Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door FLV-FGSP »

Inmiddels staan er wat meer details op de website van TreinTramBus:
http://treintrambus.be/actueel/ov-nieuw ... eling.html
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Nadleeh »

Het valt mij op dat de internationale treinreiziger tussen België en Nederland er erg bekaaid afkomt. De Benelux zal vermoedelijk een nieuw record halen qua traagheid door de stop te Noorderkempen en de keertijd te Breda. De compensatie in de vorm van de extra stoptrein laat het dus ook afweten. Ik ben benieuwd hoe het LOCOV (de overkoepeling van Nederlandse reizigersverenigingen) hierop gaat reageren...

Het is erg jammer dat anno 2017 de samenwerking op het spoor tussen twee naaste buurlanden zo stroef moet gaan :( ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef:Het valt mij op dat de internationale treinreiziger tussen België en Nederland er erg bekaaid afkomt. De Benelux zal vermoedelijk een nieuw record halen qua traagheid door de stop te Noorderkempen en de keertijd te Breda. De compensatie in de vorm van de extra stoptrein laat het dus ook afweten. Ik ben benieuwd hoe het LOCOV (de overkoepeling van Nederlandse reizigersverenigingen) hierop gaat reageren...

Het is erg jammer dat anno 2017 de samenwerking op het spoor tussen twee naaste buurlanden zo stroef moet gaan :( ...
Wat is hier stroef aan? Die stops in Noorderkempene n Breda is wat zowel NS als NMBS willen. Dan verloopt de samenwerking toch goed?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Wat mij verder opvalt: tussen Mechelen en Leuven rijdt de IC als IC en de L als L. Dit wilt dus zeggen dat de rittijd Leuven-St. Niklaas verlengd wordt, dat lijkt mij een jammere beslissing. De huidige situatie lijkt mij (op de naamgeving na) veel beter.

Voor de rest ziet het er allemaal wel heel goed uit moet ik zeggen :)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door trainlovertje »

Volgens het kaartje rijdt één van de beide huidige IC-treinen Antwerpen - Charleroi opnieuw door tot Essen en de andere tot Antwerpen-Noorderdokken(!), beide met halt in Antwerpen-Luchtbal. De vroegere IR-treinen rijden weer enkel Brussel - Antwerpen (terugkeer naar de situatie van 2014 dus). Wel jammer dat de L-trein Roosendaal - Puurs maar één keer per uur Roosendaal kan rijden, zeker nu de Benelux zal wegvallen. Maakt dat dan zoveel verschil als er nu één of twee treinen per uur zonder ATB tot Roosendaal rijden? Ze zullen er waarschijnlijk niet eens gelijk zijn (tenzij bij vertragingen) en in Nederland bestaat bijna een volledige halfuursfrequentie, waardoor beide L-treinen mooi in het plan zouden passen, niet? Ook jammer dat je in het volledige weekend maar 1 trein per uur hebt op lijn 12.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Heeft iemand een idee wat de "verbeterde amplitude" op een rist S-verbindingen precies inhoudt? Gaat het louter om het terugbrengen van de geschrapte laatste trein op veel van die verbindingen (gewoonlijk rond 22-23 u) of is het nog ambitieuzer dan dat?

Nog een paar kleine dingetjes die opvallen in het S-netwerk volgens de kaartjes op treintrambus:

- De "beide" S1's zouden gaan stoppen in station Vorst-Oost, wat zeker een goede zaak zou zijn als het tenminste geen fout is
- Ukkel-Stalle blijft door slechts door een van beide bediend
- Voor de S3 zou een stop in Liedekerke overwogen worden (lijkt me vrij logisch, de andere S'en stoppen er en zelfs 2 van de 3 passerende IC's)
- Voor de S4 zou een stop in Mouterij overwogen worden, terwijl de stop in Haren al bevestigd lijkt volgens het kaartje
- Station Arcaden nog steeds slechts 1x per uur bediend (en enkel tijdens de week door S7), enorm jammer en ook onbegrijpelijk als je ziet dat zelfs de "IC" Nijvel - Leuven er nu tijdelijk gaat stoppen
- Anderzijds lijkt het alsof de S3 plots niet meer in Bockstael zou stoppen (wat me duidelijk een fout lijkt), dus ik hou een flinke slag om de arm bij al het bovenstaande...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef:VWel jammer dat de L-trein Roosendaal - Puurs maar één keer per uur Roosendaal kan rijden, zeker nu de Benelux zal wegvallen. Maakt dat dan zoveel verschil als er nu één of twee treinen per uur zonder ATB tot Roosendaal rijden?

Die oude trein wordt al lang "getolereerd", ze zijn hem een beetje beu.
Misschien heeft die weigering de beslissing om TBL+ aan te leggen wel getriggerd.
Is een soort Belgische versie van ATB-VV en daarom herkenbaar en aanvaardbaar.
Theo
Groeten vanop de Heide
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Paul »

Shrek schreef:Wat mij verder opvalt: tussen Mechelen en Leuven rijdt de IC als IC en de L als L. Dit wilt dus zeggen dat de rittijd Leuven-St. Niklaas verlengd wordt, dat lijkt mij een jammere beslissing. De huidige situatie lijkt mij (op de naamgeving na) veel beter.
Helemaal mee eens. De rittijd Sint-Niklaas - Leuven is in de loop van de laatste twintig jaar altijd maar langer geworden. Van 58 minuten twintig jaar geleden (nochtans met langere stilstand in Mechelen maar in 16 minuten non-stop van Mechelen naar Leuven) naar 65 minuten tegenwoordig, en als het helemaal een stoptrein wordt zal het ongetwijfeld nog langer zijn.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Nadleeh »

Shrek schreef:Wat is hier stroef aan? Die stops in Noorderkempene n Breda is wat zowel NS als NMBS willen. Dan verloopt de samenwerking toch goed?
Het is zodanig stroef dat er alleen al 11 jaar aan discussie vooraf is gegaan voordat er een akkoord over de Beneluxverbinding was met als uiteindelijk resultaat een trein die vermoedelijk trager dan ooit is. Al die extra stops en rare eisen (zowel in België als Nederland, zie bijvoorbeeld de Den Haag discussie) maken van de intercitytrein een soort van boemeltje. Ik had enige tijd geleden de dienstregelingen vergeleken door de jaren en er is simpelweg voor nagenoeg dezelfde verbinding een uur extra reistijd bijgekomen :roll: .
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Eimai »

Ik snap nog altijd niet wat zo'n internationale trein in Noorderkempen te zoeken heeft. De reizigers daar gaan alleszins blij zijn, hun stipheidscijfers die nu zowat de beste zijn in België gaan een mooie deuk krijgen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Eimai schreef:Ik snap nog altijd niet wat zo'n internationale trein in Noorderkempen te zoeken heeft. De reizigers daar gaan alleszins blij zijn, hun stipheidscijfers die nu zowat de beste zijn in België gaan een mooie deuk krijgen.
Er zijn natuurlijk ook niet te verwaarlozen voordelen: eindelijk een rechtstreekse verbinding met zowel Nederland als Brussel en de luchthaven.

Daarnaast lijkt het me vooral een kwestie van efficiëntie/besparing (te interpreteren zoals het je uitkomt :) ), er passeert daar nu een trein die er vrij "pijnloos" kan stoppen (beperkt tijdverlies temeer daar die Benelux toch niet sneller dan 160 km/h zal rijden en bij wijze van spreken toch al aan elke straathoek stopt) en je kunt er het nodige materieel en personeel mee uitsparen en zodoende elders inzetten.

De spitstreinen zullen overigens wellicht behouden blijven, dus dat geeft toch enige garantie op een stipte trein in de spits.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Jan-Mark »

Weet iemand hoe het nu precies zit met Ougrée en Seraing? In het overzicht staat dus dat die pas later geopend worden, maar je leest dat de S-trein Liers - Flémalle al wel direct zou gaan rijden. Is dit een foutje, of rijdt de L-trein dan alvast, in afwachting van de heropening van de twee stations?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

De plannen lijken me nog niet 100% vast, en mogelijk staan er ook nog gewoon foutjes in, maar het is een hele vooruitgang dat er nu al zo vroeg wordt gecommuniceerd.
St-Niklaas-Mechelen wordt inderdaad trager, anderzijds wordt Gent-Leuven via Mechelen wel eindelijk sneller, en écht een alternatief voor de treinen over Brussel. En afhankelijk van de aankomsttijden in Mechelen zal er misschien wel een snellere optie zijn met overstap, het hoeft dus niet per se dramatisch te zijn.
Zolang er niet meer materieel over de HSL naar Nederland kan, lijkt een aparte stoptrein mij ook te duur, en is het tijdverlies door de extra stop te Noorderkempen van de Benelux voor mij te verantwoorden.
De ontdubbeling van Knokke-Blankenberge is een heel goede zaak.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

groentje schreef:De plannen lijken me nog niet 100% vast, en mogelijk staan er ook nog gewoon foutjes in, maar het is een hele vooruitgang dat er nu al zo vroeg wordt gecommuniceerd.
St-Niklaas-Mechelen wordt inderdaad trager, anderzijds wordt Gent-Leuven via Mechelen wel eindelijk sneller, en écht een alternatief voor de treinen over Brussel. En afhankelijk van de aankomsttijden in Mechelen zal er misschien wel een snellere optie zijn met overstap, het hoeft dus niet per se dramatisch te zijn.
Maar Gent-Leuven hoeft helemaal niet neller te zijn, er zijn meer dan genoeg directe, snelle treinen tussen die 2 steden. Tussen Leuven en Sint-Niklaas ( en alle tussenliggende stopplaatsen) wordt de enige verbinding nu geslachtofferd voor die 4e Leuven-Gent...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef:Volgens het kaartje rijdt één van de beide huidige IC-treinen Antwerpen - Charleroi opnieuw door tot Essen
Aai, dat wordt weer een ramp voor de stiptheid en stakingsgevoeligheid.
Zou het dan terug M6 worden, hebben we toch wat... :x
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie