Trein inhalen op tegenspoor

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef:Zijn de seinen zodanig geplaatst dat het overal mogelijk is via tegenspoor te rijden?
Ja, in België kan dat nagenoeg overal.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door ostbahnhof »

had ook eens dit geluk. een T trein uit Depanne mocht iets voor Tielt de reguliere IR voorbij op tegenspoor, tot.... de slagbomen in Tielt het lieten afweten. wij en de IR op een slakkengangetje door Tielt waar de IR weer voor mocht.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Tim »

Shrek schreef:
Nadleeh schreef:Zijn de seinen zodanig geplaatst dat het overal mogelijk is via tegenspoor te rijden?
Ja, in België kan dat nagenoeg overal.
Ik denk dat er geen enkele lijn meer is die niet met tegenspoorseinen is uitgerust.
Waarmee men ook beter ineens het hoofdstuk 'verkeer op tegenspoor zonder vaste seinen' uit de reglementering zou schrappen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door dentheo »

De secties(B), blokken (Nl) op tegenspoor zijn soms wel merkelijk langer, of is dat ondertussen ook niet meer ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Tim »

dentheo schreef:De secties(B), blokken (Nl) op tegenspoor zijn soms wel merkelijk langer, of is dat ondertussen ook niet meer ?
Komt nog heel vaak voor omdat er dan meestal verwittigingsseinen staan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Steven »

Op lijnen die vernieuwde seinen hebben staan ze normaal op dezelfde afstand bij normaal en tegenspoor. Doch op oudere lijnen waar nog niet aan vernieuwing werd gedaan staan ze op tegenspoor nog wel verder uit elkaar, soms zelfs op lijnen die men vernieuwd (zoals L162)
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door groentje »

Geldt dit ook voor lijn 25? Dit werd in onze opleiding steevast als voorbeeld aangehaald, met als argumentatie waarom dat er een parallelle lijn was, en de frequentie geen tegenspoor toelaat. Idem voor lijn 0, uiteraard.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Paul »

Ik dacht inderdaad dat er daarom op L. 25 geen tegenspoorseinen waren. Tot een aantal jaren geleden zeker niet. Wellicht is dat ondertussen veranderd?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Steven »

L25 is sinds het op ETCS is voorzien ook van tegenspoorseinen voorzien. Het voorbeeld van vroeger was van toepassing op het stuk tussen Mechelen en Antwerpen en laat net dat stuk volledig etcs geworden zijn.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Beesty »

Op een late avond, enkele weken geleden, hadden we ook het genoegen om op L50A een lege break in te halen via tegenspoor tussen Varsenare en Zandvoorde. Is inderdaad maar een vreemd beeld om onverwachts een rijdende trein in te halen .. dit kwam wellicht door de werken aan de inritsporen van Oostende want in Zandvoorde zijn we verder gereden op tegenspoor van 50F tot in het station.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Catenist »

Maar mag ik aannemen dat de wissels om van normaal- naar tegenspoor te gaan toch niet met de volle baansnelheid kunnen worden genomen, zodat de trein toch 2x moet vertragen? Wordt de beoogde tijdwinst dan uiteindelijk gehaald en zorgt het dan soms ook niet voor vertraging van de "gepasseerde" trein of van een tegemoetkomende trein?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door dentheo »

Inderdaad, maar met de moderne sturing heeft men een overzicht over en grotere lengte van de lijn, kan men beslissingen treffen op basis van actuele gegevens.
Anderzijds moet de beslissing ook niet meer doorgegeven aan een reeks seinhuizen langs de baan. Er kan dus snel beslist en uitgevoerd.
Maar er blijft een risico dat het niet helemaal gaat zoals gedacht....

Ik weet niet of er in zo'n geval ook gecommuniceerd wordt met de inhalende trein.
Kan en mag men hem vragen om vlotjes door te rijden en niet te slenteren ?
Kan en mag men hem vragen of hij alle vermogen beschikbaar heeft ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Eimai »

groentje schreef:Geldt dit ook voor lijn 25? Dit werd in onze opleiding steevast als voorbeeld aangehaald, met als argumentatie waarom dat er een parallelle lijn was, en de frequentie geen tegenspoor toelaat. Idem voor lijn 0, uiteraard.
Op lijn 25 is er nog het stuk tussen Schaarbeek en Vilvoorde waar geen trein op tegenspoor kan gezet worden via de seinen. Het uitritsein in Vilvoorde op perron 1 richting Brussel kan bijvoorbeeld niets anders dan rood geven. En idem voor het uitritsein van Schaarbeek op spoor 5 richting Vilvoorde. Er liggen daar geen wissels om naar het normaalspoor te gaan vanaf die sporen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door dekooiker »

Het bijzondere aan lijn 25 is dat er aanvankelijk wel de visu controle gedaan werd op de eindseinen moest er op tegenspoor gereden worden tussen Kontich en Mechelen.
Daarvoor moest er in Kontich een S422 gegeven worden omdat de reisweg niet beseind was.
Sinds er géén controle meer mogelijk is kan het beseind bereden worden.

Tim, het schrappen van verkeer op tegenspoor zonder vaste seinen moet in twee delen bekeken worden:
-toegang tot spoorvak op tegenspoor: is er een sein dat de reisweg voorziet en is er een sein dat de toegang tot normaalspoor voorziet (bestaat nu overal en voordien was dan het gele mobiel sein vereist)
-zijn er snelheidsseinen geplaatst?
Vooral dat laatste is een zaak die ertoe zal doen en zo neen is de Vmax 60 km/u
De trein.
Alleen voor durvers.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Eimai »

dentheo schreef:Ik weet niet of er in zo'n geval ook gecommuniceerd wordt met de inhalende trein.
Kan en mag men hem vragen om vlotjes door te rijden en niet te slenteren ?
Kan en mag men hem vragen of hij alle vermogen beschikbaar heeft ?
Ik denk dat ze eerder bellen naar de bestuurder die wordt ingehaald met de melding dat hij waarschijnlijk even zal moeten wachten om de ander voor te laten. Zelf apprecieer ik dat toch dat ze bellen als ze me ergens gaan vertraging geven. Als ik bv. al wat vertraging heb en moeite doe om die proberen weg te werken en dan zo wordt tegengehouden terwijl ze al lang wisten dat ik ging moeten wachten, dan word ik daar een beetje nijdig van soms :-)

Maar ze zouden wat mij betreft soms wel veel sneller op tegenspoor mogen sturen. Vanochtend bijvoorbeeld ook, goederen op lijn 27A aan Antwerpen-Noorderdokken te wachten om lijn 12 op te rijden, en ik daar met stoptrein richting Roosendaal vanuit Antwerpen en mijn seinen stonden al open naar lijn 12. Bellen ze me eerst op om te vragen of ik nog voor het sein kon stoppen om die voor te laten op normaalspoor (niet dus, want was al veel te kort bij dat sein) in plaats van die goederen meteen op tegenspoor te zetten tot Kapellen, zoals ze daarna gedaan hebben. Er reed niks anders in de weg dus hadden ze dat ineens kunnen doen. In Kapellen was die al ver genoeg weg zodat ik geen vertraging had (alléja, één minuut), anders had ik daar enkele minuten vertraging gehad. Maar misschien dat ze voor tegenspoor eerst aan traffic control toelating moeten vragen zeker, die het dan eens moet uitzoeken of het wel echt kan, etc.?
Plaats reactie