Omdat het misschien ietsje te veel van het goede is, ik vind het wat moeilijk uit te leggen dat zo'n IC wel zou stoppen in Antwerpen-Noorderdokken (53 reizigers per dag in 2015) en niet in pakweg Vilvoorde (5482 reizigers). De iets tragere IC zou nog steeds een grote winst zijn tegenover de huidige situatie maar iets minder "erover". Maar dat is een zuiver theoretische beschouwing, in de praktijk en uit exploitatie-oogpunt zijn er goede redenen om precies die IC door te trekken...Shrek schreef:Waarom zou dat logisch zijn? Ze willen net een snelle verbinding Luchtbal-Brussel creëren zodat al die nieuwe tramljnen daar ook voor de pendelaars naar Brussel een aanlokkelijk alternatief vormen. Luchtbal-Brussel zal nog steeds meer volk trekken dan Luchtbal-Nekkerspeoel.Steve schreef: Ik vermoed dat dat vooral een betere bediening van het tussenliggende station Luchtbal beoogt, waar er het nodige potentieel is door alles wat daar in de buurt aan het bewegen is. Bijkomend zal de huidige Noorderkempen-pendeldienst wegvallen en daarmee ook de stop in Luchtbal (de Benelux gaat daar natuurlijk niet stoppen), dus het lijkt me een welkome versterking van het aanbod in die buurt. Al had ik het in theorie logischer gevonden om een van de "trage" IC's Brussel - Antwerpen door te trekken in plaats van de "snelle" IC Charleroi - Antwerpen, maar dat is in de praktijk wellicht moeilijk haalbaar.
Dienstregeling december 2017
Re: Dienstregeling december 2017
Re: Dienstregeling december 2017
Een stop in Vilvoorde zou de doorgaande reizigers benadelen, een verlenging tot Luchtbal niet. Er zijn wel meer IC-verbindingen die op de uiteinden kleine stationnetjes aandoen (kijk maar naar Quivrain, Genk of Dinant) dat is een heel normaal exploitatiepatroon, ook in andere landen gebeurt het zo. De 53 reizigers zijn ook niet echt een referentie, vermits het station in 2015 niets voorstelde. Nu is/wordt het een transferium met talloze tram- en buslijnen naar heel Antwerpen en de noordrand, dat verdient een goeie bediening.Steve schreef: Omdat het misschien ietsje te veel van het goede is, ik vind het wat moeilijk uit te leggen dat zo'n IC wel zou stoppen in Antwerpen-Noorderdokken (53 reizigers per dag in 2015) en niet in pakweg Vilvoorde (5482 reizigers). De iets tragere IC zou nog steeds een grote winst zijn tegenover de huidige situatie maar iets minder "erover". Maar dat is een zuiver theoretische beschouwing, in de praktijk en uit exploitatie-oogpunt zijn er goede redenen om precies die IC door te trekken...
Re: Dienstregeling december 2017
Met een doorgetrokken IC heb je dan toch alsnog in Noorderdokken een frontverandering?Shrek schreef:Inderdaad, de perrons op Antwerpen-centraal zitten momenteel te vol en geven bij de minste vertraging een sneeuwbaleffect. Door het aantal frontverandereringen te beperken zal het daar een stuk vlotter gaan en zal een vertraging minder invloed hebben op andere treinen.Jan-Mark schreef:Wat is eigenlijk het nut van een verlengde IC Charleroi - Noorderdokken? Het station trekt volgens mij amper reizigers, dus je hebt er weinig aan. Of is er anders te weinig perroncapaciteit bijvoorbeeld? (Wat ik me overigens ook niet echt kan voorstellen.)
In de luchthaven hebben ze dit in 2014 ook gedaan en dat werkte zeer goed voor de stiptheid.
Re: Dienstregeling december 2017
Wijkbundel Luchtbal ligt er vlak achter, en daar staan ze uit de weg.Jan-Mark schreef:Met een doorgetrokken IC heb je dan toch alsnog in Noorderdokken een frontverandering?
Re: Dienstregeling december 2017
Aha, die was ik even vergeten. Dank voor de toelichtingen rondom de verlenging!
Re: Dienstregeling december 2017
Zelfs met het uitwijken naar bundel Luchtbal om van kant te keren zal deze trein bij aankomst te Noorderdokken nog enige tijd stilstaan.
Zeker als er wordt gereden met M5 / M6 kan het even duren vooraleer de TBG heeft kunnen controleren of er niemand meer op de trein zit.
Hopelijk houden ze hierbij rekening met het inplannen.
Voor de extra stoptrein op L12 staat er Puurs - Essen (of Roosendaal). Dus ze weten het nog niet zeker?
Zeker als er wordt gereden met M5 / M6 kan het even duren vooraleer de TBG heeft kunnen controleren of er niemand meer op de trein zit.
Hopelijk houden ze hierbij rekening met het inplannen.
Voor de extra stoptrein op L12 staat er Puurs - Essen (of Roosendaal). Dus ze weten het nog niet zeker?
Re: Dienstregeling december 2017
Het hangt er waarschijnlijk ook nog vanaf of de Amsterdammer überhaupt nog via de HSL gaat rijden dit jaar, of dat men vanaf december nog steeds via Roosendaal rijdt!
Re: Dienstregeling december 2017
Op Noorderdokken staat hij toch minder in de weg dan in Antwerpen-CentraalZwoopaman schreef:Zelfs met het uitwijken naar bundel Luchtbal om van kant te keren zal deze trein bij aankomst te Noorderdokken nog enige tijd stilstaan.
Zeker als er wordt gereden met M5 / M6 kan het even duren vooraleer de TBG heeft kunnen controleren of er niemand meer op de trein zit.
Hopelijk houden ze hierbij rekening met het inplannen.
Toelating in Nederland is altijd een moeilijk punt...Zwoopaman schreef:Voor de extra stoptrein op L12 staat er Puurs - Essen (of Roosendaal). Dus ze weten het nog niet zeker?
Re: Dienstregeling december 2017
Vanuit Nederland hoor ik geruchten dat er voor de Brusselaar / d'n Amsterdammer een pad zou zijn aangevraagd via Roosendaal, met "in de loop van 2018" een mogelijkheid tot omlegging via de HSL.
Re: Dienstregeling december 2017
Bij mijn weten zouden ze beide paden aanvragen.AlexNL schreef:Vanuit Nederland hoor ik geruchten dat er voor de Brusselaar / d'n Amsterdammer een pad zou zijn aangevraagd via Roosendaal, met "in de loop van 2018" een mogelijkheid tot omlegging via de HSL.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2017
Jazeker, maar eerst was de situatie: via de HSL rijden, en als terugvaloptie via Roosendaal. Nu zegt men dat Roosendaal de standaard wordt, en dat Breda een upgrade is. Nogal een verschil dus in de praktijk
Re: Dienstregeling december 2017
Dat was voor de huidige dienstregeling ook ooit het geval...rvdborgt schreef:Bij mijn weten zouden ze beide paden aanvragen.
-
- Berichten: 882
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Dienstregeling december 2017
heeft er iemand zicht op de verbinding Mortsel-Oude-God Luchthaven? Wordt ze terug rechtstreeks? thanks, o
Re: Dienstregeling december 2017
Het staat nergens letterlijk, maar dat zal wel niet. Ze gaan geen rechtstreekse Mortsel-Brussel opofferen voor een Mortsel-Luchthaven.ostbahnhof schreef:heeft er iemand zicht op de verbinding Mortsel-Oude-God Luchthaven? Wordt ze terug rechtstreeks? thanks, o
-
- Berichten: 882
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Dienstregeling december 2017
klopt,
maar eventueel een 3 tal rechtstreekse uit antwerpen zowel s morgens en s avonds in beide richtingen laten stoppen in MOG zodat er een mooie dagrand verbinding is voor al wie in de zuid rand van antwerpen woont en op de luchthaven werkt of vertrekt.
een idee.
grts
o
maar eventueel een 3 tal rechtstreekse uit antwerpen zowel s morgens en s avonds in beide richtingen laten stoppen in MOG zodat er een mooie dagrand verbinding is voor al wie in de zuid rand van antwerpen woont en op de luchthaven werkt of vertrekt.
een idee.
grts
o