Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Matjas__

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matjas__ »

Merijn schreef: 22 okt 2017, 22:36 Heb je kunnen zien welk materieel er naar De Panne zou komen?
Tijdens de week enkel nog Breaks. Tijdens het weekend zitten er nog DMT's tussen, gezien de verbinding dan wijzigt naar De Panne - Landen. De P-treinen (7006,7007 & 7995) blijven hetzelfde zoals nu, met name HLE18/21TD.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Tussen Oostende en Antwerpen rijden nu M6+loc en Desiro's.
Gezien er straks om het uur treinen rijden op de lijnen 166 en 165 tijdens de week, zullen daar wel extra desiro's nodig zijn.
Wat zal er dan tussen Oostende en Antwerpen rijden? Terug MS96? of toch desiro's?

Groet,
Floris Cappelle
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Floris Cappelle schreef: 12 nov 2017, 14:08 Beste,

Tussen Oostende en Antwerpen rijden nu M6+loc en Desiro's.
Gezien er straks om het uur treinen rijden op de lijnen 166 en 165 tijdens de week, zullen daar wel extra desiro's nodig zijn.
Wat zal er dan tussen Oostende en Antwerpen rijden? Terug MS96? of toch desiro's?

Groet,
Floris Cappelle
Ik denk niet dar er in de ardennen veel extra materieel nodig zal zijn. Door de L-treinen op L166 en L162 aan elkaar te koppelen zijn er immers kortere stilstanden waardoor het aanwezige materieel beter benut wordt.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Ducktape »

Floris Cappelle schreef: 12 nov 2017, 14:08 Beste,

Tussen Oostende en Antwerpen rijden nu M6+loc en Desiro's.
Gezien er straks om het uur treinen rijden op de lijnen 166 en 165 tijdens de week, zullen daar wel extra desiro's nodig zijn.
Wat zal er dan tussen Oostende en Antwerpen rijden? Terug MS96? of toch desiro's?

Groet,
Floris Cappelle
Tussen Antwerpen en Oostende verandert er qua materieel niets, de M6'en en Desiro's blijven. Wel zou het de bedoeling zijn dat vanaf de M7 er is, de I11'en op de reeks 5xx (Oostende - Eupen) terug op de verbinding tussen Ant en Oostende zouden komen. Maar dat is dus pas iets vanaf 2019/2020 op zijn minst waarschijnlijk.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ostbahnhof »

heb de omgekeerde richting es bekeken:
vanaf 5:40 2 treinen per uur luchthaven - antwerpen
tot 7:45 1 trein per uur antwerpen - luchthaven. dus dringend werk aan de winkel om vóór 7:45 P treinen in te leggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef: 16 nov 2017, 07:38 heb de omgekeerde richting es bekeken:
vanaf 5:40 2 treinen per uur luchthaven - antwerpen
tot 7:45 1 trein per uur antwerpen - luchthaven. dus dringend werk aan de winkel om vóór 7:45 P treinen in te leggen.
Dat is omdat de benelux in Brussel kan vertrekken en daardoor zo vroeg kan beginnen rijden. Maw: in die richting past het mooi in de roulaties en doet men dus de moeite om hem in te leggen.
In de andere richting past het absoluut niet. Dus: dream on...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 16 nov 2017, 10:43
ostbahnhof schreef: 16 nov 2017, 07:38 heb de omgekeerde richting es bekeken:
vanaf 5:40 2 treinen per uur luchthaven - antwerpen
tot 7:45 1 trein per uur antwerpen - luchthaven. dus dringend werk aan de winkel om vóór 7:45 P treinen in te leggen.
Dat is omdat de benelux in Brussel kan vertrekken en daardoor zo vroeg kan beginnen rijden. Maw: in die richting past het mooi in de roulaties en doet men dus de moeite om hem in te leggen.
In de andere richting past het absoluut niet. Dus: dream on...
Wij blijven inderdaad dromen van een NMBS die de klant centraal plaatst en niet de exploitatie...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 16 nov 2017, 11:34 Wij blijven inderdaad dromen van een NMBS die de klant centraal plaatst en niet de exploitatie...
Wat wil je dan dat ze doen? Voor hetgeen zo'n P-trein kost moet je al meerdere andere treinen gaan afschaffen.
Dus: geen late S5 Halle-Mechelen meer? Geen bediening van Puurs-Antwerpen in het weekend?
Het is net heel klantvriendelijk van de NMBS om te proberen zoveel mogelijk vervoer aan te bieden met de schaarse middelen en de reizigers op Mechelen-Halle en Puurs-Antwerpen toch hun nieuwe trein te gunnen in plaats van die enkele reizigers van Antwerpen-Luchthaven.

Stel anders eens voor welke treinen (ik schat iets van een goeie 200 treinkm) jij zou afschaffen om deze extra P-trein Antwerpen-Luchthaven te kunnen laten rijden.

De reizigers mogen inderdaad dromen van zoveel mogelijk treinen op allerlei plaatsen. Voor de mensen die professioneel met spoorwegen bezig zijn gaat het echter om harde cijfers en moeilijke evenwichtsoefeningen. Gelukkig hebben die laatste het voor het zeggen en niet de stuurlui aan de wal.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door traxie »

Ik denk dat shrek toch gelijk heeft in dit geval. In ideale omstandigheden zijn de ideeën can Portbou goed. Maar een treintje in het weekend tussen puurs en antwerpen is bv toch meer winst dan een extra trein als de bestemming al bediend wordt. Beduidend meer treinen vraagt om politieke wil.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

Inderdaad de nmbs kan maar zoveel treinen laten rijden dan dat de middelen toelaten. Meer treinen vraagt een groter budget maar de regering wil dat laatste vooral verkleinen en extra besparen. Het ene werkt het andere wat tegen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Iemand een idee wat de materieelinzet wordt op de IC Sint-Niklaas - Kortrijk (week) en Lokeren - Gent-Sint-Pieters (weekend)? Nog steeds een mix van M6 / MS80 (week) respectievelijk MS08 (weekend) of zouden de extra MS80 die elders ingezet worden (meer naar De Panne, mogelijk zelfs naar Blankenberge, ...) verschuivingen veroorzaken?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:Wat wil je dan dat ze doen? Voor hetgeen zo'n P-trein kost moet je al meerdere andere treinen gaan afschaffen.
Dus: geen late S5 Halle-Mechelen meer? Geen bediening van Puurs-Antwerpen in het weekend?
Het is net heel klantvriendelijk van de NMBS om te proberen zoveel mogelijk vervoer aan te bieden met de schaarse middelen en de reizigers op Mechelen-Halle en Puurs-Antwerpen toch hun nieuwe trein te gunnen

Dus de kosten voor het inleggen van :
4 dagelijkse extra verbindingen Antwerpen-Luchthaven en vv. enerzijds
en
70 weekendverbindingen Puurs-Antwerpen en vv. + enkele bijkomende laatavond S5-treinen anderzijds
zijn gelijk ?



...in plaats van die enkele reizigers van Antwerpen-Luchthaven
Altijd weer dat axioma van die "enkele reizigers" tussen Antwerpen en de Luchthaven.
De grootste stad van Vlaanderen (meer dan 500.000 inwoners) heeft dus slechts een potentieel van "enkele reizigers" voor de Luchthaven ?

Hoeveel reizigers zitten er dan in de treinen tussen Leuven en de Luchthaven ?
Volgens bevolkingsaantal moet dat dan 5 keer minder zijn als "enkele reizigers".
En toch is er op die lijn wel een betrouwbare halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.



Stel anders eens voor welke treinen (ik schat iets van een goeie 200 treinkm) jij zou afschaffen om deze extra P-trein Antwerpen-Luchthaven te kunnen laten rijden.
Een goed aanbod trekt nieuwe reizigers aan (zij die nu nog in de AirportExpress-bus of in hun auto zitten).
Goed aanbod = halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met betrouwbare treinen (dus niet met de Benelux).

Ik weiger te geloven dat er iets moet afgeschaft worden om 4 extra verbindingen te realiseren.
Laat de Benelux in Antwerpen overnachten zodat de gaten in de dienstregeling 's ochtends en 's avonds kunnen worden weggewerkt.

Zodra de Benelux over de HSL gaat zal de volledige dienstverlening over lijn 25 allicht moeten worden hertekend. Dat lijkt me het juiste moment om de bediening van de Luchthaven over te hevelen naar een andere IC.


...met de schaarse middelen
Schaarse middelen ?
Reden te meer om de verbinding Antwerpen-Luchthaven te verbeteren :
De occasionele (zaken)reiziger naar de Luchthaven brengt namelijk meer geld in het laatje dan een abonnee op een late S5-trein.
S5 is trouwens typisch een verbinding waarop 's avonds laat straffeloos in het zwart gereden wordt.



Voor de mensen die professioneel met spoorwegen bezig zijn gaat het echter om harde cijfers en moeilijke evenwichtsoefeningen. Gelukkig hebben die laatste het voor het zeggen en niet de stuurlui aan de wal.
Dat van die stuurlui aan wal neem ik persoonlijk.

Iedereen in België is unaniem lovend over de professionaliteit waarmee de spoorwegen in ons land worden gerund. Dat staat dagelijks te lezen in kranten, op de sociale media, op blogs,...

En iedere burger (met wiens belastinggeld de spoorwegen gesubsidieerd worden) die verbeteringsvoorstellen formuleert is een idioot.
Laatst gewijzigd door Portbou op 18 nov 2017, 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Terminus »

Ducktape schreef: 12 nov 2017, 21:15
Floris Cappelle schreef: 12 nov 2017, 14:08 Beste,

Tussen Oostende en Antwerpen rijden nu M6+loc en Desiro's.
Gezien er straks om het uur treinen rijden op de lijnen 166 en 165 tijdens de week, zullen daar wel extra desiro's nodig zijn.
Wat zal er dan tussen Oostende en Antwerpen rijden? Terug MS96? of toch desiro's?

Groet,
Floris Cappelle
Tussen Antwerpen en Oostende verandert er qua materieel niets, de M6'en en Desiro's blijven. Wel zou het de bedoeling zijn dat vanaf de M7 er is, de I11'en op de reeks 5xx (Oostende - Eupen) terug op de verbinding tussen Ant en Oostende zouden komen. Maar dat is dus pas iets vanaf 2019/2020 op zijn minst waarschijnlijk.
Enig idee wat men dan van plan is met de 24 MR96 die binnen enkele maanden weg moeten van de lijn naar Luxemburg?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Portbou schreef: 18 nov 2017, 20:23Altijd weer dat axioma van die "enkele reizigers" tussen Antwerpen en de Luchthaven.
De grootste stad van Vlaanderen (meer dan 500.000 inwoners) heeft dus slechts een potentieel van "enkele reizigers" voor de Luchthaven ?

Hoeveel reizigers zitten er dan in de treinen tussen Leuven en de Luchthaven ?
Volgens bevolkingsaantal moet dat dan 5 keer minder zijn als "enkele reizigers".
En toch is er op die lijn wel een betrouwbare halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Je miskent in je redenering de vele arbeiders uit de Leuvense regio die op de luchthaven werken. Voor hen werden de START-plannen voor een betere bereikbaarheid van de luchthaven opgesteld. Qua arbeidskrachten zal er ongetwijfeld veel minder in de Antwerpse regio worden geworven. Dat is al een belangrijk verschil.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ostbahnhof »

Asterix schreef: 19 nov 2017, 07:06
Portbou schreef: 18 nov 2017, 20:23Altijd weer dat axioma van die "enkele reizigers" tussen Antwerpen en de Luchthaven.
De grootste stad van Vlaanderen (meer dan 500.000 inwoners) heeft dus slechts een potentieel van "enkele reizigers" voor de Luchthaven ?

Hoeveel reizigers zitten er dan in de treinen tussen Leuven en de Luchthaven ?
Volgens bevolkingsaantal moet dat dan 5 keer minder zijn als "enkele reizigers".
En toch is er op die lijn wel een betrouwbare halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Je miskent in je redenering de vele arbeiders uit de Leuvense regio die op de luchthaven werken. Voor hen werden de START-plannen voor een betere bereikbaarheid van de luchthaven opgesteld. Qua arbeidskrachten zal er ongetwijfeld veel minder in de Antwerpse regio worden geworven. Dat is al een belangrijk verschil.
Maar je kan toch niet ontkennen dat 1 trein per uur in volle spits toch wel heel weinig is, zeker als je kijkt wat een investering er voor is gedaan: L25N, tunnencomplex, ....
Plaats reactie