Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 01 jun 2018, 17:39 Neen inderdaad, en het zou ook het principe van de gemengde investering door overheid en privésector compleet ongeloofwaardig maken. Een gegeven woord dient te worden nagekomen. Zelfs als het - zoals hier inderdaad - ongelukkig is.
Hoe zat dat ook alweer met het dragen van de opbrengstrisico's door de private partners en de verhoging van de bijdrage per reiziger? De geloofwaardigheid was, in mijn ogen, al niet te hoog. Ook particulieren herzien wel eens hun hypothecaire lening 10 jaar na het afsluiten ervan, als er politiek wil en middelen zouden zijn, kan het theoretisch.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door kika »

Larch schreef: 05 jun 2018, 19:51Ik snap waar je heen wilt. Maar ik vraag me af of het intensieve onderhoud geen inhaaloperatie is? Je hebt toch in Duitsland nog steeds 's nachts reizigers verkeer.
En in Duitsland zijn er ook met de regelmaat van de klok treinen die uitvallen of vertraagd zijn omwille van werken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

kika schreef: 05 jun 2018, 20:18 Hoe zat dat ook alweer met het dragen van de opbrengstrisico's door de private partners en de verhoging van de bijdrage per reiziger? De geloofwaardigheid was, in mijn ogen, al niet te hoog. Ook particulieren herzien wel eens hun hypothecaire lening 10 jaar na het afsluiten ervan, als er politiek wil en middelen zouden zijn, kan het theoretisch.
Dat zal de privé partner nu ook gedaan hebben...als het voor hem voordelig was. Anders zou hij wel gek zijn.
Je moet alle voorwaarden kennen om dat te beoordelen.
Maar hier mocht er toch geen politieke inbreng zijn...communautair evenwicht.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door kika »

Portbou schreef: 02 jun 2018, 21:17 Ideetje :
Een rechtstreekse trein Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven-Luik.
Daarmee :
- verlossen we Antwerpen van de onbetrouwbaarheid en slechte amplitude van de Benelux voor hun verbinding naar de Luchthaven.
- bieden we een snelle rechtstreekse verbinding aan tussen Antwerpen(2de stad van België) en Luik(4de stad van België).
- geven we Luik de rechtstreekse verbinding met de Luchthaven waar ze absoluut recht op hebben.

En het is nog communautair verantwoord ook ! 8)
Zulke ideeën lijken me de enige relevante als het aantal treinkm niet mag stijgen, het omleiden van een bestaande Antwerpen-*ergens*- trein benadeelt weer een hoop reizigers naar die andere bestemming. Luchthavengebied is trouwens vrij groot, zoals je zelf weet, werkt niet iedereen direct naast het luchthavenstation. Pakweg Diegem/Woluwelaan ben je ook een uur onderweg uit een Etterbeek of Antwerpen (1u15). En van zodra je een bus uit Vilvoorde/Brussels gewest/iets tussen daar en Mechelen kan nemen met een hogere amplitude, die dichter bij je werk/huis vertrekt, verliest de trein al snel.
  • Reizigers zijn hoogstens een half uur "te vroeg" op de luchthaven. En luchthavenreizigers zijn hier minder gevoelig voor dan pendelaars.
Excuses als ik dit blijkbaar nog niet eerder duidelijk aangaf maar ik vind dat de luchthavenverbindingen gericht moeten zijn op 1.pendelaars en 2.frequente vliegtuigreizigers (zakenmensen). Beide zijn wel degelijk gevoelig aan een halfuur "te vroeg".
Wat Stefanic ook al aanhaalde: er zijn nog wat meer en minder relevante stations tussen Antwerpen en de luchthaven. Maar in se is het punt onafhankelijk van de bestemming de totale reistijd en robuustheid van de verbinding (overstap e.d.):
* zakenlui: een overstap trein<>vliegtuig moet je al snel minstens 45 minuten rekenen, waardoor alle afstanden tot ~3-400km de trein in het voordeel zou moeten zijn. Als ik op zondag overstap op de ICE in Brussel Noord, zijn dat 51 minuten, Brussel-London kost ook een security-check, dat zijn breekpunten.
* Als je werkt ergens rondom de luchthaven en je moet overstappen op de bus vanaf de luchthaven, verlies je ook een kwartier, en zeker voor forenzen is zo'n kwartier best relevant; en op tijd op je werk aankomen is mooi, maar als je consequent quasi een uur te vroeg moet komen, zal je die job ook niet lang volhouden. Of direct omstijgen op een auto…
Niet akkoord, de klanten zijn er vandaag al. Die enkelingen die er zouden kunnen bijkomen door nog meer treinen in te leggen zijn het niet waard om zware investeringen voor te doen.
Hierover gaan we het natuurlijk nooit eens worden zolang er geen concrete cijfers voorliggen van ticketverkoop vanuit de verschillende steden. De verhouding verkochte tickets uit een stad/aantal inwoners van die stad zou één en ander objectief kunnen maken.
De cijfers over abbonementen/verkochte tickets per station <> luchthaven zijn wel relevant, maar dat van die inwoners, zou ik niet teveel waarde aan hechten. Zinvoller is om te kijken waar de werknemers wonen en hoe (en waarom) ze momenteel pendelen; je kan in Hoboken of Ekeren wonen of op 4 minuten wandelafstand van Antwerpen-Centraal.
Portbou schreef: 01 jun 2018, 11:08 Maar zolang ik op de E19 bussen van Airport Express by De Decker - Van Riet in de file zie staan zal ik ervan overtuigd blijven dat de NMBS het potentieel van Antwerpen-Luchthaven niet voldoende aanboort.
Vanaf hoeveel passagiers gemiddeld is een bus à 10€pp rendabel? Zomaar een ander perspectief :mrgreen:
Shrek schreef: Reizigers op die bussen zitten daar niet omdat het sneller of handiger is, maar omdat het goedkoper is (of gratis via bepaalde reisbureaus?).
Mensen die quasi gratis vervoerd willen worden maar in minder comfortabele omstandigheden zal je altijd hebben, daar gaan meer treinen absoluut niets aan veranderen.
Als je in de buurt van Antwerpen-Zuid moet zijn of laat/vroeg reist kan het ook van voordeel zijn.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door trainlovertje »

Door alle discussies heen misschien nog even terug naar de kern van de zaak gaan: http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/die ... 0juni.aspx
Op de website staan nog een aantal aanpassingen waar ik nog niets van af wist, zoals de opening van de stations in Ougrée en Seraing.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 06 jun 2018, 12:58 Door alle discussies heen misschien nog even terug naar de kern van de zaak gaan: http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/die ... 0juni.aspx
Op de website staan nog een aantal aanpassingen waar ik nog niets van af wist, zoals de opening van de stations in Ougrée en Seraing.
Dit lijkt me zeer goed nieuws voor Antwerpen. Er komt niet alleen de extra trein naar de luchthaven, maar ook Luchtbal krijgt een hoogwaardige IC-bediening.
Nu is het enkel wachten op de Lijn om er de nodige trams en bussen te laten stoppen om zo van Luchtbal een echt multimodaal transferium te maken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

trainlovertje schreef: 06 jun 2018, 12:58 Door alle discussies heen misschien nog even terug naar de kern van de zaak gaan: http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/die ... 0juni.aspx
Op de website staan nog een aantal aanpassingen waar ik nog niets van af wist, zoals de opening van de stations in Ougrée en Seraing.
Sommige IC-treinen Kortrijk - Brussel - Leuven - Luik - Welkenraedt zullen 's ochtends vroeg enkel rijden tussen Kortrijk - Schaarbeek. 's Avonds laat zullen ze verder rijden tot/vertrekken vanuit Leuven. Deze treinen zullen niet meer stoppen in Schaarbeek.

Dus 's ochtends is er dan géén verlenging meer van Brussel-Noord naar Leuven? Stond nochtans zo in de routeplanner en werd hier ook zo aangekondigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 06 jun 2018, 13:18
trainlovertje schreef: 06 jun 2018, 12:58 Door alle discussies heen misschien nog even terug naar de kern van de zaak gaan: http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/die ... 0juni.aspx
Op de website staan nog een aantal aanpassingen waar ik nog niets van af wist, zoals de opening van de stations in Ougrée en Seraing.
Dit lijkt me zeer goed nieuws voor Antwerpen. Er komt niet alleen de extra trein naar de luchthaven, maar ook Luchtbal krijgt een hoogwaardige IC-bediening.
Nu is het enkel wachten op de Lijn om er de nodige trams en bussen te laten stoppen om zo van Luchtbal een echt multimodaal transferium te maken.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel reizigers per dag opstappen in Luchtbal. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het er niet veel zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Portbou schreef: 03 jun 2018, 16:52Beste Shrek, laat ons anders gewoon akkoord gaan dat we niet akkoord gaan...
En laat ons dan meteen ook akkoord gaan dat we niet nog eens een derde topic gaan kapen om te pleiten voor extra treinen tussen de luchthaven en Antwerpen. In het Benelux-topic heb je immers exact dezelfde discussie met dezelfde argumenten gevoerd, we weten het ondertussen denk ik wel ;-) Altijd opnieuw dezelfde discussies met dezelfde argumenten, het begint hier een hardnekkige kwaal te worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 06 jun 2018, 13:46 Ik zou wel eens willen weten hoeveel reizigers per dag opstappen in Luchtbal. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het er niet veel zijn.
Nu nog niet, maar eens dat die nieuwe tramlijnen er komen heeft het wel veel potentieel.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

In stadsgebied is een magere dienstregeling de beste manier om reizigers naar andere oplossingen te doen kijken. Trein gemist? Dan neem je toch de bus of de tram en wacht je toch geen uur? Zelfs een halfuur is dan al behoorlijk lang. Lijn 26 begon ook maar te draaien toen de frequentie flink omhoog ging, voordien stond ze zelfs op de sluitingslijst.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Met een dergelijk uitgebreid aanbod van De Lijn in Antwerpen geloof ik nooit dat Antwerpenaren de relatief dure trein gaan nemen voor hun verplaatsingen binnen de stedelijke agglomeratie. Het falen van de Citypass bewijst dit trouwens. Reizigers richting pakweg Metropolis stappen in Antwerpen-Centraal af en stappen daar over op de tram.

Regelmatig wordt hier verwezen naar de wetmatigheid dat ingelegde treinkilometers ten koste gaan van die kilometers die elders hadden kunnen worden ingelegd. Daarom net vind ik het heel vreemd dat men dergelijke verbindingen toejuicht, louter vanuit het perspectief dat 'ergens in de toekomst' DL en stad Antwerpen van Luchtbal een knooppunt zullen maken. Dat wordt al jaren gezegd maar er wordt zoveel gezegd, het resultaat is er niet. Ik wil het eerst nog wel eens zien. Ik had dus liever die kilometers elders gezien en als Luchtbal ooit een 'transferium' wordt, had men alsnog middelen kunnen vrijmaken. Immers, hoe mooier de term, des te kleiner de kans dat het ooit realiteit wordt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 06 jun 2018, 14:59 Met een dergelijk uitgebreid aanbod van De Lijn in Antwerpen geloof ik nooit dat Antwerpenaren de relatief dure trein gaan nemen voor hun verplaatsingen binnen de stedelijke agglomeratie. Het falen van de Citypass bewijst dit trouwens. Reizigers richting pakweg Metropolis stappen in Antwerpen-Centraal af en stappen daar over op de tram.

Regelmatig wordt hier verwezen naar de wetmatigheid dat ingelegde treinkilometers ten koste gaan van die kilometers die elders hadden kunnen worden ingelegd. Daarom net vind ik het heel vreemd dat men dergelijke verbindingen toejuicht, louter vanuit het perspectief dat 'ergens in de toekomst' DL en stad Antwerpen van Luchtbal een knooppunt zullen maken. Dat wordt al jaren gezegd maar er wordt zoveel gezegd, het resultaat is er niet. Ik wil het eerst nog wel eens zien. Ik had dus liever die kilometers elders gezien en als Luchtbal ooit een 'transferium' wordt, had men alsnog middelen kunnen vrijmaken. Immers, hoe mooier de term, des te kleiner de kans dat het ooit realiteit wordt.
Verplaatsingen binnen de stad zijn maar een klein deel van de beoogde passagiers. Nu er ook rechtstreekse treinen naar Brussel stoppen moeten reizigers uit het noorden van de stad en de noordelijke randgemeenten niet langer naar Centraal of Berchem om hun trein te nemen, dit kan hen veel tijd uitsparen.
Bovendien komt er geen enkele treinkm bij, de IC's passeerden er sowieso toch al.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Voor de nieuwe stations Ougrée en Seraing is die hierboven vermelde spreiding/frequentie alvast een grote slag in het water: de treinen stoppen er, op een tweetal minuten na, op exact dezelfde tijdstippen als de treinen aan de andere kant van de oever, een goede kilometer verder. Nul spreiding en de facto dus nog steeds één trein per uur voor de hele regio tussen Flémalle en Luik, alleen zullen sommige mensen 'm nu ietsje dichter bij huis kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 06 jun 2018, 15:29 Voor de nieuwe stations Ougrée en Seraing is die hierboven vermelde spreiding/frequentie alvast een grote slag in het water: de treinen stoppen er, op een tweetal minuten na, op exact dezelfde tijdstippen als de treinen aan de andere kant van de oever, een goede kilometer verder. Nul spreiding en de facto dus nog steeds één trein per uur voor de hele regio tussen Flémalle en Luik, alleen zullen sommige mensen 'm nu ietsje dichter bij huis kunnen nemen.
Denk je dat die spreiding iets uitmaakt? Je gaat toch geen 2 kilometer wandelen als je je trein gemist hebt?
Vermits de Maas daar echt een barrière vormt is de "iets dichter" voor vele mensen "veel dichter".
Plaats reactie