Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Paul »

Stijn91 schreef: - Vanaf Gent-Dampoort gaan meer treinen naar Antwerpen rijden.
Ik vraag me af wat dat concreet zal betekenen.
Een gok: de stoptrein Sint-Niklaas - Lokeren rijdt verder tot Gent-Dampoort vv.?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
JAMIN

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door JAMIN »

Betreft de trein Knokke - Brugge - Luchthaven:
Voorts stelt het vervoersplan ook dat de trein tussen Knokke-Blankenberge en Genk gesplitst wordt in twee treinen: tussen Knokke en Brussels Airport en tussen Blankenberge en Genk.

Zal dan de huidige relatie Brugge - Luchthaven blijven rijden of zal hij vervangen worden door Knokke - Luchthaven?
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ostbahnhof »

Weet er iemand iets over de treinen Antwerpen - Luchthaven? Komen er s morgen wat meer treinen of is er pas een half uur dienst vanaf dat de eeste Benelux is toegekomen?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door trainlovertje »

JAMIN schreef:Betreft de trein Knokke - Brugge - Luchthaven:
Voorts stelt het vervoersplan ook dat de trein tussen Knokke-Blankenberge en Genk gesplitst wordt in twee treinen: tussen Knokke en Brussels Airport en tussen Blankenberge en Genk.

Zal dan de huidige relatie Brugge - Luchthaven blijven rijden of zal hij vervangen worden door Knokke - Luchthaven?
Waarschijnlijk bedoelen ze daarmee dat de Brugge - Luchthaven gewoon verlengd wordt tot Knokke. Al moeten we nog een aantal maanden wachten om er 100% zeker van te zijn...
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Eimai »

Paul schreef:
Stijn91 schreef: - Vanaf Gent-Dampoort gaan meer treinen naar Antwerpen rijden.
Ik vraag me af wat dat concreet zal betekenen.
Een gok: de stoptrein Sint-Niklaas - Lokeren rijdt verder tot Gent-Dampoort vv.?
Alleen moet dat al verder tot in Gent-St-Pieters want aan het perron van Dampoort is er niet echt de ruimte voor om een trein te keren en zou daar dik in de weg staan. In Sint-Pieters zal het ook wel niet evident zijn want daar is altijd al een chronisch tekort aan perrons, dus misschien al naar de bundel in Merelbeke sturen om te keren?

Misschien moet je het samenzien met de regel dat er snellere treinen van De Panne naar Antwerpen gaan komen? Een extra IC tussen Gent en Antwerpen in dat halfuur dat er nu niks rijdt zou niet slecht zijn.

Maar 't is allemaal maar speculeren natuurlijk...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Eimai schreef:
Paul schreef:
Stijn91 schreef: - Vanaf Gent-Dampoort gaan meer treinen naar Antwerpen rijden.
Ik vraag me af wat dat concreet zal betekenen.
Een gok: de stoptrein Sint-Niklaas - Lokeren rijdt verder tot Gent-Dampoort vv.?
Alleen moet dat al verder tot in Gent-St-Pieters want aan het perron van Dampoort is er niet echt de ruimte voor om een trein te keren en zou daar dik in de weg staan. In Sint-Pieters zal het ook wel niet evident zijn want daar is altijd al een chronisch tekort aan perrons, dus misschien al naar de bundel in Merelbeke sturen om te keren?

Misschien moet je het samenzien met de regel dat er snellere treinen van De Panne naar Antwerpen gaan komen? Een extra IC tussen Gent en Antwerpen in dat halfuur dat er nu niks rijdt zou niet slecht zijn.

Maar 't is allemaal maar speculeren natuurlijk...
Je hebt maar 1 perron in Dampoort, maar je kan wel een extra trein kwijt op het stuk op de brug... En anders misschien door naar Merelbeke? Gent-St-Pieters is ook niet echt geschikt als terminus, momenteel, door de werken zijn er permanent 2-4 sporen minder.

Een van de verbeteringen die ik nog niet las (maar gisteren hoorde op de Ledendag van TTB van Koen Kerckaert), is de komst van weekendbediening op lijn 52, op zijn minst tot Boom. Da's toch ook wel belangrijk nieuws!
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Tijgernoot »

Steve schreef:In De Morgen is er een artikel verschenen met ongeveer dezelfde informatie
Dat was inderdaad mijn voornaamste bron. De informatie voor Wallonië heb ik via Google News opgediept. De studententreinen zijn een uitspraak van Jef Van den Bergh.

Leve Topics, waarmee je als abonnee van één Persgroep-krant ook alle artikelen van alle andere kranten (zelfs grensoverschrijdend) gratis mag lezen :)
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Paul »

Eimai schreef:
Paul schreef:
Stijn91 schreef: - Vanaf Gent-Dampoort gaan meer treinen naar Antwerpen rijden.
Ik vraag me af wat dat concreet zal betekenen.
Een gok: de stoptrein Sint-Niklaas - Lokeren rijdt verder tot Gent-Dampoort vv.?
Alleen moet dat al verder tot in Gent-St-Pieters want aan het perron van Dampoort is er niet echt de ruimte voor om een trein te keren en zou daar dik in de weg staan. In Sint-Pieters zal het ook wel niet evident zijn want daar is altijd al een chronisch tekort aan perrons, dus misschien al naar de bundel in Merelbeke sturen om te keren?

Misschien moet je het samenzien met de regel dat er snellere treinen van De Panne naar Antwerpen gaan komen? Een extra IC tussen Gent en Antwerpen in dat halfuur dat er nu niks rijdt zou niet slecht zijn.

Maar 't is allemaal maar speculeren natuurlijk...
Zoals groentje schreef is het perfect mogelijk om in Gent-Dampoort te keren op het middelste van de drie sporen (het spoor waarover de treinen uit Eeklo binnenrijden) dat aan de noordzijde van het station langs het eilandperron loopt. Op voorwaarde natuurlijk dat er tijdens de keertijd geen trein uit Eeklo binnen moet. Maar inderdaad is het allemaal speculeren :wink:
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door 260689 »

Wat ik mij nog steeds afvraag. Waarom geen nieuw perron plaatsten aan de zijkant van de parking 3e spoor die naast spoor 2 ligt in het station. Daar kan perfect een AM800 of 2x MW41. Gent dampoort is ook een belangrijk station geworden door de jaren heen. Veel werkgelegenheid en dicht bij het stadscentrum. Over het verlangde aan de noordelijke kant, de L uit Eeklo kan ook via hoofdspoor binnen rijden en hoeft niet specifiek via dat spoortje in het verlengde van het perron. Natuurlijk zou een goede aansluiting wenselijk zijn. Want vooral in het weekend zie je de IC naar Antwerpen vertrekken als de L aan het binnen rijden is. En vooral omdat die trein maar om de 2u rijd.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Paul »

260689 schreef:Over het verlengde aan de noordelijke kant, de L uit Eeklo kan ook via hoofdspoor binnen rijden en hoeft niet specifiek via dat spoortje in het verlengde van het perron.
Is dat zo? Volgens http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeni ... a/gent.pdf niet, maar misschien is dat sporenplan niet correct.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Tim »

Paul schreef:
260689 schreef:Over het verlengde aan de noordelijke kant, de L uit Eeklo kan ook via hoofdspoor binnen rijden en hoeft niet specifiek via dat spoortje in het verlengde van het perron.
Is dat zo? Volgens http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeni ... a/gent.pdf niet, maar misschien is dat sporenplan niet correct.
Dat gaat inderdaad niet, tenzij er op tegenspoor gereden wordt. Dan rij je binnen op spoor 2.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door 260689 »

Tim schreef:
Paul schreef:
260689 schreef:Over het verlengde aan de noordelijke kant, de L uit Eeklo kan ook via hoofdspoor binnen rijden en hoeft niet specifiek via dat spoortje in het verlengde van het perron.
Is dat zo? Volgens http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeni ... a/gent.pdf niet, maar misschien is dat sporenplan niet correct.
Dat gaat inderdaad niet, tenzij er op tegenspoor gereden wordt. Dan rij je binnen op spoor 2.
Het is lang geleden dat ik daar nog gereden heb. Dus ik kan inderdaad wel gemist hebben. Heb ook al paar keer gehad dat we via de bundel Gent-Zeehaven gereden zijn naar de dampoort en dan kom je inderdaad op hoofdspoor binnen. Sorry voor m'n verkeerde info.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Dienstregeling december 2017

Bericht door ToMiKoN »

JAMIN schreef:Betreft de trein Knokke - Brugge - Luchthaven:
Voorts stelt het vervoersplan ook dat de trein tussen Knokke-Blankenberge en Genk gesplitst wordt in twee treinen: tussen Knokke en Brussels Airport en tussen Blankenberge en Genk.

Zal dan de huidige relatie Brugge - Luchthaven blijven rijden of zal hij vervangen worden door Knokke - Luchthaven?
Dit is een grote vooruitgang voor reizigers van de Oostkust, die zullen nu een kwartier!! sneller op bestemming zijn! Dan spreken we nog niet over de problemen enzo die bestaan met koppelen.

Zoals ik het begrepen heb wordt de huidige Brugge-luchthaven doorgetrokken naar Knokke. Dus geen tweede luchthaventrein.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door stefanic »

Er lijken toch wat foutjes/onduidelijkheden in de persberichten geslopen te zijn...

De extra trein op L59 rijdt uiteraard vanaf Gent-St.-Pieters en niet vanuit Dampoort. In Dampoort is keren absoluut onmogelijk wegens het intense verkeer. Naast reizigersas is dit immers een zeer belangrijke goederenas. Samen met de collega's van Infrabel die de rijpaden voor ons vastleggen zijn we in ieder geval wel tot een zeer aanvaardbare oplossing gekomen.

Wat betreft Knokke en Luchthaven: De (ont)koppeling in Brugge van de IC03 Blankenberge/Knokke-Genk wordt verlaten en Knokke-Brugge wordt aan de IC Brugge-Luchthaven gekoppeld. In het weekend zal daardoor de Luchthaventrein, die nu beperkt is in Gent-St.-Pieters, verder rijden naar Brugge en Knokke.
spoorwegrealist
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Paul »

stefanic schreef:Er lijken toch wat foutjes/onduidelijkheden in de persberichten geslopen te zijn...

De extra trein op L59 rijdt uiteraard vanaf Gent-St.-Pieters en niet vanuit Dampoort. In Dampoort is keren absoluut onmogelijk wegens het intense verkeer. Naast reizigersas is dit immers een zeer belangrijke goederenas. Samen met de collega's van Infrabel die de rijpaden voor ons vastleggen zijn we in ieder geval wel tot een zeer aanvaardbare oplossing gekomen.
Stefanic, gaat het dan om een bijkomende IC Antwerpen - Gent vv., of is mijn vermoeden juist, namelijk dat de stoptrein Antwerpen - Lokeren verlengd wordt tot Gent?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie