Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Alles over reizigerstreinen in België.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Eric0641 »

de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wodt al een half uur dienst
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wodt al een half uur dienst
Dus de dienst die je voorstelt zou maar tijdelijk zijn? Dan heb je meteen het antwoord op: Waarom niet terug Oostende-Maastricht? Omdat ze geen grote moeite gaan steken in iets dat maar een jaartje zou rijden.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Eric0641 »

Maar als men nou gewoon om het uur een IC naar Maastricht stuurt. Naast deze arriva (rotzooi) kan al niet na 3 weken optijd rijden en de volledige route, dan denk ik dat we er wel beter vanaf zijn.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Eric0641 »

Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef:Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openen :wink:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door dentheo »

Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wordt al een half uur dienst
De eerste privé reizigerstrein in de "vurige Stede" hoho.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wordt al een half uur dienst
De eerste privé reizigerstrein in de "vurige Stede" hoho.
Nee want Arriva wordt bij mijn weten geen vervoerder in België. Ze zouden met de NMBS overleggen over hoe het georganiseerd moet worden. Verder is "privé" ook maar betrekkelijk want Arriva is een DB-dochter. En is Thalys dan niet privé?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wordt al een half uur dienst
De eerste privé reizigerstrein in de "vurige Stede" hoho.
Echt privé zal dat niet zijn. Als je wilt dat zoiets werkt moeten de tickets (op zijn minst op het Belgisch gedeelte) gewoon van/naar elk Belgisch station verkocht kunnen worden. Bovendien moet je in België een Belgische treinbegeleider aan boord hebben. Tenzij Arriva een eigen treinbegeleidersschool opricht gaan ze die dus bij de NMBS moeten gaan halen.
Lang verhaal kort: het is voor Arriva eenvoudiger en goedkoper om voor het Belgisch gedeelte van hun lijn samen te werken met de NMBS. Van concurrentie zal er dus geen sprake zijn :wink:
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Eric0641 »

zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
260689
Berichten: 3311
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door 260689 »

Eric0641 schreef:zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Verlopig mag in België geen enkele trein rijden zonder treinbegeleider. Staat zelfs zo in de wet. Dus er zal altijd een treinbegeleider aanwezig moeten zijn vanaf de grens voor verder in België te mogen rijden.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Eric0641 »

Shrek schreef:
Eric0641 schreef:Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openen :wink:
De IC, moet ook weer geen stoptrein worden he, ik denk dat Eijsden, Bressoux wel genoeg heeft aan 1x per uur. Er zijn al genoeg IC in België die eigenlijk een stoptreinen zijn. Voorbeeld; Schaarbeek - Charleroi. om de 5 min een stop.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef:zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Uiteraard zullen het Arriva-treinen zijn, met een Arriva-bestuurder. Maar de ticketverkoop en de treinbegeleiding kunnen ze praktisch niet zonder de NMBS doen.
Eric0641 schreef:
Shrek schreef:
Eric0641 schreef:Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openen :wink:
De IC, moet ook weer geen stoptrein worden he, ik denk dat Eijsden, Bressoux wel genoeg heeft aan 1x per uur. Er zijn al genoeg IC in België die eigenlijk een stoptreinen zijn. Voorbeeld; Schaarbeek - Charleroi. om de 5 min een stop.
Net andersom, de stoptrein krijgt meer haltes de IC misschien zelfs minder. Moet Eijsden echt voor een IC?
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Eric0641 »

Shrek schreef:
Eric0641 schreef:zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Uiteraard zullen het Arriva-treinen zijn, met een Arriva-bestuurder. Maar de ticketverkoop en de treinbegeleiding kunnen ze praktisch niet zonder de NMBS doen.
Eric0641 schreef:
Shrek schreef: Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openen :wink:
De IC, moet ook weer geen stoptrein worden he, ik denk dat Eijsden, Bressoux wel genoeg heeft aan 1x per uur. Er zijn al genoeg IC in België die eigenlijk een stoptreinen zijn. Voorbeeld; Schaarbeek - Charleroi. om de 5 min een stop.
Net andersom, de stoptrein krijgt meer haltes de IC misschien zelfs minder. Moet Eijsden echt voor een IC?
de enigste halte voor de IC zou Visé moeten zijn
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Leenaarts
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2020, 18:54

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Leenaarts »

Cheratte en Argenteau zouden potentieel wel heropenbare stopplaatsen zijn vermoed ik. Ook in het kader van een RET net rond Luik. Heeft iemand btw informatie over de sluitingsdata voor reizigers op Jupille, Wandre en Vise Centre van rond 1956 - 1960 ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door overweg13 »

Het laatste spoorboekje met een treinbediening in Cheratte en Argenteau dateert van 03.06.1956. De treinen stopten teon in Liège-Longdoz, Liège-Cornillon, Bressoux, Jupille, Souverain-Wandre, Wandre, Cheratte, Argenteau, Pont d'Argenteau, Visé-Central, Visé, Eysden en Maastricht. (Ter aanvulling: er waren ook directe treinen Maastricht - Visé - Liège-Guillemins. Op de echte internationale treinen na werden die allemaal met motorwagens (M) uitgebaat. Het boeketje bestond o.m. uit een Maastricht - Liège - Antwerpen (via lijnen 34-35-16), enkele treinen Maastricht - Liège-Guillemins, de Amsterdam - Basel, een Maastricht - Luxemburg en een Den Haag - Basel.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie