Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Bericht door Eric0641 »

is het mogelijk om op de fietskaart van NMBS Lille in te vullen, fietsen meenemen in de trein in Frankrijk is standaard kosteloos. Of moet ik het grens station op de kaart invullen?

de trein naar Lille is die door de NMBS gereden vanuit Kortrijk
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Bericht door Steve »

In de gebruiksvoorwaarden staat dat de Fietskaart geldig is tussen "2 Belgische stations/stopplaatsen, grenspunten uitgezonderd". Er staat dat de kaart ook gebruikt kan worden naar Roosendaal, Maastricht en Aken, maar over Rijsel of Luxemburg wordt niet gesproken.

Bij NMBS Europe vind je dan weer dat een fietskaart naar Rijsel € 12 kost.

Voor Rijsel is de info niet per se contradictorisch, voor Aken wel: in de gebruiksvoorwaarden van de Fietskaart staat dat ze tot Aken bruikbaar is, op de bovenvermelde NMBS Europe-site wordt gewag gemaakt van hetzelfde tarief van € 12 (en wordt overigens ook nog gesproken over een IR tussen Luik en Aken, duidelijk gedateerd).

Kortom: ik zou de vraag stellen aan de NMBS om zeker te zijn, maar ik vermoed dat je die € 12 zult moeten betalen om helemaal in orde te zijn.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Bericht door rvdborgt »

Eric0641 schreef:de trein naar Lille is die door de NMBS gereden vanuit Kortrijk
Die wordt vanaf de grens door de SNCF gereden.
FIetskaartje is vermoedelijk 12 euro, zoals Steve al schreef.

Groetjes,
Rian
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Bericht door Eric0641 »

Ik heb het me net eens bekeken, ik ga tot het laatste Belgische station met enkeltje fiets. Dan fiets ik tot het eerste station Frankrijk, daar mag de fiets gratis mee op de trein. Scheelt weer eens 12 euro. Maar bedankt voor alle info.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Bericht door traxie »

Op de Internationale trein richting Basel was het indertijd ook het 12 Euro verhaal. Ik denk wel dat je naar Rijsel het er zou op kunnen wagen met een gewoontje (5/7 Euro) .
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Bericht door groentje »

Als het een beetje exotischer mag, zou ik eens kijken naar Komen/Comines. Het Franse station ligt op een 2 km, geloof ik, de frequentie is wel behoorlijk mager.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Bericht door Eric0641 »

ik dacht zelf aan tourcoing
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Bericht door Steve »

Moeskroen - Tourcoing is zo'n 6 km en dus vrij goed te doen, al heb je natuurlijk geen perfecte fietsinfrastructuur daar.

Komen (B) - Comines (FR) is dan weer amper 1,5 km en is qua rittijd op de treinen niet eens bijster veel langer, maar heeft als grote nadeel de erg lage frequentie aan Franse kant, zoals groentje al aangaf, slechts een paar treinen per dag. Het gaat om een oud, enkelsporig lijntje zonder enige kruisingsmogelijkheid dat al jaren halvelings met sluiting bedreigd wordt. Maar dat kan het juist aantrekkelijk maken...
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Bericht door Eric0641 »

Comines zal niet gaan lukken daar rijden 2 treinen per dag naar Lille om half 7 (sochtens) en 7 uur (savonds) en vanwege vertrek uit Maastricht zal het hem niet gaan worden. Het zal moeskroen - Tourcoing worden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Bericht door groentje »

Vanaf volgende week rijden er 2 treinen extra (tien voor 8 en kwart over 5), en nog een week later ook nog een middagtrein, om 13:36, maar inderdaad, het is niet vanzelfsprekend om daar de trein te nemen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hulp gevraagd, fietsticket over de grens naar Lille(Rijsel)

Bericht door Steve »

Ik ontdek trouwens dat sommige treinen (nota bene tegen de spits in, dus 's morgens naar Comines en 's avonds naar Rijsel) niet eens in alle stations stoppen, wat betekent dat een paar stations nu tijdens de zomer slechts één enkele trein per richting per dag zien voorbijkomen. Je zou voor minder op andere vervoersmodi rekenen...
Plaats reactie