Op halve kracht de grens over 1500v ???

Alles over reizigerstreinen in België.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door Eric0641 »

ik vroeg mij af er wordt toch beweerd dat een chopper niet de grens over kan naar Nederland (Maastricht)? Ik heb althans vroeger een Cityrail gezien en een 700 klassiek (vernieuwd). dus mijn vraag is, is het mogelijk om een Desiro/vernieuwde Break te sturen?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door dentheo »

Ik denk zelfs dat de 800 (1975) al een thyristorsturing (chopper) heeft en die rijdt op Roosendaal.
Je kan hem horen zingen op een radio met middengolf(waar is de tijd)
Wanneer je een wisselrichter bedoeld die driefasenstroom maakt, dat is een ander verhaal.
Die controleren de minimum ingangsspanning en die geven het op als de 3000V, 1800V worden....
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door Eimai »

Een 800 werkt inderdaad met hakkers, en heeft dus ongeveer maar halve tractie in Roosendaal. De hakkers van een 800 hebben het wel vaak moeilijk op 1500 volt waardoor bij sommige stellen regelmatig de tractie even wegvalt zodat je wat schokken krijgt.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door dentheo »

Worden die hakkers vervangen bij de renovatie ? Er zijn nu toch al modernere manieren GTO enz.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Worden die hakkers vervangen bij de renovatie ? Er zijn nu toch al modernere manieren GTO enz.
Dan heb je een hele nieuwe tractieketen nodig, dat kost zoveel als een hele nieuwe trein.
Hoewel, dat is met de huidige renovatie nu toch ook al het geval. Dusja, waarom niet? :lol:
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door Eric0641 »

welk materieel zou in theorie allemaal op 1500V kunnen? nu staat er hier in NL wel zo een 1700 a 1800 op de bovenleiding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Worden die hakkers vervangen bij de renovatie ? Er zijn nu toch al modernere manieren GTO enz.
Dan heb je een hele nieuwe tractieketen nodig, dat kost zoveel als een hele nieuwe trein.
Ik zou hem wel op gelijkstroom houden, dan moet je alleen de thyristorkast vervangen door iets moderners.
Power electronica is redelijk geëvolueerd op 40 jaar.

Anderzijds riskeer je dan wel volledige homologatie en papierwinkel....en wie neemt dat risico voor de levering van een paar kasten.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door dentheo »

Eric0641 schreef:welk materieel zou in theorie allemaal op 1500V kunnen? nu staat er hier in NL wel zo een 1700 a 1800 op de bovenleiding
In theorie kan bijna alles wat op 3000V werkt met verminderd vermogen op 1700-1800V rijden.(Is zelfs iets beter dan de 1500V van vroeger).

In praktijk zijn er wel enkele praktische problemen vooral door de komst van electronische componenten.
Een component dat stroom doorlaat, heeft een weerstand en verwarmd zichzelf.
Een hakker moet op die lage spanning veel langer in de doorlaatstand staan dan bij 3000V, wordt dus warmer.
In praktijk speelt men op veilig en gooit de boel plat op bv. 2000V, men meet heel eenvoudig de ingangsspanning.

Dit speelt voor alle omvormers in de trein tractie, compressoren, batterijladers, airco enz....
Eens de ingangshakker voorbij is er meestal geen probleem meer omdat al die gebruikers op een spanning werken die merkelijk lager is dan de bovenleidingsspanning.
Theo
Groeten vanop de Heide
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door AM80 »

De breaks gingen toch vroeger ten tijde van de IC F naar Maastricht, of heb ik het verkeerd?
Prettige dag verder
Alain
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door Steve »

Breaks zijn op verschillende verbindingen tot Maastricht gereden, inderdaad nota bene die IC-F vanuit Knokke. Minder bekend is dat er ook op de recent afgeschafte IC-O Brussel - Maastricht een paar treinparen zo waren, naast de gebruikelijke I11 en HLE 13 (maar dan uiteraard via de klassieke lijn en niet de HSL).
Maar meer dan dat rijden er vandaag de dag vrijwel enkel Breaks naartoe en wel op de IC (eigenlijk L) Hasselt - Luik - Maastricht.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door Eric0641 »

In Maastricht noemt men het fijn een stoptrein de IC (L), logisch ook het stopt op elk station
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door Eric0641 »

Steve schreef:Breaks zijn op verschillende verbindingen tot Maastricht gereden, inderdaad nota bene die IC-F vanuit Knokke. Minder bekend is dat er ook op de recent afgeschafte IC-O Brussel - Maastricht een paar treinparen zo waren, naast de gebruikelijke I11 en HLE 13 (maar dan uiteraard via de klassieke lijn en niet de HSL).
Maar meer dan dat rijden er vandaag de dag vrijwel enkel Breaks naartoe en wel op de IC (eigenlijk L) Hasselt - Luik - Maastricht.
heb van iemand gehoord dat vroeger eens de IC met 13+i11 is uitgevallen en dat ze met 1 rood klassiek via de oude lijn zijn gereden en nog op tijd in Brussel-Zuid waren ook.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door kika »

Eric0641 schreef:heb van iemand gehoord dat vroeger eens de IC met 13+i11 is uitgevallen en dat ze met 1 rood klassiek via de oude lijn zijn gereden en nog op tijd in Brussel-Zuid waren ook.
Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, maar dan waren er 2 treinparen uitgevallen voor dat klassiekje aan kwam zetten… Stiefmoederlijk behandelde verbindingen met weinig of geen reservematerieel in de buurt, die grenssteden.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door Eric0641 »

ik heb 1x de IC gepakt, kaartjes gewonnen bij de krant. moet zeggen was een zeer fijne trein en snel maar leeg.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Bericht door AlexNL »

Eric0641 schreef:nu staat er hier in NL wel zo een 1700 a 1800 op de bovenleiding
Bij de onderstations zet men inderdaad 1800 V op de bovenleiding, halverwege tussen twee onderstations is er dan al zo veel energie verloren dat er nog zo'n 1500 V overblijft...
Plaats reactie