Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9990
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek » 19 sep 2016, 18:29

Eimai schreef:In principe is er genoeg tijd om op de tijd dat de trein in RSD aan het perron staat op en af naar Essen te rijden (wordt nu ook al gedaan om materieel af of aan te koppelen in de bundel)
Dat lijkt mij nog het meest realistische voorstel dat ik hier al gelezen heb :)


Commendatore
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Commendatore » 19 sep 2016, 19:22

Ik vraag me alleen af hoeveel mensen daar gebruik van gaan maken.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9990
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek » 19 sep 2016, 19:29

Commendatore schreef:Ik vraag me alleen af hoeveel mensen daar gebruik van gaan maken.
Als dat min of meer aansluit op de IC naar Brussel zou het nog kunnen succes hebben denk ik, eens de Benelux niet meer in Roosendaal passeert.

Commendatore
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Commendatore » 19 sep 2016, 20:00

Zelf zou ik er gebruik van maken, maar ik vrees dat het korte ritje met na heel korte tijd alweer een overstap veel gelegenheidsreizigers gaat afschrikken. Tussen Hengelo en Bad Bentheim hebben ze namelijk ook eens een keer zoiets geprobeerd en dat was geen succes. Nu is het reizigerspotentieel over Roosendaal grens naar alle waarschijnlijkheid wel een stuk groter, maar ik heb toch mijn twijfels.

trainlovertje
Berichten: 1141
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door trainlovertje » 19 sep 2016, 20:06

260689 schreef:
trainlovertje schreef:Een voorlopige aansluitende pendel op de IC Charleroi - Essen tussen Essen en Roosendaal? Ik weet het, er zijn maar 3 sporen in Essen, maar je kan alles ter hoogte van Essen wel via 1 spoor omleiden toch?
Is perron 3 dan niet lang genoeg voor 2 desiro's en 1 800? Aansluiting op hetzelfde perron. Dan benut je het hele spoor en perron zonder dienst op enkel spoor te voorzien.
Voor 2 desiro's en een varkensneus wel, maar ik denk niet voor een ganse stam M5-rijtuigen met een HLE21 en dan nog een vierdelige varkensneus.
Trouwens, ik bedoelde Brussel - Essen; Charleroi - Essen is er al niet meer sinds december 2014 :?

BlackEagle
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door BlackEagle » 20 sep 2016, 23:10

Maar passen ook de M5's niet onder dat viaduct? Want Essen-Brussel is M5 (en Desiro), niet M6.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4403
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve » 27 okt 2016, 14:08

In de media zijn de voorbije dagen heel wat berichten verschenen over de nieuwe dienstregeling, en dan bedoel ik de grondig vernieuwde vanaf december 2017 (en niet de "update" vanaf december 2016).

Er zou kennelijk een min of meer uitgewerkt plan zijn waar meerdere media al inzage in gehad hebben en dat morgen goedgekeurd zou worden door de raad van bestuur.

Heeft iemand meer info, toevallig?

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1940
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Dieselfreak » 27 okt 2016, 17:28

Vandaag las ik er een artikel over in Het Laatste Nieuws. Enkele citaten:
Niet minder maar méér treinen

Morgen keurt de raad van bestuur van de NMBS het vervoersplan voor 2017 goed. Het ziet ernaar uit dat er deze keer niét beknibbeld wordt op de 3.500 treinen die elke weekdag uitrijden. Dat zegt Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V).
Verder verwacht de CD&V'er dat er in de dienstregeling voortaan gevarieerd zal worden tussen zaterdag en zondag. Nu is er één weekenddienst, waarop er maar half zoveel treinen rijden als gedurende de week. "Er wordt zwaar ingezet op woon-werkverkeer, maar er dit duidelijk ook groei in het recreatieve vervoer."
Klinkt mooi, maar hopelijk betekent dat verschil tussen zaterdag- en zondagsregeling níet dat er op zondag juist mínder treinen zullen rijden dan nu.
Ook zouden oude toestellen - die normaal gezien in 2018 uit dienst genomen zouden worden - wat langer blijven sporen, in afwachting van nieuw materieel.
Over welk materieel hebben ze het dan? De witte klassiekjes die nu nog dienst doen?
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

CursorX
Berichten: 196
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door CursorX » 28 okt 2016, 16:46

Dieselfreak schreef:
Ook zouden oude toestellen - die normaal gezien in 2018 uit dienst genomen zouden worden - wat langer blijven sporen, in afwachting van nieuw materieel.
Over welk materieel hebben ze het dan? De witte klassiekjes die nu nog dienst doen?
Ik denk dat dit eerder over de loc's types 21/27 zouden gaan die zouden verdwijnen? Maar niet zeker!

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9990
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek » 28 okt 2016, 17:02

Dieselfreak schreef:
Ook zouden oude toestellen - die normaal gezien in 2018 uit dienst genomen zouden worden - wat langer blijven sporen, in afwachting van nieuw materieel.
Over welk materieel hebben ze het dan? De witte klassiekjes die nu nog dienst doen?
Wie weet. Ik hoop alvast dat ze bedoelen dat de varkens niet meer gerenoveerd gaan worden en dat in de plek de klassiekjes het nog wat langer zullen trekken :)

fietser
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jun 2016, 14:57

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door fietser » 28 okt 2016, 18:40

De klassiekjes passen in Roosendaal niet goed langs het perron. Ik denk dat de stoptrein tussen Antwerpen en Roosendaal voorlopig nog met varkensneuzen gereden zal worden.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4403
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve » 28 okt 2016, 18:48

Bij onder meer De Standaard en deredactie is intussen een iets uitgebreider artikel verschenen omdat het vervoersplan blijkbaar goedgekeurd is door de raad van bestuur, maar ze blijven nogal in algemene termen spreken... is er echt geen iets preciezere informatie beschikbaar?

De Standaard:
Nieuw vervoersplan NMBS denkt aan de reizigers

Frequentere treinen voor de pendelaars uit de stadsrand en meer gemak voor de shoppers op zaterdag. Het nieuwe vervoersplan van de NMBS zou een stap vooruit moeten zijn.

BRUSSEL

Bovenaan de agenda van de raad van bestuur van de NMBS vandaag: het nieuwe vervoersplan. Daarin legt het spoor­bedrijf heel praktisch vast waar en op welk tijdstip elke trein rijdt. Eind volgend jaar zou het definitief in werking treden.
In 2014, bij de invoering van het huidige vervoersplan, veroorzaakte het plan een kleine aardverschuiving met vroege en late treinen die geschrapt werden en ritten die langer gingen duren. Niet tot ieders tevredenheid. Nu maken insiders zich sterk dat er een verbetering zit aan te komen. ‘De onpopulaire maatregelen zijn in 2014 al genomen.’
Bij het opmaken van het nieuwe plan heeft de NMBS goed ge­keken naar het reizigerspotentieel op elk traject. In tegenstelling tot wat gebeurde in het verleden, hebben ook de lokale besturen al vroeg inspraak gekregen.
‘Het nieuwe plan wordt een verbetering, de onpopulaire maat­regelen zijn in 2014 al genomen’
Een belangrijk punt is de versterking van de voorstadsnetten rond Antwerpen en Gent. Er zouden frequentere verbindingen in de pijplijn zitten, met als doel de rand beter te bedienen.
Winkelen

Ook de differentiatie tussen zaterdag en zondag staat op de agenda. Nu wordt voor beide dagen dezelfde dienstregeling gehanteerd. Maar op zaterdag wil er meer winkelend publiek richting de steden. Door op zaterdag wat extra te doen, zouden meer reizigers tevredengesteld worden. ‘De NMBS denkt hier over slimme, commercieel interessante uitbreidingen, ook om een nieuw publiek aan te boren’, zegt Jef Van den Bergh, mobiliteitsspecialist voor CD&V.
Om die ambities te realiseren, zijn er wel meer mensen en materieel nodig. Er wordt onderzocht of een aantal oudere treinstellen langer in dienst gehouden kunnen worden. Bovendien zijn er bijkomende aanwervingen op til.
Niet onbelangrijk voor de frequente reizigers: ook de rit­tijden worden onder de loep ge­nomen. De intentie is er om een aantal nutteloze minuten te schrappen die de trein onderweg verliest. Er zouden daarenboven geen stopplaatsen verdwijnen.
En het kostenplaatje? De NMBS wil de rijpadvergoeding ­bevriezen die het aan infrastructuurbeheerder Infrabel moet betalen. Daardoor moet er niet betaald worden voor extra trein­kilometers, wat het opnieuw commercieel interessant maakt om extra treinen in te leggen.
Het transportplan is sowieso nog niet definitief. Er zal de komende weken nog druk over gepraat worden met alle belang­hebbenden. Dat baart Kamerlid David Geerts (SP.A) – lid van de oppositie – enige zorgen. ‘Ik hoop dat ze objectieve criteria blijven gebruiken bij de verdere ontwikkeling van het vervoersplan.’ Lees: dat er geen politieke bemoeienis zal zijn om toch dat ene station met weinig reizigers te bevoor­delen. (sco, dds)
Deredactie:
"Meer, snellere en stiptere treinen, meer zitplaatsen"

De NMBS wil het aanbod van de treinen verhogen, de reistijden verkorten, de stiptheid van de treinen verhogen en de aansluitingen optimaliseren. Dat staat in het nieuwe transportplan dat de raad van bestuur heeft goedgekeurd en dat eind 2017 zal ingaan.
Het nieuwe transportplan vervangt het vorige dat van december 2014 dateert. Het is de bedoeling dat het drie jaar meegaat.

De NMBS wil in vergelijking met het huidige aanbod 3,7 miljoen meer trein-kilometers afleggen, een verhoging met bijna vijf procent. Dat zal gebeuren op het huidige net, er komen geen spoorlijnen bij.

De treinen moeten ook stipter gaan rijden en sneller, zodat de reistijden korter worden, en daarnaast moeten de aansluitingen beter worden. Tegen 2020 moeten er ook 10.000 ziplaatsen bijkomen, vooral op treinen die veel gebruikt worden door pendelaars.

In het nieuwe plan wil de NMBS vooral het aanbod versterken rond de steden Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi. Ook worden er daar op zaterdag treinen ingevoerd of wordt het aanbod verhoogd om mensen toe te laten in de stad te gaan winkelen.

Van zodra vastgesteld is dat het plan technisch uitvoerbaar is, zal het plan in een dienstregeling gegoten worden. Die moet tegen eind dit jaar goedgekeurd worden, en dan zullen de details bekend zijn. De nieuwe dienstregeling wordt in december 2017 ingevoerd.

Treinrit wordt duurder

De NMBS gaat haar prijzen op 1 februari 2017 met gemiddeld 2,93 procent verhogen. Ook dat heeft de raad van bestuur vandaag beslist.

Een standaardbiljet zal binnen enkele maanden gemiddeld 2,6 procent meer kosten en de minimumprijs voor zo'n biljet in tweede klasse zal stijgen van 2,10 naar 2,20 euro. Als gevolg daarvan gaat ook de prijs van de Key Card, een biljet voor tien korte ritten, omhoog van 21 naar 22 euro.

De treinabonnementen zullen gemiddeld 3,38 procent duurder worden. Als gevolg daarvan neemt ook de prijs van de Campuskaart in dezelfde mate toe.

De andere producten die duurder worden vanaf 1 februari zijn de Go Pass 10 (van 51 naar 52 euro), de Go Pass 1 (van 6 naar 6,20 euro), het seniorenbiljet (van 6 naar 6,20 euro) en de Rail Pass (van 76 naar 77 euro).

De NMBS verhoogt zo goed als elk jaar haar tarieven op 1 februari. Maar de verhoging die in 2017 wordt doorgevoerd is wel een pak forser dan die van 2016, toen de prijzen met gemiddeld 1,21 procent omhoog gingen. Die grotere toename is volgens de NMBS een gevolg van de hogere inflatie (+2,38 procent) en van "het behalen van de stiptheidsdoelstellingen". Daarnaast speelden ook de stijging van de exploitatiekosten, onder meer door de hogere distributiekosten voor elektriciteit, een rol.

Stijn91
Berichten: 3383
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Stijn91 » 28 okt 2016, 20:42

De Raad van Bestuur van de NMBS zal morgen instemmen met de hoofdlijnen van de nieuwe dienstregeling die in december 2017 in moet gaan. Omdat de vergoeding die betaalt moet worden aan Infrabel nu is vastgezet, kan de NMBS veel meer treinen gaan rijden. Daardoor krijgen de meeste grote steden een verbeterd voorstadnet. Ook wordt de weekenddienstregeling aangepast naar een zaterdagdienstregeling en een zondagsdienstregeling. Voor het nieuwe vervoersplan moeten een aantal treinen die in 2018 de sporen zouden verlaten toch op de baan blijven en er zijn ruim 400 nieuwe personeelsleden nodig.

Inmiddels zijn al een aantal delen van het plan bekend, de komende maanden wordt met sessies in alle provincies de nieuwe dienstregeling voorgesteld aan de overheden en belanghebbenden.

Het plan bevat voor Vlaanderen onder meer:
- 2x/uur een stoptrein Antwerpen - Essen
- 2x/uur een stoptrein Antwerpen - Puurs
- In Limburg rijdt in het weekend op elke lijn 1x/uur een trein.
- Nieuwe piekuurtreinen tussen Mol en Brussel
- De intercity Knokke - Brugge - Brussel zal in het weekend verder rijden naar het vliegveld
- Vanaf De Panne komen er snellere treinen naar Brussel en Antwerpen
- De stoptrein Brussel - Oudenaarde wordt doorgetrokken naar Kortrijk
- Vanaf Gent-Dampoort gaan meer treinen naar Antwerpen rijden.
- Er komen op zondagavond meer studententreinen.

Voor Wallonië zijn minder details bekend:
- Er gaan meer treinen tussen Luik en Doornik rijden, de treinen tussen Namen en Charleroi worden sneller.
- De Thalys via Namen en Charleroi keert niet terug
- Op de spoorlijnen 162, 165 en 167 gaan treinen lusroutes rijden, zodat er minder vaak overgestapt dient te worden. Het centrale overstappunt tussen deze treinen en de rest van het land wordt Libramont.

Bron: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=37&t=12813

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4403
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve » 28 okt 2016, 21:10

In De Morgen is er een artikel verschenen met ongeveer dezelfde informatie:
Nieuw vervoersplan NMBS: Meer treinen én meer bestuurders
Nieuw vervoersplan nmbs morgen goedgekeurd

Morgen keurt de raad van bestuur van de NMBS het vervoersplan voor 2017 goed. Het ziet ernaar uit dat er deze keer niét beknibbeld wordt op de 3.500 treinen die elke weekdag uitrijden. Dat zegt Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V).
27-10-16, 08.29u - redactie - Bron: Het Laatste Nieuws

Extra treinen inzetten: dat lijkt een dure affaire. Volgens Van den Bergh is de meerkost echter beperkt. "Er is namelijk besloten dat de NMBS geen extra 'rijpadvergoeding' moet betalen aan Infrabel", zegt hij. Verder verwacht de CD&V'er dat er in de dienstregeling voortaan gevarieerd zal worden tussen zaterdag en zondag. Nu is er één weekenddienst, waarop er maar half zoveel treinen rijden als gedurende de week. "Er wordt zwaar ingezet op woon-werkverkeer, maar er zit duidelijk ook groei in het recreatieve vervoer."

Eén per uur
Om al die extra treinen te besturen, zal de NMBS tegen eind volgend jaar wel zo'n 400 bijkomende treinbegeleiders moeten aanwerven. Ook zouden oude toestellen - die normaal gezien in 2018 uit dienst genomen zouden worden - wat langer blijven sporen, in afwachting van nieuw materieel.

Ook volgende wijzigingen staan in het plan:

Het ziet ernaar uit dat Antwerpen zijn voorstadsnet krijgt. Er komt dus een geïntegreerd netwerk van openbaar vervoer rond de stad. De verbinding tussen Essen en Antwerpen krijgt een extra stoptrein. Ook tussen Puurs en Antwerpen komt er één bij.

In Limburg zijn er nu lijnen waar er om de twee uur maar één trein rijdt. Dat zou worden opgetrokken naar één per uur. Ook tussen Brussel en Mol komt er tijdens de piekuren een trein bij.

De trein van Brussel naar Knokke - die ook halt houdt in Brugge - zal in het weekend verbonden worden met de luchthaven van Zaventem. Bedoeling is dat toeristen makkelijker in Brugge geraken. Verder komen er snellere verbindingen van De Panne naar Brussel en Antwerpen. De lokale trein van Brussel naar Oudenaarde wordt dan weer doorgetrokken naar Kortrijk.

Vanuit het station Gent-Dampoort komt er een bijkomende verbinding naar Antwerpen. De Oost-Vlaamse hoofdstad zou ook een soort van voorstadsnet krijgen, met wellicht meer lokale treinen die naar Gent sporen.

jotie
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jotie » 28 okt 2016, 22:54

Enig zicht op wat dat voor het GEN zou betekenen? Een frequentieverhoging op de 'oude' L.50 bijvoorbeeld?

Plaats reactie