Trein inhalen op tegenspoor

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Asterix »

Eimai schreef:
groentje schreef:Geldt dit ook voor lijn 25? Dit werd in onze opleiding steevast als voorbeeld aangehaald, met als argumentatie waarom dat er een parallelle lijn was, en de frequentie geen tegenspoor toelaat. Idem voor lijn 0, uiteraard.
Op lijn 25 is er nog het stuk tussen Schaarbeek en Vilvoorde waar geen trein op tegenspoor kan gezet worden via de seinen. Het uitritsein in Vilvoorde op perron 1 richting Brussel kan bijvoorbeeld niets anders dan rood geven. En idem voor het uitritsein van Schaarbeek op spoor 5 richting Vilvoorde. Er liggen daar geen wissels om naar het normaalspoor te gaan vanaf die sporen.
Lijn 27 idem vanaf de inrit Schaarbeek Groep G naar Vilvoorde toe, lijn 26A ook. En ook al aangehaald, de lijn 0.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Steve »

Lijn 0 op tegenspoor, dat zou ik nog wel eens willen meemaken, al zal het duidelijk niet eenvoudig worden. :D

Wel al van het lijstje mogen afvinken: in volle spits van de oostelijke koker (spoor 5 Brussel-Centraal) naar lijn 50/60, helemaal aan de westelijke kant dus.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Steven »

Ik heb het al gedaan op tegenspoor de L0 oprijden, doch wel een uitzonderlijk geval, want het was om een defecte trein op te halen in Brussel Centraal.
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door groentje »

En dat is waarom er dacht ik ook geen tegenspoorsignalisatie is in de NZV. Het heeft ook weinig zin, de zeldzame ogenblikken dat er in het gewone verkeer ruimte is om tegenspoor te rijden, is er ongetwijfeld ook ruimte op een van de 3 sporen in de voorziene rijrichting, en bij een evacuatie mag de rijrichting toch niet veranderd worden...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Steven »

Er staan wel degelijk tegenspoorseinen, doch enkel om het spoor te verlaten, ze kondigen de stopseinen aan. Doch (aan de kant Brussel zuid toch) met de plaatsing van alle nieuwe seinen waar men heden mee bezig is heeft men al minstens 1 van die seinen buiten dienst gezet (het sein is gedoofd en voorzien van een wit kruis). Je hebt dus eigenlijk 1 grote sectie op de tegengestelde rijrichting. Indien er een trein vast staat in brussel centraal, om welke reden dan ook, kan de volgende trein (zolang het niet een klassiek gesleepte trein is) gewoon terugkeren naar Brussel Zuid/Noord. Er op lettende dat ook hiervoor procedures bestaan. Je mag niet zomaar willekeurig van stuurpost veranderen en in de andere richting beginnen rijden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Asterix »

Er staat altijd een sein om de terugkeer naar normaalspoor te regelen (zodat het spoor ook kan worden gebruikt voor een rangering tot achter het rooster) en bijvoorbeeld op spoor 1 kant Zuid zelfs een snelheidsbord. Het is dan ook een gedeeltelijk beseind spoorvak (enkel de keper bij aanvang om naar tegenspoor te rijden, ontbreekt).
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Eimai »

In principe kan tegenspoor niet meer in de noord-zuid sinds het afschaffen van tegenspoor zonder vaste seinen, nu kan je enkel in de verkeerde richting rijden in kleine beweging, dus zonder normaal- of tegenspoor. De verwittigingsseinen die de inritseinen van Brussel-Noord en -Zuid aankondigen kunnen dus eigenlijk beter weggehaald worden, want kunnen verwarrend werken als je even de regels door elkaar haalt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door dekooiker »

Een schitterend voorbeeld van het vertoon van het geel mobiel sein om van tegenspoor weder op normaalspoor geleid te worden (tekst aangepast)
https://www.flickr.com/photos/ahrend01/ ... 155706605/

Zoals aangehaald werd dit gebruikt op de baanvakken waar geen (volledige) tegenspoorinrichting bestond.
Er was geen sein met keper (er was wel een normaalspoorsein!) om naar tegenspoor te rijden, geen om van tegenspoor naar normaalspoor te gaan.
Voor het eerste sein kreeg men een S422 en de terugkeer op normaalspoor was met het vertoon van het geel mobiel sein.
Deze toestand deed zich altijd voor bij mechanische seinen en zelfs bij lichtseinen hebben we hierboven al enkele voorbeelden gezien.
Spreekt voor zich dat er op die manier een trein inhalen weinig zin had.
Laatst gewijzigd door dekooiker op 03 sep 2016, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein.
Alleen voor durvers.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Paul »

Ik herinner mij een voorbeeld van inhalen op tegenspoor dat in de dienstregeling gepland was in de jaren 1980. Zie de pagina uit het spoorboekje van 1980-1981 hieronder. Er reden toen op zaterdagen, zon- en feestdagen in de zomer twee toeristische treinen naar het zuiden: de "Ardenner" van Antwerpen via Luik naar Luxemburg vv., en de "Ourthe-Famenne" van Leuven via Hasselt en Luik naar Jemelle vv. Op de terugreis 's avonds werd de "Ourthe-Famenne" tussen Rivage en Angleur op tegenspoor ingehaald door de "Ardenner". De lijnen 42 en 43 waren toen nog niet geëlektrificeerd, de genoemde treinen reden met dieseltractie, als ik me goed herinner K-rijtuigen in de "Ardenner" en M2-rijtuigen in de "Ourthe-Famenne". Ik heb het een keer zelf meegemaakt toen ik met de "Ardenner" onderweg was. Dat was wel een bijzondere ervaring. Afbeelding
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door nighttrain »

dekooiker schreef:Een schitterend voorbeeld van het vertoon van het geel mobiel sein om van tegenspoor weder op normaalspoor geleid te worden (vlaggemans staat weliswaar aan de verkeerde kant van het spoor maar kom...):
https://www.flickr.com/photos/ahrend01/ ... 155706605/

Die arbeider stond of staat wel goed. In het VVESI 3.1 hoofdstuk 7 artikel 7.2.3.1 kan men lezen: "De gele vlag wordt links of rechts van het betrokkenspoor vertoond . daarentegen op de seininrichtingsplannen van een BTS kan de inplant links of rechts van het betrokken spoor getekend staan voor dezelfde rijrichting (cirkel half wit ,half zwart artikel 7.2.3.2) Max 20km/h voor de overgang
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door dekooiker »

Het VVESI, dat klopt inderdaad: ik heb me vergist.
Vlaggeman mag zowel links als rechts van het bereden spoor opduiken, dank voor uw opmerking.
Het ARE echter maakt al een tijdje geen melding meer van deze toestand en aangezien het ARE het enige document is dat Infrabel mag gebruiken bestaat het voor ons niet meer.
De werkelijke toestand ten velde maakt het ook overbodig.
Maar het is wel interessant om te weten hoe het er vroeger aan toeging.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door Portbou »

Paul schreef:Er reden toen op zaterdagen, zon- en feestdagen in de zomer twee toeristische treinen naar het zuiden: de "Ardenner" van Antwerpen via Luik naar Luxemburg vv., en de "Ourthe-Famenne" van Leuven via Hasselt en Luik naar Jemelle vv.
In 1980 was ik nog te jong om spoorboekjes te lezen...
Dit zijn wel twee heel speciale verbindingen. Heb je eventueel hun volledige dienstregeling ?

Alvast bedankt.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door nighttrain »

dekooiker schreef:Het VVESI, dat klopt inderdaad: ik heb me vergist.
Vlaggeman mag zowel links als rechts van het bereden spoor opduiken, dank voor uw opmerking.
Het ARE echter maakt al een tijdje geen melding meer van deze toestand en aangezien het ARE het enige document is dat Infrabel mag gebruiken bestaat het voor ons niet meer.
De werkelijke toestand ten velde maakt het ook overbodig.
Maar het is wel interessant om te weten hoe het er vroeger aan toeging.
Vroeger ?? Die VVESI 3.1 is van 08/01/2013. En die hebben we gebruikt om als spoorwegoperator de reglementering te schrijven voor onze treinbestuurders op het Belgische net.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door dekooiker »

Zeker vroeger, want het komt niet meer voor volgens Infrabel wegens niet meer opgenomen in ARE.
En daardoor alleen al is deze praktijk naar het museum verwezen.
Dan mag het nog in VVESI, HLT of wat dan ook staan: het komt in de praktijk niet meer voor, dus is het slechts een relikwie geworden.

Overigens is het onvoorstelbaar dat elk spoorbedrijf een eigen versie van reglementering op basis van het VVESI mag maken.
Men had beter werk gemaakt van 'het' reglement voor iedereen.
De trein.
Alleen voor durvers.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein inhalen op tegenspoor

Bericht door nighttrain »

Begrijp iets niet goed in uw redenering.
Elke infrastructuurbeheerder heeft een exploitatiepricipe en veiligheidsvoorschriften die bij de ene VVESI, principes d'exploitation/référentiels , Volume C ...noemen. Die zijn goedgekeurd door de lokale overheden en geschreven in de landstaal of talen.
Het VVESI mag niet gebruikt worden op de "werkvloer".
Die principes worden vertaald(spoortechnisch) door de operatoren en in een bepaalde vorm gegoten volgens hun huis filosophie(pedagogisch/stijl/vorm) en behoeften (lijnen, station). DE NMBS noemt dat boekje HLT deel 1,2 3,5 enz
Andere noemen dit Modules1/2/3 of documents de référence,document d'application enz.
Dus als voorbeeld: als een operator met treinbestuurders die de taal spreken van bv NMBS (Frans/nederlands), kunnen ze beslissen om het boekje HLT te gebruiken ,mits betaling van enkele honderdduizenden of miljoenen Euros aan de houder van de "publicatie /intelectuele rechten".
Dus dit contract bevat de fysieke/intelectuele en opvolging ervan.
Indien ze dit niet willen betalen ,zullen ze een eigen dienst/bureau hebben die die exploitatievoorschriften(VVESI/Volume c/Volume D) gaat omzetten in hun "huisstijl".
Indien ze niet de taal spreken (Nederlanders/Duitsers/Engelsen),daar bestaat geen officiele HLT versie van, dan zullen die operatoren het bv VVESI principes in hun huisstijl vertalen(vertalen in de zin van taalkundig maar ook in de vorm en stijl) voor hun Nederlandse/Duits/Engels bestuurders. Ik heb speciaal ook het Nederlands vermeld , daar sommige termen juridisch technisch verschillen tussen noord-nederlands en Zuid-Nederlands(vlaams).Die vertalingen ontzeggen hun niet dat de treinbestuurders de taal van de infrastructuur beheerder moeten beheersen.
De operatoren worden ingelicht (en moeten opvolgen) via de "business corner " van Infrabel betreffende de wijzigingen en op komst zijnde wijzigingen/projecten .
Plaats reactie