Shrek schreef:rdv schreef:Op radio1 verklaarde Infrabel dat men - in het kader van het onderzoek - niet kon vertellen of het desbetreffende sein met TBL1+ was uitgerust. In de volgende zin verklaarde Mr. Petit dan dat alle spoorlijnen in België én alle treinen met TBL1+ zijn uitgerust.
Als alle spoorlijnen met TBL1+ zijn uitgerust, dan moet dat sein toch ook TBL1+ hebben? Of begrijp ik iets niet goed. Toelichting welkom.
Het enige wat ik hierover mag zeggen:
http://www.infrabel.be/nl/pers/verduide ... steem-tbl1
Dankjewel Shrek voor deze - draak van een - tekst. Ikzelf heb sommige delen 3 keer moeten lezen, en ik heb toch enige kennis denk ik. En dan is men verwonderd dat een onwetende journalist dit correct opneemt in zijn berichtgeving? Soit. Zie verdere vragen hieronder.
Eimai schreef:rdv schreef:Op radio1 ... Toelichting welkom.
Ha, maar lang niet alle seinen in België hebben TBL1+, je komt nog genoeg seinen tegen zonder, en als je op tegenspoor rijdt is het op sommige stukken al zeker soms zoeken naar bakens. Hij reed hier wel normaalspoor, maar nog steeds genoeg seinen te vinden zonder dus.
Overigens is het doodsimpel te achterhalen of het sein bakens had of niet: kijk waar het gebeurd is, open SSP, probleem opgelost. Het feit dat Infrabel niet bevestigt dat het er lag zegt misschien al dat ze zelf het antwoord al weten... Bij andere ongelukken waren ze altijd als de kippen bij om een persbericht te versturen dat wat infrastructuur betreft alles in orde was.
Dankjewel Eimai, dat bevestigd dus mijn recente vermoeden. Ik dacht dat TBL1+ nu overal geïmplementeerd was (op rangeerterreinen, industrie- en havenlijnen na). Ik herinner me zo toch een zegebericht van Infrabel. Het persbericht van Infrabel van vandaag geeft geen actuele stand van zaken van dekking TBL1+ weer (in tegenstelling tot dekking met ETCS): men zegt wel dat er 7.500 van de 10.700 seinen werden uitgerust met TBL1+, maar of men de rest nog zal doen of niet is onduidelijk. Dus een spoorlijn op TBL1+ wil blijkbaar niet zeggen dat alle seinen op TBL1+ staan; en men is blijkbaar niet van plan om dat nog te doen.
En dat er op tegenspoor minder bakens liggen dan op normaalspoor, verontrust mij toch wat. Er wordt natuurlijk veel minder tegenspoor dan normaalspoor gereden, maar de kans op een ongeval op tegenspoor na seinoverschrijding lijken me toch groter te zijn.
Blijkbaar geldt de informatiestop niet voor iedereen, want een verlicht kamerlid heeft te horen gekregen dat TBL1+ voor het sein in kwestie wel besteld, maar (nog) niet geplaatst werd (
http://www.demorgen.be/binnenland/-waar ... -b716ffba/). Waaruit kan blijken (als deze info klopt) dat TBL1+ toch nog niet volledig is uitgerold.