Aalst-Burst

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Aalst-Burst

Bericht door Shrek »

Op de NMBS webste staat te lezen:
Geen treinen tussen Aalst en Burst tijdens de zomer

Vanaf 25 juni tot en met 28 augustus rijden er geen treinen tussen Aalst en Burst.
Treinkaarthouders kunnen gratis gebruik maken van de bestaande bussen van De Lijn.
Zouden de treinen in september terugkomen of is het definitief gedaan?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Aalst-Burst

Bericht door Steve »

Dat is toch al jaren zo? Tot nu toe herbegon het steeds in september, een sluiting van de lijn (of toch het ministukje dat ervan overblijft) is bij mijn weten niet echt aan de orde...

Hier een artikel van vorig jaar waarin ook al sprake was van "al sinds enkele jaren": http://newsmonkey.be/article/45239
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Aalst-Burst

Bericht door b-loc »

De lijn gaat 3 keer per jaar voor enkele weken buiten dienst.
-Paasvakantie (2 weken)
-Zomervakantie (9 tal weken)
-Kerstvakantie (2 weken)

Door grote werkaamheden heerst er een extra verkeersdrukte in Aalst. Enkele gemeentes langs L82 hadden extra treinen gevraagd om het verkeer te ontlasten. Deze zijn er helaas niet gekomen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aalst-Burst

Bericht door Shrek »

b-loc schreef:De lijn gaat 3 keer per jaar voor enkele weken buiten dienst.
-Paasvakantie (2 weken)
-Zomervakantie (9 tal weken)
-Kerstvakantie (2 weken)

Door grote werkaamheden heerst er een extra verkeersdrukte in Aalst. Enkele gemeentes langs L82 hadden extra treinen gevraagd om het verkeer te ontlasten. Deze zijn er helaas niet gekomen.
ah dat wist ik niet. Echt gezond is het natuurlijk niet dat een lijn gewoon 9 weken gemist kan worden.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aalst-Burst

Bericht door groentje »

Het is een scholierenlijntje. Net daarom is het behoorlijk pijnlijk dat de zomervakantie blijkbaar al op 25/6 begint, volgens de NMBS, ik denk niet dat een paar dagen extra de beurs zouden hebben gebroken...
Trouwens, gemist kunnen worden? De vraag van de gemeentebesturen kwam er niet zomaar, hoor, maar we weten al langer dat, als er geen grote zak geld tegenover staat, de NMBS niet gauw zelf initiatief zal nemen...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Aalst-Burst

Bericht door Tim »

Enkele jaren geleden is deze lijn nog volledig vernieuwd en heeft men alles in betonnen dwarsliggers gelegd waardoor de toekomst veilig gesteld is :wink:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Aalst-Burst

Bericht door Bibke »

Tim schreef:Enkele jaren geleden is deze lijn nog volledig vernieuwd en heeft men alles in betonnen dwarsliggers gelegd waardoor de toekomst veilig gesteld is :wink:
Ooit ... kan dat een gevaarlijke voorbode zijn. :wink:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aalst-Burst

Bericht door Portbou »

Bibke schreef:
Tim schreef:Enkele jaren geleden is deze lijn nog volledig vernieuwd en heeft men alles in betonnen dwarsliggers gelegd waardoor de toekomst veilig gesteld is :wink:
Ooit ... kan dat een gevaarlijke voorbode zijn. :wink:
Inderdaad.
Hadden ze dat op lijn 128 ook niet gedaan kort voor de sluiting ?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Aalst-Burst

Bericht door Bibke »

Portbou schreef:
Bibke schreef:
Tim schreef:Enkele jaren geleden is deze lijn nog volledig vernieuwd en heeft men alles in betonnen dwarsliggers gelegd waardoor de toekomst veilig gesteld is :wink:
Ooit ... kan dat een gevaarlijke voorbode zijn. :wink:
Inderdaad.
Hadden ze dat op lijn 128 ook niet gedaan kort voor de sluiting ?
Juist.
De houten dwarsliggers werden in 1980 vervangen door Bi-Blocks en de lijn werd op 7 november 1983 definitief gesloten.
Ze mocht wel niet opgebroken worden van Het ministerie van Defensie omdat de lijn een strategische waarde had (tot 2000).
Dat is de redding geweest van deze spoorlijn en ook de reden dat TSP er pas vanaf 1992 gebruik van mocht maken.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Aalst-Burst

Bericht door Hobbes »

Mijn vader is een gepensioneerde hoofdelektro seininrichting, en die zegt altijd dat als er vernieuwingswerken plaatsvinden, men altijd moet oppassen want dat is dikwijls een teken dat de lijn gaat gesloten worden... ;-)

L52 is zo'n mooi voorbeeld: rond 1980 werden er nieuwe stationsgebouwen gezet in Hemiksem, Niel, Baasrode,... Een beetje later ging de lijn dicht...

Daarna is de lijn weliswaar terug heropend, maar de stationsgebouwen bleven leegstaan. Het baanvak Boom-Puurs is 15 jaar buiten dienst geweest, het baanvak Puurs-Dendermonde is tot op heden nog steeds buiten dienst. (uitgezonderd de toeristische exploitatie van SDP)

Wat L82 betreft, misschien zou het wel interessant zijn om deze te elektrificeren, zodat deze kan opgenomen worden in andere verbindingen?
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Aalst-Burst

Bericht door AGE-411 »

In het weekend woon ik op 200 meter van Burst station, en ik moet zeggen dat lijn 82 altijd een doorn in het oog geweest is. Wie neemt zo'n belachelijke verbinding? Het geld dat in 2009 verloren gegaan is in deze verbinding kon men beter steken in een andere verbinding waar 1) geen alternatieven zijn, 2) waar een groter reizigerspotentieel is. Steden die in mijn ogen wel voldoen aan die voorwaarden en veel meer recht hebben op een degelijke verbinding zijn Weert, Bastogne, Dendermonde-Puurs.

Lijn 82 is een verloren zaak. Er zijn tientallen lijnen die nooit mochten afgeschaft worden, en dit is een mooi voorbeeld van een lijn die al lang afgeschaft had moeten zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aalst-Burst

Bericht door Steven »

een belachelijke verbinding? maar wel eentje die mee zou kunnen helpen om centrum Aalst te ontlasten. Mits er een degelijke parking ligt aan Aalst Karrebroek
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aalst-Burst

Bericht door groentje »

Een kort lijntje dat een drukke gewestweg ontlast, met net genoeg treinen om nuttig te zijn, en te weinig treinen om veel verlies te maken. Wat is dan het probleem? Toegegeven, de verbinding doortrekken naar Zottegem zou wellicht nuttig zijn om extra reizigers aan te trekken, maar ik zou lijntje 82 niet te snel afschrijven. Ik weet niet hoe de cijfers er vandaag uitzien, maar indertijd was dit een van de weinige stoptreinverbindingen die bijna kostendekkend kon worden uitgebaat...
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Aalst-Burst

Bericht door AGE-411 »

Er liggen al degelijke parkings in Aalst. Keizershallen bijvoorbeeld, daar kunnen duizenden auto's parkeren in het hartje van de stad, en staat nooit vol.
Als ik van Burst naar Aalst moet en ik heb geen auto ter beschikking, dan neem ik de bus. Die rijdt elk uur, stopt in de dorpskernen, en doet het hele traject Aalst-Zottegem op 43 minuten. Dat is niet gek veel langer dan de trein dat zou doen.

Alternatieven zijn er genoeg, en ik zie niet in op welke manier spoorlijn 82 boven die alternatieven zou kunnen uitstijgen.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aalst-Burst

Bericht door groentje »

Bravo als die bus de 3 kwartier haalt in de spits, ik ben ook wel ren beetje vertrouwd met de omgeving, en in de spits is Aalst een hel om doorheen te rijden. En dan heb je de trein, die geen last heeft van het verkeer...
Je moet die verbinding ook uitbaten met een lightrail, zeg maar een tramtrein, een licht voertuig dat de sporen amper belast en desnoods met eenmansbediening kan fungeren. De meeste reizigers daar zijn immers toch abonnees... Die eenmansbediening, dat komt er denk ik nog van, en de MW 41 is gelukkig ook niet heel erg zwaar... En dan kan je eventueel ook het busnet daar aanpassen, en de bussen meer laten aantakken op een station. Het zou de stiptheid wellicht verbeteren...
Plaats reactie