I6-rijtuigen inzet

Alles over reizigerstreinen in België.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

I6-rijtuigen inzet

Bericht door Davy »

Vraagje: sinds de I6/I10-stammen niet meer in de Benelux zitten, worden deze nog ergens ingezet? Waar ik vooral naar benieuwd ben zijn de I6-rijtuigen, I10 is natuurlijk nog wel op andere diensten te vinden...
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door HVHTB »

Davy schreef:Vraagje: sinds de I6/I10-stammen niet meer in de Benelux zitten, worden deze nog ergens ingezet? Waar ik vooral naar benieuwd ben zijn de I6-rijtuigen, I10 is natuurlijk nog wel op andere diensten te vinden...
Die zaten soms nog eens op lijn 161 en 162 voor treinen tussen Brussel en Aarlen/Luxemburg. Of die daar nog steeds rijden, weet ik niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Steven »

op de verbinding Brussel - Namur - Luxembourg kan je ze zeker nog tegenkomen.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Davy »

Rijden ze dan in de gewone IC-dienst of zitten ze in die snellere dienst (die paar ritten per dag) die zo te zien in de vakantieperiode niet rijdt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Steven »

ze komen zeker ook voor in de gewone IC, zelfs al eens samen met M6 gezien.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Steve »

Die "snelle" IC's (tegenwoordig trouwens amper sneller dan de gewone) die maar een paar keer per dag rijden, werden tot nu toe steevast door één enkele MS96 uitgevoerd, wellicht om snel te kunnen keren en/of omdat het materieel misschien gelinkt is aan een andere verbinding. Ik verwacht niet dat ze daar opeens een gesleepte trein op zullen inzetten.

Overigens: zijn de M6- of desnoods I11-stuurrijtuigen niet toegelaten in Luxemburg of wat is daar eigenlijk het probleem? De HLE 13 kan er perfect mee rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Steven »

de stuurrijtuigen zijn niet toegelaten omdat ze niet beschikken over memor 2+ van de CFL. Enkel locomotieven en stuurrijtuigen dat dit hebben mogen Luxemburg binnen. Momenteel betreft dit dus enkel de HLE13 en de MR96 van 501-524
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Davy »

Samen met M6?? Bedoel je nu echt M6 en I6-rijtuigen in 1 stam?

Maar eens een ritje inplannen dan hiermee. Mocht iemand tijden/rittenschema's weten hou ik me aanbevolen!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Steve »

Ja, zo'n combinatie M6/I6/I10 is al geruimere tijd te zien op de IC Luxemburg. Ik vraag me trouwens af of er ook geen combinatie M6-M4 geweest is op een gegeven moment.

Ook in sommige P-treinen kwam of komt zoiets wel eens voor.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Davy »

M6/I6/I10 in 1 stam... dat moet er eigenlijk best raar uitzien.

Kan me van vroeger in Nederland nog ICR met een DD-AR/DDM rijtuig herinneren, dat zag er ook heel apart uit.
ricohallo
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2013, 23:39

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door ricohallo »

Volgens BeLuxTrains rijden de treinen 2114 (http://beluxtrains.net/indexnl.php?page ... /2016-2114) en 2141 (http://beluxtrains.net/indexnl.php?page ... /2016-2141) op zondag buiten de vakanties met vier I6 rijtuigen en M6. BeLuxTrains is echter niet altijd even betrouwbaar.

Verder zouden er ook nog 2 I6-rijtuigen te vinden zijn in de P-treinen 7001 en 8002 tussen Oostende en Schaarbeek (http://beluxtrains.net/indexnl.php?page ... /2016-7001 en http://beluxtrains.net/indexnl.php?page ... /2016-8002), maar ik weet niet of dat nog steeds zo is aangezien de EC's naar Basel nu afgeschaft zijn...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Steve »

Het probleem met de I6 en I10 is vooral dat er de voorbije maanden nogal geschoven is met die rijtuigen, zie ook heel het Benelux-debacle. Dus om het even welke lijst of overzicht is op die manier al snel achterhaald. Tijdens de zomer zit je dan ook nog eens met wat andere verschuivingen links en rechts die misschien ook een impact hebben. Je zult vooral moeten rekenen op ofwel informatie vanwege iemand die er een goed (up-to-date) zicht op heeft, ofwel van observaties in de natuur...
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Davy »

Die P-trein Oostende < > Schaarbeek is in ieder geval een gewone M4-stam, gisteren heb ik deze namelijk in de avond gezien.

Klopt het dat een stationschef lijsten met materieelinzetten heeft?
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Wouterh12 »

Steve schreef:Ja, zo'n combinatie M6/I6/I10 is al geruimere tijd te zien op de IC Luxemburg. Ik vraag me trouwens af of er ook geen combinatie M6-M4 geweest is op een gegeven moment.

Ook in sommige P-treinen kwam of komt zoiets wel eens voor.
In de ochtendspits zie ik regelmatig een stam M4's met één enkele M6 ergens tussen Schaarbeek en Brussel-Noord.

Zijn die rijtuigen dan echt samen toegankelijk voor de reizigers? Waarom worden zulke vreemde combinaties gebruikt?
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: I6-rijtuigen inzet

Bericht door Davy »

En per toeval heb ik een stam met I6-rijtuigen te pakken: de IC van 14:33 (2114) uit Brussel-Zuid naar Luxemburg waar ik nu inzit bestaat uit deze rijtuigen.
Plaats reactie