Portbou schreef: ↑01 jun 2018, 02:38
De Luchthaven ligt nu eenmaal dichter bij Antwerpen dan bij Gent. Dat is geen bevoordeling georganiseerd door de NMBS maar gewoon een aardrijkskundige realiteit.
Halle ligt gewoon dichter bij Brussel. Aardrijkskundige realiteit waarmee ik geen probleem heb. Ik begrijp dit argument niet.
Als aardrijkskundige realiteit opeens wel meetelt zal je ook wel inzien dat er achter Gent nog een hele provincie en een heel aantal grote steden en toeristische aantrekkingspolen liggen die mee gebruik maken van de "Gentse" luchthaventreinen.
Achter Antwerpen ligt er (sorry Theo) bijna niets.
Er is dus veel meer reizigerspotentieel voor die Gentse treinen dan voor die Antwerpse. Logisch dus dat er meer zijn uit Gent.
De Mechelse agglomeratie mag je ook niet helemaal meetellen. Veel gemeenten rond Mechelen hebben rechtstreekse bussen naar de luchthaven en op die afstand is er (helaas) een grotere negatieve impact van de diabolo-taks.
Dit heeft niets te maken met jaloezie. Ik persoonlijk heb misschien 1 of 2 keer per jaar een trein naar de Luchthaven nodig.
En je bent niet de enige die hem niet heel vaak gebruikt. De Antwerpse reizigers hebben ruim voldoende aan een trein om het half uur naar de luchthaven. Er is absoluut geen capaciteitsprobleem en dus geen reden om meer treinen in te leggen gedurende de dag.
Portbou schreef: ↑31 mei 2018, 11:39
Rekening houdend met de onbetrouwbaarheid van de Benelux zou een trein die 7 minuten later als de Benelux van Antwerpen naar de Luchthaven rijdt geen overkill zijn maar gewoon een geruststelling.
Als "geruststelling" 16 treinen per dag per richting leeg laten rondrijden, interessant voorstel.
Als treinfanaat zie ik natuurlijk graag zoveel mogelijk treinen.
Maar als spoorweg-professional zie ik graag een efficiënt bedrijf dat de middelen inzet waar nodig, lege treinen "ter geruststelling" is niet de grootste noodzaak op dit moment.
Als belastingbetaler tenslotte wil ik dat mijn belastingsgeld aan maatschappelijk relevante zaken wordt uitgegeven. De gemoedsrust van een kleine groep reizigers die voor 1 of 2 keer in het jaar geen half uurtje vroeger willen opstaan lijkt mij daar niet aan te beantwoorden.