Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Matthias schreef:Als ik het zo bekijk lijkt er voor mij persoonlijk op mijn vaste trajecten niet zo veel te veranderen. Jammer wel dat Leuven-Brussel in het weekend zo slecht gespreid blijft..
Dat is een regelrechte schande.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Op iets lokalere schaal zijn er rond Brussel nog voorbeelden van slechte spreidingen die onopgelost blijven tijdens het weekend. Vanaf zowel Schaarbeek als Jette heb je meerdere treinen per uur (wat op zich heel goed is tijdens het weekend) maar ze passeren allemaal binnen de ongeveer 10 minuten, gevolgd door een zeer lang gat. In het geval van Schaarbeek ook niet echt bevorderlijk voor het succes van Trainworld...
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door profke »

De avondrit wordt voor mij 10% langzamer... Minuut vroeger vertrekken en minuut later aankomen... 24 min ipv 22

En de spreiding is niet echt verbeterd. In de ochtend 3 treinen op 22 min, en dan 38 min geen...

In de avond is het nu op 14 min 3 treinen en dan 46 minuten geen... Dàt is dan weer wel een verbetering. Nu heb ik er twee op tien minuten en dan 50 min geen...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Portbou zelf schreef:Schaarbeek wordt vanuit zowat alle richtingen uit het land meermaals per uur bediend ... behalve vanuit Antwerpen
Tot mijn grote vreugde stoppen beide S1-treinen tussen Antwerpen en Nijvel vanaf december 2017 in Schaarbeek, dit krijgt nu dus eindelijk de hele dag door een halfuurbediening. Bravo NMBS, ik wist wel dat je het kon :applaus.

Buda blijft zitten met een bediening van 1x per uur maar is uiteraard een stuk minder belangrijk dan Schaarbeek dus daar kan ik wel inkomen.

Wel blijft het jammer dat de benaming S1 gebruikt wordt voor beide treinseries... terwijl zij nog steeds een heel ander stoppatroon hebben (niet alleen wat Buda betreft maar ook Kapellekerk, Ukkel Stalle, Holleken,...)

Onderstaande beperking uit 2015 is blijkbaar niet meer van toepassing, één van beide S1-treinen stopt nu 9x tussen Vilvoorde en Linkebeek. Is dit dankzij de werken aan de seinen in de NZV van het weekend van 1 mei ?
Shrek in 2015 schreef: Om dienstregelingstechnische redenen kunnen de treinen maar 8 keer stoppen tussen Vilvoorde en Linkebeek, anders rijden ze in de weg van andere treinen.
Laatst gewijzigd door Portbou op 29 mei 2017, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Schaarbeek dat dus eindelijk de hele dag door een halfuurverbinding krijgt.
Ik heb een hele tijd gependeld tussen Weerde en Brussel-Noord. Ik mikte dan op die S1 die NIET stopte in Schaarbeek en in Buda, dat ging lekker vooruit. De enkele keer dat ik op "die andere" zat verbaasde het me telkens weer hoe weinig reizigers er waren in Schaarbeek, amper meer dan in Buda. Voor mij is dit dan ook geen verbetering.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef:
Schaarbeek dat dus eindelijk de hele dag door een halfuurverbinding krijgt.
Ik heb een hele tijd gependeld tussen Weerde en Brussel-Noord. Ik mikte dan op die S1 die NIET stopte in Schaarbeek en in Buda, dat ging lekker vooruit. De enkele keer dat ik op "die andere" zat verbaasde het me telkens weer hoe weinig reizigers er waren in Schaarbeek, amper meer dan in Buda. Voor mij is dit dan ook geen verbetering.
Vandaag duurt de reis van Weerde naar Brussel Noord 16' (zonder stops) en 20' (met stops).
Volgend jaar duurt deze voor beide treinen 21'.

Je gaat er dus inderdaad een beetje op achteruit... maar ook met een reistijd van 21' heb je nog steeds een luxesituatie in vergelijking met een verplaatsing per auto.

Wat het aantal op- en afstappers in Schaarbeek betreft : met één trein per uur in de voorstad trek je geen reizigers aan.
Ik ben ervan overtuigd dat dit aantal zal stijgen nu er een geloofwaardiger aanbod komt.

Schaarbeek is een overstapstation voor de stoptrein naar Leuven (tewerkstellingszones Diegem en Zaventem) en voor de MIVB-trams langs de centrale lanen. Daarnaast is het het bestemmingsstation voor Train World en voor shoppingcenter Docks.

Hopelijk denkt men er ooit eens aan om de spoorweg-onderdoorgang door te trekken en een uitgang te voorzien kant Vilvoordselaan. Op die manier zou het shoppingcenter een directe toegang krijgen en er zou ook een praktische overstap ontstaan op de trams richting Heizel (halte Teichmann).
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Tim »

Jammer dat er te Gent-Dampoort niets verandert aan de aansluiting vanuit Eeklo richting Antwerpen en omgekeerd. In beide gevallen moet je 27 minuten wachten want de ene vertrekt als de andere aankomt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:
Hopelijk denkt men er ooit eens aan om de spoorweg-onderdoorgang door te trekken en een uitgang te voorzien kant Vilvoordselaan. Op die manier zou het shoppingcenter een directe toegang krijgen en er zou ook een praktische overstap ontstaan op de trams richting Heizel (halte Teichmann).
Die plannen bestaan, maar de centjes nog niet...
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Zijn de centjes er niet, of zijn er andere prioriteiten? En zijn er misschien toch ergens centjes te vinden? Die tunnel lijkt me ook nuttig als voetgangersdoorgang tussen de woonwijken en het shoppingcentrum, misschien kan de gemeente en het gewest meebetalen.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door CursorX »

Tim schreef:Jammer dat er te Gent-Dampoort niets verandert aan de aansluiting vanuit Eeklo richting Antwerpen en omgekeerd. In beide gevallen moet je 27 minuten wachten want de ene vertrekt als de andere aankomt.
Als je heden ten dage vanuit Eeklo komt heb je onmiddellijk aansluiting richting Antwerpen hoor. Dit is bij de vorige wijziging (denk december) veranderd, zodat je niet meer hoeft te wachten, (aankomst in Dampoort om .35 , Antwerpen vertrekt om .37).
Omgekeerd (dus komende van Antwerpen, gaande richting Eeklo), vertrekt hij inderdaad wel als je net toekomt, je moet geluk hebben om hem te halen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Als je heden ten dage vanuit Eeklo komt heb je onmiddellijk aansluiting richting Antwerpen hoor. Dit is bij de vorige wijziging (denk december) veranderd, zodat je niet meer hoeft te wachten, (aankomst in Dampoort om .35 , Antwerpen vertrekt om .37).
Een aansluiting van 2 minuten is geen officiele aansluiting. De reisplanner geeft deze ook niet aan dus de gemiddelde reiziger weet dit niet.
Omgekeerd (dus komende van Antwerpen, gaande richting Eeklo), vertrekt hij inderdaad wel als je net toekomt, je moet geluk hebben om hem te halen.
Ik dacht dat de NMBS met spiluur werkte en dat aansluitingen bijgevolg ieder uur in beide richtingen werken ?

Waarom wordt er niet met een kortere keertijd gewerkt in Eeklo ? Vb A .52/V. 08. ? Als ik naar de uurregeling kijk heb ik niet het gevoel dat dat conflicten zou geven tussen Dampoort en Sint-Pieters.

Dan ontstaat er een aantrekkelijke overstapverbinding naar Antwerpen (waar volgens mij toch wel vraag naar is).

Heeft de NMBS schrik dat er dan teveel reizigers zouden komen en past dat niet in de eventuele sluitingsplannen voor deze lijn ?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door CursorX »

Portbou schreef:
Als je heden ten dage vanuit Eeklo komt heb je onmiddellijk aansluiting richting Antwerpen hoor. Dit is bij de vorige wijziging (denk december) veranderd, zodat je niet meer hoeft te wachten, (aankomst in Dampoort om .35 , Antwerpen vertrekt om .37).
Een aansluiting van 2 minuten is geen officiele aansluiting. De reisplanner geeft deze ook niet aan dus de gemiddelde reiziger weet dit niet.
Omgekeerd (dus komende van Antwerpen, gaande richting Eeklo), vertrekt hij inderdaad wel als je net toekomt, je moet geluk hebben om hem te halen.
Ik dacht dat de NMBS met spiluur werkte en dat aansluitingen bijgevolg ieder uur in beide richtingen werken ?

Waarom wordt er niet met een kortere keertijd gewerkt in Eeklo ? Vb A .52/V. 08. ? Als ik naar de uurregeling kijk heb ik niet het gevoel dat dat conflicten zou geven tussen Dampoort en Sint-Pieters.

Dan ontstaat er een aantrekkelijke overstapverbinding naar Antwerpen (waar volgens mij toch wel vraag naar is).

Heeft de NMBS schrik dat er dan teveel reizigers zouden komen en past dat niet in de eventuele sluitingsplannen voor deze lijn ?
Dat 1e van die 2 minuten wist ik niet, maar heb deze lijn al vaak gereden (zoals in: meerdere keren per week) en reizigers halen altijd de aansluiting, maar als het niet in de routeplanner staat is het wel vervelend natuurlijk.
In de andere richting rijden we heel vaak buiten wanneer de trein richting Gent-Sint-Pieters bijna stilstaat en de deuren opent...

De keertijd is zoals ik zei in december inderdaad verkort. Die ging van .14 naar .11, net om die (onofficiële blijkbaar) aansluiting te geven. Want je staat in Gent-Sint-Pieters nog altijd te wachten tot .00 om te vertrekken richting Ronse/Kortrijk, 3 minuten langer dan vroeger dat je er staat dus.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ToMiKoN »

Voor mij is het een gemengd resultaat het nieuwe vervoersplan.

Als pendelaar wordt het traject Blankenberge - Gent 12 minuten korter. Door het afschaffen van de splitsing met Knokke, win ik op een dag bijna een half uur. Top!

Helaas bekopen we dit in Blankenberge met geen enkele verbetering op andere vlakken. De vroeg en late treinen ze nu nog later en vroeger.
- Laatste trein uit Brugge naar Blankenberge (week) is 21:51h! Uit Brussel-Centraal 20:43u! Dan ben je om 22:04u in Blankenberge. Een cinema, concert of restaurantbezoek in Brugge moet al erg vroeg stoppen!
- Eerste trein in het weekend van Blankenberge naar Brugge is 7:54u! Voor 8u kan je dus niet met de trein naar Brugge in het weekend!
Dan spreek ik nog niet over de lange stilstand om te keren van meer dan 50 minuten in Blankenberge!

Hopelijk herzien ze mijn laatste 2 punten toch nog even!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

dienstregeling december 2018

Bericht door overweg13 »

Gisteren even Halle - Barvaux geprobeerd. Eén van de suggesties was: van Halle naar Brussel-Luxemburg, van Brussel-Luxemburg naar Marloie, van Marloie naar Barvaux. Er stond wel een nota bij: VIA. Dat bleek te betekenen dat je deze verbinding niet zonder via-biljet kon maken. Dat is wel afgeschaft. Vermoedelijk bedoelde men dat we het stuk Etterbeek - Brussel-Luxemburg geen 2 keer mochten afleggen, al blijkt dat dan weer niet uit de voorbeelden die men geeft en uit antwoorden van de klantendienst op eerdere vragen. Tja, vereenvoudiging leidt niet zelden tot nog meer onduidelijkheid.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: dienstregeling december 2018

Bericht door Steven »

December 2018? Bedoel je niet gewoon december 2017.
Plaats reactie