Dienstregeling december 2016

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef:Wordt die aansluiting Arcaden-Etterbeek in de toekomst nog dubbelsporig?
Ja, het is daarop dat ze wachten denk ik.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Davy »

Iemand ook een idee of er in december veranderingen/verschuivingen op til zijn qua materieel?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Steve »

Maar dan snap ik toch niet echt wat het echte probleem is, want al die treinen passeren nu al gewoon in station Arcaden, in het slechtste geval kun je alle treinen op het noordelijke perron laten stoppen behalve de S7 richting Halle die langs het zuidelijke perron rijdt.

Ik kan me niet voorstellen dat de pakweg 1' stilstand in Arcaden zo'n onoverkomelijk probleem vormt?

Je kunt altijd zeggen dat het in de toekomst zal verbeteren, maar in afwachting wordt er iets gelanceerd dat zeer weinig aantrekkelijk is en dus al vanaf het begin dreigt te mislukken.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Matthias »

Wat me ook positief verbaasd aan het nieuwe vervoersplan is de amplitude van de verbinding Leuven-Luchthaven-Eigenbrakel in het weekend; de laatste trein vertrekt in Leuven pas om 00.42 naar de Luchthaven (wel maar naar Brussel-Luxemburg), maar toch. De eerste treinen vertrekken ook rond de 5 à 6 uur 's morgens.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Portbou »

Wat is eigenlijk het traject van die weekendtrein van Leuven naar Braine l'Alleud ? Ik dacht dat hij zou kopmaken in de Luchthaven maar op een stop van twee minuten lukt dat allicht niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Steven »

ik denk niet dat ze nog diensten gaan doen die kopmaken in de luchthaven. Vanuit Leuven is dan de meest logische lus als volgt
Leuven, bocht van Nossegem, Brussels Airport-Zaventem, Brucargo, Machelen, L26, Shuman, Brussel Luxemburg ....
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Steve »

Zoals tegenwoordig alle treinen van/naar de luchthaven zal hij wel de lus doen: van lijn 26 naar lijn 25N, vervolgens luchthaven, en dan via L36 naar Leuven (en omgekeerd in de andere richting). Ik zie alvast geen andere mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Portbou »

Ah okee. Ik wist niet dat er een verbinding was tussen L26 en L25N. Heb hem nu gevonden op Google Earth. Enkelsporig wel ?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Eimai »

Portbou schreef:Ah okee. Ik wist niet dat er een verbinding was tussen L26 en L25N. Heb hem nu gevonden op Google Earth. Enkelsporig wel ?
Om verwarrend te doen: strikt genomen is er ook geen verbinding tussen lijn 26 en 25N, en je kan dus niet van de ene lijn naar de ander, maar er is wel een spoor dat tussen de 25N ligt om vanuit de luchthaven naar lijn 26 te gaan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Steve »

De verbinding is er inderdaad (zoals hierboven gezegd in het bijzonder tussen L26 en de aftakking van L25N naar de luchthaven) en wordt sinds het openen van de Schuman-Josaphattunnel twee keer per uur (één keer per richting) bereden door de IC-treinen uit Charleroi en Dinant, via Schuman.

Enkelsporig inderdaad, ik neem aan dat men dat gedaan heeft om de kosten ietwat beperkt te houden want er zijn flinke kunstwerken gebouwd om dat allemaal mogelijk te maken. De enkelsporigheid lijkt mij geen groot probleem aangezien daar nooit een enorm aantal treinen over zal rijden en de treinen het gewoonlijk ook in een lus doen (ene kant in, andere kant uit), wat het aantal bewegingen per verbinding nog eens halveert.

Het grootste knelpunt lijkt me dat treinen vanaf L26 richting L25N (luchthaven) een redelijk stuk (zo'n 800 m, van net voorbij station Haren tot de aftakking) over tegenspoor moeten rijden en dat kan op termijn op weekdagen wat krapjes worden doordat het steeds drukker wordt op L26. Ik weet niet of het de bedoeling is om dichter bij de aftakking een wissel in te bouwen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Maar dan snap ik toch niet echt wat het echte probleem is, want al die treinen passeren nu al gewoon in station Arcaden, in het slechtste geval kun je alle treinen op het noordelijke perron laten stoppen behalve de S7 richting Halle die langs het zuidelijke perron rijdt.

Ik kan me niet voorstellen dat de pakweg 1' stilstand in Arcaden zo'n onoverkomelijk probleem vormt?

Je kunt altijd zeggen dat het in de toekomst zal verbeteren, maar in afwachting wordt er iets gelanceerd dat zeer weinig aantrekkelijk is en dus al vanaf het begin dreigt te mislukken.
Bijvoorbeeld de S9 laten halteren zou een conflict geven met de IC 27 die er vlak achter rijdt. Zolang er geen dubbelspoor is kan dat niet.
Ik snap ook dat het geen interessant aanbod is, maar was het dan beter de halte nog langer gesloten te houden?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door groentje »

Het risico bestaat natuurlijk wel dat een of andere bonenteller de lage opstapcijfers gebruikt om daarna de halte maar weer af te schaffen...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Asterix »

jan_olieslagers schreef:
zou er in het weekend zowaar een trein over L26 rijden
Even de puntjes op de i: je bedoelt dan toch een reizigerstrein? Goederentreinen heb ik zelfs op weekdagen in volle spits over L26 weten bollen, een bizar zicht als je in Merode op je pendeltje staat te wachten ... dus in het weekeinde zullen er zeker nog veel meer zijn.
Ook in het weekend rijdt er niet veel verkeer, hoor. Van oudsher was er 's weekends steevast een totale lijnonderbreking van de lijn 26 om te kunnen werken aan de Schuman-Josaphattunnel en omliggende. Nu dat die werken beëindigd zijn, knoopt men inderdaad aan met de goede gewoonte om een deel van de lijn 26 ook in het weekend te gaan bedienen met de S9. Goed nieuws lijkt mij.

Wat betreft Arcaden en omgeving: de lijn 26/4 tussen Y. Boondaal en Etterbeek wordt in het verlengde weekend van 11 november dubbelsporig in dienst genomen. Daar zal dus geen knoop meer zitten. Tegen het in dienst gaan van de nieuwe dienstregeling komende december moet ook de ondertunneling van lijn 161A in Etterbeek naar lijn 161richting Ottignies en vv in gebruik zijn genomen. Op die manier zal men van alle sporen in Etterbeek naar Ottiginies kunnen rijden en omgekeerd. In Etterbeek van L161 naar L161A rijden, zal nog niet gaan.
Steve schreef:De verbinding is er inderdaad (zoals hierboven gezegd in het bijzonder tussen L26 en de aftakking van L25N naar de luchthaven) en wordt sinds het openen van de Schuman-Josaphattunnel twee keer per uur (één keer per richting) bereden door de IC-treinen uit Charleroi en Dinant, via Schuman.

Enkelsporig inderdaad, ik neem aan dat men dat gedaan heeft om de kosten ietwat beperkt te houden want er zijn flinke kunstwerken gebouwd om dat allemaal mogelijk te maken. De enkelsporigheid lijkt mij geen groot probleem aangezien daar nooit een enorm aantal treinen over zal rijden en de treinen het gewoonlijk ook in een lus doen (ene kant in, andere kant uit), wat het aantal bewegingen per verbinding nog eens halveert.

Het grootste knelpunt lijkt me dat treinen vanaf L26 richting L25N (luchthaven) een redelijk stuk (zo'n 800 m, van net voorbij station Haren tot de aftakking) over tegenspoor moeten rijden en dat kan op termijn op weekdagen wat krapjes worden doordat het steeds drukker wordt op L26. Ik weet niet of het de bedoeling is om dichter bij de aftakking een wissel in te bouwen.
Ik zie daar niet meteen onoverkomelijke problemen. Zeker geen problemen zoals die er nu zijn bij het "lusprincipe". Van zodra een trein van de reeks 25xx of 40xx naar de luchthaven vertraging oploopt, wordt het vaak moeilijk om die in te passen in het verkeer op de lijn 36. Vaak moet er daardoor worden aangeschoven op lijn 36/3 (verbinding tussen lijn 26 en lijn 36) waardoor ook de wissels op lijn 26 (rooster) bezet blijven aanduiden. Dat verstoort dan weer het verkeer op lijn 26/1 (van en naar Vilvoorde) en verkeer komende van de lijn 26 (uit de bundels van Schaarbeek, lege P-treinen in de namiddag).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Steve »

Asterix schreef: Wat betreft Arcaden en omgeving: de lijn 26/4 tussen Y. Boondaal en Etterbeek wordt in het verlengde weekend van 11 november dubbelsporig in dienst genomen. Daar zal dus geen knoop meer zitten. Tegen het in dienst gaan van de nieuwe dienstregeling komende december moet ook de ondertunneling van lijn 161A in Etterbeek naar lijn 161richting Ottignies en vv in gebruik zijn genomen. Op die manier zal men van alle sporen in Etterbeek naar Ottiginies kunnen rijden en omgekeerd. In Etterbeek van L161 naar L161A rijden, zal nog niet gaan.
Dan zie ik mij genoodzaakt om opnieuw die vraag op tafel te leggen wáárom in vredesnaam er maar één treintje per uur gaat stoppen in Arcaden terwijl er dus infrastructuur dus kennelijk geen bijzondere beperkingen zijn... :)
Asterix schreef: Ik zie daar niet meteen onoverkomelijke problemen. Zeker geen problemen zoals die er nu zijn bij het "lusprincipe". Van zodra een trein van de reeks 25xx of 40xx naar de luchthaven vertraging oploopt, wordt het vaak moeilijk om die in te passen in het verkeer op de lijn 36. Vaak moet er daardoor worden aangeschoven op lijn 36/3 (verbinding tussen lijn 26 en lijn 36) waardoor ook de wissels op lijn 26 (rooster) bezet blijven aanduiden. Dat verstoort dan weer het verkeer op lijn 26/1 (van en naar Vilvoorde) en verkeer komende van de lijn 26 (uit de bundels van Schaarbeek, lege P-treinen in de namiddag).
Een verbetering van de aansluiting tussen lijn 26 en lijn 25A (luchthaven) zou daar volgens mij wel degelijk iets kunnen helpen, in die zin dat je die vertraagde treinen dan daarlangs kunt leiden in plaats van langs de (drukke) lijn 36, nee? In de luchthaven dan ofwel rechtsomkeert, ofwel alsnog via lijn 36 (in de hoop dat er tegen dan wel plaats is).
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Dienstregeling december 2016

Bericht door Tram44 »

Een groot nadeel aan die lusbedieningen van de luchthaven is dat je in die lus geen tussenliggende stations kan bedienen, tenzij slechts in één richting. Je kan een IC uit Namen of Charleroi dus niet in Diegem laten stoppen.

Sinds de invoering van die IC-treinen via de enkelsporige boog naar lijn 26 loopt de S5 bijna systematisch vertraging op tussen Vilvoorde en Schuman, met doorgaans gekruip aan 30 km/u tussen de vertakking Keelbeek en Evere.

Hopelijk vindt men hier in de dienstregeling 2018 een betere oplossing voor, al zou wat performantere signalisatie wellicht ook niet zo gek zijn.

De IC Eigenbrakel - Leuven gaat in het weekend overigens in beide richting over dat enkelsporige boogje rijden. Gezien er dan op de hele lijn 26 niks anders rijdt, zou dat alvast geen problemen mogen geven.

Stefan
Plaats reactie