Pagina 6 van 51

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 08 nov 2016, 02:19
door trainlovertje
De Standaard schreef:Bovendien ontbreken in het nieuwe vervoersplan ook drie spoorlijnen die door Vlaanderen bestempeld zijn als ‘prioritair’. Het gaat om de lijnen 15 (Mol-Hasselt), 18 (Hasselt-Neerpelt) en 19 (Mol-Neerpelt). “De exploitatie van die lijnen is volgens het plan niet voorzien voor 2021.
2 van de 3 lijnen worden namelijk al bediend en 1 lijn is al jaren opgebroken en kan bijgevolg bijna onmogelijk voor 2021 opnieuw in gebruik. Hij had het dan waarschijnlijk over de investeringsplannen (elektrificatie, nieuwbouw) en niet over het vervoersplan. Misschien slecht begrepen of geformuleerd door Belga, misschien een blunder van de minister.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 08 nov 2016, 13:17
door brouckie
Stefanic, enig idee of er terug een echte IC komt tussen Oostende (Brugge) en Kortrijk?

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 09 nov 2016, 12:10
door stefanic
uiteraard heb ik daar een idee over! Da's een beetje eigen aan mijn job hier...
Maar ik zit niet in het communicatieteam van de NMBS dus het is niet aan mij om daar uitspraken over te doen.
Ik wil wel eens onjuistheden die hier verkondigd worden de kop indrukken, of meer duidelijkheid scheppen over verwarrende dingen die in de pers verschijnen (die helemaal zo niet aan de pers verwoord zijn, maar we kennen de competentie van de pers-heerschappen maar al te goed).

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 09 nov 2016, 19:17
door dentheo
stefanic schreef:korte reactie aan steve en dentheo:

-Op L12 komt er een stoptrein bij als de Benelux er verdwijnt
Hoe krijg je die een beetje zinnig over het uur verdeelt samen met die IC (semi-direct ?) ?

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 09 nov 2016, 19:53
door BlackEagle
^^Halfuurfrequentie met de IC in één van de intervallen? Zo krijg je 30-15-15. Het reistijdverschil tussen de IC en de L is niet zo groot dat de IC de L kan inhalen (7min sneller). Dan zou je dus bijvoorbeeld in Kapellen (waar je nu de cadansering hebt) L's op :08 en :38, en de IC op :23. De exacte uren zullen afhangen van de IC, want de L staat vrij op zichzelf (geen andere cadansen op lijn 52). En op lijn 12 krijg je een halfuur aan rijpaden voor goederentreinen.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 10 nov 2016, 12:29
door Terminus
Is het ook een van de doelstellingen van het nieuw transportplan om de Desiro's (zoveel mogelijk) van de IC-verbindingen te halen?

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 10 nov 2016, 15:05
door Steven
Dat zal pas lukken als de M7 in dienst is denk ik.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 10 nov 2016, 15:58
door Dieselfreak
trainlovertje schreef:
De Standaard schreef:Bovendien ontbreken in het nieuwe vervoersplan ook drie spoorlijnen die door Vlaanderen bestempeld zijn als ‘prioritair’. Het gaat om de lijnen 15 (Mol-Hasselt), 18 (Hasselt-Neerpelt) en 19 (Mol-Neerpelt). “De exploitatie van die lijnen is volgens het plan niet voorzien voor 2021.
2 van de 3 lijnen worden namelijk al bediend en 1 lijn is al jaren opgebroken en kan bijgevolg bijna onmogelijk voor 2021 opnieuw in gebruik. Hij had het dan waarschijnlijk over de investeringsplannen (elektrificatie, nieuwbouw) en niet over het vervoersplan. Misschien slecht begrepen of geformuleerd door Belga, misschien een blunder van de minister.
Is er dus wel degelijk vervoer voorzien voor lijn 18 en 19 in 2021, alleen geen investeringen?

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 10 nov 2016, 16:02
door Steven
ze maken gewoon een mix van vervoersplan en investeringsplan. beide hebben niets met elkaar te maken. Het ene gaat over het transportplan voor eind volgend jaar, het andere gaat over investeringen voor de jaren die volgen en dat zelfs nog in bespreking is zover ik zelf kan volgen.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 10 nov 2016, 18:39
door profke
Er staat eigenlijk dat je éérst een investeringsplan moet hebben en goedkeuren. En dan pas een vervoersplan. Dit om te zorgen dat in het vervoersplan geen optie geschrapt wordt wegens "niet mogelijk" waarna het uit het investeringsplan geschrapt wordt wegens"niet gevraagd". In principe was het ook zo gegaan, maar het investeringsplan loopt nu al een half jaar vertraging op. Dat was zijn aanklacht, de rest waren voorbeelden.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 10 nov 2016, 19:17
door Steven
Tja een investeringsplan? Gaat de regering even tegen zichzelf gaan klagen. Wanneer gaan ze duidelijk zijn in over het budget dat ze aan de spoorwegen willen geven.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 23 dec 2016, 15:50
door Matthias
NMBS heeft een persbericht uitgestuurd over de veranderingen die er zouden komen vanaf december 2017:
Voorstadsnetten

Het nieuwe vervoersplan zet op de eerste plaats in op de uitbreiding van de voorstadsnetten rond Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi. Deze steden hebben te kampen met zware mobiliteitsproblemen. NMBS wil haar inspanningen met name op deze agglomeraties concentreren.

Rond Brussel wordt de amplitude (het totaal aantal treinen per dag) op verschillende S-verbindingen uitgebreid. Het gaat op weekdagen om de volgende S-verbindingen:

’s Gravenbrakel-Brussel-Leuven (S2)
Oudenaarde-Brussel-Dendermonde (S3)
Geraardsbergen-Edingen-Brussel-Schuman-Mechelen (S5)
Brussel-Zuid-Brussel-Noord-Jette-Aalst (S10)
Ottignies-Waver-Leuven (S20)
Halle-Delta-Mechelen (S7)
De verbindingen Aalst-Brussel-Schuman-Merode (S4) en Halle-Brussel-Schuman-Mechelen (S5) worden respectievelijk verlengd tot Vilvoorde (in plaats van Merode) en Edingen (in plaats van Halle).

Vanaf december 2017 rijdt de verbinding S5 Edingen-Schuman-Mechelen één keer per uur op zaterdag en zondag (voor december 2017 rijdt deze verbinding niet tijdens het weekend).

Vanaf december 2018 zal de verbinding S1 Nijvel-Brussel-Mechelen-Antwerpen op zaterdagen twee keer per uur rijden. Vanaf december 2018 – aansluitend op infrastructuurwerken – zal dat ook het geval zijn voor de verbinding ’s Gravenbrakel-Brussel-Leuven (S2).

De geplande omslag van de IC Amsterdam naar de hogesnelheidslijn via Noorderkempen en Breda maakt een uitbreiding van het voorstedelijk aanbod ten noorden van Antwerpen mogelijk. Zo zal de L-trein tussen Roosendaal-Antwerpen-Puurs (op lijn 12) tijdens weekdagen om het half uur rijden in plaats van om het uur nu.

Ten westen van de havenstad worden Boom en Antwerpen (lijn 52) ook tijdens het weekend verbonden. Ten oosten van Antwerpen worden tijdens weekdagen dan weer twee P-treinen tussen Herentals en Lier verlengd tot Antwerpen.

Gent krijgt ’s ochtends van en naar Eeklo twee extra piekuurtreinen. Daarnaast wordt een nieuwe L-trein ingelegd tussen Gent en Lokeren met overstap in Lokeren op een IC-trein tussen Antwerpen en Gent (zowel tijdens weekdagen als tijdens het weekend).

Op zaterdagen schakelt de verbinding Ronse-Gent-Eeklo (L05) over op een uurdienst in plaats van een twee-uurdienst.
Overige projecten

Vanuit Limburg sta je sneller in Blankenberge (meer dan 10 minuten tijdswinst) aangezien de IC03 tussen Genk en Knokke-Blankenberge vanaf december 2017 niet langer gesplitst zal worden in Brugge (en dus minder tijd verliest). De trein zal immers in zijn geheel doorrijden naar Blankenberge.

Hasselt krijgt op zaterdag een beter aanbod naar Antwerpen, Brussels Airport – Zaventem en Leuven. Zo zal de verbinding tussen Antwerpen-Centraal en Hasselt via Leuven en Brussels Airport – Zaventem (IC08) elk uur rijden in plaats van elke twee uur (tot december 2017 is het traject van de trein één uur op twee telkens beperkt tot Leuven en rijdt deze niet verder door tot Hasselt). Hetzelfde geldt voor de IC-verbinding tussen Antwerpen en Hasselt via Mol (IC10). Ook daar wordt tot december 2017 slechts één uur op twee vanuit Mol naar Hasselt doorgereden.

Hasselt (via Aarschot en Brussel) kan zondagavond rekenen op een extra P-studententrein naar Gent. Hetzelfde geldt voor een studententrein vanuit de Kempen (via Lier en Mechelen) naar Leuven.

Voor de klanten uit de Kempen wordt ’s avonds een extra piekuurtrein ingelegd van Brussel-Zuid naar Mol.

Op zaterdag zal de verbinding De Panne-Gent-Brussel-Leuven-Landen (IC29) elk uur rijden. Tot december rijdt de trein één uur op twee tussen Leuven en Landen. (Vlaams-Brabant).

Bovenvermelde splitsing van de IC Knokke-Blankenberge is ook goed nieuws voor West-Vlaanderen. Knokke krijgt een rechtstreekse verbinding naar Brussels Airport – Zaventem (door de verlenging van de relatie Brussels Airport – Zaventem-Gent tot Brugge en Knokke). Daardoor krijgt Brugge in een klap ook tijdens het weekend een rechtstreekse verbinding naar de nationale luchthaven.

Vanaf eind 2017 rijdt de huidige relatie De Panne-Gent-Aalst-Brussel-Landen tijdens weekdagen vanaf Gent naar Antwerpen. Het stuk van de relatie tussen Gent en Landen blijft wel behouden.

De reistijd tussen Kortrijk, Brugge en Oostende wordt verbeterd.

West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen krijgen zondag ook een extra studententrein naar Leuven (vanuit De Panne via Lichtervelde en Gent).

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 23 dec 2016, 17:11
door Wouterh12
Is de S5 nu verlengd tot Edingen of tot Geraardsbergen? De lijst en de tekst spreken elkaar tegen.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 23 dec 2016, 19:08
door bram2727
wat bedoel je juist met Vanaf eind 2017 rijdt de huidige relatie De Panne-Gent-Aalst-Brussel-Landen tijdens weekdagen vanaf Gent naar Antwerpen. Het stuk van de relatie tussen Gent en Landen blijft wel behouden. ?

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 23 dec 2016, 19:46
door jens123
Ik vind het toch straf dat we met de Benelux gaan moeten stoppen in Noorderkempen...