Dienstregeling december 2016

Alles over reizigerstreinen in België.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Terminus »

jens123 schreef:
Terminus schreef:Ik heb wel iets zien passeren m.b.t. treinen met passage in Brussel en daar leek me weinig verschil met wat momenteel voorzien is. In de Benelux weer iets meer Nederlands materieel, maar nog steeds 2 (?) omlopen met Belgisch materieel. En geen spectaculair nieuws m.b.t. de klassiekjes.
Ivm de benelux: treinen 9215, 9247, 9255, 9228, 9236 en 9268 rijden met een stam I10/I6.
Bedankt, Jens. Gisteren waren de IC 9228 en IC 9236 echter met NS-materiel. Zijn de NS-stamen toch tijdig "omgebouwd" of zaten de Belgische stammen op andere omlopen?
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Matthias »

Steve schreef:De in deze dienstregeling flink uitgebreide S9 lijkt alvast volledig met MS80 (Break) te worden geëxploiteerd. Dat was eerder ook zo, maar toen bestond de S9 in wezen slechts uit een paar doorgetrokken P-treinen vanuit Leuven/Landen die op dat moment al met MS80 gereden werden.

Hetzelfde geldt voor de variant in het weekend (ook Leuven - 's-Gravenbrakel maar dan als zogenaamde IC 40xx via de luchthaven).

Toch vermeldenswaardig, want buiten wat verloren gereden MS86's (Sprinter) op de S5 en S7 is het al MS08 (Desiro) wat de klok slaat op het S-net.
Ik veronderstel dat je Eigenbrakel bedoelt? Een fout die de NMBS zelf maakte op hun website toen ze de nieuwe dienstregeling aankondigden trouwens =). Maar inderdaad, die treinen rijden in het weekend met breaks zoals ik gemerkt heb, tot mijn verbazing soms zelfs met twee breaks, NMBS meent het blijkbaar dat ze beginnen geloven dat er in het weekend ook mensen de trein nemen...
Vanwaar komen al die breaks plots trouwens? Ik herinner mij dat NMBS een half jaar geleden geen treinen kon versterken met een extra break omdat er niet genoeg waren, en nu zijn er blijkbaar ruimschoots voldoende. Of er is eindelijk wat goeie wil, dat kan ook natuurlijk ;).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Shrek »

Matthias schreef: Ik veronderstel dat je Eigenbrakel bedoelt? Een fout die de NMBS zelf maakte op hun website toen ze de nieuwe dienstregeling aankondigden trouwens =). Maar inderdaad, die treinen rijden in het weekend met breaks zoals ik gemerkt heb, tot mijn verbazing soms zelfs met twee breaks, NMBS meent het blijkbaar dat ze beginnen geloven dat er in het weekend ook mensen de trein nemen...
Vanwaar komen al die breaks plots trouwens? Ik herinner mij dat NMBS een half jaar geleden geen treinen kon versterken met een extra break omdat er niet genoeg waren, en nu zijn er blijkbaar ruimschoots voldoende. Of er is eindelijk wat goeie wil, dat kan ook natuurlijk ;).
Met goede wil heeft dit niets te maken hoor. De bijkomende ritten zijn allemaal buiten de spits, dan is er materieel genoeg. Het is tijdens de spits dat er niet genoeg zijn.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Matthias »

Goh ja, de treinen die niet versterkt konden worden vertrokken ook allemaal na 19 uur op een vrijdagavond, en toen was dat zowel volgens het Twitterteam, als de klantendienst een gigantisch probleem om daar een extra break aan te hangen... De ware tragiek was dan dat er meestal nog een extra break afgekoppeld werd omdat die nodig was voor een rit van een trein na 20 uur, dus vandaar mijn cynisme in de vorige reactie ;).

Maar goed, terug naar de orde van de dag; volgens Beluxtrains zijn er op Turnhout-Antwerpen nu enkele treinen die niet meer met Desiro maar met AM75+klassiek of een enkel klassiek motorstel gereden worden, dadelijk gaat een mens nog geloven dat er Desiro's te kort zijn :D.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Nadleeh »

Terminus schreef:
jens123 schreef:
Terminus schreef:Ik heb wel iets zien passeren m.b.t. treinen met passage in Brussel en daar leek me weinig verschil met wat momenteel voorzien is. In de Benelux weer iets meer Nederlands materieel, maar nog steeds 2 (?) omlopen met Belgisch materieel. En geen spectaculair nieuws m.b.t. de klassiekjes.
Ivm de benelux: treinen 9215, 9247, 9255, 9228, 9236 en 9268 rijden met een stam I10/I6.
Bedankt, Jens. Gisteren waren de IC 9228 en IC 9236 echter met NS-materiel. Zijn de NS-stamen toch tijdig "omgebouwd" of zaten de Belgische stammen op andere omlopen?
Het lijstje wat Jens opnoemt zijn inderdaad de diensten waar je vaak I6/I10 rijtuigen in tegen komt. Het is echter geen vast gegeven, zo nu en dan verschijnen ze in andere omlopen. Zo werd ik gisteren verrast op Brussel-Zuid met I6/I10 rijtuigen in de IC 9251 naar Amsterdam. Bij werkzaamheden loopt het vaak ook anders. Als de Benelux is ingekort in Nederland tot Rotterdam of Roosendaal bijvoorbeeld, dan rijdt men alleen met ICR is gebleken.

Verder zag ik gisteren nog wat opmerkelijks op Antwerpen-Centraal (vanuit diezelfde IC9251 :p). Varkensneus 826 en ex-Cityrail Klassiekje 985 stonden vertrekklaar op spoor 23 als IC 4237 naar Turnhout. Was leuk om weer eens een Klassiekje zo ver noordelijk te zien :). Brakke foto maar het was er echt eentje :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Steven »

Gisteren zat alles een beetje anders.
Zo was 9251 met NMBS rijtuigen ipv NS rijtuigen, deze werden op hun beurt op slag benuttigd voor 9268, de loc werd omgelopen in Amsterdam Centraal dat waar dat anders altijd doorgaat op de Watergraafsmeer. Dus er moeten nog andere treinen geweest zijn waar men met het materieel heeft liggen schuiven.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Davy »

Vandaag was IC9251 ook met Belgische rijtuigen. Zag hem nog net vertrekken met zo'n witte Railpool-traxx.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door ostbahnhof »

Davy schreef:Vandaag was IC9251 ook met Belgische rijtuigen. Zag hem nog net vertrekken met zo'n witte Railpool-traxx.
Ik zat er op, in een I6 tweede klas.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door jens123 »

Ik deed vandaag de 9215 en die was met i6/i10. Echter was de terugrit 9232 ook met i6//i10 ipv ns rijtuigen.
Blijkbaar keert men nu sinds de nieuws dienstregeling in Amsterdam onmiddellijk de loc aan het perron in plaats van uit te wijken naar de bundel. Op die manier keert het materieel onmiddellijk terug ipv een uur door te brengen in Watergraafsmeer.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Nadleeh »

Dat zou goed kunnen inderdaad, in geheel Nederland is flink gesnoeid in de keertijden (met alle gevolgen van dien...).
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door rvdborgt »

jens123 schreef:Ik deed vandaag de 9215 en die was met i6/i10.
Klopt, ik nam die vanaf Mechelen :)
jens123 schreef:Blijkbaar keert men nu sinds de nieuws dienstregeling in Amsterdam onmiddellijk de loc aan het perron in plaats van uit te wijken naar de bundel. Op die manier keert het materieel onmiddellijk terug ipv een uur door te brengen in Watergraafsmeer.
Ik weet niet of dat gepland is of een bijzondere reden heeft. Als er een stam onbeschikbaar is, wordt dat ook gedaan. Ik heb eerder dit jaar toch wel concepten gezien met keren op de Watergraafsmeer.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Steven »

ik heb iets opgevangen van werken nabij Watergraafsmeer. Ik heb vandaag in Amsterdam ook een Thalys zien keren aan perron. Dus ik neem aan dat de capaciteit van Watergraafsmeer beperkt is voor een tijdje.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door FLV-FGSP »

Vanaf 18 februari rijdt IC27 Leuven - Luchthaven - Schuman - Braine niet meer langs Schuman, zie foto in bijlage.
Kent iemand de achtergronden?
Bijlagen
AankondigingSchuman.jpg
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door FLV-FGSP »

Blijkbaar waren ze bij Infrabel nog wat werkzaamheden vergeten. De omleiding zou tijdelijk zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Asterix »

Is tijdelijk. Er worden in verschillende fases wissels verwijderd tussen Etterbeek et Brussel-Luxemburg.
Plaats reactie