 2017
Vandaag duurt de reis van Weerde naar Brussel Noord 16' (zonder stops) en 20' (met stops).jan_olieslagers schreef:Ik heb een hele tijd gependeld tussen Weerde en Brussel-Noord. Ik mikte dan op die S1 die NIET stopte in Schaarbeek en in Buda, dat ging lekker vooruit. De enkele keer dat ik op "die andere" zat verbaasde het me telkens weer hoe weinig reizigers er waren in Schaarbeek, amper meer dan in Buda. Voor mij is dit dan ook geen verbetering.Schaarbeek dat dus eindelijk de hele dag door een halfuurverbinding krijgt.
Volgend jaar duurt deze voor beide treinen 21'.
Je gaat er dus inderdaad een beetje op achteruit... maar ook met een reistijd van 21' heb je nog steeds een luxesituatie in vergelijking met een verplaatsing per auto.
Wat het aantal op- en afstappers in Schaarbeek betreft : met één trein per uur in de voorstad trek je geen reizigers aan.
Ik ben ervan overtuigd dat dit aantal zal stijgen nu er een geloofwaardiger aanbod komt.
Schaarbeek is een overstapstation voor de stoptrein naar Leuven (tewerkstellingszones Diegem en Zaventem) en voor de MIVB-trams langs de centrale lanen. Daarnaast is het het bestemmingsstation voor Train World en voor shoppingcenter Docks.
Hopelijk denkt men er ooit eens aan om de spoorweg-onderdoorgang door te trekken en een uitgang te voorzien kant Vilvoordselaan. Op die manier zou het shoppingcenter een directe toegang krijgen en er zou ook een praktische overstap ontstaan op de trams richting Heizel (halte Teichmann).
Re: Dienstregeling december 2017
Jammer dat er te Gent-Dampoort niets verandert aan de aansluiting vanuit Eeklo richting Antwerpen en omgekeerd. In beide gevallen moet je 27 minuten wachten want de ene vertrekt als de andere aankomt.
Re: Dienstregeling december 2017
Die plannen bestaan, maar de centjes nog niet...Portbou schreef:
Hopelijk denkt men er ooit eens aan om de spoorweg-onderdoorgang door te trekken en een uitgang te voorzien kant Vilvoordselaan. Op die manier zou het shoppingcenter een directe toegang krijgen en er zou ook een praktische overstap ontstaan op de trams richting Heizel (halte Teichmann).
Re: Dienstregeling december 2017
Zijn de centjes er niet, of zijn er andere prioriteiten? En zijn er misschien toch ergens centjes te vinden? Die tunnel lijkt me ook nuttig als voetgangersdoorgang tussen de woonwijken en het shoppingcentrum, misschien kan de gemeente en het gewest meebetalen.
Re: Dienstregeling december 2017
Als je heden ten dage vanuit Eeklo komt heb je onmiddellijk aansluiting richting Antwerpen hoor. Dit is bij de vorige wijziging (denk december) veranderd, zodat je niet meer hoeft te wachten, (aankomst in Dampoort om .35 , Antwerpen vertrekt om .37).Tim schreef:Jammer dat er te Gent-Dampoort niets verandert aan de aansluiting vanuit Eeklo richting Antwerpen en omgekeerd. In beide gevallen moet je 27 minuten wachten want de ene vertrekt als de andere aankomt.
Omgekeerd (dus komende van Antwerpen, gaande richting Eeklo), vertrekt hij inderdaad wel als je net toekomt, je moet geluk hebben om hem te halen.
Re: Dienstregeling december 2017
Een aansluiting van 2 minuten is geen officiele aansluiting. De reisplanner geeft deze ook niet aan dus de gemiddelde reiziger weet dit niet.Als je heden ten dage vanuit Eeklo komt heb je onmiddellijk aansluiting richting Antwerpen hoor. Dit is bij de vorige wijziging (denk december) veranderd, zodat je niet meer hoeft te wachten, (aankomst in Dampoort om .35 , Antwerpen vertrekt om .37).
Ik dacht dat de NMBS met spiluur werkte en dat aansluitingen bijgevolg ieder uur in beide richtingen werken ?Omgekeerd (dus komende van Antwerpen, gaande richting Eeklo), vertrekt hij inderdaad wel als je net toekomt, je moet geluk hebben om hem te halen.
Waarom wordt er niet met een kortere keertijd gewerkt in Eeklo ? Vb A .52/V. 08. ? Als ik naar de uurregeling kijk heb ik niet het gevoel dat dat conflicten zou geven tussen Dampoort en Sint-Pieters.
Dan ontstaat er een aantrekkelijke overstapverbinding naar Antwerpen (waar volgens mij toch wel vraag naar is).
Heeft de NMBS schrik dat er dan teveel reizigers zouden komen en past dat niet in de eventuele sluitingsplannen voor deze lijn ?
Re: Dienstregeling december 2017
Dat 1e van die 2 minuten wist ik niet, maar heb deze lijn al vaak gereden (zoals in: meerdere keren per week) en reizigers halen altijd de aansluiting, maar als het niet in de routeplanner staat is het wel vervelend natuurlijk.Portbou schreef:Een aansluiting van 2 minuten is geen officiele aansluiting. De reisplanner geeft deze ook niet aan dus de gemiddelde reiziger weet dit niet.Als je heden ten dage vanuit Eeklo komt heb je onmiddellijk aansluiting richting Antwerpen hoor. Dit is bij de vorige wijziging (denk december) veranderd, zodat je niet meer hoeft te wachten, (aankomst in Dampoort om .35 , Antwerpen vertrekt om .37).
Ik dacht dat de NMBS met spiluur werkte en dat aansluitingen bijgevolg ieder uur in beide richtingen werken ?Omgekeerd (dus komende van Antwerpen, gaande richting Eeklo), vertrekt hij inderdaad wel als je net toekomt, je moet geluk hebben om hem te halen.
Waarom wordt er niet met een kortere keertijd gewerkt in Eeklo ? Vb A .52/V. 08. ? Als ik naar de uurregeling kijk heb ik niet het gevoel dat dat conflicten zou geven tussen Dampoort en Sint-Pieters.
Dan ontstaat er een aantrekkelijke overstapverbinding naar Antwerpen (waar volgens mij toch wel vraag naar is).
Heeft de NMBS schrik dat er dan teveel reizigers zouden komen en past dat niet in de eventuele sluitingsplannen voor deze lijn ?
In de andere richting rijden we heel vaak buiten wanneer de trein richting Gent-Sint-Pieters bijna stilstaat en de deuren opent...
De keertijd is zoals ik zei in december inderdaad verkort. Die ging van .14 naar .11, net om die (onofficiële blijkbaar) aansluiting te geven. Want je staat in Gent-Sint-Pieters nog altijd te wachten tot .00 om te vertrekken richting Ronse/Kortrijk, 3 minuten langer dan vroeger dat je er staat dus.
Re: Dienstregeling december 2017
Voor mij is het een gemengd resultaat het nieuwe vervoersplan.
Als pendelaar wordt het traject Blankenberge - Gent 12 minuten korter. Door het afschaffen van de splitsing met Knokke, win ik op een dag bijna een half uur. Top!
Helaas bekopen we dit in Blankenberge met geen enkele verbetering op andere vlakken. De vroeg en late treinen ze nu nog later en vroeger.
- Laatste trein uit Brugge naar Blankenberge (week) is 21:51h! Uit Brussel-Centraal 20:43u! Dan ben je om 22:04u in Blankenberge. Een cinema, concert of restaurantbezoek in Brugge moet al erg vroeg stoppen!
- Eerste trein in het weekend van Blankenberge naar Brugge is 7:54u! Voor 8u kan je dus niet met de trein naar Brugge in het weekend!
Dan spreek ik nog niet over de lange stilstand om te keren van meer dan 50 minuten in Blankenberge!
Hopelijk herzien ze mijn laatste 2 punten toch nog even!
Als pendelaar wordt het traject Blankenberge - Gent 12 minuten korter. Door het afschaffen van de splitsing met Knokke, win ik op een dag bijna een half uur. Top!
Helaas bekopen we dit in Blankenberge met geen enkele verbetering op andere vlakken. De vroeg en late treinen ze nu nog later en vroeger.
- Laatste trein uit Brugge naar Blankenberge (week) is 21:51h! Uit Brussel-Centraal 20:43u! Dan ben je om 22:04u in Blankenberge. Een cinema, concert of restaurantbezoek in Brugge moet al erg vroeg stoppen!
- Eerste trein in het weekend van Blankenberge naar Brugge is 7:54u! Voor 8u kan je dus niet met de trein naar Brugge in het weekend!
Dan spreek ik nog niet over de lange stilstand om te keren van meer dan 50 minuten in Blankenberge!
Hopelijk herzien ze mijn laatste 2 punten toch nog even!
dienstregeling december 2018
Gisteren even Halle - Barvaux geprobeerd. Eén van de suggesties was: van Halle naar Brussel-Luxemburg, van Brussel-Luxemburg naar Marloie, van Marloie naar Barvaux. Er stond wel een nota bij: VIA. Dat bleek te betekenen dat je deze verbinding niet zonder via-biljet kon maken. Dat is wel afgeschaft. Vermoedelijk bedoelde men dat we het stuk Etterbeek - Brussel-Luxemburg geen 2 keer mochten afleggen, al blijkt dat dan weer niet uit de voorbeelden die men geeft en uit antwoorden van de klantendienst op eerdere vragen. Tja, vereenvoudiging leidt niet zelden tot nog meer onduidelijkheid.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13