Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wodt al een half uur dienst
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Dus de dienst die je voorstelt zou maar tijdelijk zijn? Dan heb je meteen het antwoord op: Waarom niet terug Oostende-Maastricht? Omdat ze geen grote moeite gaan steken in iets dat maar een jaartje zou rijden.Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wodt al een half uur dienst
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Maar als men nou gewoon om het uur een IC naar Maastricht stuurt. Naast deze arriva (rotzooi) kan al niet na 3 weken optijd rijden en de volledige route, dan denk ik dat we er wel beter vanaf zijn.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openenEric0641 schreef:Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
De eerste privé reizigerstrein in de "vurige Stede" hoho.Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wordt al een half uur dienst
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Nee want Arriva wordt bij mijn weten geen vervoerder in België. Ze zouden met de NMBS overleggen over hoe het georganiseerd moet worden. Verder is "privé" ook maar betrekkelijk want Arriva is een DB-dochter. En is Thalys dan niet privé?dentheo schreef:De eerste privé reizigerstrein in de "vurige Stede" hoho.Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wordt al een half uur dienst
Groetjes,
Rian
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Echt privé zal dat niet zijn. Als je wilt dat zoiets werkt moeten de tickets (op zijn minst op het Belgisch gedeelte) gewoon van/naar elk Belgisch station verkocht kunnen worden. Bovendien moet je in België een Belgische treinbegeleider aan boord hebben. Tenzij Arriva een eigen treinbegeleidersschool opricht gaan ze die dus bij de NMBS moeten gaan halen.dentheo schreef:De eerste privé reizigerstrein in de "vurige Stede" hoho.Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wordt al een half uur dienst
Lang verhaal kort: het is voor Arriva eenvoudiger en goedkoper om voor het Belgisch gedeelte van hun lijn samen te werken met de NMBS. Van concurrentie zal er dus geen sprake zijn
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Verlopig mag in België geen enkele trein rijden zonder treinbegeleider. Staat zelfs zo in de wet. Dus er zal altijd een treinbegeleider aanwezig moeten zijn vanaf de grens voor verder in België te mogen rijden.Eric0641 schreef:zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
De IC, moet ook weer geen stoptrein worden he, ik denk dat Eijsden, Bressoux wel genoeg heeft aan 1x per uur. Er zijn al genoeg IC in België die eigenlijk een stoptreinen zijn. Voorbeeld; Schaarbeek - Charleroi. om de 5 min een stop.Shrek schreef:Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openenEric0641 schreef:Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Uiteraard zullen het Arriva-treinen zijn, met een Arriva-bestuurder. Maar de ticketverkoop en de treinbegeleiding kunnen ze praktisch niet zonder de NMBS doen.Eric0641 schreef:zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Net andersom, de stoptrein krijgt meer haltes de IC misschien zelfs minder. Moet Eijsden echt voor een IC?Eric0641 schreef:De IC, moet ook weer geen stoptrein worden he, ik denk dat Eijsden, Bressoux wel genoeg heeft aan 1x per uur. Er zijn al genoeg IC in België die eigenlijk een stoptreinen zijn. Voorbeeld; Schaarbeek - Charleroi. om de 5 min een stop.Shrek schreef:Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openenEric0641 schreef:Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
de enigste halte voor de IC zou Visé moeten zijnShrek schreef:Uiteraard zullen het Arriva-treinen zijn, met een Arriva-bestuurder. Maar de ticketverkoop en de treinbegeleiding kunnen ze praktisch niet zonder de NMBS doen.Eric0641 schreef:zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Net andersom, de stoptrein krijgt meer haltes de IC misschien zelfs minder. Moet Eijsden echt voor een IC?Eric0641 schreef:De IC, moet ook weer geen stoptrein worden he, ik denk dat Eijsden, Bressoux wel genoeg heeft aan 1x per uur. Er zijn al genoeg IC in België die eigenlijk een stoptreinen zijn. Voorbeeld; Schaarbeek - Charleroi. om de 5 min een stop.Shrek schreef: Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openen
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Cheratte en Argenteau zouden potentieel wel heropenbare stopplaatsen zijn vermoed ik. Ook in het kader van een RET net rond Luik. Heeft iemand btw informatie over de sluitingsdata voor reizigers op Jupille, Wandre en Vise Centre van rond 1956 - 1960 ?
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Het laatste spoorboekje met een treinbediening in Cheratte en Argenteau dateert van 03.06.1956. De treinen stopten teon in Liège-Longdoz, Liège-Cornillon, Bressoux, Jupille, Souverain-Wandre, Wandre, Cheratte, Argenteau, Pont d'Argenteau, Visé-Central, Visé, Eysden en Maastricht. (Ter aanvulling: er waren ook directe treinen Maastricht - Visé - Liège-Guillemins. Op de echte internationale treinen na werden die allemaal met motorwagens (M) uitgebaat. Het boeketje bestond o.m. uit een Maastricht - Liège - Antwerpen (via lijnen 34-35-16), enkele treinen Maastricht - Liège-Guillemins, de Amsterdam - Basel, een Maastricht - Luxemburg en een Den Haag - Basel.)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13