Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Onmogelijk, alleen al het veranderen van stuurpost, de remproef en het eventueel vervangen van personeel duren al een veelvoud daarvan. En als er dan indertijd een keertijd van een uur komt, is dat natuurlijk veel meer dan nodig maar toch veel beter dan de huidige 9 minuten, die vaak onvoldoende zijn om opgelopen vertraging weg te werken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

Het zou me niet verbazen dat het materieel wisselt tussen de S3 en S10 om zodoende minder lange stilstanden te hebben in Dendermonde.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Davy »

Eergisteren gehoord dat de IC Essen - Charleroi grotendeels met M6 zou worden gereden. M5 zou dan rijden op de "trage IC" Antwerpen - Brussel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Davy schreef: 25 sep 2017, 10:41 Eergisteren gehoord dat de IC Essen - Charleroi grotendeels met M6 zou worden gereden. M5 zou dan rijden op de "trage IC" Antwerpen - Brussel.
Grotendeels? Zouden er nog steeds Desiro's, varkens, klassiekjes en dergelijke tussen gegooid worden?
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Merijn »

Reeds enig nieuws wat er naar De Panne zou rijden? Ik heb al Breaks vernomen, kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
jan_olieslagers
Berichten: 3512
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Het zou me niet verbazen dat het materieel wisselt tussen de S3 en S10 om zodoende minder lange stilstanden te hebben in Dendermonde.
Hm, volgens de huidige dienstregeling heeft de S3 10 minuten stilstand in Ddendermonde, dat zal wel krap zijn, ja. De S10 heeft er 15, is dat niet zo fraai als mogelijk?

Als men de beide omwisselt - in de huidige dienstregeling! - dan hebben ze allebei meer dan een half uur, dat is toch ook niet ideaal hé. Er is dan trouwens meer materiaal nodig en dus ook meer personeel, zou ik denken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Beide verbindingen zijn anderhalf uur tot twee uur onderweg en ook nog eens redelijk vertragingsgevoelig, dus dan lijkt een halfuur stilstand me ook niet overdreven. 10 of zelfs 15 minuten zijn op moeilijke dagen gewoon te krap om alles gedaan te krijgen, inclusief vertraging absorberen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Steve schreef: 25 sep 2017, 11:55 Beide verbindingen zijn anderhalf uur tot twee uur onderweg en ook nog eens redelijk vertragingsgevoelig, dus dan lijkt een halfuur stilstand me ook niet overdreven. 10 of zelfs 15 minuten zijn op moeilijke dagen gewoon te krap om alles gedaan te krijgen, inclusief vertraging absorberen.
...en er moet ook wat tijd gegeven worden voor sanitaire behoeften, koffietje, iets eten, sigaretje... in de meeste andere jobs zijn toch ook koffiepauzes voorzien ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Absoluut, al kun je die rustpauzes voor een belangrijk deel ook opvangen door personeelswissels, zeker als het eindpunt ligt in een station waar zoiets makkelijk mogelijk is (aanwezigheid van een depot en/of cel treinbegeleiding nota bene), in tegenstelling tot veel andere beroepen waar je niet zomaar even andere mensen kunt plaatsen.
jan_olieslagers
Berichten: 3512
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Daar raken we toch aan de compromissen die moeten gemaakt worden bij het verdelen van de diensten? Uiteraard worden de vertragingen erger als men het materiaal en de mensen intensiever inzet - en dat effect versterkt zichzelf. Maar er zijn maar zoveel bestuurders en zoveel begeleiders, wat men op de ene plaats verruimt zal men elders moeten versmallen.

Eerlijk: mijn S5 is behoorlijk betrouwbaar, terwijl hij toch gebruik maakt van meerdere intensief bereden lijnen - L27 en L26 zitten aardig vol, in de spits - het lijkt mij dat de huidige compromissen treffelijk werken. Maar ik zie niet wat er elders gebeurt, natuurlijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Steve schreef: 25 sep 2017, 10:57
Davy schreef: 25 sep 2017, 10:41 Eergisteren gehoord dat de IC Essen - Charleroi grotendeels met M6 zou worden gereden. M5 zou dan rijden op de "trage IC" Antwerpen - Brussel.
Grotendeels? Zouden er nog steeds Desiro's, varkens, klassiekjes en dergelijke tussen gegooid worden?
Was tot voor enkele jaren ook M6+18 en redelijk zuiver, volgens mij, de ganse dag....
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rvdborgt »

Dag allemaal,

De nieuwe dienstregeling is sinds vandaag te raadplegen via de NMBS-website, in de gewone planner.

Groetjes,
Rian
Blue Bird

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Blue Bird »

Portbou schreef: 25 sep 2017, 12:07
Steve schreef: 25 sep 2017, 11:55 Beide verbindingen zijn anderhalf uur tot twee uur onderweg en ook nog eens redelijk vertragingsgevoelig, dus dan lijkt een halfuur stilstand me ook niet overdreven. 10 of zelfs 15 minuten zijn op moeilijke dagen gewoon te krap om alles gedaan te krijgen, inclusief vertraging absorberen.
...en er moet ook wat tijd gegeven worden voor sanitaire behoeften, koffietje, iets eten, sigaretje... in de meeste andere jobs zijn toch ook koffiepauzes voorzien ?
De NMBS kennende zal dit inderdaad toch wel 10 minuten stilstand voor de S3 en 15 minuten stilstand voor de S10 zijn.

Kijk maar naar de S4 (Aalst - Vilvoorde). Deze heeft in Aalst 14 minuten de tijd om van kant te keren en in Vilvoorde 10 minuten (met hetzelfde materieel en personeel). In Aalst moet er in die 14 minuten zelfs soms nog gekoppeld worden.
Of kijk naar de S5 (Mechelen - Edingen). Die heeft 9 minuten om van kant te keren in Edingen (met hetzelfde materieel en personeel).

En koffiepauze, was het maar waar, soms kan het heel druk zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

In Dendermonde geeft men nu al geregeld personeelwissels niet alleen voor de S treinen maar ook voor de IC naar Sint Niklaas.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Steve schreef: 21 sep 2017, 10:52 Volgens de planner rijdt de tweede L, maar enkel tussen Puurs en Noorderdokken, behalve één heen-en-terugrit per dag die tot Essen gaat. Er is meer dan een uur stilstand in Noorderdokken, dus het zal inderdaad zijn dat de Benelux voorlopig in de weg zit om verder te gaan. Benieuwd of het dan uiteindelijk Roosendaal of Essen wordt, maar ik vermoed het laatste...
Op de website van NMBS zit hij er nu blijkbaar weer wel in tot Essen, volgens meldingen op Facebook.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie