Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Alles over reizigerstreinen in België.
michael1105

Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door michael1105 »

Dat zou ik persoonlijk veel leuker vinden dan een Oostende - Eupen. Misschien kunnen ze zelf het gewoon wisselen Luik - Maastricht wordt dan gewoon Luik - Eupen( zodat de mensen in eupen toch zekere aansluting hebben).

Het hoeft niet tijdens de week want die lijn zou ideaal zijn voor in het weekend. Mensen die aan de kust, Brugge, Gent, Brussel of Leuven wonen zouden veel gemakkelijker in Maastricht geraken. Met alle respect voor Eupen maar Eupen is in het weekend zo goed als "dood" en zeker op zondag. Wat natuurlijk in Maastricht veel meer te beleven valt.

Voorstel lijn Oostende - Maastricht(nl)

Oostende
Brugge
Gent
Brussel-Zuid
Brussel-Centraal
Brussel-Noord
Leuven
Luik
Wezet
Maastricht Randwyck
Maastricht

Eventueel voorstel lijn Luik - Eupen


Bressoux (zit een beetje met probleem van deze station)
Luik
Verviers Centraal
Welkenraedt
Eupen
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Steve »

In theorie allemaal heel leuk, maar er heeft jarenlang een degelijk IC naar Maastricht gereden (helemaal zoals jij voorstelt, alleen beperkt tot Brussel) en die verbinding is nooit een overdonderend succes geweest. Dan heeft 't geen zin om zo ongeveer de belangrijkste IC-verbinding van het land, ruggengraat van een groot deel van het netwerk, even naar Maastricht te sturen, ook al is 't enkel tijdens het weekend.
Daarmee zouden ze ook bepaald niet gelukkig zijn in Verviers (50.000+ inwoners), de hele noord-oostelijke uithoek van het land (grotendeels gericht op station Welkenraedt) en natuurlijk Eupen zelf, zo'n 20.000 inwoners maar vooral ook hoofdstad van een Gemeenschap en zetel van een regering en parlement. Qua exploitatie zal het ook weinig goed doen, onder meer omdat je plots veel minder flexibel bent qua materieelinzet, met een potentiële impact op een groot deel van het land.

Maastricht verdient zeker een betere verbinding, maar ik verwacht eigenlijk meer heil van een nieuwe regionale verbinding zoals die er de komende jaren mogelijk zou komen door privé-exploitanten. Voor wie uit het centrum of westen van het land komt, is er nu al een vrij behoorlijke aansluiting in Luik.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:In theorie allemaal heel leuk, maar er heeft jarenlang een degelijk IC naar Maastricht gereden (helemaal zoals jij voorstelt, alleen beperkt tot Brussel) en die verbinding is nooit een overdonderend succes geweest.
Het aantal internationale reizigers vanuit Maastricht naar België was erdoor verdubbeld. Dat zou ik toch wel een succes willen noemen. Ik vraag me af hoe ver dat nu weer gezakt is.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef:
Steve schreef:In theorie allemaal heel leuk, maar er heeft jarenlang een degelijk IC naar Maastricht gereden (helemaal zoals jij voorstelt, alleen beperkt tot Brussel) en die verbinding is nooit een overdonderend succes geweest.
Het aantal internationale reizigers vanuit Maastricht naar België was erdoor verdubbeld. Dat zou ik toch wel een succes willen noemen. Ik vraag me af hoe ver dat nu weer gezakt is.

Groetjes,
Rian
Het lijkt me logisch dat de reizigersaantallen in die mate evolueren in vergelijking met een puur lokale verbinding waar één enkel klassiekje de norm was, maar het lijkt me nog ver te liggen van wat je nodig zou hebben om het omleiden van de Oostende-Eupen (want daar ging het specifiek om) te rechtvaardigen. Zoals geschreven ben ik het helemaal met je eens dat Maastricht een betere bediening verdient, maar dan in een andere vorm. Het doortrekken van de IC via de klassieke lijn 36 zou misschien een tussenoplossing kunnen zijn.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door wva »

Als ik me goed herinner, reed de IC vanuit Blankenberge vroeger door naar Maastricht..... Deze werd verzekerd door de breaks in hun bordeaux versie
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door LML »

Een Oostende-Brussel-Luik-Aachen èn een Kortrijk-Brussel-Luik-Eupen (i.p.v. Welkenraedt) lijkt me een betere keuze dan een Oostende-Brussel-Luik-Maastricht. Maar ja, daarvoor moeten eerst de Elocs 18 en de I11-stuurstanden toegelaten worden voor die paar km in Duitsland. Wel kunnen maar niet willen...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Shrek »

LML schreef: Maar ja, daarvoor moeten eerst de Elocs 18 en de I11-stuurstanden toegelaten worden voor die paar km in Duitsland. Wel kunnen maar niet willen...?
Jawel hoor, dat komt er aan. Maar ze gaven prioriteit aan homologatie in Luxemburg, wat wel te begrijpen is.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:
rvdborgt schreef:
Steve schreef:In theorie allemaal heel leuk, maar er heeft jarenlang een degelijk IC naar Maastricht gereden (helemaal zoals jij voorstelt, alleen beperkt tot Brussel) en die verbinding is nooit een overdonderend succes geweest.
Het aantal internationale reizigers vanuit Maastricht naar België was erdoor verdubbeld. Dat zou ik toch wel een succes willen noemen. Ik vraag me af hoe ver dat nu weer gezakt is.
Het lijkt me logisch dat de reizigersaantallen in die mate evolueren in vergelijking met een puur lokale verbinding waar één enkel klassiekje de norm was, maar het lijkt me nog ver te liggen van wat je nodig zou hebben om het omleiden van de Oostende-Eupen (want daar ging het specifiek om) te rechtvaardigen.
Ik heb nergens geschreven dat Oostende - Eupen naar Maastricht zou moeten rijden. Alleen dat de verbinding Brussel - Maastricht wel degelijk een succes was.

Een structureel probleem is dat de NMBS nog steeds geen treinstellen heeft voor 200 km/h. Geen enkele bestemming achter Luik (vanuit Brussel gezien) rechtvaardigt 12 rijtuigen I11 of 8 M6'en. Met treinstellen had je in Luik verschillende bestemmingen kunnen combineren.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Asterix »

Steve schreef:
rvdborgt schreef:
Steve schreef:In theorie allemaal heel leuk, maar er heeft jarenlang een degelijk IC naar Maastricht gereden (helemaal zoals jij voorstelt, alleen beperkt tot Brussel) en die verbinding is nooit een overdonderend succes geweest.
Het aantal internationale reizigers vanuit Maastricht naar België was erdoor verdubbeld. Dat zou ik toch wel een succes willen noemen. Ik vraag me af hoe ver dat nu weer gezakt is.

Groetjes,
Rian
Het lijkt me logisch dat de reizigersaantallen in die mate evolueren in vergelijking met een puur lokale verbinding waar één enkel klassiekje de norm was, maar het lijkt me nog ver te liggen van wat je nodig zou hebben om het omleiden van de Oostende-Eupen (want daar ging het specifiek om) te rechtvaardigen.
Om hoeveel reizigers ging het dan, Steve?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Steven »

Ze was kalm genoeg die verbinding, heb regelmatig met die trein gereden waarbij we meestal rond de 50-100 reizigers meehadden tijdens het schooljaar. in de spits liep dat goed vol maar daarbuiten was dat echt kalm, zeker op het stuk achter luik.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Ze was kalm genoeg die verbinding, heb regelmatig met die trein gereden waarbij we meestal rond de 50-100 reizigers meehadden tijdens het schooljaar. in de spits liep dat goed vol maar daarbuiten was dat echt kalm, zeker op het stuk achter luik.
Uiteraard, want er was geen stop in Leuven, wat meteen een deel van de potentieel wegnam. Het aantal reizigers leek ook klein doordat de treinen veel te lang waren buiten de spits en ook tussen Luik en Maastricht.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door kika »

En in geval van problemen (niets ongewoons, of beperkt tot Visé), waren de reizigers in Maastricht aan hun lot overgelaten. Geen omroep, personeel dat ook van niets weet, gaat de volgende trein dan wél rijden?? Op zulke momenten ben ik wel een paar dozijn mensen tegengekomen die zeiden nooit meer. En verder wat Rian zegt.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Eric0641 »

4 bakken m6, en een goede aansluiting van luik op richting charleroi. en dan richting brussel. vanaf maastricht lijkt mij een prima verbinding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door overweg13 »

Eric0641 schreef:4 bakken m6, en een goede aansluiting van luik op richting charleroi. en dan richting brussel. vanaf maastricht lijkt mij een prima verbinding
Er zijn op zo veel plaatsen dergelijke prima verbindingen te bedenken. Op zich is er waarschijnlijk niets tegen je voorstel, maar het is de taak van de NMBS om uit alle mogelijkheden die te halen die efficiënt, logisch, rendabel en uitvoerbaar zijn. Er zal dus wel een reden zijn waarom men gekozen heeft voor de feitelijke halfuurverbinding met Brussel tussen Welkenraedt en vooral Verviers, die ook nog de mogelijk biedt om Pepinster en Angleur weer beter te bedienen en niet voor de verbinding Visé - Brussel.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef:4 bakken m6, en een goede aansluiting van luik op richting charleroi. en dan richting brussel. vanaf maastricht lijkt mij een prima verbinding
M6 is het verkeerde cijfertje, als je er M7 van maakt wordt het wel mogelijk. Die treinen zullen immers 200 km/h kunnen rijden en makkelijk splitsbaar zijn. Dan kan je (zoals nu op de Knokke/Blankenberge) een stuk richting Eupen sturen en een stuk richting Maastricht.
Dan krijgt je bijvoorbeeld Kortijk-Brussel-Luik-Maastricht/Eupen. De Oostende zullen ze volgens mij niet naar Maastricht sturen omdat die naar Aken moet rijden.
Plaats reactie