Pagina 1 van 2

Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 13 aug 2016, 21:58
door Eric0641
ik vroeg mij af er wordt toch beweerd dat een chopper niet de grens over kan naar Nederland (Maastricht)? Ik heb althans vroeger een Cityrail gezien en een 700 klassiek (vernieuwd). dus mijn vraag is, is het mogelijk om een Desiro/vernieuwde Break te sturen?

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 13 aug 2016, 23:40
door dentheo
Ik denk zelfs dat de 800 (1975) al een thyristorsturing (chopper) heeft en die rijdt op Roosendaal.
Je kan hem horen zingen op een radio met middengolf(waar is de tijd)
Wanneer je een wisselrichter bedoeld die driefasenstroom maakt, dat is een ander verhaal.
Die controleren de minimum ingangsspanning en die geven het op als de 3000V, 1800V worden....

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 14 aug 2016, 01:23
door Eimai
Een 800 werkt inderdaad met hakkers, en heeft dus ongeveer maar halve tractie in Roosendaal. De hakkers van een 800 hebben het wel vaak moeilijk op 1500 volt waardoor bij sommige stellen regelmatig de tractie even wegvalt zodat je wat schokken krijgt.

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 14 aug 2016, 10:31
door dentheo
Worden die hakkers vervangen bij de renovatie ? Er zijn nu toch al modernere manieren GTO enz.

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 14 aug 2016, 10:39
door Shrek
dentheo schreef:Worden die hakkers vervangen bij de renovatie ? Er zijn nu toch al modernere manieren GTO enz.
Dan heb je een hele nieuwe tractieketen nodig, dat kost zoveel als een hele nieuwe trein.
Hoewel, dat is met de huidige renovatie nu toch ook al het geval. Dusja, waarom niet? :lol:

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 14 aug 2016, 10:39
door Eric0641
welk materieel zou in theorie allemaal op 1500V kunnen? nu staat er hier in NL wel zo een 1700 a 1800 op de bovenleiding

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 14 aug 2016, 11:01
door dentheo
Shrek schreef:
dentheo schreef:Worden die hakkers vervangen bij de renovatie ? Er zijn nu toch al modernere manieren GTO enz.
Dan heb je een hele nieuwe tractieketen nodig, dat kost zoveel als een hele nieuwe trein.
Ik zou hem wel op gelijkstroom houden, dan moet je alleen de thyristorkast vervangen door iets moderners.
Power electronica is redelijk geëvolueerd op 40 jaar.

Anderzijds riskeer je dan wel volledige homologatie en papierwinkel....en wie neemt dat risico voor de levering van een paar kasten.

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 14 aug 2016, 11:33
door dentheo
Eric0641 schreef:welk materieel zou in theorie allemaal op 1500V kunnen? nu staat er hier in NL wel zo een 1700 a 1800 op de bovenleiding
In theorie kan bijna alles wat op 3000V werkt met verminderd vermogen op 1700-1800V rijden.(Is zelfs iets beter dan de 1500V van vroeger).

In praktijk zijn er wel enkele praktische problemen vooral door de komst van electronische componenten.
Een component dat stroom doorlaat, heeft een weerstand en verwarmd zichzelf.
Een hakker moet op die lage spanning veel langer in de doorlaatstand staan dan bij 3000V, wordt dus warmer.
In praktijk speelt men op veilig en gooit de boel plat op bv. 2000V, men meet heel eenvoudig de ingangsspanning.

Dit speelt voor alle omvormers in de trein tractie, compressoren, batterijladers, airco enz....
Eens de ingangshakker voorbij is er meestal geen probleem meer omdat al die gebruikers op een spanning werken die merkelijk lager is dan de bovenleidingsspanning.

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 15 aug 2016, 10:57
door AM80
De breaks gingen toch vroeger ten tijde van de IC F naar Maastricht, of heb ik het verkeerd?
Prettige dag verder
Alain

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 15 aug 2016, 11:09
door Steve
Breaks zijn op verschillende verbindingen tot Maastricht gereden, inderdaad nota bene die IC-F vanuit Knokke. Minder bekend is dat er ook op de recent afgeschafte IC-O Brussel - Maastricht een paar treinparen zo waren, naast de gebruikelijke I11 en HLE 13 (maar dan uiteraard via de klassieke lijn en niet de HSL).
Maar meer dan dat rijden er vandaag de dag vrijwel enkel Breaks naartoe en wel op de IC (eigenlijk L) Hasselt - Luik - Maastricht.

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 15 aug 2016, 11:12
door Eric0641
In Maastricht noemt men het fijn een stoptrein de IC (L), logisch ook het stopt op elk station

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 15 aug 2016, 11:14
door Eric0641
Steve schreef:Breaks zijn op verschillende verbindingen tot Maastricht gereden, inderdaad nota bene die IC-F vanuit Knokke. Minder bekend is dat er ook op de recent afgeschafte IC-O Brussel - Maastricht een paar treinparen zo waren, naast de gebruikelijke I11 en HLE 13 (maar dan uiteraard via de klassieke lijn en niet de HSL).
Maar meer dan dat rijden er vandaag de dag vrijwel enkel Breaks naartoe en wel op de IC (eigenlijk L) Hasselt - Luik - Maastricht.
heb van iemand gehoord dat vroeger eens de IC met 13+i11 is uitgevallen en dat ze met 1 rood klassiek via de oude lijn zijn gereden en nog op tijd in Brussel-Zuid waren ook.

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 18 aug 2016, 12:41
door kika
Eric0641 schreef:heb van iemand gehoord dat vroeger eens de IC met 13+i11 is uitgevallen en dat ze met 1 rood klassiek via de oude lijn zijn gereden en nog op tijd in Brussel-Zuid waren ook.
Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, maar dan waren er 2 treinparen uitgevallen voor dat klassiekje aan kwam zetten… Stiefmoederlijk behandelde verbindingen met weinig of geen reservematerieel in de buurt, die grenssteden.

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 18 aug 2016, 13:00
door Eric0641
ik heb 1x de IC gepakt, kaartjes gewonnen bij de krant. moet zeggen was een zeer fijne trein en snel maar leeg.

Re: Op halve kracht de grens over 1500v ???

Geplaatst: 28 aug 2016, 02:30
door AlexNL
Eric0641 schreef:nu staat er hier in NL wel zo een 1700 a 1800 op de bovenleiding
Bij de onderstations zet men inderdaad 1800 V op de bovenleiding, halverwege tussen twee onderstations is er dan al zo veel energie verloren dat er nog zo'n 1500 V overblijft...