Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 02 jan 2018, 17:05 Op de lijn Erquelinnes-Charleroi wordt er tijdens de week niet met spiluur gewerkt :
  • Charleroi Sud xx.53 - Erquelinnes xx.31
  • Erquelinnes xx.00 - Charleroi Sud xx.39

Bij strikte toepassing van spiluur zou er in Erquelinnes steeds een lange keertijd van 58 minuten zijn.
Is dat de reden om af te wijken ? (efficientere inzet van productiemiddelen ?)
Geeft dit dan geen problemen voor reizigers met een aansluiting in Charleroi ?

Ik zie anders nog wel andere lijnen waarop afwijken van het spiluur zou leiden tot meer efficiëntie : Hamont, De Panne, Quévy, Couvin...

Nieuwsgierig...
Niet zo lang geleden waren er tamelijk grote werken op die spoorlijn (herelektrificatie?), waardoor vrij lange secties op enkelspoor werden teruggebracht. Misschien heeft dat er nog mee te maken.
Veel efficiënter voor het spoorbedrijf lijkt mij die 'vreemde' uurregeling niet, want die verbinding zal steeds met 2 omlopen moeten voorzien worden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

Juist, en als je eigen trein op tijd is, kun je zelfs de vertraging van de tegenligger berekenen. (Ook als je eigen trein niet op tijd is, trouwens). Het is alleen wat moeilijker als geen van beide op tijd is en uiteraard ook als een van beide niet volgens het spiluur rijdt.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 26 dec 2017, 16:47
Shrek schreef: 26 dec 2017, 08:49
rvdborgt schreef:Er zijn nog steeds elk jaar meer reizigers. De vraag is dus eerder waarom nu 13 weken per jaar ook in de spits de derde trein per uur tussen Antwerpen en Gent weg zou moeten vallen terwijl die treinen in de spits de afgelopen 10 (?) jaar blijkbaar wel nodig waren, ook tijdens de vakanties.
Waren ze echt nodig de afgelopen jaren? Misschien is het aanbod dit jaar wel beter afgestemd op de vraag dan andere jaren.
Ik heb geen gegevens over die treinen. Ik zit er zelf niet zo vaak in. De NMBS zwijgt erover en doet alsof er alleen "enkele P-treinen" niet rijden. We kunnen er dus geen van beide iets over zeggen, alleen maar vermoeden. Maar ik vind het zeer opvallend.

Groetjes,
Rian
Deze trein verbindt 3 van de 13 Vlaamse centrumsteden (incl. de 2 grootste Vlaamse steden) met twee grote attracties (Plopsaland en de Zoo). Die capaciteit is zeker in de avondspits nodig, want de uittocht van de Zoo (en shopping) valt samen met de avondspits. Tenzij men de andere IC's verlengt, maar dat werd in het verleden niet gedaan. Het is natuurlijk een feit dat deze attractietreinen veel kinderen meevoeren, die niet betalen en dan ook niet in de statistieken voorkomen.

Voor veel occasionele treinreizigers is een overstap een reden om toch maar niet met de trein te gaan.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rdv »

Matthias schreef: 26 dec 2017, 13:45 Goh ja, de verlenging van reisduur is maar een kant van het verhaal vind ik, het in mijn ogen grotere probleem is dat het helemaal niet duidelijk is dat die treinen in de vakanties niet rijden. Op de nmbs-site staat er wel een artikeltje dat er in de kerstvakantie 'enkele P-treinen' niet rijden, maar een hele IC-verbinding afschaffen is dan toch nog iets anders. Benieuwd hoeveel mensen vandaag tevergeefs op hun trein gewacht hebben die ze 'normaal' nemen.... en daar schuilt bij mij het grotere probleem. Een langere reistijd of een verbinding minder is allemaal een pak minder erg als je het op voorhand weet.
Ik was op 2e kerstdag (26/12) tijdens de avondspits in Brussel, en zag tot mijn verbazing dat toch heel wat P-treinen (quasi leeg) reden (Poperinge, Oostende, ...). 26 december is officieel dan wel een werkdag, maar de meeste ministeries, banken, etc. zijn gesloten, en op de bureaus die wel open zijn, nemen de meeste mensen verlof. Het afschaffen van alle P-treinen (op een aantal relaties na die baanvakken bedienen die anders niet bedient worden) was volgens mij op die dag aanvaardbaar geweest.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Paul »

rvdborgt schreef: 02 jan 2018, 19:49In 1984 zat Duitsland op 00/30 en Nederland op 15/45 (en in Frankrijk was er geen symmetrie). Bij de invoering van een symmetrische dienstregeling in België is toen voorlopig een waarde daar tussenin genomen, met de afspraak om op termijn zowel in Nederland als in België naar 00/30 te gaan. In 1998 is de NMBS alsnog naar 00/30 gegaan maar NS nog niet, dat gebeurde uiteindelijk pas in 2007.
In Nederland is NS in de jaren 1930 overigens begonnen op 00/30 maar om een of andere reden is dat op een bepaald moment verschoven naar 15/45.
Rian, ik dacht dat het in Nederland 17/47 was in 1984. Of laat mijn geheugen mij in de steek?
Groetjes,
Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef: 03 jan 2018, 19:00
rvdborgt schreef: 02 jan 2018, 19:49In 1984 zat Duitsland op 00/30 en Nederland op 15/45 (en in Frankrijk was er geen symmetrie). Bij de invoering van een symmetrische dienstregeling in België is toen voorlopig een waarde daar tussenin genomen, met de afspraak om op termijn zowel in Nederland als in België naar 00/30 te gaan. In 1998 is de NMBS alsnog naar 00/30 gegaan maar NS nog niet, dat gebeurde uiteindelijk pas in 2007.
In Nederland is NS in de jaren 1930 overigens begonnen op 00/30 maar om een of andere reden is dat op een bepaald moment verschoven naar 15/45.
Rian, ik dacht dat het in Nederland 17/47 was in 1984. Of laat mijn geheugen mij in de steek?
Je hebt gelijk. Maar wat daar de precieze reden voor was, dat weet ik niet meer.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2018.aspx
Sinds 10 december genieten de klanten van NMBS van een versterkte treindienst. Dankzij het nieuwe vervoersplan is het aanbod gegroeid van bijna 3.500 treinen per weekdag naar ongeveer 3.700. Twee maanden na de invoering van het plan, stappen dagelijks meer dan 20.000 reizigers in deze bijkomende treinen, zowel tijdens de week als op zaterdag.

In 2017 vervoerde NMBS 230 miljoen binnenlandse reizigers, of 3% meer dan in 2016. Het gaat om de grootste stijging van het aantal reizigers in de afgelopen tien jaar. Ten einde deze stijging verder te zetten en aan de noden van de klanten te kunnen voldoen, heeft NMBS een ambitieus vervoersplan opgemaakt. Dit is gebaseerd op een uitbreiding van het aanbod met meer dan 5 procent en meer aansluitingen.
Weekdagen

Dit versterkt treinaanbod kent een mooi succes. Tijdens de week maken meer dan 20.000 reizigers dagelijks gebruik van deze nieuwe treinen. Bijvoorbeeld, van maandag tot vrijdag, is de frequentie van het treinaanbod tussen Charleroi, Namen en Jambes en tussen Puurs en Essen verdubbeld: dit versterkte aanbod verleidt dagelijks respectievelijk 2.100 en 4.300 reizigers.
Weekend

Deze tendens wordt ook op zaterdag bevestigd: meer dan 20.000 reizigers maken gebruik van de bijkomende treinen.

De verdubbeling van de frequentie van het voorstedelijke aanbod tussen Brussel, Vilvoorde, Mechelen en Antwerpen op zaterdag kan op heel veel belangstelling rekenen van de reizigers aangezien meer dan 4.000 klanten gebruik maken van de nieuwe treinen op deze verbinding.

Op zondag maken 11.000 reizigers gebruik van de nieuwe treinen van NMBS. Dit succes is met name te danken aan de extra studententreinen op zondagavond.
Groeiend aantal reizigers

Hoewel het in dit stadium te vroeg is om het aantal nieuwe reizigers aan boord van deze bijkomende treinen precies te kunnen vaststellen, is NMBS verheugd over het feit dat dit nieuwe treinaanbod zo snel door haar klanten werd omarmd.

Januari 2018 telde intussen een groei van het aantal reizigers met ongeveer 2,7 procent, in vergelijking met dezelfde maand van 2017.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door trainlovertje »

trainlovertje schreef: 26 dec 2017, 17:14 Ik heb zowel over het niet te downloaden spoorboekje als de communicatie over het "afschaffen" van treinen in schoolvakantie een bericht verstuurd via Facebook. Eens benieuwd als ze er wat mee gaan doen... Ook heb ik een uitgebreide opmerking gemaakt over de vele fouten in de brochure van L36C.
Die opmerking die ik in december gemaakt heb, heeft blijkbaar geholpen: op de aankondigingsschermen in de stations staat nu niet meer dat enkele P-treinen niet zullen rijden tijdens de paasvakantie, maar staat er gewoon 'treinen' (aangezien bijvoorbeeld ook de IC tussen Antwerpen en De Panne niet rijdt tussen Gent en Antwerpen). En ik verneem net dat alle fouten uit de brochure van L36C ook verbeterd zijn ondertussen. En het spoorboekje kan ik nu wel zonder problemen downloaden.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Freken »

In de folder van L60 staat er nog steeds een kanjer van een fout, alle stoptreinen zouden maar rijden tot in Lebbeke en niet tot Dendermonde. Al enkele malen gemeld maar deze versie staat er nog steeds. Richting Brussel stond het vroeger ook verkeerd maar daar is het blijkbaar wel aangepast.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ToMiKoN »

Kunnen we de reizigersaantallen ondertussen ergens terug vinden? Ik dacht dat we deze altijd rond deze tijd van het jaar hadden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door trainlovertje »

Volgens mij worden die al even niet meer gepubliceerd. Ik heb alleszins de reizigerstellingen uit het jaar 2016 nooit gezien.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Ducktape »

Reizigerstellingen worden niet meer gecommuniceerd, want dat is plots interne info geworden :roll:
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door L29&15 »

Op de gele affiches (vertrekstaten) in de stopplaats Olen, station Herentals en Lier staat vermeld dat de IC Hamont-Antwerpen niet rijdt op 01.05, 10.05 noch op 21.05. Dit zijn de feestdagen van de maand mei. In de andere richting vallen er geen treinen weg.
Over de affiches in andere stations heb ik nog geen informatie.

Weet iemand waarom?
Aanvankelijk dacht ik: besparing of werken tussen Herentals en Lier. De IC beperkt tot Hamont-Herentals en overstappen op de IC Turnhout-Antwerpen (kruist in Herentals). 13 min overstaptijd. Daardoor is verkeer op enkelspoor tussen Lier en Herentals mogelijk. Tot ik hetzelfde in Olen zag.
Of is het een drukfout!

Dank bij voorbaat.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door 260689 »

Volgende treinen worden vanaf maandag 10 juni verlengd van Schaarbeek tot Leuven en omgekeerd.

E404 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek.
E427 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek.
E418 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek.
E441 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek.
E419 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek.
E442 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek.

De treinen stoppen bijgevolg niet meer in Schaarbeek maar rijden rechtstreeks van Brussel-Noord naar Leuven en omgekeerd.
Van zodra ik weet met welk materiaal dit word gereden zal ik dit hier posten.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door HLE 2302 »

260689 schreef: 02 mei 2018, 07:26 Volgende treinen worden vanaf maandag 10 juni verlengd van Schaarbeek tot Leuven en omgekeerd.

E404 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek.
E427 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek.
E418 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek.
E441 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek.
E419 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek.
E442 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek.

De treinen stoppen bijgevolg niet meer in Schaarbeek maar rijden rechtstreeks van Brussel-Noord naar Leuven en omgekeerd.
Van zodra ik weet met welk materiaal dit word gereden zal ik dit hier posten.
Zou E419/E442 niet met 21+M4 meer gereden worden dan ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie