Dienstregeling december 2016

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Asterix »

Steve schreef:Een verbetering van de aansluiting tussen lijn 26 en lijn 25A (luchthaven) zou daar volgens mij wel degelijk iets kunnen helpen, in die zin dat je die vertraagde treinen dan daarlangs kunt leiden in plaats van langs de (drukke) lijn 36, nee? In de luchthaven dan ofwel rechtsomkeert, ofwel alsnog via lijn 36 (in de hoop dat er tegen dan wel plaats is).
Ik vrees dat zo een mate van flexibiliteit moeilijk organiseerbaar is met maar 3 sporen in de luchthaven.
Tram44 schreef:Een groot nadeel aan die lusbedieningen van de luchthaven is dat je in die lus geen tussenliggende stations kan bedienen, tenzij slechts in één richting. Je kan een IC uit Namen of Charleroi dus niet in Diegem laten stoppen.

Sinds de invoering van die IC-treinen via de enkelsporige boog naar lijn 26 loopt de S5 bijna systematisch vertraging op tussen Vilvoorde en Schuman, met doorgaans gekruip aan 30 km/u tussen de vertakking Keelbeek en Evere.

Hopelijk vindt men hier in de dienstregeling 2018 een betere oplossing voor, al zou wat performantere signalisatie wellicht ook niet zo gek zijn.
Ik weet niet wat er zou kunnen worden verbeterd aan de signalisatie? Je zit daar nu eenmaal met 2 vertakkingen en veel wissels en het zijn daar al korte secties. Het is gewoon vervelend dat die luchthaventreinen er overal komen tussen gefietst. Hen achter een omnibus of zelfs de S5 steken, levert te veel vertraging op. De S5 komt er dan trouwnes nog relatief goed van af, de L-treinen uit Vilvoorde en Mechelen mogen aan Y. Keelbeek zelfs tot 8 minuten staan wachten op een luchthaventrein.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Tram44 »

De S5 komt er dan trouwnes nog relatief goed van af, de L-treinen uit Vilvoorde en Mechelen mogen aan Y. Keelbeek zelfs tot 8 minuten staan wachten op een luchthaventrein.
Dat is toch precies de S5, waarvan ik herhaaldelijk vaststel dat hij veel tijd verliest voor de vertakking Keelbeek? De S4 en S7 hebben minder last van conflicten met de luchthaventreinen.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: RE: Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Davy »

Davy schreef:Iemand ook een idee of er in december veranderingen/verschuivingen op til zijn qua materieel?
Stelde misschien eerst deze vraag te vroeg... maar nu vlak voor de nieuwe dienstregeling is er misschien meer zicht op: zijn er geplande verschuivingen qua materieel met de nieuwe dienstregeling? Vooral de klassiekjes ben ik benieuwd naar...
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Terminus »

Ik heb wel iets zien passeren m.b.t. treinen met passage in Brussel en daar leek me weinig verschil met wat momenteel voorzien is. In de Benelux weer iets meer Nederlands materieel, maar nog steeds 2 (?) omlopen met Belgisch materieel. En geen spectaculair nieuws m.b.t. de klassiekjes.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Shrek »

Tot het moment dat er nieuw materieel instroomt zal er wel niet veel gebeuren met de klassiekjes.
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door 260689 »

Deze blijven tot er genoeg M7 zijn die in reguliere dienst rijden. Dat heb ik 2 weken geleden gehoord op de dienstconferentie.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door jens123 »

Terminus schreef:Ik heb wel iets zien passeren m.b.t. treinen met passage in Brussel en daar leek me weinig verschil met wat momenteel voorzien is. In de Benelux weer iets meer Nederlands materieel, maar nog steeds 2 (?) omlopen met Belgisch materieel. En geen spectaculair nieuws m.b.t. de klassiekjes.
Ivm de benelux: treinen 9215, 9247, 9255, 9228, 9236 en 9268 rijden met een stam I10/I6.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door BlackEagle »

Vraagje bij de vernieuwing van de dienstregeling: ik begrijp niet goed waarom men van het continu rijden van de S9 niet ineens gebruik gemaakt heeft om de IC-27 Charleroi-Luchthaven sneller te maken? De S9 bedient nu tussen Eigenbrakel en Schuman exact dezelfde haltes als die IC, waaronder Diesdelle, Sint-Job en Boondaal. Dat zijn allemaal haltes die minder dan duizend opstappers telden in 2015, maar die vanaf nu dus maar liefst 5x/u een trein hebben. Zelfs voor het GEN lijkt mijn dat een beetje een overkill. Schaf die drie haltes af en je kan de IC-27 met zo'n vijf minuten versnellen.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Davy »

Beluxtrains heeft al een update gekregen, heb toch wel wat veranderingen gezien, zo rijden er nu in de omgeving Lier, Herentals Duikbrillen als P-trein. Verder zou de IC Antwerpen - Charleroi de paar omlopen die met Varkensneus worden gereden een extra klassiekje meekrijgen.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Matthias »

Gisteren (Zondagavond) heb ik ook gemerkt dat een L-trein Mechelen-Leuven (en omgekeerd) met twee breaks reed i.p.v. wat vroeger denk ik 1 Desiro was.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door ostbahnhof »

toch al één zekerheid van de nieuwe dienstregeling: de beneluxen reden weer goed op tijd vanavond, niet dus...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Steven »

excuseer 9268 was stipt (wat de andere collega's gedaan hebben weet ik niet)
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door ostbahnhof »

9211 heeft momenteel ook al 30min aan z'n been
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Steve »

De in deze dienstregeling flink uitgebreide S9 lijkt alvast volledig met MS80 (Break) te worden geëxploiteerd. Dat was eerder ook zo, maar toen bestond de S9 in wezen slechts uit een paar doorgetrokken P-treinen vanuit Leuven/Landen die op dat moment al met MS80 gereden werden.

Hetzelfde geldt voor de variant in het weekend (ook Leuven - 's-Gravenbrakel maar dan als zogenaamde IC 40xx via de luchthaven).

Toch vermeldenswaardig, want buiten wat verloren gereden MS86's (Sprinter) op de S5 en S7 is het al MS08 (Desiro) wat de klok slaat op het S-net.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Terminus »

Matthias schreef:Gisteren (Zondagavond) heb ik ook gemerkt dat een L-trein Mechelen-Leuven (en omgekeerd) met twee breaks reed i.p.v. wat vroeger denk ik 1 Desiro was.
Blijkbaar worden de treinen Sint-Niklaas - Mechelen en Mechelen - Leuven in praktijk opnieuw gecombineerd. Dit zorgt ervoor dat 1 op de 4 L-treinen tussen Mechelen en Leuven met breaks rijdt.
Plaats reactie