Ongeval Hermalle-sous-Huy

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Steven »

Technisch gezien is de hele vloot er van voorzien, die HLE28 is totaal niet van hun. Dus ja is een beetje afhankelijk van hoe je het zelf wil bekijken zeker. Er valt meer te zeggen over alle andere operatoren die hier rijden en waarvan geen enkele trein TBL1+ heeft, net omdat zoals bij de HLE28 memor of etcs het enige is wat men kan verplichten.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Het komt er op neer dat alle treinen die de NMBS in eigendom heeft van TBL1+ voorzien zijn, de reeks 28 huurt men echter en daar mag men niet zomaar dingen op aanpassen zonder toestemming van de eigenaar, het is uiteindelijk die eigenaar wat er wel en niet zal gebeuren met die loc. Als je een huis gaat huren mag je ook niet zomaar alles doen zonder toestemming van de eigenaar.
Klopt , maar je kan ook loks huren die "het" wel hebben , net zoals je een huis kan huren "met" zwembad. :D :D
Laatst gewijzigd door dentheo op 10 jun 2016, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Robin »

men is wel bezig met de T28 uit te rusten met TBL1+ :wink:, hoelang dat nog gaat duren is mij wel onbekend.
Bij de prive (class 66) zijn ze wel ETCS aan het installeren, al heeft dat nog wel wat kinderziektes :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door fitnessboy »

bestuurders van B-logistic krijgen augustus september opleiding etcs, bedoeling is om tegen dan ook op etcs te rijden,
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Tim »

Robin schreef:men is wel bezig met de T28 uit te rusten met TBL1+ :wink:, hoelang dat nog gaat duren is mij wel onbekend.
Bij de prive (class 66) zijn ze wel ETCS aan het installeren, al heeft dat nog wel wat kinderziektes :roll:
Gaan ze de T28 van Logistics er ook nog mee uitrusten? Ze worden toch vervangen door die van Railpool.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Robin »

Tim schreef:
Robin schreef:men is wel bezig met de T28 uit te rusten met TBL1+ :wink:, hoelang dat nog gaat duren is mij wel onbekend.
Bij de prive (class 66) zijn ze wel ETCS aan het installeren, al heeft dat nog wel wat kinderziektes :roll:
Gaan ze de T28 van Logistics er ook nog mee uitrusten? Ze worden toch vervangen door die van Railpool.
Ze waren er toch mee bezig met ene, 2818 dacht ik is een proef. Op 186 002 van NS hebk het ook al gezien.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door deadlock »

Eimai schreef:
trainlovertje schreef:
AlexNL schreef:Is het in België niet zo dat een machinist bij het zien van een gedoofd sein (dat niet is afgekruist) het sein behandelt als zijnde rood, en contact opneemt met de treindienstleider?
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat dat dan geldt als het 'meest beperkende sein' dat erop kan volgen. Als het vorige sein groen zou zijn, zou het volgende defecte sein als dubbel geel moeten gezien worden. Na dubbel geel wordt dat dus rood. (En wat als je een belsignaal hoort? Geldt het dan alsnog als groen?)
Kan iemand bevestigen of aanvullen? Ik zou het antwoord zelf ook graag weten :)
Ik denk dat je verwart met Nederlandse reglementering...
Geldt volgens mij ook alleen bij P-seinen.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: RE: Re: RE: Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door deadlock »

traxie schreef:Ik snap de link niet zo goed. Mogelijk doet er TB iets op een smartphone dus moet je niet alle seinen uitrusten met Tbl1? Wat die afleiding ook is, zijn dienstfiche bekijken, iets wegsteken, iets nemen om te drinken... Het is des mensen, kan redelijkerwijs verwacht worden, wie kan zeggen dat hij 3 u in opperste concentratie is? Dus lijkt het me dat een systeem als Tbl zou moeten uitgerust zijn zodat wanneer de bestuurder een rood sein niet opmerkt het ingrijpt.
Redelijkerwijs kan verwacht worden dat een machinist sowieso nooit door rood rijdt. Nooit. Never. Dat is een van de meest basale principes van je werk.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door traxie »

deadlock schreef:
traxie schreef:Ik snap de link niet zo goed. Mogelijk doet er TB iets op een smartphone dus moet je niet alle seinen uitrusten met Tbl1? Wat die afleiding ook is, zijn dienstfiche bekijken, iets wegsteken, iets nemen om te drinken... Het is des mensen, kan redelijkerwijs verwacht worden, wie kan zeggen dat hij 3 u in opperste concentratie is? Dus lijkt het me dat een systeem als Tbl zou moeten uitgerust zijn zodat wanneer de bestuurder een rood sein niet opmerkt het ingrijpt.
Redelijkerwijs kan verwacht worden dat een machinist sowieso nooit door rood rijdt. Nooit. Never. Dat is een van de meest basale principes van je werk.
Geen enkele treinbestuurder zal ooit bewust een fout maken denk ik. Maar de geschiedenis bewijst dat dit blijkbaar niet zo evident is. Het gaat zeer vaak goed, laten we dat niet vergeten. Maar soms ook fout, door allerlei omstandigheden. De zon zit in het sein, waardoor je denkt rood + maanwit ipv rood, zelfde met de avg. Een vergissing welk sein zich tot u richt enz, het zou niet mogen maar het gebeurd.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door dekooiker »

U bevestigt alleen maar het schrijven van de voorgaande schrijver.
Waakzaam zijn voor vergissingen is een goed dat mensen met veiligheidsfuncties immer moeten meedragen en ik meen dat zulks bijna altijd het geval is.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door overweg13 »

Waar eigenlijk nooit over gesproken wordt, is dat iemand ook zo goed als onbewust een handeling kan stellen en daarna rustig door slaapt. Ik zal nooit vergeten dat mijn vader - zelf NMBS'er - op 15 augustus 1975 als oorzaak van de treinramp van Luttre in zijn slaap de hitte opgaf, en 's anderendaags niet eens wist dat er een treinramp gebeurd was.
Ik kwam nl. rond 23:30 met het verhaal thuis, terwijl beide ouders al in bed lagen. Ik deed verslag van de gebeurtenissen en pa antwoordde zeer zinvol dat het een gevolg van de hitte was. De dag nadien wist hij nergens van.
Wie zegt dat deze TB niet gewoon gereageerd heeft op het dubbel geel en dan verder sliep. Het zou echt niet de eerste keer zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Catenist »

En toen werd het stil... Is hier al meer over bekend en/of vrijgegeven ? Eerst verkoopt de pers een hoop onzin hierover en nu hoor je ze niet meer.
Mvg
Jan
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Shrek »

Catenist schreef:En toen werd het stil... Is hier al meer over bekend en/of vrijgegeven ? Eerst verkoopt de pers een hoop onzin hierover en nu hoor je ze niet meer.
Mvg
Jan
Ik denk niet dat er snel veel vrijgegeven zal worden. De officiële bronnen zullen wachten tot het onderzoek gedaan is en de pers heeft niets meer dus wordt het stil...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Dieselfreak »

Wat gaat er nu eigenlijk met stel 548 gebeuren? Aan de foto's te zien, is de schade zo groot dat het me niet erg waarschijnlijk lijkt dat die ooit nog terug in dienst zal komen. De 548 zou daarmee na de 454 de tweede AM96 zijn die definitief buiten dienst gaat.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door LML »

Dieselfreak schreef:Wat gaat er nu eigenlijk met stel 548 gebeuren? Aan de foto's te zien, is de schade zo groot dat het me niet erg waarschijnlijk lijkt dat die ooit nog terug in dienst zal komen. De 548 zou daarmee na de 454 de tweede AM96 zijn die definitief buiten dienst gaat.
Allicht wordt het ergst gehavende rijtuig van het treinstel richting schroothoop gestuurd. De minst gehavende rijtuigen zullen allicht als 'plukrijtuig' dienen: bruikbare onderdelen worden eruit gehaald en de overschot ook richting schroothoop.
Een volwaardig treinstel 548 zal er voor 90% niet meer komen, tenzij Brussel er anders over beslist...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie