Trein inhalen op tegenspoor

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:Het VVESI mag niet gebruikt worden op de "werkvloer".
Waarom mag dat niet? Het is toch een overheidsdocument dat wetgeving in materiële zin bevat?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Asterix »

Eimai schreef:In principe kan tegenspoor niet meer in de noord-zuid sinds het afschaffen van tegenspoor zonder vaste seinen, nu kan je enkel in de verkeerde richting rijden in kleine beweging, dus zonder normaal- of tegenspoor.
Dat is het eerste dat ik daar van hoor. De S422'en van hand tot hand voorzien dat nog allemaal en zo moet het ook worden afgeleverd voor de NZV.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Steven »

enkel de toegang op tegenspoor is niet voorzien. Maar voor de rest was tegenspoor wel voorzien. L0 valt niet onder de lijnen zonder vaste seinen op tegenspoor, van Brussel noord naar Brussel Zuid is op tegenspoor gewoon altijd 1 sectie/blok geweest. De toegang gaat ofwel met kleine beweging ofwel met een overschrijding van hand tot hand met een S422. Verder had je op het einde van de tunnel gewoon een tegenspoor sein staan => een vast sein.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Asterix »

Er moet altijd een S422 van hand tot hand worden afgeleverd voor tegenspoor in de NZV. Je geraakt er seintechnisch niet. En op dat S422 moet er staan "tegenspoor zonder vaste seinen". Zo is het althans de afgelopen jaren altijd geweest. Het is nieuw voor mij dat zoiets veranderd zou zijn. Heb je hierover meer info?
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door nighttrain »

Asterix schreef:
nighttrain schreef:Het VVESI mag niet gebruikt worden op de "werkvloer".
Waarom mag dat niet? Het is toch een overheidsdocument dat wetgeving in materiële zin bevat?
Je kan moeilijk een werknemer van een spoorbedrijf(operator/infrastructuur enz) een VVESI geven als zijn "reglementeringsboek" voor het uitvoeren van zijn beroepsactiviteit. Hebt U al een VVESI gezien , gelezen of bestudeerd?
Er zit geen struktuur in om als parate kennis voor een bepaalde doelgroep te dienen.Het VVESI is meer juridische teksten en het HLT deze met mensentaal (groso modo)
Dus anders gezegd, Vanaf het VVESI gaat iedereen een "beroepsdocument" filteren om die beroepsbezigheid veilig te kunnen uitvoeren.
En de werkvloer is bv de bestuurderspost van een trein ,het spoor voor techniekers en de seinpost voor bv bedienden van de beweging.
Dan kan je dat nog onderverdelen in parate kennis of actions reflexes (remmen na 2 gele...) of akties die je kan uitvoeren na consultatie van beroepsdocumenten (rem afzonderen/snelheid bepalen na incident).
Laatst gewijzigd door nighttrain op 04 sep 2016, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:Het bijzondere aan lijn 25 is dat er aanvankelijk wel de visu controle gedaan werd op de eindseinen moest er op tegenspoor gereden worden tussen Kontich en Mechelen.
Daarvoor moest er in Kontich een S422 gegeven worden omdat de reisweg niet beseind was.
Sinds er géén controle meer mogelijk is kan het beseind bereden worden.
Wat was de reden voor de controle van de eindseinen? Geen DV voorzien die aangeeft of je spoorvak vrij is?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:
Asterix schreef:
nighttrain schreef:Het VVESI mag niet gebruikt worden op de "werkvloer".
Waarom mag dat niet? Het is toch een overheidsdocument dat wetgeving in materiële zin bevat?
Volgens de arbeidswetgeving staat dit vermeld
Je kan moeilijk een werknemer van een spoorbedrijf(operator/infrastructuur enz) een VVESI geven als zijn "reglementeringsboek" voor het uitvoeren van zijn beroepsactiviteit. Hebt U al een VVESI gezien , gelezen of bestudeerd?
Ja, hoor. Het staat bij ons gewoon tussen de andere bronnen van de reglementering. Het heeft zelfs voorrang op die andere bronnen. Dus ja, niet mogen...
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door nighttrain »

Ja wat is "bij ons" er was hier iemand die zij dat ze het ARE moesten naleven en niet het VVESI?
Goed ik weet enkel ,maar heb niet veel ervaring, dat er beroepsdocumenten bestaan voor treinbestuurders(hlt)/seingevers/spoorarbeider /techniekers seininrichting. Nu weet ik niet meer of dit nog altijd in die groene kaftjes zat.
En voor alle duidelijkheid het gaat om Veilgheidsvoorschriften betreffende de exploitatie van spoorweginfrastructuur, en geen afgeleide reglementering.
Als je een storing heb op een seinpost kan je geen VVESI gebruiken om een bepaalde procedure te vinden die u zal leiden tot het oplossen van de zaak.
Idem voor een treinbestuurder: rood licht =doorrit verboden maar zegt niet wat je moet doen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door dekooiker »

Alemaal waar maar leidt ons wel serieus af van het eigenlijke onderwerp.
De doorsnee forumgebruiker heeft er niets aan.
Daarom voor de duidelijkheid:
Het VVESI is nationaal de wetgeving voor de spoorweg waarin niet tegeningegaan mag worden.
Omdat het onbruikbaar is als werkdocument heeft elk bedrijf zijn eigen afgietsel daarvan gemaakt en aangepast aan de praktijk.
Voor NMBS zal daar bijvoorbeeld bijzitten hoe een rem af te zonderen, bij Infrabel de te volgen procedure voor het afbreken van een reisweg.
Sterker dan dat: NMBS mag geen gebruik maken van die reglementering die voor Infrabel werd geschreven en omgekeerd.

Het is een mooi voorbeeld van hoe verkeerd het kan lopen: maak toch gewoon een duidelijke, minder omvangrijk document waarnaast de reeds bestaande beroepsonderrichtingen en plaatselijke onderrichtingen een aanvulling zijn!
De regelgeving is in elk geval zo opgesteld dat ze uitnodigt tot vergissingen en en houdt rechtstreeks risico's.

Wat lijn 25 betreft: geen DV-lijn en dus blokstelsel per telefoon!
De trein.
Alleen voor durvers.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door dekooiker »

Er zijn in principe nog twee mogelijkheden:

- de reisweg is voor tegenspoor beseind.
Dan is het zonder veel beperkingen mogelijk om op tegenspoor te rijden (ik veronderstel overal waar EBP het overgenomen heeft)

- de reisweg is gedeeltelijk voor tegenspoor beseind
Er is een vast inritsein én een vast uitritsein voor verkeer op tegenspoor, maar het is mogelijk dat er maar één sectie op tegenspoor is terwijl op normaalspoor meerdere secties zijn.
Ook ontbreken mogelijk snelheidsseinen.
De snelheid is hoe dan ook beperkt.


Voor wie meer wil weten nog het volgende.
Vroeger bestond de toestand dat je niet met open sein naar tegenspoor gezonden kon worden en een sein om van tegenspoor op normaalspoor te komen was er evenmin.
Dan kwam de toestand met overschrijdingsbevel en man met vlag (zie hoger) in het spel.
Bestaat in de praktijk niet meer.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie