Ongeval Hermalle-sous-Huy

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Steven »

Van 2 slechte 1 goede maken kan ook. Deed men in het verleden al met een klassiekje uit het ongeval van Pecrot.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door overweg13 »

En nog veel langer geleden met een stel dat verongelukte in Fexhe-le-Haut-Clocher. Ook daar werd van de resten van twee tweeledige stellen een nieuw stel gemaakt. Toevallig waren het de twee ABD-delen die gebruikt konden worden. Daarom werd de hele afdeling van het ene stel gedeclasseerd door het vervangen van het fluweel door similileer.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Steven »

Dan gaan ze technisch gezien nog wel andere aanpassingen gedaan hebben. De hoogspanningskast en stroomafnemer staan op het andere deel. Deze zomaar weglaten kan nu eenmaal niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door overweg13 »

Ik citeer BFOTO:
Op 4 oktober 1957 verongelukte de 055 te Fexhe-le-Haute-Clocher. Op 16 december van dat jaar ontspoorde de 526 (type 55) te Brussel-Klein-Eiland. Er werd besloten van beide stellen, met dus een verschillende indeling, één te maken en de ABD 526 werd verbouwd tot BD 055, waarmee treinstel 526 uit de geschriften verdween in 1958.

Het was in stel 055 dat je als tweedeklasreiziger kon genieten van het hoge comfortniveau, al was het dan op similileer in het vroegere A-gedeelte.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Paul »

Even rechtzetten: het spoorwegongeval in Fexhe-le-Haut-Clocher (een botsing waarbij drie treinen betrokken waren en 11 doden vielen) vond plaats op 4 oktober 1967.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Asterix »

Zijn die MR96's wel eigendom van NMBS? Worden die niet geleasd?
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Meesterpeter »

Machinist treinongeluk afgeleid door telefoon ?

Het treinongeval in België, waardoor drie mensen om het leven kwamen, is mogelijk veroorzaakt doordat de machinist van een van de voertuigen werd afgeleid door zijn mobiele telefoon.

Op 5 juni botsten een passagierstrein en een goederentrein op elkaar. Onderzoekers stelden vast dat op het moment van de crash de mobiele telefoon van de machinist van de passagierstrein actief was.

De bestuurder had ook aangegeven dat hij twee gele seinen had gezien die waarschuwen voor een mogelijk rood sein. Hij remde echter niet af. De machinist kwam door de botsing om het leven.

Uit technisch onderzoek van spoorbeheerder Infrabel blijkt dat alles normaal functioneerde.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door overweg13 »

Opvallend is dat na het ongeval van Buizingen aan de NMBS ook al de aanbeveling gegeven werd het gsm-gebruik van haar bestuurders onder controle te houden...
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door nighttrain »

De enige verantwoordelijke is de treinbestuurder. Hij en alleen hij beslist of hij antwoord op een GSM-R oproep , of een track to train radio,een persoonlijke GSM oproep een GSM SMS of een Skype oproep.
Geen enkele scramble techniek kan dit alles efficient tegenhouden zonder het andere wel toegelaten communicatie verkeer door te laten.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Eimai »

Op een smartphone is er voortdurend dataverkeer, ook al doe je er niks mee en zit die gewoon in je rugzak. Nog niet te snel conclusies trekken dus. Voor de spoorbedrijven is het alleszins veel makkelijker om het zo snel in de schoenen te schuiven van de machinist, die zichzelf toch niet meer kan verdedigen, zonder naar andere oorzaken te hoeven kijken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Steven »

inderdaad een hedendaagse smartphone heeft bijna constant verbinding met internet dus daar naar verwijzen is relatief flauw. Het is natuurlijk een andere zaak als er effectief een telefoongesprek gaande was of een sms werd verstuurd, daar kan wel het juiste tijdstip van bepaald worden.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:inderdaad een hedendaagse smartphone heeft bijna constant verbinding met internet dus daar naar verwijzen is relatief flauw. Het is natuurlijk een andere zaak als er effectief een telefoongesprek gaande was of een sms werd verstuurd, daar kan wel het juiste tijdstip van bepaald worden.
Ik trek geen conclussies , ik zeg gewoon wie verantwoordelijk is voor een GSM-R gesprek op te nemen of niet op een bewegende trein. Dus dit is op een profesioneel netwerk.

Privé telefoon/tablet's
Aangaande mijn opmerking ,dixit vorige schrijvers , "is die opmerking is niet relatief flauw", maar ik begrijp dat je ze niet graag leest of hoort.
Laten we eerlijk zijn hoeveel mensen hebben de disipline om er bewust af te blijven tijdens het uitvoeren van bezigheden al dat niet beroepsbezigheden? of dat in de auto , fiets of .. trein zal zijn , niet veel. Ongeacht jong of out, met of zonder Bleutooth.

Betreffende de opmerking van voorgaande 2 leden, je mag de mensen niet voor stomme kiekens pakken he.
Als je je privé smartphone via de instellingen van het toestel, wil afkoppelen van het mobiele data netwerk is dat mogelijk en als je het KARAKTER hebt om hem volledig af te leggen is er helemaal geen probleem. Dan is er helemaal GEEN dataverkeer en of SMS/telefoonverkeer. Dus dan heb je geen alerts voor binnenkomende mails, SMS e andere applicaties zoal dat je binnen 3 uur een afspraak hebt met Brigitte.....alsook de likes op facebook...en wie iets nieuw post van de friends.
Maar de techniek , commerciele druk van de telefoonboeren en sociale druk doen ons de das om.....

Latere aanvulling: hadden we Vroeger moeite om ons erop aan te sluiten, dan hebben velen nu moeite om zich af te koppelen, dat n'omet men evolutie......
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Eimai »

Desalniettemin zou het eerder onder aandacht moeten komen dat in 2016 door een simpele verslapte aandacht zo'n ongeluk kan gebeuren. Zelfs als hij aan bellen was dan is dat nog steeds gedeelde verantwoordelijkheid met de spoorweg- en infrastructuurmaatschappijen. Maar dat gaat snel onder de mat geschoven worden (a là "Uit technisch onderzoek van spoorbeheerder Infrabel blijkt dat alles normaal functioneerde."). Als hij aan het bellen was dan was dat misschien omdat hij vermoeid was en even een gesprekje nodig had om even wakker te worden, het kan best soms eentonig zijn daar vooraan in de stuurpost; of had zijn vrouw nog niet gesproken de laatste dagen vanwege zijn werkuren en om toch maar even slaapwel te zeggen om mekaar toch nog een teken van leven te geven. Wie zal het zeggen? De bestuurder in kwestie alleszins niet meer helaas. Treinbestuurders krijgen er alleszins nog wat extra regeltjes bij en extra straffen bij inbreuken wat gebruik van multimedia betreft en over een paar jaar gebeurt het volgende ongeval en vragen we ons opnieuw hetzelfde af.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door nighttrain »

Eimai schreef:Desalniettemin zou het eerder onder aandacht moeten komen dat in 2016 door een simpele verslapte aandacht zo'n ongeluk kan gebeuren. Zelfs als hij aan bellen was dan is dat nog steeds gedeelde verantwoordelijkheid met de spoorweg- en infrastructuurmaatschappijen. Maar dat gaat snel onder de mat geschoven worden (a là "Uit technisch onderzoek van spoorbeheerder Infrabel blijkt dat alles normaal functioneerde."). Als hij aan het bellen was dan was dat misschien omdat hij vermoeid was en even een gesprekje nodig had om even wakker te worden, het kan best soms eentonig zijn daar vooraan in de stuurpost; of had zijn vrouw nog niet gesproken de laatste dagen vanwege zijn werkuren en om toch maar even slaapwel te zeggen om mekaar toch nog een teken van leven te geven. Wie zal het zeggen? De bestuurder in kwestie alleszins niet meer helaas. Treinbestuurders krijgen er alleszins nog wat extra regeltjes bij en extra straffen bij inbreuken wat gebruik van multimedia betreft en over een paar jaar gebeurt het volgende ongeval en vragen we ons opnieuw hetzelfde af.
Zoals u wel zal weten heb ik ook jaren (17) met de treintjes gereden,en zo een zwakke en ridicule redenering heb ik nog lang niet gelezen,excuseer me voor deze keiharde reactie. Vroeger wist ik ongeveer alle telefooncellen staan in en rond de stations op de bereden lijnen om snel eens naar eerst mijn lief en dan mijn huidige vrouw te bellen indien ik daar behoefte aan had. Niets menselijke is me vreemd. Ooit eens gelezen : mobiel telefoneren is zoals urineren, je moet het soms kunnen uitstellen tot het kan.
Ik werk nog steeds full continu shifts,en het is geen telefoongesprek Die de man met de hamer zal tegenhouden om vier uur in de ochtend.
Ten andere heb ik nooit beweerd dat Die persoon dit aan het doen was. Zou niet kosjer zijn.
Ik hoop dat je niet zal ontkennen, in alle processen de mens de zwakke schakel is.
Regeltjes en straffen vloeien voort uit iets, om de mens te sensibilseren,uit zijn eigen ont reeks meestal de moed of wilskracht.
Wat deed de seingever vorig jaar in Duitsland? Onlangs in Italie, vorig jaar op TGV naar Straatsburg.
Inderdaad hebben de transportbedrijven / bedrijven anno 2016 nieuwe katjes te temmen dan anno 1970/80/90, zoals drugsgebruik (veel afkeuringen voor de aanwerving) en mobiele telefoneren/multimedia.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door traxie »

Ik weet alleen dat de Belgische spoorwegbeheerder een broertje dood heeft aan je bellen wanneer je richting een rood sein rijdt. Om bijvoorbeeld te zeggen dat je naar het sein moet gaan voor een formulier in te vullen. Als je dan zowel niet op je gsm als gsm-r opneemt maar wel naar het sein gaat krijg je soms aan het sein te horen hoe het kwam dat je niet opnam, idem als je terugbeld na stilstand.

Los van het feit of het hier om privé of professionele communicatie ging.
Plaats reactie