Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Dan rijd je 2x leeg tussen Brugge en Blankenberge. Er is geen mogelijkheid om de trein te laten overnachten in Blankenberge, ook het personeel moet trouwens terug naar Brugge...
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Het is moeilijk om te bepalen wat de interessantste trein zou zijn, dat personeel dat om 6 uur in Brussel moet beginnen, is sowieso al te laat met die eerste trein, en zij die werken tot 22 moeten ook met de auto tot Brugge rijden om terug thuis te geraken. Eerlijk gezegd, ik denk dat er vraag is naar beide treinen, vroeg en laat. Maar dat is natuurlijk wel weer duurder...
dentheo
Berichten: 8171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Ik denk dat we verbaasd zouden zijn van het kleine prijsverschil tussen een "lege" rit en een rit toegelaten voor reizigers.
Het verschil is enkel de treinbegeleider...
Van een busoperator heb ik ooit geleerd dat bij een streekbus het personeel duurder is dan de bus, bij een trein waarschijnlijk niet.
Ik heb geen idee van de verdeling van de prijs van een treinkilometer 1) infrabel 2) de trein 3) de machinist 4) treinbegeleider
Iemand een idee van de verdelings percentages ? Is 33/33/16/16 een goed bod ? of 20/40/20/20 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Een rijpad voor een lege rit kost minder, maar hoeveel minder weet ik niet. En ook de treinbegeleiders moeten terug naar hun stelplaats...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

Het rijpad is koedkoper, een commerciële stop in een station rekent men ook anders aan. Het personeel aan boord van een trein is de kleinste kost die er is.
dentheo
Berichten: 8171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Meer in deze richting dan ? 15/70/8/7 ? Dan kost een lege rit nog best veel geld
Waarom is lege rit bij Infrabel goedkoper ? Gewicht passagiers, sleet aan rails ?? :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Vermoedelijk omdat die dienstregeling flexibeler in te passen en aan te passen is, geen kat maalt om een lege rit die 5' eerder of vroeger vertrekt, of een lokale omleiding moet volgen. In die zin zijn lege ritten enigszins te vergelijken met goederenverkeer, dat ook een voorkeurstarief geniet. Maar dit is dus maar speculatie, natuurlijk.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door FLV-FGSP »

De belang van de kosten rijpaden is tijdelijk wat minder, omdat ze nu geplafonneerd zijn. Een bijkomende trein veroorzaakt op dat gebied dus geen extra kosten (maar wel voor tractie en personeel uiteraard).
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Het is dus sowieso nu het moment om te experimenteren. Desnoods met een bijkomende late trein, waarbij later de minst gebruikte van de twee weer sneuvelt (en liever nog blijven de twee behouden, natuurlijk).
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Eimai »

groentje schreef:Het is dus sowieso nu het moment om te experimenteren. Desnoods met een bijkomende late trein, waarbij later de minst gebruikte van de twee weer sneuvelt (en liever nog blijven de twee behouden, natuurlijk).
Probleem is dat er niet genoeg personeel is om te experimenteren met al die extra treinen...
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ToMiKoN »

Heren, bedankt om zo talrijk op mijn vraag te antwoorden.

Ik ben het idee ook meer genegen van de late trein. De vroege trein zou enkel de pendelaars naar Brussel bedienen. Die zijn volgens mij niet zo talrijk en zullen nu misschien ook een trein later nemen nu het traject bijna een kwartier sneller is. Mensen die Blankenberge-Gent pendelen, gaan nooit zo vroeg op de baan, nu zeker het traject maar 41 minuten zal zijn.
Ik ken ook verschillende mensen die nu vanuit Blankenberge de auto nemen naar Brugge en daar een trein nemen. Dit omdat het late aanbod veel beter is daar. Uit Brussel is en blijft de laatste naar Blankenberge 20:44u.

De late trein van Brugge naar Blankenberge heeft veel meel een maatschappelijk belang. Wij gebruikten vroeger de laatste trein om van de cimema terug te komen als jongeren. Maar dit is nu totaal onmogelijk als je de film van 20u neemt. Ook een terrasje, restaurantje of concertje wordt ook erg krap. Weet dat er naar Blankenberge geen nachtbussen enzo rijden, zoals naar Zeebrugge. Dit is dus de enige optie.

In de zomer kan een laatste uit Blankenberge na 11u ook veel potentieel hebben. Er zijn veel activiteiten, zoals vuurwerk, zomerhit, shows die pas laat eindigen.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Tijgernoot »

Ik heb dit jaar nu een paar keer de spoorlijn Brussel - Luxemburg (deels) bereden. Allereerst ben ik blij dat sinds heel kort de werkzaamheden tussen Namur en Ciney helemaal afgelopen zijn, al ziet het er nog niet helemaal af uit. Er zijn nog wel werkzaamheden tussen Marbehan en Stockem maar die veroorzaken wat minder overlast, er wordt echt veel beter op tijd gereden.

Ik had gehoopt dat er in december dus flink wat rijtijd uit de dienst Luxemburg - Brussel gehaald zou worden, maar eerlijk gezegd vind ik dat met de reisplanner uit de toekomst vies tegenvallen: de winst op Luxemburg - Brussel is 1 minuut. Nu de werkzaamheden voorbij zijn staan de treinen op diverse stations al voor de geplande aankomsttijd langs het perron. Kan dit echt niet sneller?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: RE: Re: RE: Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
Portbou schreef:
Shrek schreef: Eén van de redenen is de kostprijs en die is ongetwijfeld groot voor zo'n late trein, want hij moet daarna nog terugrijden naar Brugge, met het personeel aan boord.
En wat moet ik dan denken van de kostprijs van deze trein ?
- Brugge 04:52 - Blankenberge 05:05.
- Vervolgens staat het personeel in Blankenberge niets te doen tot 05:54...

Ik durf te denken dat er voor een reis Brugge-Blankenberge meer potentiële klanten zijn om 22:52 dan om 04:52...
Maar de treinen moeten 's nachts onderhouden worden, ze kunnen dus niet overnachten in blankenberge.
Maar een trein moet toch niet elke nacht onderhouden worden?
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Onderhoud is wellicht een groot woord, maar ik vermoed toch dat het vuilnis wordt opgehaald en zo. En vooral, Blankenberge heeft geen bundelsporen, noch is het een depot personeelsdepot. Beiden moeten dus terug naar Brugge, als ze al niet naar Oostende moeten...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

Het algemeen reinigen is wel degelijk elke dag nodig, vloeren vegen/dweilen, vuilbakjes ledigen, tafels proper maken!
Plaats reactie