De werken daar zijn (helaas) nog steeds niet gedaan hoor. Namen-Ciney is inderdaad o goed als af, maar ten zuiden vn Ciney zijn er nog stukken waar men zelfs nog niet begonnen is aan de renovatie...Tijgernoot schreef:Ik heb dit jaar nu een paar keer de spoorlijn Brussel - Luxemburg (deels) bereden. Allereerst ben ik blij dat sinds heel kort de werkzaamheden tussen Namur en Ciney helemaal afgelopen zijn, al ziet het er nog niet helemaal af uit. Er zijn nog wel werkzaamheden tussen Marbehan en Stockem maar die veroorzaken wat minder overlast, er wordt echt veel beter op tijd gereden.
Ik had gehoopt dat er in december dus flink wat rijtijd uit de dienst Luxemburg - Brussel gehaald zou worden, maar eerlijk gezegd vind ik dat met de reisplanner uit de toekomst vies tegenvallen: de winst op Luxemburg - Brussel is 1 minuut. Nu de werkzaamheden voorbij zijn staan de treinen op diverse stations al voor de geplande aankomsttijd langs het perron. Kan dit echt niet sneller?
Dienstregeling december 2017
Re: Dienstregeling december 2017
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Dienstregeling december 2017
Lege rit tussen Mol en Neerpelt rijdt er in de vroege ochtend . Denk dat dat 5 gekoppelde MW zijn . Die dan in Neerpelt verdeeld worden voor ritten naar AntwerpenL29&15 schreef:Voor het ogenblik vertrekt de eerste trein in Hamont op zondag/zaerdag pas om 8u21. De treinen daarvoor op lijn 15 vertrekken vanuit Neerpelt. Ook de toeristentrein naar Blankenberge. De trein van 8u21 is de terugrit van de eerste trein uit Antwerpen naar Mol en verder.
Een dagje aan de Kust is enkel mogelijk met een aantal overstappen; zelfs de kusttrein vanuit Neerpelt is niet haalbaar.
In de omgekeeerde richting rijdt met in tegenstelling tot weekdagen zeer laat naar Hamont.
Weet iemand waarom men in het week-end 's ochtends zo laat begint en dan weer zo laat doorrijdt naar Hamont?
Lege ritten zou een reden kunnen zijn, maar de 3 voorgaande treinen vanuit Neerpelt komen ook leeg van Mol en die 6km meer?? Deze reden vervalt in de avond- en nachturen!!
Dank voor uw antwoord.
Probleem voor Hamont is het perron . Daar kunnen Max 3 stellen aan dacht ik . Verders staat in Hamont een trein dik 40 min stil aan het enige perron . Die andere 20 min is de trein onderweg naar Neerpelt of naar Hamont zodat de lijn dan bezet is . Daarom kan Hamont geen andere reizigers trein ontvangen .
Re: Dienstregeling december 2017
Niet vroege / vroege treinen vanuit Hamont.
De eerste treinen op zaterdag en zondag vanuit Neerpelt, zouden toch kunnen vertrekken vanuit Hamont. Als zoals 'ijzeren rijn 82' schrijft een 5-tal AR41 leeg naar Neerpelt rijden om dan telkens de trein van 5.30, 6.30 en 7.30 te rijden, kan telkens een half uur voor vertrek in Hamont dit treinstel leeg naar Hamont rijden om daar dan te vertrekken om bv. 5.21, 6.21 en 7.21. Dan wordt het spoor niet de hele tijd bezet, zoals 'ijzeren rijn 82' het schetst. Trouwens er is in Hamont een 2e spoor waar goederentreinen kunnen voorbijrijden.
Op werkdagen gebeurt het vermoedelijk wel zo. Of het moet zijn dat er in de week 3x een leeg treinstel van Mol naar Hamont rijdt. De treinen zijn dan waarschijnlijk ook langer. Wat op werkdagen mogelijk is, is dat in principe ook in het week-end.
De eerste treinen op zaterdag en zondag vanuit Neerpelt, zouden toch kunnen vertrekken vanuit Hamont. Als zoals 'ijzeren rijn 82' schrijft een 5-tal AR41 leeg naar Neerpelt rijden om dan telkens de trein van 5.30, 6.30 en 7.30 te rijden, kan telkens een half uur voor vertrek in Hamont dit treinstel leeg naar Hamont rijden om daar dan te vertrekken om bv. 5.21, 6.21 en 7.21. Dan wordt het spoor niet de hele tijd bezet, zoals 'ijzeren rijn 82' het schetst. Trouwens er is in Hamont een 2e spoor waar goederentreinen kunnen voorbijrijden.
Op werkdagen gebeurt het vermoedelijk wel zo. Of het moet zijn dat er in de week 3x een leeg treinstel van Mol naar Hamont rijdt. De treinen zijn dan waarschijnlijk ook langer. Wat op werkdagen mogelijk is, is dat in principe ook in het week-end.
Re: Dienstregeling december 2017
Uiteraard is alles mogelijk, maar in het weekend kost alles quasi dubbel zoveel. Elk uurtje gewonnen op lonen van TB en TBG scheelt veel meer geld dan een trein uit Hamont ooit zou kunnen opbrengen. Het zal hoogstwaarschijnlijk daarom zijn dat in het weekend die rit niet gedaan wordt en in de week wel.L29&15 schreef:Wat op werkdagen mogelijk is, is dat in principe ook in het week-end.
Re: Dienstregeling december 2017
Volgens de laatste berichten zouden er in het weekend eerdere vertrekken uit Hamont komen.
Ze staan momenteel nog niet in de voorlopige routeplanner, maar die wordt normaal gezien medio augustus geactualiseerd.
Ze staan momenteel nog niet in de voorlopige routeplanner, maar die wordt normaal gezien medio augustus geactualiseerd.
Re: Dienstregeling december 2017
Volgens wat nu gepland is, gaat de eerste trein vanuit Hamont naar Antwerpen in het weekend vanaf 10 december om 6h28 vertrekken (4327).
Re: Dienstregeling december 2017
Als een rit tussen 2 stopplaatsen of zelfs tussen beide eindpunten kostendekkend moet zijn, gaan er niet veel treinen meer rijden.Shrek schreef:Uiteraard is alles mogelijk, maar in het weekend kost alles quasi dubbel zoveel. Elk uurtje gewonnen op lonen van TB en TBG scheelt veel meer geld dan een trein uit Hamont ooit zou kunnen opbrengen. Het zal hoogstwaarschijnlijk daarom zijn dat in het weekend die rit niet gedaan wordt en in de week wel.L29&15 schreef:Wat op werkdagen mogelijk is, is dat in principe ook in het week-end.
Re: Dienstregeling december 2017
Blijkbaar zouden er van af december ook met breaks naar Genk gereden van Blankenberge.En ook de Antwerpen - de Panne
Re: Dienstregeling december 2017
Heeft iemand een vollediger overzicht van de materieelverdeling in de nieuwe dienstregeling? Zo te horen en lezen zouden er toch heel wat verschuivingen plaatsvinden...
Re: Dienstregeling december 2017
Ik weet enkele mensen die hier niet echt tevreden mee zullen zijn: Trekhaak73 heeft zo hard geijverd voor de MS96...bram2727 schreef:Blijkbaar zouden er van af december ook met breaks naar Genk gereden van Blankenberge.En ook de Antwerpen - de Panne
Re: Dienstregeling december 2017
Bestaan er eigenlijk afspraken of wetten waaraan de NMBS zich moet houden voor vroege en late treinen?
Kort samengevat zijn eindstations zonder stelplaats bij de NMBS veelal de dupe van een beleid waar meer naar de kost dan naar de reiziger wordt gekeken.Hamont, Blankenberge ... misschien zijn er nog?
Blankenberge heeft vanaf december in het weekend ook maar haar eerst trein vanaf 7:54u! Je geraakt dus al niet meer met het openbaar vervoer in Brugge voor 8u! Met de laatste trein naar Blankenberge in Brussel-C om 20:44u en in Brugge om 21:52u in de week zou ik me als moderne vervoersmaatschappij schamen!
Kort samengevat zijn eindstations zonder stelplaats bij de NMBS veelal de dupe van een beleid waar meer naar de kost dan naar de reiziger wordt gekeken.Hamont, Blankenberge ... misschien zijn er nog?
Blankenberge heeft vanaf december in het weekend ook maar haar eerst trein vanaf 7:54u! Je geraakt dus al niet meer met het openbaar vervoer in Brugge voor 8u! Met de laatste trein naar Blankenberge in Brussel-C om 20:44u en in Brugge om 21:52u in de week zou ik me als moderne vervoersmaatschappij schamen!
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Dienstregeling december 2017
waar vinden wij informatie over nieuwe tijden op drukke lijn 25 vanaf 10 december 2017 ?
gaat er veel veranderen in het aanbod en rijpaden van de S en IC treinen, Thalys, Benelux, daar ?
Erwin
gaat er veel veranderen in het aanbod en rijpaden van de S en IC treinen, Thalys, Benelux, daar ?
Erwin
Re: Dienstregeling december 2017
Die staan in het beheerscontract. Maar die zijn niet echt veeleisend. Maar als je puntje vindt waarbij de NMBS zich niet aan de vereisten houdt, dan wordt dat wel snel gerepareerd.ToMiKoN schreef:Bestaan er eigenlijk afspraken of wetten waaraan de NMBS zich moet houden voor vroege en late treinen?
Groetjes.
Rian
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Dienstregeling december 2017
lijn 25 naar Brussel op het eerste zicht zelfde aanbod op weekdagen
IC 31.. reeks naar Brussel vertrek Centraal , Berchem 1 minuut vroeger, Nekkerspoel 1 minuut later, Vilvoorde 2 minuten vroeger
IC 20.. Charleroi wijzigt niets
IC 33.. reeks naar Brussel vertrek Centraal, Berchem 1 minuut vroeger, Nekkerspoel 1 minuut later, Vilvoorde 2 minuten vroeger
IC 45.. reeks naar Charleroi vertrek CEntraal, Berchem 1 minuut later
Erwin
IC 31.. reeks naar Brussel vertrek Centraal , Berchem 1 minuut vroeger, Nekkerspoel 1 minuut later, Vilvoorde 2 minuten vroeger
IC 20.. Charleroi wijzigt niets
IC 33.. reeks naar Brussel vertrek Centraal, Berchem 1 minuut vroeger, Nekkerspoel 1 minuut later, Vilvoorde 2 minuten vroeger
IC 45.. reeks naar Charleroi vertrek CEntraal, Berchem 1 minuut later
Erwin