Ongeval Hermalle-sous-Huy

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Portbou »

Eimai schreef:Als hij aan het bellen was dan was dat misschien omdat hij vermoeid was en even een gesprekje nodig had om even wakker te worden, het kan best soms eentonig zijn daar vooraan in de stuurpost; of had zijn vrouw nog niet gesproken de laatste dagen vanwege zijn werkuren en om toch maar even slaapwel te zeggen om mekaar toch nog een teken van leven te geven.
Wat zou je zeggen als een vrachtwagenchauffeur dit als argument gebruikt als hij gepakt wordt op telefoneren ? Of erger nog : als hij een ongeluk veroorzaakt heeft (vb. inrijden op stilstaande file) en er blijkt dat hij aan het bellen was ?

Die is evengoed (heel) lang van huis (zeker als het een Oosteuropeaan is) en honderden kilometers autosnelweg afhaspelen tegen 90 km/h is ook best eentonig.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Eimai »

nighttrain schreef:Zoals u wel zal weten heb ik ook jaren (17) met de treintjes gereden,en zo een zwakke en ridicule redenering heb ik nog lang niet gelezen,excuseer me voor deze keiharde reactie.
Ik denk dat je totaal verkeerd begrepen hebt wat ik wou zeggen. Ik rij ook met treinen rond, ik doe geen privégesprekken tijdens de rit en zit ook niet op m'n gsm te spelen tijdens het rijden. Maar ik kan wel m'n ogen openen om te zien wat er rond mij gebeurt, dat niet iedereen dat zo nauw neemt en dat je nog met zoveel sancties kan dreigen als je wil, je die nooit volledig kan tegenhouden. Treinbegeleiders mogen ook al vele jaren niet meer de stuurpost in, en het gebeurt toch ook nog steeds, ook al riskeren ze hun brevet daarmee. En dan heb ik liever dat mijn werkgever met technische middelen ervoor zorgt dat ik niet word aangereden moest er toch eens iemand zijn aandacht weg gaan, of als ik zelf ooit eens een fout zou maken. Want het gaat hier dan ook niet enkel over gsm'en, ook gewoon over vermoeid zijn, afgeleid door die groep kinderen die naast de sporen aan het zwaaien zijn, naar het verkeerde sein gekeken heeft, of wat dan ook. Zorg dat de veiligheidssystemen er zijn om in te grijpen in dergelijke gevallen. Er lag hier niet eens een tbl1+-baken aan het rode sein... Maar voor Infrabel was alles in orde.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door nighttrain »

traxie schreef:Ik weet alleen dat de Belgische spoorwegbeheerder een broertje dood heeft aan je bellen wanneer je richting een rood sein rijdt. Om bijvoorbeeld te zeggen dat je naar het sein moet gaan voor een formulier in te vullen. Als je dan zowel niet op je gsm als gsm-r opneemt maar wel naar het sein gaat krijg je soms aan het sein te horen hoe het kwam dat je niet opnam, idem als je terugbeld na stilstand.

Los van het feit of het hier om privé of professionele communicatie ging.
Dat was en is de kracht van goede treinbestuurders, je snoert hen de mond door het beheersen van de reglementering en het voorval melden. Dat was vroeger zo en dat zal altijd zo blijven,dat is de charme van het beroep. De opleiding tijdens de LOCO periode heeft zijn vruchten afgeworpen.......... Er zijn nog nooit zo veel veilige treinbestuurders afgeleverd als toen LOL.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door nighttrain »

Eimai schreef:
nighttrain schreef:Zoals u wel zal weten heb ik ook jaren (17) met de treintjes gereden,en zo een zwakke en ridicule redenering heb ik nog lang niet gelezen,excuseer me voor deze keiharde reactie.
Ik denk dat je totaal verkeerd begrepen hebt wat ik wou zeggen. Ik rij ook met treinen rond, ik doe geen privégesprekken tijdens de rit en zit ook niet op m'n gsm te spelen tijdens het rijden. Maar ik kan wel m'n ogen openen om te zien wat er rond mij gebeurt, dat niet iedereen dat zo nauw neemt en dat je nog met zoveel sancties kan dreigen als je wil, je die nooit volledig kan tegenhouden. Treinbegeleiders mogen ook al vele jaren niet meer de stuurpost in, en het gebeurt toch ook nog steeds, ook al riskeren ze hun brevet daarmee. En dan heb ik liever dat mijn werkgever met technische middelen ervoor zorgt dat ik niet word aangereden moest er toch eens iemand zijn aandacht weg gaan, of als ik zelf ooit eens een fout zou maken. Want het gaat hier dan ook niet enkel over gsm'en, ook gewoon over vermoeid zijn, afgeleid door die groep kinderen die naast de sporen aan het zwaaien zijn, naar het verkeerde sein gekeken heeft, of wat dan ook. Zorg dat de veiligheidssystemen er zijn om in te grijpen in dergelijke gevallen. Er lag hier niet eens een tbl1+-baken aan het rode sein... Maar voor Infrabel was alles in orde.
Ik denk dat ik u wel goed begrepen en (her)lezen heb.
Dat tbl1+ heeft ook zijn beperkingen en geen garantie tegen menselijk falen in bepaalde configuraties
Bestaan er statistieken door de jaren heen betreffende seinoverschreidingen?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Eimai »

nighttrain schreef:Dat tbl1+ heeft ook zijn beperkingen en geen garantie tegen menselijk falen in bepaalde configuraties
In dit concreet geval had dit ongeval niet gebeurd want dan was de trein ruim op tijd stilgestaan (als het gebeurd is zoals men nu zegt). Met ETCS had het zeker niet gebeurd. Al valt een verstrooidheid van de treinbestuurder werkelijk nooit uit te sluiten, zelfs op de hogesnelheidslijnen kan zoiets zelfs nog gebeuren met mogelijk rampzalige gevolgen. Maar een mens mag zich toch vragen stellen waarom dit sein nog niet uitgerust was met TBL1+ (het antwoord ligt waarschijnlijk bij besparingen). Ja, de treinbestuurder is verantwoordelijk voor het opvolgen van de seinen, maar als met een paar extra bakens die mensen niet waren gestorven moet je van mij verder kijken dan enkel de machinist, en ik heb de indruk dat ze daar niet veel zin in hebben.
Bestaan er statistieken door de jaren heen betreffende seinoverschreidingen?
Moest je daar conclusies uit kunnen trekken, de laatste jaren zijn makkelijk te vinden online:
In hoofdspoor, goederen plus reizigers: 2010: 104, 2011: 91, 2012: 75, 2013: 56, 2014: 66, 2015: 92, 2016 was voorlopig opnieuw in stijgende lijn dacht ik, maar geen cijfers.
Gedetailleerder voor 2015: http://www.infrabel.be/nl/pers/stijging ... spoor-2015
Merk in dat artikel ook het verkondigen dat de installatie van TBL1+ is afgewerkt op.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door nighttrain »

Dat is wat ik wou zeggen. Elk systeem heeft zijn beperkingen, anders moest het te beperkend zijn zou er gewoon geen vloeiend treinverkeer mogelijk zijn. Bv TVM is bijna perfect en toch hebben we alle jaren SPAD's. En elke keer na onderzoek blijkt dat de minimum marge die beschikbaar is, toch de mogelijk geeft aan de treinbestuurder om in de fout te gaan,, Gelukkig zonder gevolgen tot zover.
De lay-out van vele stuurcabines geeft ook aanleiding tot verstrooidheid, net zoals GSM-R of GSM. Aanwezigheid van touch screens enz om pannes op te sporen of isoleren. Dus er is ook werk voor de constructeurs.
De statistieken tonen aan dat het toch een constante is ,ondanks of dankzij de evolutie van de systemen .
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Asterix »

traxie schreef:Ik weet alleen dat de Belgische spoorwegbeheerder een broertje dood heeft aan je bellen wanneer je richting een rood sein rijdt. Om bijvoorbeeld te zeggen dat je naar het sein moet gaan voor een formulier in te vullen. Als je dan zowel niet op je gsm als gsm-r opneemt maar wel naar het sein gaat krijg je soms aan het sein te horen hoe het kwam dat je niet opnam, idem als je terugbeld na stilstand.
Het is op een seinhuis moeilijk te zien waar de trein zich exact bevindt. Je ziet dat hij de laatste sectie inrijdt opwaarts van het sein en als je dan nog wat minuten wacht, zal hij wellicht inmiddels stil staan maar zeker ben je niet. En je kan natuurlijk wachten tot de bestuurder aan de seintelefoon komt maar de meesten lijken het toch te appreciëren dat ze iets te weten komen vooraleer ze zelf naar info moeten komen hengelen. Maar ik begrijp jouw standpunt ook. Er wordt misschien te veel tijdens de rit gebeld voor futiliteiten zoals "Waarom heb je daar of ginder 2' vertraging gepunt?" Dergelijke communicatie zou enkel tijdens een voldoende lange stilstand in een stationsinstallatie mogen worden gevoerd.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door groentje »

Voor mezelf durf ik zeggen dat ik doorgaans probeer te vermijden om iemand op te bellen die op weg is naar een gesloten sein, of anderszins een concentratievragende situatie, tenzij die situatie natuurlijk een onmiddellijke stilstand vereist, en ik een alarm geef. Maar wanneer de trein zich in volle baan bevindt zie ik ook niet meteen een probleem om iemand op te bellen, zodat ik iemand kan inlichten dat een sein dicht zal staan vooraleer hij stilstaat, of van een parellelle beweging... Met onnozeliteiten als een rechtvaardiging voor 2 minuten vertraging hou ik mij al lang niet meer bezig om de bestuurder lastig te vallen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Eimai »

Asterix schreef:En je kan natuurlijk wachten tot de bestuurder aan de seintelefoon komt maar de meesten lijken het toch te appreciëren dat ze iets te weten komen vooraleer ze zelf naar info moeten komen hengelen.
Omdat we anno 2016 nog steeds moeten afstappen en aan het sein gaan bellen om meer info te weten, tenzij we toevallig een telefoonnummer hebben opgeslagen in onze gsm. Maar ik heb al die nummers helaas ook niet van alle blokken die we passeren, we moeten die zelf sprokkelen via via omdat onze werkgever niet echt vindt dat we blokposten rechtstreeks moeten bellen met onze gsm... En als het regent of we daardoor onze reizigers moeten trotseren om af te kunnen stappen hebben we toch ook meestal iets minder snel de drang om meteen af te stappen maar daarentegen even langer te wachten... Dus ja, we (allé, ik toch) horen graag iets op voorhand van de seingever, maar 't is nu toch ook niet dat ze ons pas zien afkomen of weten dat er problemen zijn als we in de laatste sectie zitten dat ze dan pas kunnen bellen...
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door traxie »

Ik versta zeker dat de blok niet volledig kan zien of je stil staat of nog naar het sein kruipt. Als je rijdt en je neemt niet op, bel je normaal wel direct terug eens je stilstaat. Dan is ook het doel geslaagd. Ook ik waardeer wat communicatie voor ik aan de seintelefoon ben. Het is niet zwart-wit.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Asterix »

Je ziet, je kan hier moeilijk voor iedereen goed doen. Want al wat op voorhand bellen (in volle baan) hebben er ook velen niet graag.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door dekooiker »

...al worden we regelmatig zelf gebeld door bestuurders die in één of andere bundel binnen moeten.
Zo weten we tenminste op tijd waarheen en verhinderen we stilstanden in volle baan, overwegen in groot alarm enzoverder.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door groentje »

Over het algemeen heb ik ook het liefst dat ik op de hoogte ben, bijvoorbeeld bij een panne. Zelfs als je denkt dat het goed zal gaan en zal kunnen uitbollen, het kan echt geen kwaad om me daarvan in te lichten, al was het maar om te verhinderen dat er een andere trein achter je vast komt te zitten...
Plaats reactie