Portbou schreef: ↑18 nov 2017, 20:23
Dus de kosten voor het inleggen van :
4 dagelijkse extra verbindingen Antwerpen-Luchthaven en vv. enerzijds
en
70 weekendverbindingen Puurs-Antwerpen en vv. +
enkele bijkomende laatavond S5-treinen anderzijds
zijn gelijk ?
Ik zeg niet dat de kosten gelijk zijn aan alle 70, maar met één dure P-trein kan je wel meerdere L-treinen laten rijden.
De reden dat die luchthaven P-treinen er niet zijn is net omdat ze per treinkm veel duurder zijn dan andere treinen.
Om je een idee te geven wat wat er zou moeten gebeuren om één extra trein in te leggen op deze verbinding:
Vandaag vertrekt de 9227 om 9u15 uit Vorst, waarna hij aan een heen-en-terug Amsterdam doet en daarna nog eens tot Amsterdam rijdt om daar te overnachten. Dit materieel is de enige optie om je P-trein (9208) te kunnen uitvoeren (anders moet je materieel gaan bijkopen en over die prijs wil ik het niet eens hebben). De P-trein vertrekt dan zoals gewenst om 7u15 in Antwerpen. Hij moet dus om 7u00 in de bundel Noorderdokken gereed staan. Voor de frontverandering in de bundel nemen we een klein half uurtje dus aankomst daar om 6u30. Vertrek leeg in FBMZ dus om 5u30. Het vertrek uit de bundel in Vorst moet dan om 5u15 gebeuren. Je hebt dus een halve prestatie van een bestuurder nodig (begin 5u15 ipv 9u15) om de trein te rijden. Er moet ook nog een begeleider HLP naar Antwerpen om dan de trein te kunnen verzekeren, dat is ook meteen een kwart van een shift gebruikt. Bovendien is het een tractie met 2 dure locomotieven, waardoor je kosten veel hoger liggen dan bij een een sprintertje of Desiro.
Tel dit allemaal eens op en je komt snel tot de conclusie dat het sop de kool niet waard is.
Portbou schreef: ↑18 nov 2017, 20:23
Altijd weer dat axioma van die "enkele reizigers" tussen Antwerpen en de Luchthaven.
De grootste stad van Vlaanderen (meer dan 500.000 inwoners) heeft dus slechts een potentieel van "enkele reizigers" voor de Luchthaven ?
Hoeveel reizigers zitten er dan in de treinen tussen Leuven en de Luchthaven ?
Volgens bevolkingsaantal moet dat dan 5 keer minder zijn als "enkele reizigers".
En toch is er op die lijn wel een betrouwbare halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Jaloers zijn op andere steden heeft echt geen zin. Toevallig ligt Leuven-Luchthaven net midden in de Landen-De Panne. Moest dat niet zo zijn was de bediening misschien ook een pak minder.
Wat ik met enkele reizigers bedoel zijn de enkele extra reizigers die zo'n verbinding zou opleveren. Nu neemt iedereen gewoon een trein vroeger of later. Voor dat half uurtje gaat echt niemand de wagen nemen in volle spits. Voor het feit dat de S5 's avonds niet rijdt nemen wel veel mensen de wagen, ze hebben simpelweg geen keus. In vergelijking met de vele extra reizigers die de S5 daardoor oplevert zal die ene, peperdure, trein extra naar de luchthaven hooguit enkele nieuwe reizigers opleveren.
Portbou schreef: ↑18 nov 2017, 20:23
Stel anders eens voor welke treinen (ik schat iets van een goeie 200 treinkm) jij zou afschaffen om deze extra P-trein Antwerpen-Luchthaven te kunnen laten rijden.
Een goed aanbod trekt nieuwe reizigers aan (zij die nu nog in de AirportExpress-bus of in hun auto zitten).
Goed aanbod = halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met betrouwbare treinen (dus niet met de Benelux).
Ik weiger te geloven dat er iets moet afgeschaft worden om 4 extra verbindingen te realiseren.
Laat de Benelux in Antwerpen overnachten zodat de gaten in de dienstregeling 's ochtends en 's avonds kunnen worden weggewerkt.
Zodra de Benelux over de HSL gaat zal de volledige dienstverlening over lijn 25 allicht moeten worden hertekend. Dat lijkt me het juiste moment om de bediening van de Luchthaven over te hevelen naar een andere IC.
De opbrengsten van ticketverkoop zijn zo'n klein deel van de omzet dat die nieuwe reizigers geen enkel verschil maken (en nog eens, met S5 of L-treinen krijg je meer nieuwe reizigers). Het enige dat echt telt zijn de kosten, die mogen in totaal niet verhogen. Dus elke Euro die je voor zo'n extra trein moet uitgeven moet je elders besparen, eender hoeveel volk er nu opzit. Jij mag dat misschien weigeren te geloven, maar zo zit het systeem nu wel in elkaar.
Schaarse middelen ?
Reden te meer om de verbinding Antwerpen-Luchthaven te verbeteren :
De occasionele (zaken)reiziger naar de Luchthaven brengt namelijk meer geld in het laatje dan een abonnee op een late S5-trein.
S5 is trouwens typisch een verbinding waarop 's avonds laat straffeloos in het zwart gereden wordt.
's avonds rond Brussel zullen het volgens mij niet voornamelijk abbonnees zijn die rijden.
Dat er te weinig controle is wil ik best geloven, maar als je daarvan de dienstregeling laat afhangen is het al erg gesteld.
Maar ik begrijp je voorstel wel: je wil liever de extra S5 niet zien en in de plek P-treinen op Antwerpen-Luchthaven. Op zich een eerbaar standpunt èn economisch werkbaar, maar ik denk niet dat de meerderheid van de mensen het ermee eens is dat een superdeluxe Luchthavenbediening belangrijker is dan voorstadstreinen.
Dat van die stuurlui aan wal neem ik persoonlijk.
Iedereen in België is unaniem lovend over de professionaliteit waarmee de spoorwegen in ons land worden gerund. Dat staat dagelijks te lezen in kranten, op de sociale media, op blogs,...
En iedere burger (met wiens belastinggeld de spoorwegen gesubsidieerd worden) die verbeteringsvoorstellen formuleert is een idioot.
Verbetervoorstellen mogen zeker, maar als er dan geantwoord wordt waarom iets op een bepaalde manier gebeurd moet je er ook mee om kunnen dat het nu eenmaal zo is.
Eén van de grote problemen met de Belgische spoorwegen is het ontelbaar aantal schoonmoeders: allemaal personen of instanties die zeggen "ik betaal belastinggeld dus ik mag het eens gaan bepalen". Deze gedachtengang en alle politieke invloed die ermee gepaard gaat staat een duidelijke visie en efficiënt beleid soms serieus in de weg.