Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Alles over reizigerstreinen in België.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Glodenox »

Steven schreef:De treinbegeleider noch de machinist hoeven de exacte lengte van een perron te kennen. Indien er mededelingen nodig zijn voor bepaalde plaatsen staat dat inderdaad in de instructies. Treinbestuurders krijgen normaal altijd een mededeling indien er grote aanpassingen zijn aan bijvoorbeeld stopplaatsbordjes. Zoals in de luchthaven waar na de aanslagen de trein werd stil gezet thv het oude station. Niet als men zo'n bordje maar een paar meter verplaatst.
Ik verwacht zeker niet dat een treinbegeleider of bestuurder de exacte lengte van de perrons kennen, dat zou niet redelijk zijn. Zoals ik al eerder zei: in mijn ogen gaat het hier over foute instructies vanuit de NMBS. Als men de wisselstraat niet wil vastzetten dient men de stopplaatsbordjes NA het perron te zetten en de eerste wagon(s) niet toegankelijk te maken, anders blijven die rijtuigen toch de sectie bezetten (dat de deuren afgesloten zijn of niet doet er daar niet toe). Perron 3 verlengen en het deel perron rond het sein wegdoen is ook een optie, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

De oorzaak van het probleem hier is eigenlijk dat men reeds sinds de introductie van de Desiro omroept dat de laatste rijtuigen niet toegankelijk zijn, maar dit altijd een leugen bleek te zijn waardoor mensen onnodig 50 meter extra moesten stappen. Twee keer pakt dat, de derde keer negeert men de leugen en stapt men gewoon zonder problemen uit vanuit die laatste rijtuigen.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door trainlovertje »

Glodenox schreef:En dan nog deze foto van gisteren waarbij de deur effectief afgesloten was, hoewel we al ver voorbij de trap naar beneden waren: Afbeelding
Een treinbestuurder kon, dacht ik, toch niet gewoon 1 deur of 1 rijtuig van een treinstel niet openen? Of toch ook niet die laatste desiro bij de ene stopplaats wel openen en bij de andere dan weer niet?? Dat snap ik niet echt...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Steven »

Dat kan perfect, maar het werkt per rijtuig, in het systeem zit de keuze om alle deuren van rijtuig x af te zonderen, dit pas je aan zoveel je wil/ nodig acht op een desiro. De enige voorwaarde is dat op de moment van ingave de deuren in kwestie al dicht zijn. De bestuurder zit op een scherm op datzelfde moment ook de toestand van al die deuren in een grafische. Je ziet daarin perfect welke deur open of dicht is, ook de toestand van de uitklaptreden zie je. Als er een deur in storing gaat kan je daardoor op een desiro op slag zien welke deur het effectief is die voor de nodige problemen zorgt.

1 defecte deur gaat men anders afzonderen en dat is ter plaatse aangeduid dat de deur niet in dienst is door de gekende stickers.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Davy »

Hoe doet men dat eigenlijk met de spiegelpaleizen en M6, die ook wel eens te lang zijn voor sommige perrons...?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Steven »

Op alle andere treinen is het heel simpel. Elke deur manueel ter plaatse afzonderen, aan de deur zelf dus.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Catenist »

Glodenox schrijft:

De oorzaak van het probleem hier is eigenlijk dat men reeds sinds de introductie van de Desiro omroept dat de laatste rijtuigen niet toegankelijk zijn, maar dit altijd een leugen bleek te zijn waardoor mensen onnodig 50 meter extra moesten stappen. Twee keer pakt dat, de derde keer negeert men de leugen en stapt men gewoon zonder problemen uit vanuit die laatste rijtuigen.

Kan dat dan zomaar, heeft de tb die deuren dan niet afgezonderd in de stuurpost ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Steven »

de TB zal die deuren enkel afzonderen op vraag van de treinbegeleider.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Eimai »

Steven schreef:Op alle andere treinen is het heel simpel. Elke deur manueel ter plaatse afzonderen, aan de deur zelf dus.
Ook niet volledig waar, op sommige stellen is een schakelaar die ervoor zorgt dat in de stellen vanaf dat punt tot achteraan de deuren niet openen. In de praktijk heb ik ze die nog wel nooit effectief weten gebruiken. Veel te veel werk voor de treinbegeleider :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Steven »

Dat is hoe je inderdaad op een MR75 en vernieuwde MR80 de deuren kan afzonderen, die was ik even uit het oog verloren.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Robin »

en dat allemaal om 50meter te veel te moeten gaan :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door jan_olieslagers »

allemaal om 50meter te veel te moeten gaan
Lezen is een kunst ....
soms tot wel vijftig meter zuidelijk. Dat is allemaal best te overleven, maar
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door groentje »

Wel, als je, zoals ik, soms een beetje aan de late kant bent, dan kan dat het verschil betekenen tussen je trein halen of niet. Zeker in stoptreinstations wordt vaak maar zeer kort gestopt, en als je dan nog een spurtje moet trekken om op de juiste plaats te kunnen instappen (bijvoorbeeld omdat je een fiets mee hebt, wat sowieso al vaak betekent dat je extra mag stappen)... Eenmaal miste ik zo de trein in Zaventem, ook omdat de trein aan de andere ingang stopte, en de begeleider mij niet had gezien, ik ga ervan uit dat hij anders wel even had gewacht. Ik was toen overigens wél op tijd op het perron.
Totnogtoe heb ik meestal geluk gehad dat de begeleider aandachtig was, maar als je plots bijna een treinlengte extra moet lopen en er lopen een handvol pas uitgestapte reizigers voor je in beeld...
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Glodenox »

Het gaat me eerder om het principe. Het is totaal onzinnig om deuren af te sluiten die aan het perron staan + mensen die op het perron staan begrijpen vaak niet waarom die deuren afgesloten zijn omdat het op het perron meestal niet omgeroepen wordt. Mensen die in Buda opstappen wisten me te zeggen dat ze iets in die aard al meerdere keren hebben voorgehad en de eerste keer zelfs hun trein zo hebben gemist omdat de treinbegeleider niet ver genoeg uit de trein was gestapt om effectief een overzicht te hebben...

Daarnaast: 0,05 km * 260 dagen per jaar / 4 km/u = 3,25 uur per jaar. Absoluut niet veel, maar nu ook weer niet niets.
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door brouckie »

groentje schreef:Wel, als je, zoals ik, soms een beetje aan de late kant bent, dan kan dat het verschil betekenen tussen je trein halen of niet. Zeker in stoptreinstations wordt vaak maar zeer kort gestopt, en als je dan nog een spurtje moet trekken om op de juiste plaats te kunnen instappen (bijvoorbeeld omdat je een fiets mee hebt, wat sowieso al vaak betekent dat je extra mag stappen)... Eenmaal miste ik zo de trein in Zaventem, ook omdat de trein aan de andere ingang stopte, en de begeleider mij niet had gezien, ik ga ervan uit dat hij anders wel even had gewacht. Ik was toen overigens wél op tijd op het perron.
Totnogtoe heb ik meestal geluk gehad dat de begeleider aandachtig was, maar als je plots bijna een treinlengte extra moet lopen en er lopen een handvol pas uitgestapte reizigers voor je in beeld...
Is er zo geen regel dat je 5min voor vertrek van de trein op het perron moet staan? Trouwens, het geafficheerde uur is het vertrekuur, niet het uur dat de deuren sluiten. Dat kan 30 tot 60 sec vroeger gebeuren (lengte van de trein, perron in bocht, ...).
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door groentje »

Die 5-minutenregel geldt enkel voor bussen, lijkt me. Een beetje ergelijk, maar nog te begrijpen, je kan het wegverkeer niet 100% zeker voorspellen, een beetje speling is dus maar normaal. Voor een trein moet je er inderdaad rekening mee houden dat het vertrek iets eerder dan het officiële vertrekuur kan worden gegeven, maar voor uur vertrekken? Sorry, maar dan schaf je wat mij betreft de dienstregeling af. Een trein dient nog altijd om reizigers te vervoeren, als het vertrekuur zo heilig wordt, dat je zelfs liever voor uur vertrekt, dan reizigers mee te nemen, dan haal ik wel mijn rijbewijs, want de auto is dan even betrouwbaar als de trein.
En zoals ik al schreef, ik was toen op tijd op het perron, zat er op een bankje te wachten op de aankomst van de trein, die echter bijna 100 meter verder stopte, en amper was gestopt, of al weer vertrok. Ter info: een desiro is een slordige 80 meter lang, het perron van Zaventem is 336 meter lang.
Plaats reactie