Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

Waals-Brabant: https://www.slideshare.net/SNCBofficial ... ant-wallon

* De S5 rijdt altijd tot Edingen
* Meer S8 treinen zullen tot Louvain-La Neuve rijden
* Op de S5 komen zes nieuwe treinen, vertrek in Edingen om 5u34,21u34,22u34 met aankomst in Mechelen om 6u52,22u52,23u52 en met vertrek in Mechelen om 5u08,21u08,22u08 met aankomst in Edingen om 6u26,22u26,23u26.
* Op de S2 komen twee nieuwe treinen, vertrek in 'S Gravenbrakel om 22u52, aankomst in Leuven 00u18 (waardoor er een extra trein Brussel-Leuven is rond 23u40, tot nu is er een gat tussen 23u15 en 00u30 in Brussel). De halfuurdienst wordt nog iets langer doorgezet met nog een trein Leuven 19u12- 's Gravenbrakel 20u38.
* Op de S7 komt één nieuwe trein: Vertrek in Mechelen om 19u18, aankomst in Halle om 20u25.
* Op de S20 komen twee nieuwe treinen: een vertrek in Ottignies om 21u55, rijdt slechts tot Waver, aankomst 22u04 en een vertrek in Leuven om 22u26, aankomst in Ottignies om 23u05.
* Vanaf december 2018 rijden, zoals al bekend, zowel de S1 als de S2 op zaterdag om het halfuur.
* De S5 rijdt vanaf december 2017 ook in het weekend, elk uur.
* Op zondag komen er twee nieuwe P-treinen, gericht op studenten: vertrek in Moeskroen om 19u53, via Ath (20u38), Edingen (20u54), Brussel (21u19) naar Louvain-La-Neuve (22u12) enerzijds en vertrek in Binche (18u57) via 's Gravenbrakel (19u37), Brussel (20u12) naar Louvain-La-Neuve (21u04).
* De meeste rijtijden blijven zo goed als gelijk (hier en daar een afwijking van een minuut); grootste winst is er voor Brussel-Zuid-Nijvel: -4' (27' --> 23') en Brussel-Luxemburg-Eigenbrakel: -4' (34' --> 30').
* Tot slot zijn er plannen om in 2017-2018 het station van Eigenbrakel te moderniseren.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

Brussels Hoofdstedelijk Gewest: https://www.slideshare.net/NMBSofficial ... ijk-gewest

* Op S-gebied is alles al aan bod gekomen in vorige presentaties.
* Veel verbindingen gaan er qua rittijd naar Brussel wel een beetje tot goed op vooruit, een kleine greep:
- Brussel-Zuid-Turnhout: -2' van 73' naar 71'
- Brussel-Noord-Antwerpen-Centraal: -1' van 36' naar 35', terwijl Brussel-Noord-Essen: -5' van 75' naar 70'
- Brussel-Noord-Leuven: blijft 15', Brussel-Noord-Hasselt blijft 54'
- Brussel-Noord-Luik-Guillemins: -1' van 49' naar 48'
- Brussel-Luxemburg-Waver: -2' van 37' naar 35', Brussel-Luxemburg-Namen: -5' van 50' naar 45', Brussel-Luxemburg-Jemelle: -8' van 98' naar 90', Brussel-Luxemburg-Aarlen: -4' van 153' naar 149'
- Brussel-Zuid-Charleroi-Zuid: -4' van 53' naar 49'
- Brussel-Zuid-La Louvière Zuid: -4' van 56' naar 52'
- Brussel-Zuid-Bergen: -1' van 47' naar 46'
- Brussel-Zuid-Gent: -2' van 31' naar 29', Brussel-Zuid-Brugge: -3' van 57' naar 53' en Brussel-Zuid-Blankenberge: -13' van 87' naar 74'

Limburg zou ook nog vandaag moeten volgen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Ik ben toch benieuwd wat al die kortere rittijden (= terugkeer naar pre-2015) met de stiptheid zullen doen, want zelfs die ruimere rittijden zijn tijdens de spits en dan vooral in en rond Brussel vaak te krap geworden.

Buiten de spits zal het ongetwijfeld een verademing zijn dat de treinen niet meer overal nutteloos stilstaan, maar tijdens de spits heb ik het idee dat we plots weer een stuk meer vertragingen zullen zien...
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

Steve schreef:Ik ben toch benieuwd wat al die kortere rittijden (= terugkeer naar pre-2015) met de stiptheid zullen doen, want zelfs die ruimere rittijden zijn tijdens de spits en dan vooral in en rond Brussel vaak te krap geworden.

Buiten de spits zal het ongetwijfeld een verademing zijn dat de treinen niet meer overal nutteloos stilstaan, maar tijdens de spits heb ik het idee dat we plots weer een stuk meer vertragingen zullen zien...
Goede vraag, of zou er misschien niet meer vastgehouden worden aan een perfect klokvaste dienstregeling gedurende heel de dag, met in de spits een licht langere reistijd dan tijdens de daluren? Daarbij dient opgemerkt te worden dat voor bijvoorbeeld Brussel-Leuven ook maar 1 IC op de 4 de 15 minuten haalt zoals nu aangegeven, en dan ook nog eens buiten de spits.

Edit: Limburg staat online, met daarin weinig nieuws dat nog niet gezegd:
* Mol-Hasselt rijdt nu ook op zaterdag om het uur
* Leuven-Hasselt rijdt nu ook op zaterdag om het uur
* Een extra P-trein op zondagavond, Neerpelt 18u00, Mol 18u31, Lier 19u17, Leuven 19u49, Heverlee 19u56.
* P-trein richting Brussel op zondagavond, ter herinnering: Hasselt 19u11, Aarschot 19u42, Bru-Noord 20u10, Gent 20u53
* Rittijden hier en daar een minuutje erbij, grootste winst uiteraard voor Genk-Blankenberge door wegvallen koppeling en ook Brussel-Tongeren doet er 3' af: van 88' naar 85'.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

Vlaams-Brabant staat online (en excuses voor de dubbelpost): https://www.slideshare.net/NMBSofficial ... amsbrabant

* Ik denk dat zowat alle nieuwigheden vermeld zijn, enkel dat de IC Leuven-Mechelen-Gent effectief op minder stations stopt dan de L Leuven-Mechelen-Sint-Niklaas.
* De IC De Panne-Landen rijdt in het weekend zowel op zaterdag als op zondag door tot Landen, elk uur.
* De extra P-studententrein Neerpelt (18u)-Leuven (19u49) zou met overstap in Mol moeten gebeuren voor reizigers uit Neerpelt, Overpelt en Lommel.
* Leuven-Mechelen: -2', van 27' naar 25', Leuven-Antwerpen -3' van 50' naar 47', Brussel-Noord-Vilvoorde -1', van 9' naar 8', Brussel-Zuid-Liedekerke -2' van 15' naar 13', Brussel-Zuid-Wetteren -3' van 45' naar 42' en Brussel-Noord-Asse -1' van 16' naar 15'
* Brussel-Noord-Antwerpen-Centraal -1' van 36' naar 35', Antwerpen-Centraal-Aarschot -1' van 40' naar 39', Brussel-Zuid-Aalst°-2' van 17' naar 15', Brussel-Zuid-Geraardsbergen -2' van 43' naar 41'.
* Tussen Leuven & Tienen, Brussel-Zuid & Halle en Vilvoorde & Antwerpen-Centraal komt er 1 minuut bij.

° 15 minuten reistijd op Brussel-Zuid-Aalst is onrealistisch, allicht wordt Brussel-Zuid-Denderleeuw bedoeld.
Laatst gewijzigd door Matthias op 29 mar 2017, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Stijn91 »

Brussel-Zuid - Aalst op 15 min, welke hogesnelheidstrein gaan ze daarvoor inzetten?

Het lijkt me dat dit Brussel-Zuid - Denderleeuw moet zijn.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

Stijn91 schreef:Brussel-Zuid - Aalst op 15 min, welke hogesnelheidstrein gaan ze daarvoor inzetten?

Het lijkt me dat dit Brussel-Zuid - Denderleeuw moet zijn.
Is inderdaad logischer, heb het aangepast in mijn post ook. De IC 23XX doet daar overigens nu al 15' over.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ronny »

Nergens staat er iets vermeld over aansluitingen. Lijn 16 zal dan waarschijnlijk in Aarschot geen aansluiting krijgen op de snelle treinen naar Brussel. :?:
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

En de P-treinen Leuven-Haacht-Vilvoorde-Brussel (al dan niet via Mechelen) komen ook nog niet zo gauw terug blijkbaar? Zeer spijtig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:En de P-treinen Leuven-Haacht-Vilvoorde-Brussel (al dan niet via Mechelen) komen ook nog niet zo gauw terug blijkbaar? Zeer spijtig.
Tuurlijk niet. Mist iemand die trein eigenlijk? Sinds de afschaffing ervan is mijn traject Haacht - Brussel 5 minuten korter geworden.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

Luxemburg staat online: https://www.slideshare.net/SNCBofficial ... luxembourg

* De L Libramont- Virton-Arlon rijdt elk uur i.p.v. om de twee uur. De L Libramont-Marbehan-Arlon blijft om de twee uur rijden. Door de uurdienst van de L Libramont-Virton-Arlon wordt Libramont een goed aansluitingspunt tussen L-treinen, de lange stop in Virton van 17 minuten blijft achterwege, komt er in Athus een degelijke (14') overstap richting Luxemburg en is er een lus Arlon-Libramont-Arlon
* De meeste andere rittijdaanpassingen heb ik eerder al vermeld; Luik-Marloie blijft hetzelfde, Namur-Arlon doet er een minuutje af, Namur-Marloie doet er vier minuten af, van 37' naar 33'.


Morgen volgt tot slot nog Henegouwen, en woensdag 19 april uiteindelijk nog de provincie Antwerpen.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

En als allerlaatste vandaag, de provincie Antwerpen: https://www.slideshare.net/NMBSofficial ... -antwerpen

* In de piekuren komen er 2 keer 3 treinen heen- en terug Antwerpen-Noorderkempen zodat er tijdens de piek een halfuurdienst is.
* De Benelux zou dan al via HSL4 rijden, met stop in Noorderkempen. De IC Antwerpen-Noorderkempen wordt daarin geïntegreerd.
* De IC Brussel-Zuid-Essen wordt beperkt tot Antwerpen-Centraal, de IC Charleroi-Zuid-Antwerpen wordt verlengd tot Essen.
* De IC Charleroi-Antwerpen wordt verlengd tot Noorderdokken
* Er komt een tweede L relatie tussen Essen (of Roosendaal) en Puurs: halfuurdienst
* Een derde P-trein Herentals-Lier wordt verlengd tot Antwerpen, zodat in totaal 3 ritten heen-en-terug, en een tweede P-trein Mol-Lier-Brussel, zodat er in totaal 2 ritten heen-en terug zijn op dat traject.
* In het weekend zal de L-trein Roosendaal-Antwerpen verlengd worden tot Boom, zodat er een weekendienst op lijn 52 komt.
* Op zaterdag 2 S-verbindingen Antwerpen-Brussel per uur, op zondag 1. Op zaterdag is dat via Mortsel en Mortsel-Liersesteenweg, op zondag via Mortsel-Oude-God en Mortsel-Deurnesesteenweg
* Op zaterdag rijdt de IC Hasselt-Mol elk uur i.p.v. om de 2 uur.
* Antwerpen-Centraal-Noorderkempen: -1', Antwerpen-Brussel-Noord: -1', Antwerpen-Lokeren: -1', Antwerpen-Essen: -1', Antwerpen-Airport-Leuven: -3', Mechelen-Leuven: -2', Brussel-Noord-Essen: -5', Brussel-Noord-Kapellen: -4', Brussel-Noord-Turnhout: -2'
* Antwerpen-Sint-Niklaas: +2', Mechelen-Gent: +2', Antwerpen-Geel: +1', Lier-Leuven: +1', Antwerpen-Heist-Op-Den-Berg: +1'.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Jan-Mark »

Wat is eigenlijk het nut van een verlengde IC Charleroi - Noorderdokken? Het station trekt volgens mij amper reizigers, dus je hebt er weinig aan. Of is er anders te weinig perroncapaciteit bijvoorbeeld? (Wat ik me overigens ook niet echt kan voorstellen.)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Jan-Mark schreef:Wat is eigenlijk het nut van een verlengde IC Charleroi - Noorderdokken? Het station trekt volgens mij amper reizigers, dus je hebt er weinig aan. Of is er anders te weinig perroncapaciteit bijvoorbeeld? (Wat ik me overigens ook niet echt kan voorstellen.)
Ik vermoed dat dat vooral een betere bediening van het tussenliggende station Luchtbal beoogt, waar er het nodige potentieel is door alles wat daar in de buurt aan het bewegen is. Bijkomend zal de huidige Noorderkempen-pendeldienst wegvallen en daarmee ook de stop in Luchtbal (de Benelux gaat daar natuurlijk niet stoppen), dus het lijkt me een welkome versterking van het aanbod in die buurt. Al had ik het in theorie logischer gevonden om een van de "trage" IC's Brussel - Antwerpen door te trekken in plaats van de "snelle" IC Charleroi - Antwerpen, maar dat is in de praktijk wellicht moeilijk haalbaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Steve schreef: Ik vermoed dat dat vooral een betere bediening van het tussenliggende station Luchtbal beoogt, waar er het nodige potentieel is door alles wat daar in de buurt aan het bewegen is. Bijkomend zal de huidige Noorderkempen-pendeldienst wegvallen en daarmee ook de stop in Luchtbal (de Benelux gaat daar natuurlijk niet stoppen), dus het lijkt me een welkome versterking van het aanbod in die buurt. Al had ik het in theorie logischer gevonden om een van de "trage" IC's Brussel - Antwerpen door te trekken in plaats van de "snelle" IC Charleroi - Antwerpen, maar dat is in de praktijk wellicht moeilijk haalbaar.
Waarom zou dat logisch zijn? Ze willen net een snelle verbinding Luchtbal-Brussel creëren zodat al die nieuwe tramljnen daar ook voor de pendelaars naar Brussel een aanlokkelijk alternatief vormen. Luchtbal-Brussel zal nog steeds meer volk trekken dan Luchtbal-Nekkerspeoel.
Jan-Mark schreef:Wat is eigenlijk het nut van een verlengde IC Charleroi - Noorderdokken? Het station trekt volgens mij amper reizigers, dus je hebt er weinig aan. Of is er anders te weinig perroncapaciteit bijvoorbeeld? (Wat ik me overigens ook niet echt kan voorstellen.)
Inderdaad, de perrons op Antwerpen-centraal zitten momenteel te vol en geven bij de minste vertraging een sneeuwbaleffect. Door het aantal frontverandereringen te beperken zal het daar een stuk vlotter gaan en zal een vertraging minder invloed hebben op andere treinen.
In de luchthaven hebben ze dit in 2014 ook gedaan en dat werkte zeer goed voor de stiptheid.
Plaats reactie