Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

CursorX schreef: 31 mei 2018, 19:51 Overigens worden toeristen hier schromelijk over het hoofd gezien. Ik rij frequent met die treinen richting Gent/Brugge en die zitten echt wel altijd heel erg vol vanaf de luchthaven, en heel erg vaak met Japanse/Spaanse toeristen voor Gent of Brugas (of hoe ze het ook noemen). Ik weet niet hoeveel toeristen er vanaf de luchthaven naar Antwerpen of Mechelen moeten, maar op de verbinding naar Gent - Brugge is dat echt een aanzienlijk deel van de reizigers.
Ik heb toch niet beweerd dat de treinen tussen de Luchthaven en Gent en Brugge afgeschaft moeten worden ?

Ik vraag gewoon dat een belangrijke stad als Antwerpen er evenveel zou krijgen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Maar als we het over reistijd hebben is Antwerpen enorm bevoordeeld. Als Antwerpen ook tevreden is met verbindingen die een uur duren heb je er nog meer dan die vanuit Gent.
De Luchthaven ligt nu eenmaal dichter bij Antwerpen dan bij Gent. Dat is geen bevoordeling georganiseerd door de NMBS maar gewoon een aardrijkskundige realiteit.


Hoe dan ook heeft jaloezie op een andere stad totaal geen zin.
Dit heeft niets te maken met jaloezie. Ik persoonlijk heb misschien 1 of 2 keer per jaar een trein naar de Luchthaven nodig.


Halle heeft snellere en frequentere verbindingen naar Brussel dan die vanuit Antwerpen, terwijl Halle amper 30.000 inwoners telt.
Halle ligt gewoon dichter bij Brussel. Aardrijkskundige realiteit waarmee ik geen probleem heb. Ik begrijp dit argument niet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Portbou schreef: 01 jun 2018, 01:58Vanuit Antwerpen C rijdt om 04h48 een rechtstreekse trein naar de Luchthaven, aankomst 05h19.
Om 04h55 is er een verbinding mogelijk met een overstap in Brussel, aankomst 05h57.

Zijn er echt veel mensen in deze wereld te vinden die omwille van zeven minuten langer slaap dubbel zo lang onderweg willen zijn en er een overstap bij nemen ?

Zelfde vraag voor de verbindingen met vertrek om 05h48 en 05h55.
Zoals je zelf al aangaf, kan het handig zijn wanneer de eerste trein niet rijdt of met vertraging. Het is dus een backup.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door CursorX »

Portbou schreef: 01 jun 2018, 02:04
CursorX schreef: 31 mei 2018, 19:51 Overigens worden toeristen hier schromelijk over het hoofd gezien. Ik rij frequent met die treinen richting Gent/Brugge en die zitten echt wel altijd heel erg vol vanaf de luchthaven, en heel erg vaak met Japanse/Spaanse toeristen voor Gent of Brugas (of hoe ze het ook noemen). Ik weet niet hoeveel toeristen er vanaf de luchthaven naar Antwerpen of Mechelen moeten, maar op de verbinding naar Gent - Brugge is dat echt een aanzienlijk deel van de reizigers.
Ik heb toch niet beweerd dat de treinen tussen de Luchthaven en Gent en Brugge afgeschaft moeten worden ?

Ik vraag gewoon dat een belangrijke stad als Antwerpen er evenveel zou krijgen.
Beweer ik dat ergens? Ik stel gewoon de vraag of er evenveel toeristen de trein nemen richting Mechelen en/of Antwerpen en of het aanbod voor hen dus even groot moet zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 01 jun 2018, 02:38 De Luchthaven ligt nu eenmaal dichter bij Antwerpen dan bij Gent. Dat is geen bevoordeling georganiseerd door de NMBS maar gewoon een aardrijkskundige realiteit.
Halle ligt gewoon dichter bij Brussel. Aardrijkskundige realiteit waarmee ik geen probleem heb. Ik begrijp dit argument niet.
Als aardrijkskundige realiteit opeens wel meetelt zal je ook wel inzien dat er achter Gent nog een hele provincie en een heel aantal grote steden en toeristische aantrekkingspolen liggen die mee gebruik maken van de "Gentse" luchthaventreinen.
Achter Antwerpen ligt er (sorry Theo) bijna niets.
Er is dus veel meer reizigerspotentieel voor die Gentse treinen dan voor die Antwerpse. Logisch dus dat er meer zijn uit Gent.

De Mechelse agglomeratie mag je ook niet helemaal meetellen. Veel gemeenten rond Mechelen hebben rechtstreekse bussen naar de luchthaven en op die afstand is er (helaas) een grotere negatieve impact van de diabolo-taks.
Dit heeft niets te maken met jaloezie. Ik persoonlijk heb misschien 1 of 2 keer per jaar een trein naar de Luchthaven nodig.
En je bent niet de enige die hem niet heel vaak gebruikt. De Antwerpse reizigers hebben ruim voldoende aan een trein om het half uur naar de luchthaven. Er is absoluut geen capaciteitsprobleem en dus geen reden om meer treinen in te leggen gedurende de dag.

Portbou schreef: 31 mei 2018, 11:39 Rekening houdend met de onbetrouwbaarheid van de Benelux zou een trein die 7 minuten later als de Benelux van Antwerpen naar de Luchthaven rijdt geen overkill zijn maar gewoon een geruststelling.
Als "geruststelling" 16 treinen per dag per richting leeg laten rondrijden, interessant voorstel.

Als treinfanaat zie ik natuurlijk graag zoveel mogelijk treinen.

Maar als spoorweg-professional zie ik graag een efficiënt bedrijf dat de middelen inzet waar nodig, lege treinen "ter geruststelling" is niet de grootste noodzaak op dit moment.

Als belastingbetaler tenslotte wil ik dat mijn belastingsgeld aan maatschappelijk relevante zaken wordt uitgegeven. De gemoedsrust van een kleine groep reizigers die voor 1 of 2 keer in het jaar geen half uurtje vroeger willen opstaan lijkt mij daar niet aan te beantwoorden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Asterix schreef: 01 jun 2018, 04:29 Zoals je zelf al aangaf, kan het handig zijn wanneer de eerste trein niet rijdt of met vertraging. Het is dus een backup.
Scenario 1 :
Ik ga naar het station van Gent en wil daar de trein van 04h37 nemen. Daarmee bereik ik de Luchthaven om 05h35.(reistijd 00h58)
Bij aankomst in het station blijkt de trein afgeschaft. Dus wijk ik uit naar de volgende mogelijkheid om 05h01. Met deze trein bereik ik de Luchthaven om 05h57.(reistijd 00h56 = gelijkwaardig, aankomstvertraging 22 minuten).

Scenario 2 :
Ik ga naar het station van Antwerpen en wil daar de trein van 04h48 nemen. Daarmee bereik ik de Luchthaven om 05h19.(reistijd 00h31)
Bij aankomst in het station blijkt de trein afgeschaft. Dus wijk ik uit naar de volgende mogelijkheid om 04h55. Met deze trein bereik ik de Luchthaven om 05h57.(reistijd 01h02 = verdubbeling, aankomstvertraging 38 minuten).

En zo kan ik later op de dag gelijkaardige voorbeelden geven.

Ik hoop dat je inziet dat scenario 1 handiger is dan scenario 2.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

Dan gaat het enkel over handigheid, niet over capaciteit. Wat Shrek probeert duidelijk te maken is dat er momenteel met de beschikbare middelen (want daar gaat het ook over) deze capaciteit word aangeboden. Een capaciteit die voldoet om de luchthaven te bereiken vanuit Antwerpen. Want zoals gezegd een trein 7 minuten na een andere trein in dezelfde richting sturen is in dit geval meer lege dan gevulde treinen laten rijden, gaan jullie die uit eigen zak betalen?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 01 jun 2018, 09:40
Portbou schreef: 01 jun 2018, 02:38 De Luchthaven ligt nu eenmaal dichter bij Antwerpen dan bij Gent. Dat is geen bevoordeling georganiseerd door de NMBS maar gewoon een aardrijkskundige realiteit.
Halle ligt gewoon dichter bij Brussel. Aardrijkskundige realiteit waarmee ik geen probleem heb. Ik begrijp dit argument niet.
Als aardrijkskundige realiteit opeens wel meetelt zal je ook wel inzien dat er achter Gent nog een hele provincie en een heel aantal grote steden en toeristische aantrekkingspolen liggen die mee gebruik maken van de "Gentse" luchthaventreinen.
Achter Antwerpen ligt er (sorry Theo) bijna niets.
Er is dus veel meer reizigerspotentieel voor die Gentse treinen dan voor die Antwerpse. Logisch dus dat er meer zijn uit Gent.
We hadden het over de reistijd vanuit Antwerpen in vergelijking met Gent.
Ben je ermee akkoord dat de kortere reistijd vanuit Antwerpen een gevolg is van de aardrijkskundige realiteit ? En dat het hier dus niet gaat over een bevoordeling van Antwerpen georganiseerd door de NMBS ?

Portbou schreef: 31 mei 2018, 11:39 Rekening houdend met de onbetrouwbaarheid van de Benelux zou een trein die 7 minuten later als de Benelux van Antwerpen naar de Luchthaven rijdt geen overkill zijn maar gewoon een geruststelling.
Als "geruststelling" 16 treinen per dag per richting leeg laten rondrijden, interessant voorstel.
Een andere oplossing is de bediening van de Luchthaven uit te voeren met een meer betrouwbare treinverbinding dan de Benelux...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 01 jun 2018, 10:37 Dan gaat het enkel over handigheid, niet over capaciteit. Wat Shrek probeert duidelijk te maken is dat er momenteel met de beschikbare middelen (want daar gaat het ook over) deze capaciteit word aangeboden. Een capaciteit die voldoet om de luchthaven te bereiken vanuit Antwerpen. Want zoals gezegd een trein 7 minuten na een andere trein in dezelfde richting sturen is in dit geval meer lege dan gevulde treinen laten rijden, gaan jullie die uit eigen zak betalen?
Ik heb gewoon een waarheidsgetrouw overzicht gemaakt van bruikbare treinverbindingen vanuit Gent en Antwerpen.
En daaruit blijkt dat er vanuit Gent bruikbare treinverbindingen met 7 minuten verschil richting Luchthaven bestaan.

Ik vind dat zeker niet ideaal qua efficiënte inzet van middelen maar NMBS organiseert het wel zo en daar kraait hier geen haan naar.
Als ik dan opper om dit ook vanuit Antwerpen te doen dan krijg ik een hele emmer efficiëntie-argumenten over me heen.
Consequent is dat allemaal niet.




Je hebt het over handigheid vs capaciteit...

Een potentiële klant die overweegt de trein te gebruiken voor zijn verplaatsing naar de Luchthaven zal enkel de handigheid evalueren :
  • Verlies ik met de trein niet veel tijd omdat ik veel te vroeg op de Luchthaven ben ?
  • Als mijn trein afgeschaft of sterk vertraagd is, heb ik dan kort daarna een alternatief ?
  • Als ik 's avonds terugkom, zijn er dan nog treinen waarmee ik thuis raak ?
  • Zijn er wel voldoende treinen per uur zodat ik na aankomst van mijn vlucht geen uur moet wachten op de volgende trein ?


Op al deze vragen vindt de reiziger vanuit Gent vandaag bevredigende antwoorden en de reiziger vanuit Antwerpen niet.

Wil de NMBS die klanten uit Antwerpen aantrekken (en er ook het geld van binnenhalen) dan zal ze haar verbinding tussen Antwerpen en de Luchthaven moeten verbeteren.

Maar dat is commerciële logica en dat telt niet blijkbaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 01 jun 2018, 10:40 We hadden het over de reistijd vanuit Antwerpen in vergelijking met Gent.
Ben je ermee akkoord dat de kortere reistijd vanuit Antwerpen een gevolg is van de aardrijkskundige realiteit ? En dat het hier dus niet gaat over een bevoordeling van Antwerpen georganiseerd door de NMBS ?
Ja uiteraard is het logisch dat je er sneller bent uit Antwerpen.
Maar je hele gedachtengang is verkeerd, de opmaak van een dienstregeling is immers niet gebaseerd op bepaalde steden bevoordelen of niet. Het gaat puur om reizigerspotentieel en de kostprijs om dat potentieel aan te boren.
Vandaag ligt het aanbod voor de luchthaventreinen vrij goed in lijn met het potentieel (enkel Luik kan beter, maar dat is ook niet zo eenvoudig te regelen). Er wordt dus niemand bevoordeeld of benadeeld.
Maar volgens mij is het probleem hier vooral psychologisch. Tenzij een Antwerpenaar zeer duidelijk meer krijgt dan de parking zal hij zich altijd benadeeld voelen :wink:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 01 jun 2018, 10:59
Portbou schreef: 01 jun 2018, 10:40 We hadden het over de reistijd vanuit Antwerpen in vergelijking met Gent.
Ben je ermee akkoord dat de kortere reistijd vanuit Antwerpen een gevolg is van de aardrijkskundige realiteit ? En dat het hier dus niet gaat over een bevoordeling van Antwerpen georganiseerd door de NMBS ?
Ja uiteraard is het logisch dat je er sneller bent uit Antwerpen.
Blij dat je dit nu inziet. Enkele posts geleden schreef je immers nog
Maar als we het over reistijd hebben is Antwerpen enorm bevoordeeld. Als Antwerpen ook tevreden is met verbindingen die een uur duren heb je er nog meer dan die vanuit Gent.




Maar volgens mij is het probleem hier vooral psychologisch. Tenzij een Antwerpenaar zeer duidelijk meer krijgt dan de parking zal hij zich altijd benadeeld voelen :wink:
Als Oostvlaming die eerst in Brussel en dan in Mechelen terechtgekomen is en die nooit in Antwerpen gewoond heeft voel ik me niet aangesproken.
Maar zolang ik op de E19 bussen van Airport Express by De Decker - Van Riet in de file zie staan zal ik ervan overtuigd blijven dat de NMBS het potentieel van Antwerpen-Luchthaven niet voldoende aanboort.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 01 jun 2018, 10:54 Ik vind dat zeker niet ideaal qua efficiënte inzet van middelen maar NMBS organiseert het wel zo en daar kraait hier geen haan naar.
Als ik dan opper om dit ook vanuit Antwerpen te doen dan krijg ik een hele emmer efficiëntie-argumenten over me heen.
Consequent is dat allemaal niet.
Je hebt de hele uitlezg precies nog altijd niet goed begrepen.
Gent heeft toevallig meer verbindingen omdat het aardrijkskundig nu eenmaal op de as kust-Brussel-luchthaven zit. Hierdoor zijn er toevallig meer volle treinen die er passeren. Bovendien zijn het grootste deel van de treinen gewoon treinen naar Brussel, waardoor je op een heel efficiënte manier de passagiers Gent-Brussel en Gent-luchthaven kan combineren.

Antwerpen heeft dit aardrijkskundige voordeel toevallig niet waardoor treinen uit Antwerpen naar de luchthaven enkel reizigers voor Antwerpen-luchthaven vervoeren en weinig andere reizigers.

Maar zoals ik al eerder zei: laat de vergelijking met andere steden achterwege, die is gewoon niet relevant.


Portbou schreef: 01 jun 2018, 10:54 Een potentiële klant die overweegt de trein te gebruiken voor zijn verplaatsing naar de Luchthaven zal enkel de handigheid evalueren :
  • Verlies ik met de trein niet veel tijd omdat ik veel te vroeg op de Luchthaven ben ?
  • Als mijn trein afgeschaft of sterk vertraagd is, heb ik dan kort daarna een alternatief ?
  • Als ik 's avonds terugkom, zijn er dan nog treinen waarmee ik thuis raak ?
  • Zijn er wel voldoende treinen per uur zodat ik na aankomst van mijn vlucht geen uur moet wachten op de volgende trein ?
En daartegenover zetten we dan de logica van een vervoersaanbieder die elk half uur een trein inlegt tussen Antwerpen en de luchthaven:
  • Reizigers zijn hoogstens een half uur "te vroeg" op de luchthaven. En luchthavenreizigers zijn hier minder gevoelig voor dan pendelaars.
  • Bij afschaffing/sterke vertraging is er een alternatief een half uur later, wat gemiddeld beter is dan voor het gros van de verbindingen tussen een groot en een middelgroot station in België.
  • De laatste trein vertrekt na 23u30, wat het tot één van de betere verbindingen van het land maakt op dat vlak
  • Er moet maximaal een half uur gewacht worden wat perfect aanvaardbaar is.
Portbou schreef: 01 jun 2018, 10:54 Wil de NMBS die klanten uit Antwerpen aantrekken (en er ook het geld van binnenhalen) dan zal ze haar verbinding tussen Antwerpen en de Luchthaven moeten verbeteren.
Niet akkoord, de klanten zijn er vandaag al. Die enkelingen die er zouden kunnen bijkomen door nog meer treinen in te leggen zijn het niet waard om zware investeringen voor te doen.

Er zouden volgens mij wèl veel meer reizigers komen als die vermaledijde diabolo-taks afgeschaft zou kunnen worden, maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 01 jun 2018, 11:08 Blij dat je dit nu inziet. Enkele posts geleden schreef je immers nog
Maar als we het over reistijd hebben is Antwerpen enorm bevoordeeld. Als Antwerpen ook tevreden is met verbindingen die een uur duren heb je er nog meer dan die vanuit Gent.
Het één is toch niet in tegenspraak met het ander?
Vanuit Antwerpen heb je 2 verbindingen per uur die er een half uur over doen en 4 die er een uur over doen.
Gent heeft 6 verbindingen die er een uur over doen.

Wie is er dan het beste af?


Maar nogmaals: ook al zou Gent beter af zijn, dit doet niets af van het feit dat Antwerpen al een voldoende bediening heeft.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 01 jun 2018, 11:08 Maar zolang ik op de E19 bussen van Airport Express by De Decker - Van Riet in de file zie staan zal ik ervan overtuigd blijven dat de NMBS het potentieel van Antwerpen-Luchthaven niet voldoende aanboort.
Dat is al helemaal een non-argument.
Die bussen in de file doen er nog langer over dan de 4 verbindingen per uur op Antwerpen-Luchthaven via Brussel Noord.
Reizigers op die bussen zitten daar niet omdat het sneller of handiger is, maar omdat het goedkoper is (of gratis via bepaalde reisbureaus?).
Mensen die quasi gratis vervoerd willen worden maar in minder comfortabele omstandigheden zal je altijd hebben, daar gaan meer treinen absoluut niets aan veranderen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door profke »

Shrek schreef: 01 jun 2018, 13:54 Mensen die quasi gratis vervoerd willen worden maar in minder comfortabele omstandigheden zal je altijd hebben, daar gaan meer treinen absoluut niets aan veranderen.
jawel, iets kan je aanpassen.
zie je quote die je iets vroeger deed:
Shrek schreef: Er zouden volgens mij wèl veel meer reizigers komen als die vermaledijde diabolo-taks afgeschaft zou kunnen worden, maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal...
Plaats reactie