Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Dat zou ik persoonlijk veel leuker vinden dan een Oostende - Eupen. Misschien kunnen ze zelf het gewoon wisselen Luik - Maastricht wordt dan gewoon Luik - Eupen( zodat de mensen in eupen toch zekere aansluting hebben).
Het hoeft niet tijdens de week want die lijn zou ideaal zijn voor in het weekend. Mensen die aan de kust, Brugge, Gent, Brussel of Leuven wonen zouden veel gemakkelijker in Maastricht geraken. Met alle respect voor Eupen maar Eupen is in het weekend zo goed als "dood" en zeker op zondag. Wat natuurlijk in Maastricht veel meer te beleven valt.
Voorstel lijn Oostende - Maastricht(nl)
Oostende
Brugge
Gent
Brussel-Zuid
Brussel-Centraal
Brussel-Noord
Leuven
Luik
Wezet
Maastricht Randwyck
Maastricht
Eventueel voorstel lijn Luik - Eupen
Bressoux (zit een beetje met probleem van deze station)
Luik
Verviers Centraal
Welkenraedt
Eupen
Het hoeft niet tijdens de week want die lijn zou ideaal zijn voor in het weekend. Mensen die aan de kust, Brugge, Gent, Brussel of Leuven wonen zouden veel gemakkelijker in Maastricht geraken. Met alle respect voor Eupen maar Eupen is in het weekend zo goed als "dood" en zeker op zondag. Wat natuurlijk in Maastricht veel meer te beleven valt.
Voorstel lijn Oostende - Maastricht(nl)
Oostende
Brugge
Gent
Brussel-Zuid
Brussel-Centraal
Brussel-Noord
Leuven
Luik
Wezet
Maastricht Randwyck
Maastricht
Eventueel voorstel lijn Luik - Eupen
Bressoux (zit een beetje met probleem van deze station)
Luik
Verviers Centraal
Welkenraedt
Eupen
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
In theorie allemaal heel leuk, maar er heeft jarenlang een degelijk IC naar Maastricht gereden (helemaal zoals jij voorstelt, alleen beperkt tot Brussel) en die verbinding is nooit een overdonderend succes geweest. Dan heeft 't geen zin om zo ongeveer de belangrijkste IC-verbinding van het land, ruggengraat van een groot deel van het netwerk, even naar Maastricht te sturen, ook al is 't enkel tijdens het weekend.
Daarmee zouden ze ook bepaald niet gelukkig zijn in Verviers (50.000+ inwoners), de hele noord-oostelijke uithoek van het land (grotendeels gericht op station Welkenraedt) en natuurlijk Eupen zelf, zo'n 20.000 inwoners maar vooral ook hoofdstad van een Gemeenschap en zetel van een regering en parlement. Qua exploitatie zal het ook weinig goed doen, onder meer omdat je plots veel minder flexibel bent qua materieelinzet, met een potentiële impact op een groot deel van het land.
Maastricht verdient zeker een betere verbinding, maar ik verwacht eigenlijk meer heil van een nieuwe regionale verbinding zoals die er de komende jaren mogelijk zou komen door privé-exploitanten. Voor wie uit het centrum of westen van het land komt, is er nu al een vrij behoorlijke aansluiting in Luik.
Daarmee zouden ze ook bepaald niet gelukkig zijn in Verviers (50.000+ inwoners), de hele noord-oostelijke uithoek van het land (grotendeels gericht op station Welkenraedt) en natuurlijk Eupen zelf, zo'n 20.000 inwoners maar vooral ook hoofdstad van een Gemeenschap en zetel van een regering en parlement. Qua exploitatie zal het ook weinig goed doen, onder meer omdat je plots veel minder flexibel bent qua materieelinzet, met een potentiële impact op een groot deel van het land.
Maastricht verdient zeker een betere verbinding, maar ik verwacht eigenlijk meer heil van een nieuwe regionale verbinding zoals die er de komende jaren mogelijk zou komen door privé-exploitanten. Voor wie uit het centrum of westen van het land komt, is er nu al een vrij behoorlijke aansluiting in Luik.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Het aantal internationale reizigers vanuit Maastricht naar België was erdoor verdubbeld. Dat zou ik toch wel een succes willen noemen. Ik vraag me af hoe ver dat nu weer gezakt is.Steve schreef:In theorie allemaal heel leuk, maar er heeft jarenlang een degelijk IC naar Maastricht gereden (helemaal zoals jij voorstelt, alleen beperkt tot Brussel) en die verbinding is nooit een overdonderend succes geweest.
Groetjes,
Rian
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Het lijkt me logisch dat de reizigersaantallen in die mate evolueren in vergelijking met een puur lokale verbinding waar één enkel klassiekje de norm was, maar het lijkt me nog ver te liggen van wat je nodig zou hebben om het omleiden van de Oostende-Eupen (want daar ging het specifiek om) te rechtvaardigen. Zoals geschreven ben ik het helemaal met je eens dat Maastricht een betere bediening verdient, maar dan in een andere vorm. Het doortrekken van de IC via de klassieke lijn 36 zou misschien een tussenoplossing kunnen zijn.rvdborgt schreef:Het aantal internationale reizigers vanuit Maastricht naar België was erdoor verdubbeld. Dat zou ik toch wel een succes willen noemen. Ik vraag me af hoe ver dat nu weer gezakt is.Steve schreef:In theorie allemaal heel leuk, maar er heeft jarenlang een degelijk IC naar Maastricht gereden (helemaal zoals jij voorstelt, alleen beperkt tot Brussel) en die verbinding is nooit een overdonderend succes geweest.
Groetjes,
Rian
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Als ik me goed herinner, reed de IC vanuit Blankenberge vroeger door naar Maastricht..... Deze werd verzekerd door de breaks in hun bordeaux versie
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Een Oostende-Brussel-Luik-Aachen èn een Kortrijk-Brussel-Luik-Eupen (i.p.v. Welkenraedt) lijkt me een betere keuze dan een Oostende-Brussel-Luik-Maastricht. Maar ja, daarvoor moeten eerst de Elocs 18 en de I11-stuurstanden toegelaten worden voor die paar km in Duitsland. Wel kunnen maar niet willen...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Jawel hoor, dat komt er aan. Maar ze gaven prioriteit aan homologatie in Luxemburg, wat wel te begrijpen is.LML schreef: Maar ja, daarvoor moeten eerst de Elocs 18 en de I11-stuurstanden toegelaten worden voor die paar km in Duitsland. Wel kunnen maar niet willen...?
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Ik heb nergens geschreven dat Oostende - Eupen naar Maastricht zou moeten rijden. Alleen dat de verbinding Brussel - Maastricht wel degelijk een succes was.Steve schreef:Het lijkt me logisch dat de reizigersaantallen in die mate evolueren in vergelijking met een puur lokale verbinding waar één enkel klassiekje de norm was, maar het lijkt me nog ver te liggen van wat je nodig zou hebben om het omleiden van de Oostende-Eupen (want daar ging het specifiek om) te rechtvaardigen.rvdborgt schreef:Het aantal internationale reizigers vanuit Maastricht naar België was erdoor verdubbeld. Dat zou ik toch wel een succes willen noemen. Ik vraag me af hoe ver dat nu weer gezakt is.Steve schreef:In theorie allemaal heel leuk, maar er heeft jarenlang een degelijk IC naar Maastricht gereden (helemaal zoals jij voorstelt, alleen beperkt tot Brussel) en die verbinding is nooit een overdonderend succes geweest.
Een structureel probleem is dat de NMBS nog steeds geen treinstellen heeft voor 200 km/h. Geen enkele bestemming achter Luik (vanuit Brussel gezien) rechtvaardigt 12 rijtuigen I11 of 8 M6'en. Met treinstellen had je in Luik verschillende bestemmingen kunnen combineren.
Groetjes,
Rian
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Om hoeveel reizigers ging het dan, Steve?Steve schreef:Het lijkt me logisch dat de reizigersaantallen in die mate evolueren in vergelijking met een puur lokale verbinding waar één enkel klassiekje de norm was, maar het lijkt me nog ver te liggen van wat je nodig zou hebben om het omleiden van de Oostende-Eupen (want daar ging het specifiek om) te rechtvaardigen.rvdborgt schreef:Het aantal internationale reizigers vanuit Maastricht naar België was erdoor verdubbeld. Dat zou ik toch wel een succes willen noemen. Ik vraag me af hoe ver dat nu weer gezakt is.Steve schreef:In theorie allemaal heel leuk, maar er heeft jarenlang een degelijk IC naar Maastricht gereden (helemaal zoals jij voorstelt, alleen beperkt tot Brussel) en die verbinding is nooit een overdonderend succes geweest.
Groetjes,
Rian
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Ze was kalm genoeg die verbinding, heb regelmatig met die trein gereden waarbij we meestal rond de 50-100 reizigers meehadden tijdens het schooljaar. in de spits liep dat goed vol maar daarbuiten was dat echt kalm, zeker op het stuk achter luik.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Uiteraard, want er was geen stop in Leuven, wat meteen een deel van de potentieel wegnam. Het aantal reizigers leek ook klein doordat de treinen veel te lang waren buiten de spits en ook tussen Luik en Maastricht.Steven schreef:Ze was kalm genoeg die verbinding, heb regelmatig met die trein gereden waarbij we meestal rond de 50-100 reizigers meehadden tijdens het schooljaar. in de spits liep dat goed vol maar daarbuiten was dat echt kalm, zeker op het stuk achter luik.
Groetjes,
Rian
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
En in geval van problemen (niets ongewoons, of beperkt tot Visé), waren de reizigers in Maastricht aan hun lot overgelaten. Geen omroep, personeel dat ook van niets weet, gaat de volgende trein dan wél rijden?? Op zulke momenten ben ik wel een paar dozijn mensen tegengekomen die zeiden nooit meer. En verder wat Rian zegt.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
4 bakken m6, en een goede aansluiting van luik op richting charleroi. en dan richting brussel. vanaf maastricht lijkt mij een prima verbinding
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Er zijn op zo veel plaatsen dergelijke prima verbindingen te bedenken. Op zich is er waarschijnlijk niets tegen je voorstel, maar het is de taak van de NMBS om uit alle mogelijkheden die te halen die efficiënt, logisch, rendabel en uitvoerbaar zijn. Er zal dus wel een reden zijn waarom men gekozen heeft voor de feitelijke halfuurverbinding met Brussel tussen Welkenraedt en vooral Verviers, die ook nog de mogelijk biedt om Pepinster en Angleur weer beter te bedienen en niet voor de verbinding Visé - Brussel.Eric0641 schreef:4 bakken m6, en een goede aansluiting van luik op richting charleroi. en dan richting brussel. vanaf maastricht lijkt mij een prima verbinding
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
M6 is het verkeerde cijfertje, als je er M7 van maakt wordt het wel mogelijk. Die treinen zullen immers 200 km/h kunnen rijden en makkelijk splitsbaar zijn. Dan kan je (zoals nu op de Knokke/Blankenberge) een stuk richting Eupen sturen en een stuk richting Maastricht.Eric0641 schreef:4 bakken m6, en een goede aansluiting van luik op richting charleroi. en dan richting brussel. vanaf maastricht lijkt mij een prima verbinding
Dan krijgt je bijvoorbeeld Kortijk-Brussel-Luik-Maastricht/Eupen. De Oostende zullen ze volgens mij niet naar Maastricht sturen omdat die naar Aken moet rijden.