Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Alles over reizigerstreinen in België.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Glodenox »

Het lijkt een stomme vraag, maar sinds de introductie van de Desiro heeft de NMBS al consequent fouten gemaakt op lijn 27 in de stations Buda, Eppegem en Weerde qua lengte van de trein en/of perrons. In Buda kan het laatste rijtuig inderdaad niet gebruikt worden en in Weerde is de laatste deur meestal niet te gebruiken. Er wordt echter altijd omgeroepen dat de laatste 3 rijtuigen niet in Buda en Weerde te gebruiken zijn en de laatste 2 niet in Eppegem, wat extreem overschat is.

Tot vandaag vond ik dat niet zo erg. Daarnet was er echter een (nieuwe?) treinbegeleider die de procedure volledig volgde, inclusief het afsluiten van de rijtuigen. Dit werd zoals gebruikelijk omgeroepen, maar dat hoor ik en mijn medereizigers al meerdere jaren. De treinbegeleider zelf was in elk geval duidelijk zelf ook lastig van de fouten in de gegevens die men hem had doorgegeven, maar ik begrijp het wel dat je als beginneling niet meteen zo'n zaken op eigen houtje wil gaan negeren.

Het is in elk geval (opnieuw) gemeld bij de NMBS. Ik ga blijven klagen tot het opgelost wordt, want dit trekt op niets.
groen1976

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door groen1976 »

Hetzelfde gebeurt bv in Zedelgem met de IC Oostende - Brussel Nat. Luchthaven
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe, tot voor kort stapte ik ook regelmatig af (en ook op) in Weerde. Inderdaad maar een zootje. Het viel me ook telkens op dat de trein nooit op dezelfde plaats stopt - vanaf de voorlaatste deur van de Desiro moest ik soms twintig meter noordelijk lopen, op spoor 3, soms tot wel vijftig meter zuidelijk. Dat is allemaal best te overleven, maar men vraagt zich toch af of de bestuurders niet geleerd krijgen om telkens op dezelfde plaats te stoppen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Steven »

Dat komt omdat er een verschil is tussen de werkelijke lengte van een rijtuig en de standaard waarde die men meestal gebruikt. Standaard stelt men meestal 25m per rijtuig er zijn er die korter zijn en er zijn er die langer zijn. Je hebt rijtuigen met deuren op het einde of meer naar het midden. Men kijkt dus naar hoeveel rijtuigen volledig aan het perron kunnen. Dan heb je ook nog de nuance motorstel of gesleepte trein. Staat er een bord H of niet op het perron voor de bestuurder. Men speelt dus altijd op de meest veilige waarde in om te bepalen of rijtuig x effectief aan het perron staat of niet. Kan er soms wat overschot zijn? Ja zeker. Zeker als men vanuit een motorstel kijkt omdat je 20m winst hebt ten opzichte van een gesleepte trein.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door jan_olieslagers »

Hm. Sorry hoor Steven, maar het gaat enkel over Desiro's. Men mag toch hopen dat die tenminste allemaal even lang zijn? :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Steven »

Het gaat in uw uitleg inderdaad over een desiro. Maar je mag het gerust doortrekken naar alle treinen. Want het komt nu eenmaal overal voor. Stel dat de machinist toch net iets vroeger tot stilstand komt en die ene bewuste deur staat niet aan perron waar dat anders wel het geval is. Er stapt een reiziger uit en die breekt zijn been bij het uitstappen omdat er net geen perron is ...
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Eimai »

jan_olieslagers schreef:Hehe, tot voor kort stapte ik ook regelmatig af (en ook op) in Weerde. Inderdaad maar een zootje. Het viel me ook telkens op dat de trein nooit op dezelfde plaats stopt - vanaf de voorlaatste deur van de Desiro moest ik soms twintig meter noordelijk lopen, op spoor 3, soms tot wel vijftig meter zuidelijk. Dat is allemaal best te overleven, maar men vraagt zich toch af of de bestuurders niet geleerd krijgen om telkens op dezelfde plaats te stoppen.
Die bordjes die de plaats aanduiden waar we moeten stoppen zijn in zo'n bocht zoals in Weerde altijd verschrikkelijk laat te zien waardoor je het niet van op voldoende afstand kan inschatten en soms moet je ook de keuze maken (zeker als die bordjes niet van ver genoeg zichtbaar zijn) tussen comfortabel aan het perron stoppen, perfect op de juiste plaats stoppen of wat minder tijd verliezen door wat sneller aan het perron aan te komen. En soms schat je het gewoon even verkeerd in. Persoonlijk ben ik meer fan van die borden dan ook hoger te plaatsen zoals in Nederland, want die bordjes in België zijn niet zelden verdwenen, onleesbaar, omgevallen, overwoekerd door onkruid en dergelijke, en in bochten zijn ze soms dus te laat zichtbaar.

En nee, treinbestuurders kennen niet voor elk perron dat ze kennen en voor elke mogelijke samenstelling de perfecte stopplaats en elk perron. Dat gaat dan ook over vele honderden perrons. Daarom staan die bordjes er ook (meestal).
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Larch »

Er is volgens mij ook een probleem in de communicatie. Reizigers zijn gewoon de info met een grove korrel zout te nemen omdat deze vaak niet overeenstemt met de realiteit. Soms Is het een zaak van zeer ruim meten, soms ook een softwarematig probleem van de infoborden.
Bijvoorbeeld: in Kortrijk is er een trein bestaande uit 4 rijtuigen. Het infobord meldt dat je niet mag instappen voor bepaalde stations in de laatste 4 rijtuigen! ( de trein wordt in Oudenaarde gekoppeld en is vanaf daar 10 rijtuigen lang).
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door groentje »

Klopt wel, maar ik heb toch ook al gemeend te mogen merken dat de bestuurders met Desiro véél verder stoppen dan vroeger. In station Lebbeke, bijvoorbeeld, stopt de trein niet zelden een flink eind voorbij het fietsenrek, om een idee te geven dat Steven misschien wel kent, zowel met 1 stelletje, als met meerdere. Vroeger stopten de treinen niet zelden tot op een paar tientallen meters van de overweg, ongeveer halverwege datzelfde fietsenrek.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Glodenox »

Mja, gaan we nu echt rijtuigen gaan afsluiten voor het geval dat een bestuurder te snel stopt? Vergeet niet dat het hier gaat over een hele Desiro-stam die afgesloten wordt voor één deur. Ik heb het sinds de introductie van de Desiro's nog maar 1 keer geweten dat er 2 deuren niet bruikbaar waren.

Iets dat ik ondertussen wel heb ingezien is dat er aan het eind van het station in Weerde een sein staat voor een trein in tegenspoor. Zou het kunnen dat men de lengte van het perron kleiner heeft ingegeven omdat er dat sein staat? In normaalspoor geeft dat sein geen enkel probleem, maar het lijkt me zeer waarschijnlijk dat er hier wel rekening mee wordt gehouden. In feite zou dat sein een stuk na het perron gezet kunnen worden aangezien de eerste wissel aan spoor 3 in tegenspoor 90 meter verder ligt dat spoor 4 in normaalspoor. Maar de afstand tussen het sein en de wissel wordt er dan natuurlijk wel weer minder op.

Hier nog een foto van 1 juli waarbij de laatste 3 rijtuigen niet aan spoor zouden komen, maar eigenlijk alleen de laatste deur op de rand staat: Afbeelding En dan nog deze foto van gisteren waarbij de deur effectief afgesloten was, hoewel we al ver voorbij de trap naar beneden waren: Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Steven »

Er even bij vermelden dat men op een desiro de deuren softwarematig heel snel kan afzonderen. Als men een volledige desiro afzonderde kan je hiervoor meerdere redenen bedenken.

1) Het is een kalme rit en de extra capaciteit is pas nodig bij een volgende rit of was nodig bij een voorgaande rit, voor het vlotter kunnen werken van de tbg durft men dan al is een MR08 afzonderen.

2) Er is een technisch probleem die in het nadeel van de reiziger is in dat deel (verlichting, klimaatregeling).

3) Er zijn meerdere haltes waarbij de MR08 niet volledig aan perron kan en de extra capaciteit gaat zo verloren.

4) Een MR08 mee in opzending naar een werkplaats en hierdoor geen noodzakelijke capaciteit.

Dat er recent meer treinbestuurders zijnde al eens wat verder stoppen merk ik ook al ligt dat niet noodzakelijk rechtstreeks bij de bestuurder. Als men de boordjes vernieuwd aan bepaalde perrons zet men ze niet noodzakelijk terug daar waar de oude stonden, als er een overweg in de buurt ligt kan het daar mee te maken hebben. Ook al merk ik zelf dat sommige nieuwe collega's het wel eens lastig hebben met het juist inschatten van hun trein. Om zeker te zijn stoppen ze dan liever 10-20m verder.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door jan_olieslagers »

Als men de bordjes vernieuwt aan bepaalde perrons zet men ze niet noodzakelijk terug daar waar de oude stonden
WAAROM NIET??? Sorry Steven maar zo'n uitleg raakt kant noch wal. Moeten we nu echt aanvaarden dat er zomaar wat wordt aangemodderd?

Enne, nee, een overweg is er daar in Weerde ook niet.

Neem me niet kwalijk maar het lijkt me niet gezond om lange tijd bij de NMBS te werken, mensen beginnen dan met de vreemdste verhalen op de proppen te komen, en met de onwaarschijnlijkste uitvluchten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Glodenox »

Ik heb met de treinbegeleider in kwestie gesproken in Mechelen (daar staat de trein toch zo'n 8 minuten stil) en hij zei me dat hij dit moest doen omdat het zo in de instructies staat op zijn rit voor die stations (de langere stations hadden deze instructies niet). De afsluiting was dus echt puur omwille van administratie bij de NMBS zelf.

Die argumenten zijn soms inderdaad van toepassing en daar heb ik geen grote problemen mee, maar één voor één waren die hier niet het geval.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Steven »

Ik spreek in mijn uitleg niet specifiek over Weerde. Maar algemeen. Ook Lebbeke werd vernoemd en daar ligt er net wel een overweg. Ik raad aan om alle berichten van iedereen te lezen. Ik reageer niet noodzakelijk op 1 bericht.
Wie spreekt er van aanmodderen. Een overweg is 1 reden. De vrijgave van een sectie (wat dan wel specifiek weerde is) kan ook een tol spelen. Als de trein te vroeg stopt blijft hij in 2 secties staan. De isolatievoeg ligt niet precies aan het sein maar kan tot ettelijke meter van het sein liggen. In het geval van Weerde wil dat zeggen een wisselstraat bezet houden. Het feit dat jij het een vreemd verhaal vindt wil enkel zeggen dat uw technische kennis over bepaalde zaken bij het spoor onvolledig is. Zelfs mijn kennis zal nooit volledig zijn.

Stopplaatsbordjes worden op basis van meerdere elementen geplaatst.
De uitgang van het perron
In functie van technische kenmerken indien aanwezig (vrijgave overweg, sectie opwaarts).
Eventueel neemt de bestuurder ook nog de plaatsing van de avg in rekening bij het aan perron zetten van een trein.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Weet de NMBS wel hoe lang zijn treinen/de perrons zijn?

Bericht door Steven »

Glodenox schreef:Ik heb met de treinbegeleider in kwestie gesproken in Mechelen (daar staat de trein toch zo'n 8 minuten stil) en hij zei me dat hij dit moest doen omdat het zo in de instructies staat op zijn rit voor die stations (de langere stations hadden deze instructies niet). De afsluiting was dus echt puur omwille van administratie bij de NMBS zelf.

Die argumenten zijn soms inderdaad van toepassing en daar heb ik geen grote problemen mee, maar één voor één waren die hier niet het geval.
De treinbegeleider noch de machinist hoeven de exacte lengte van een perron te kennen. Indien er mededelingen nodig zijn voor bepaalde plaatsen staat dat inderdaad in de instructies. Treinbestuurders krijgen normaal altijd een mededeling indien er grote aanpassingen zijn aan bijvoorbeeld stopplaatsbordjes. Zoals in de luchthaven waar na de aanslagen de trein werd stil gezet thv het oude station. Niet als men zo'n bordje maar een paar meter verplaatst.
Plaats reactie