Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door BlackEagle »

Toch een teleurstelling. Gaan we ooit nog een volwaardige halfuurlijkse L-trein (of moet ik zeggen S-trein) (Roosendaal-)Essen-Antwerpen(-Puurs) krijgen? En een IC Roosendaal-Antwerpen-Brussel?

Reden zijn dan waarschijnlijk de overwegen rond Sint-Mariaburg (Weerstandersstraat & Vloeiende) en Kijkuit (Bareelstraat, Kijkuitstraat & Vogelenzangstraat). Zou men dan niet kunnen spelen met de vertrek- en aankomsttijden zodat de kruisingen niet rond deze stations zijn maar op een plek met minder overwegen?

Positieve noot is natuurlijk wel dat serie 2550 (sinds december) tijdens de spitsuren wél twee keer stopt in Kijkuit en Sint-Mariaburg, maar enkel in de spitsrichting. Daarvoor was er slechts één extra P-trein per spits.
jan_olieslagers
Berichten: 3512
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Zou men dan niet kunnen spelen met de vertrek- en aankomsttijden zodat de kruisingen niet rond deze stations zijn maar op een plek met minder overwegen?
Mij wil het voorkomen dat men er juist naar streeft om de treinkruisingen wel te plannen aan overwegen met druk wegverkeer, zo toch alhier in Haacht - waar de overweg van L53 op de N21 toch echt een serieuze verkeershinder vormt, soms staat er een wachtrij van meer dan een km auto's. Maar ik durf te mogen aannemen dat er is nagedacht... of toch minstens lering getrokken uit de lessen van het verleden...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door 260689 »

Volgende treinen worden vanaf maandag 10 juni verlengd van Schaarbeek tot Leuven en omgekeerd.

Met bijhorend materiaal type (onder voorbehoud)!

E404 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: Met 2x3 BREAKS
E427 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: Met 2x3 BREAKS
E418 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: Met 2x3 DMT
E441 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: Met 2x3 DMT
E419 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: 1xT21 + 6xM4 trek/duw
E442 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: 1xT21 + 6xM4 trek/duw
jan_olieslagers
Berichten: 3512
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

En wat is nu weer een DMT?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door 260689 »

jan_olieslagers schreef: 30 mei 2018, 07:14 En wat is nu weer een DMT?
AM96, Deense Neuzen, ......
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door profke »

DriefaseMotor / MoteurTrifase
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

ostbahnhof schreef: 05 mei 2018, 16:25 dit is echt het beste nieuws van het jaar, Antwerpen zal content zijn! super super super!
Een extra trein is natuurlijk goed nieuws... maar een goede bediening van de Luchthaven is er vanuit Antwerpen nog steeds niet.
Ik deel je enthousiasme dus niet helemaal.

Even vergelijken met de bediening van Gent...
Gent heeft nochtans maar half zoveel inwoners als Antwerpen.
En minder als de helft van Antwerpen en Mechelen samen.
Afbeelding


Exploitatie-logica staat helaas nog steeds ver boven commerciële logica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 07 mei 2018, 15:41
Asterix schreef: 05 mei 2018, 12:08 Naar waar wordt er vanaf de luchthaven uitgeweken?
Hij rijdt naar Schijnpoort.
Zoals ik hier altijd al gezegd heb is deze trein inleggen een zeer dure zaak wegens veel onnutige kilometers.
Iedere dag staat de E19 vol auto-pendelaars die vanuit het Antwerpse in de zone Zaventem-Diegem gaan werken.
Is er niemand op het idee gekomen om deze P-trein vanaf de Luchthaven verder te laten rijden naar Diegem en lijn 26 ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 30 mei 2018, 23:19 Een extra trein is natuurlijk goed nieuws... maar een goede bediening van de Luchthaven is er vanuit Antwerpen nog steeds niet.
Ik deel je enthousiasme dus niet helemaal.

Even vergelijken met de bediening van Gent...
Gent heeft nochtans maar half zoveel inwoners als Antwerpen.
En minder als de helft van Antwerpen en Mechelen samen.
Afbeelding Exploitatie-logica staat helaas nog steeds ver boven commerciële logica.
En gelukkig maar dat exploitatie-logica zwaar meetelt. Anders zou je in totaal met de beschikbare middelen veel minder reizigers kunnen vervoeren dan vandaag het geval is.

Bovendien is je tabelletje een beetje misleidend: vanuit Antwerpen ben je 2 treinen vergeten waarmee je vòòr 9u00 op de luchthaven geraakt:
4:55 en 5:55. Toegegeven, erg handig zijn ze niet, maar voor Gent heb je er ook verbindingen bijgezet die niemand ooit zou nemen.

Bovendien wilt de vergelijking op zich niet veel zeggen: op Gent-Luchthaven is een verbinding elke 7 minuten gewoon overkill, dat is toevallig zou en moet je niet willen voor andere verbindingen.
Het enige wat er vanuit Antwerpen mist is die ene trein van 6u17, dat is echt alles.
Iedere dag staat de E19 vol auto-pendelaars die vanuit het Antwerpse in de zone Zaventem-Diegem gaan werken.
Is er niemand op het idee gekomen om deze P-trein vanaf de Luchthaven verder te laten rijden naar Diegem en lijn 26 ?
Het enige wat daar realistisch is zou het doortrekken van de Dinant of Charleroi-Luchthaven tot Antwerpen zijn, maar daar zijn geen centen voor.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 31 mei 2018, 01:01 En gelukkig maar dat exploitatie-logica zwaar meetelt. Anders zou je in totaal met de beschikbare middelen veel minder reizigers kunnen vervoeren dan vandaag het geval is.
Erg spijtig dat de exploitatie-logica zwaar meetelt. Anders zou je een veel aantrekkelijkere treindienst kunnen aanbieden die veel meer reizigers (en ticket-inkomsten) zou aantrekken dan vandaag het geval is.


Shrek schreef: 31 mei 2018, 01:01 Bovendien is je tabelletje een beetje misleidend: vanuit Antwerpen ben je 2 treinen vergeten waarmee je vòòr 9u00 op de luchthaven geraakt:
4:55 en 5:55. Toegegeven, erg handig zijn ze niet, maar voor Gent heb je er ook verbindingen bijgezet die niemand ooit zou nemen.
De verbindingen om 4:55 en 5:55 van Antwerpen naar de Luchthaven hebben een reistijd van 1h02.
Dat is het dubbele van de normale reistijd via de diabolo !

De verbindingen die ik aanhaal vanuit Gent hebben een reistijd die varieert tussen 0h56 en 1h05 en zijn dus allemaal evenwaardig bruikbaar.


Shrek schreef: 31 mei 2018, 01:01Bovendien wilt de vergelijking op zich niet veel zeggen
Ik vind van wel, ik haal er twee belangrijke verschillen uit :
  • Gent beschikt gedurende een veel groter deel van het etmaal over een halfuurdienst met de Luchthaven : 04h37-23h03. Antwerpen moet het doen met 06h48-21h41. (bekeken op de meest gebruikte richting ; heen 's ochtends - terug 's avonds)
  • Doordat er meer dan twee verbindingen per uur zijn vanuit Gent is de bediening betrouwbaarder. Een sterk vertraagde of afgeschafte trein heeft niet dezelfde gevolgen in Gent dan in Antwerpen.
Belangrijk bijkomend punt ten nadele van Antwerpen dat uit mijn vergelijking niet naar voorkomt : de meer dan gemiddelde onbetrouwbaarheid van de Benelux-trein (grote vertragingen, afschaffingen,...)


op Gent-Luchthaven is een verbinding elke 7 minuten gewoon overkill, dat is toevallig zou en moet je niet willen voor andere verbindingen.
Rekening houdend met de onbetrouwbaarheid van de Benelux zou een trein die 7 minuten later als de Benelux van Antwerpen naar de Luchthaven rijdt geen overkill zijn maar gewoon een geruststelling.



Nog even benadrukken :
Op de verbinding vanuit Antwerpen wordt ook Mechelen bediend, beide steden samen zijn goed voor 600.000 inwoners.
In Gent zijn er slechts 259.000 inwoners.

Heeft de NMBS ergens een statistiek gevonden waaruit blijkt dat de Gentenaars drie keer zoveel met het vliegtuig reizen en/of op de Luchthaven werken dan de Antwerpenaars en de Mechelaars ???
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Iedere dag staat de E19 vol auto-pendelaars die vanuit het Antwerpse in de zone Zaventem-Diegem gaan werken.
Is er niemand op het idee gekomen om deze P-trein vanaf de Luchthaven verder te laten rijden naar Diegem en lijn 26 ?
Het enige wat daar realistisch is zou het doortrekken van de Dinant of Charleroi-Luchthaven tot Antwerpen zijn, maar daar zijn geen centen voor.
Ook hier zou je de redenering kunnen omdraaien : als we deze trein doortrekken tot Antwerpen trekken we nieuwe klanten en dus meer centen aan.
Maar daar gelooft blijkbaar niemand meer in.



In elk geval : vanaf 10 juni hebben we een extra P-trein die na aankomst in de Luchthaven uitwijkt naar Schijnpoort.
Is het echt niet denkbaar om deze trein (en enkel deze trein) door te laten rijden naar Diegem en lijn 26 en nog wat commerciële stops te doen alvorens terug naar Schijnpoort uit te wijken ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 31 mei 2018, 11:39
Shrek schreef: 31 mei 2018, 01:01 En gelukkig maar dat exploitatie-logica zwaar meetelt. Anders zou je in totaal met de beschikbare middelen veel minder reizigers kunnen vervoeren dan vandaag het geval is.
Erg spijtig dat de exploitatie-logica zwaar meetelt. Anders zou je een veel aantrekkelijkere treindienst kunnen aanbieden die veel meer reizigers (en ticket-inkomsten) zou aantrekken dan vandaag het geval is.
Neen, neen, neen, zo werkt het niet.

De ticketprijzen in België zijn zodanig laag dat de meeropbrengst van enkele honderden extra reizigers totaal onbeduidend is op het geheel.
Een trein is per definitie verlieslatend, tenzij er duizenden reizigers opzitten, maar de treinen waar je die aantallen kan halen rijden allemaal al vandaag.
Dus: elke extra treinkm kost extra geld, of daar nu meer reizigers inzitten of niet.

Daarom is de enige correcte logica: hoe kan je zoveel mogelijk mensen vervoeren met de beschikbare middelen. Daardoor zal het vanzelf interessanter zijn om treinen die qua exploitatie eenvoudig zijn in te leggen dan treinen die per kilometer veel kosten.
Omdat je meer van die "eenvoudigere" treinen kan inleggen zal dat vanzelf meer reizigers opleveren dan door specifiek op enkele "moeilijkere" treinen te focussen.

Of om het eenvoudig te stellen: welke 2 treinen wil je afbouwen om die 2e extra P-trein Antwerpen-Luchthaven te krijgen?

Portbou schreef: 31 mei 2018, 11:46 Ook hier zou je de redenering kunnen omdraaien : als we deze trein doortrekken tot Antwerpen trekken we nieuwe klanten en dus meer centen aan.
Maar daar gelooft blijkbaar niemand meer in.
Daar heeft ook nooit iemand in geloofd omdat de rekening gewoon niet klopt.

Portbou schreef: 31 mei 2018, 11:39
  • Gent beschikt gedurende een veel groter deel van het etmaal over een halfuurdienst met de Luchthaven : 04h37-23h03. Antwerpen moet het doen met 06h48-21h41. (bekeken op de meest gebruikte richting ; heen 's ochtends - terug 's avonds)
  • Doordat er meer dan twee verbindingen per uur zijn vanuit Gent is de bediening betrouwbaarder. Een sterk vertraagde of afgeschafte trein heeft niet dezelfde gevolgen in Gent dan in Antwerpen.
Maar als we het over reistijd hebben is Antwerpen enorm bevoordeeld. Als Antwerpen ook tevreden is met verbindingen die een uur duren heb je er nog meer dan die vanuit Gent.

Hoe dan ook heeft jaloezie op een andere stad totaal geen zin. Gent ligt toevallig op een as waarvan de treinen makkelijk langs de luchthaven kunnen zonder reistijd in te boeten op het cruciale deel tot Brussel-Noord.

Halle heeft snellere en frequentere verbindingen naar Brussel dan die vanuit Antwerpen, terwijl Halle amper 30.000 inwoners telt. Ga je nu ook jaloers zijn op Halle?

Portbou schreef: 31 mei 2018, 11:46 In elk geval : vanaf 10 juni hebben we een extra P-trein die na aankomst in de Luchthaven uitwijkt naar Schijnpoort.
Is het echt niet denkbaar om deze trein (en enkel deze trein) door te laten rijden naar Diegem en lijn 26 en nog wat commerciële stops te doen alvorens terug naar Schijnpoort uit te wijken ?
Lijn 26 zit propvol op dat uur.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Portbou schreef: 31 mei 2018, 11:39Nog even benadrukken :
Op de verbinding vanuit Antwerpen wordt ook Mechelen bediend, beide steden samen zijn goed voor 600.000 inwoners.
In Gent zijn er slechts 259.000 inwoners.
Hier ga je compleet uit de bocht, vrees ik. Je telt de inwoners van Mechelen mee omdat die trein vanuit Antwerpen Mechelen aandoet. Tel je dan ook de inwoners van Brussel mee omdat de trein uit Gent ook dat gewest aandoet? Ik denk het niet, hé. Voorts filter je nog wat treinen weg omdat de reistijd te lang zou zijn (zeer subjectief). Zo kan je natuurlijk alles neersabelen maar intellectueel correct is het niet. Het zou van eenzelfde niveau getuigen wanneer Gentenaars zouden stellen dat goede verbindingen vanuit Antwerpen naar Brussels Airport niet nodig zijn omdat Antwerpen immers zelf ook al een luchthaven heeft en Gent niet.
Laatst gewijzigd door Asterix op 31 mei 2018, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door CursorX »

Overigens worden toeristen hier schromelijk over het hoofd gezien. Ik rij frequent met die treinen richting Gent/Brugge en die zitten echt wel altijd heel erg vol vanaf de luchthaven, en heel erg vaak met Japanse/Spaanse toeristen voor Gent of Brugas (of hoe ze het ook noemen). Ik weet niet hoeveel toeristen er vanaf de luchthaven naar Antwerpen of Mechelen moeten, maar op de verbinding naar Gent - Brugge is dat echt een aanzienlijk deel van de reizigers.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Asterix schreef: 31 mei 2018, 18:42
Portbou schreef: 31 mei 2018, 11:39Nog even benadrukken :
Op de verbinding vanuit Antwerpen wordt ook Mechelen bediend, beide steden samen zijn goed voor 600.000 inwoners.
In Gent zijn er slechts 259.000 inwoners.
Hier ga je compleet uit de bocht, vrees ik. Je telt de inwoners van Mechelen mee omdat die trein vanuit Antwerpen Mechelen aandoet. Tel je dan ook de inwoners van Brussel mee omdat de trein uit Gent ook dat gewest aandoet? Ik denk het niet, hé.
Terecht punt van kritiek dat ik aanvaard.
De bewoners van Brussel gebruiken deze verbinding uiteraard ook en had ik dus moeten meetellen.
Voorts filter je nog wat treinen weg omdat de reistijd te lang zou zijn (zeer subjectief).
Vanuit Antwerpen C rijdt om 04h48 een rechtstreekse trein naar de Luchthaven, aankomst 05h19.
Om 04h55 is er een verbinding mogelijk met een overstap in Brussel, aankomst 05h57.

Zijn er echt veel mensen in deze wereld te vinden die omwille van zeven minuten langer slaap dubbel zo lang onderweg willen zijn en er een overstap bij nemen ?

Zelfde vraag voor de verbindingen met vertrek om 05h48 en 05h55.

04h55 en 05h55 zijn de enige verbindingen die ik weggefilterd heb.


Het zou van eenzelfde niveau getuigen wanneer Gentenaars zouden stellen dat goede verbindingen vanuit Antwerpen naar Brussels Airport niet nodig zijn omdat Antwerpen immers zelf ook al een luchthaven heeft en Gent niet.
En hier ga jij dan (heel) hard uit de bocht.
Plaats reactie